[Debian] Su en Sudo werken niet meer?

Pagina: 1
Acties:

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Hi,

De su en sudo commandos werken niet meer bij mij, ik krijg de volgende foutmeldingen:
meeh@Heaven:~$ sudo
bash: /usr/bin/sudo: Input/output error
meeh@Heaven:~$ su
su: error while loading shared libraries: libpam_misc.so.0: cannot open shared object file: Input/output error
Ik heb geen idee waarom dit nu opeens is gebeurd... Twee weken geleden, toen ik voor het laatst was ingelogt, werkte alles nog. Van google word ik ook niet echt wijzer, daar wordt eigenlijk geen antwoord gegeven.

Is dit oplosbaar??

-Edit- Nog meer vage dingen gevonden:
meeh@Heaven:/lib$ ls
ls: libss.so.2: Input/output error
ls: libe2p.so.2: Input/output error
ls: libuuid.so.1: Input/output error
ls: ld.so.1.9.11: Input/output error
ls: libpam_misc.so.0: Input/output error
ls: libpamc.so.0: Input/output error
ls: cpp: Input/output error
ls: libreadline.so.4: Input/output error
ls: libwrap.so.0: Input/output error
ls: libncurses.so.4: Input/output error
ls: libdb.so.2: Input/output error
ls: libBrokenLocale.so.1: Input/output error
ls: ld.so: Input/output error
Wat is er in godsnaam aan de hand??

[ Voor 37% gewijzigd door ^Mo^ op 02-05-2004 21:55 ]

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
post eens de output van "dmesg | tail"
Denk dat je dan zo ongeveer deze tegenkomt:

code:
1
2
3
4
Dec 19 13:34:23 phantasy kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReadySeekComplete Error }
Dec 19 13:34:23 phantasy kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError},
    LBAsect=291085, sector=33034
Dec 19 13:34:23 phantasy kernel: end_request: I/O error, dev 03:02, sector33034

Wat wijst op een dode harddisk

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 17:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Je PAM installatie is een beetje FUBAR lijkt het. Misschien een geforcete update naar een versie met een andere libpam_misc.so? Want die geeft de problemen, ontbreekt waarschijnlijk.
Probeer anders gewoon PAM opnieuw te installeren, daar zit het probleem denk ik.

Edit: lijkt me idd een dode HD met al die andere meldingen. Had ik ook eens, kreeg bij het booten veel meldingen van missende modules.

[ Voor 21% gewijzigd door Robtimus op 02-05-2004 21:57 ]

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• ^Mo^
_JGC_ schreef op 02 mei 2004 @ 21:55:
post eens de output van "dmesg | tail"
Denk dat je dan zo ongeveer deze tegenkomt:

code:
1
2
3
4
Dec 19 13:34:23 phantasy kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReadySeekComplete Error }
Dec 19 13:34:23 phantasy kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError},
    LBAsect=291085, sector=33034
Dec 19 13:34:23 phantasy kernel: end_request: I/O error, dev 03:02, sector33034
Dit krijg ik...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
hda: recal_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: recal_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
hda: write_intr error1: nr_sectors=1, stat=0x51
hda: write_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: write_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
ide0: reset: success
hda: set_geometry_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: set_geometry_intr: error=0x04 { DriveStatusError }
end_request: I/O error, dev 03:09 (hda), sector 7
EXT2-fs error (device ide0(3,9)): ext2_write_inode: unable to read inode block - inode=158294, block=327690

Lijkt er op alsof 'ie dood is dan.... :'( 't verotte is, ik kan 'm ook niet vervangen (zit in Amerika)...

Bedankt in ieder geval.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Toevallig niet dit? ;)
CONFIG_IDEDISK_MULTI_MODE:

If you get this error, try to say Y here:

hda: set_multmode: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: set_multmode: error=0x04 { DriveStatusError }

If in doubt, say N.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 06:58 ]

• ^Mo^
Moet ik daarvoor de kernel opnieuw compileren?

Maarja, volgens mij kan ik zowiezo niet veel meer, ik heb ssh zo geconfigureerd dat ik nooit als root kan inloggen, en su en sudo werken niet meer. Dus iets opnieuw gaan installeren of compileren gaat volgens mij nooit lukken, of wel?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Die HD is gaar. Jammer maar helaas, die zul je moeten vervangen en daarna een backup terugzetten (of reinstallen, als je geen backup hebt).

Of je moet hele rare dingen hebben gedaan met kernels, of er moet een IDE-kabel los zijn gaan zitten o.i.d. - altijd eerst ff checken voor je de HD afschrijft of hij het in een andere PC toevallig wel doet. Maar gezien de symptomen geef ik je in dit geval weinig kans. Balen :/

• ^Mo^
Wilke schreef op 03 mei 2004 @ 16:26:
Die HD is gaar. Jammer maar helaas, die zul je moeten vervangen en daarna een backup terugzetten (of reinstallen, als je geen backup hebt).

Of je moet hele rare dingen hebben gedaan met kernels, of er moet een IDE-kabel los zijn gaan zitten o.i.d. - altijd eerst ff checken voor je de HD afschrijft of hij het in een andere PC toevallig wel doet. Maar gezien de symptomen geef ik je in dit geval weinig kans. Balen :/
Zeker balen... Ik hoop dat 'ie het tot Juli uithoudt haha. Iedereen bedankt in ieder geval, misschien dat de kelder toch niet zo'n hele goede plaats is om een server te draaien ;)

edit:

Ik begon het topic met het probleem dat su en sudo niet meer werkten, vandaar de titel ;)

[ Voor 9% gewijzigd door ^Mo^ op 03-05-2004 16:52 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 17:10

BoAC

Memento mori

Wilke schreef op 03 mei 2004 @ 16:26:

Hoeft niet helemaal.
Ik had dezelfde errors wanneer de bios de hd in standby ging zetten en het os de drive daar niet meer uit kreeg.
De oplossing was toen: in de bios hdd power-down op nooit zetten oid ;)

Rare topic-title trouwens 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door BoAC op 03-05-2004 16:39 ]

Pagina: 1