Omdat veel mensen inclusief mij een Duitstalige handleiding bij de Canon A60/70 hebben gekregen en omdat de nederlandse PDF niet heel duidelijk is wil ik graag de Engelse pdf vertalen naar het Nederlands. Mag ik dit vertaalde document dan over internet verspreiden? (uiteraard zonder betaling)
Iemand anders maakte zich iig niet druk over de copyrights... Zie google
Letterlijk vertalen mag denk ik niet, een volledig eigen geschreven handleiding weer wel
Letterlijk vertalen mag denk ik niet, een volledig eigen geschreven handleiding weer wel
Ik wil dus de Engelse PDF die te downloaden is via powershot.com vertalen met pdf editor. Hiervoor gebruik ik dus die 2 gescande files. Degene die die files op internet heeft gezet heeft denk ik ook de copyright geschonden. Hoe groot zal de kans zijn dat ik er problemen mee kan krijgen?
klein, ik denk zolang je het juist vertaald en verder geen eigen (negatieve) opmerking erin zet, dat het ze weinig kan boeien... mocht het ze wel boeien zullen ze je eerst een waarschuwing geven
Op zich zal het Canon niet schelen aangezien de A70 niet meer in hun gamma ligt (denk ik). Maar op zich vindt ik dit redelijk zinloos monikkenwerk. Ik denk niet dat de vraag nog groot zal zijn naar een ned. vertaling als je klaar bent met de vertaling.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar er zit copyright op, ze bieden hem nml niet gratis aan op internet en volgens mij zijn er wel vaker problemen geweest met mensen die hun manual in PDF aanboden.
En dan nog: als je hem af hebt, wat wil je ermee doen? Is het voor eigen gebruik: in dat geval mag het natuurlijk wel, maar ga je hem al dan niet gratis aanbieden, dan schend je het copyright wat er ongetwijfeld op zit. Dat betekent ook dat je hem niet op GoT aan mag bieden. Wat je wel zou kunnen doen is een eigen handleiding schrijven, gewoon op basis van je ervaringen. Je zou dan in grote lijnen de normale Canon handleiding kunnen gebruiken, qua indeling ongeveer, maar je tekst moet wel van jezelf zijn. Niemand die jou kan verbieden een handleiding te schrijven voor een apparaat, lijkt me.
Maar goed, wees er dus voorzichtig mee, letterlijk vertalen lijkt me redelijk out of the question
En dan nog: als je hem af hebt, wat wil je ermee doen? Is het voor eigen gebruik: in dat geval mag het natuurlijk wel, maar ga je hem al dan niet gratis aanbieden, dan schend je het copyright wat er ongetwijfeld op zit. Dat betekent ook dat je hem niet op GoT aan mag bieden. Wat je wel zou kunnen doen is een eigen handleiding schrijven, gewoon op basis van je ervaringen. Je zou dan in grote lijnen de normale Canon handleiding kunnen gebruiken, qua indeling ongeveer, maar je tekst moet wel van jezelf zijn. Niemand die jou kan verbieden een handleiding te schrijven voor een apparaat, lijkt me.
Maar goed, wees er dus voorzichtig mee, letterlijk vertalen lijkt me redelijk out of the question
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Pagina: 1