Verschil tussen nieuwe en oude IDE flatcable

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106962

Topicstarter
Hoi,

Voor mijn vader heb ik een nieuwe HDD gekocht voor in zijn Dell systeem.
Toen ik die doos open deed zag ik dat ze bij Dell hebben bespaart op de flatcable. Dat ding is nog geen 10 cm lang en ook maar 1 aansluiting voor een hardeschijf.

Nu heb ik nog een stapeltje oude plattekabels liggen en die gebruikt.
Dat werkt. Maar mijn vraag is nu wat is het verschil tussen de nieuwe flatcables en de oude. Qua uiterlijk hebben ze dunnere en meer draadjes lopen in de kabel.
Daarnaast kun je met de kabel aangeven wat de master en wat de slave is. Maar is er buiten dit nog een verschil..??..

Met name is er een verschil in preformance..??..

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Het maakt wel degelijk verschil. Beide aansluitingen kennen evenveel aders (5040, als ik me niet vergis), maar in de 'nieuwe' kabel zitten een hoop extra adres om 'overspraak' te voorkomen.

Voor U-ATA 66/100/133 is een kabel van 'het nieuwe' type nodig, voor het 'oude' U-ATA 33 volstaat een kabel van het oude systeem.

Aangezien het een nieuwe computerHDD betreft, denk ik dat je nu de verkeerde kabel gebruikt. Gevolg hiervan is dat je HD niet de snelheid haalt die hij kan halen.

Conclusie: even een nieuwe kabel halen bij de PC-boer op de hoek.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 02-05-2004 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het grote verschil is dat je ide en een ata kabel hebt..

Ata kabels hebben 80 aders en ide 40 aders

Je moet een ata kabel hebben voor die nieuwe harde schijf, anders is je performance echt te laag.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:24
De nieuwe kabels hebben 80 aders ipv 40.

een 80 aderige kabel is daarom geschikt voor ATA133.

sluit die 40 aderige kabel maar eens aan dan zal je bios aangeven dat er geen "ide 80 conductor cable" is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

ATA = IDE
En vanaf Ultra-ATA 66 heb je nieuwe 80 aderige flatcables.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106962

Topicstarter
Oke Bedankt.
Dan moet ik even een platkabeltje hebben.. met 80 adertjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

tweakduke schreef op 02 mei 2004 @ 21:35:
Het grote verschil is dat je ide en een ata kabel hebt..
nofi, maar dit is gelul.

Beide kabels zijn IDE kabels, en beide gebruiken 40 aders. Het verschil is dat er bij een ATA 66/100/133 kabel nog 40 extra (niet gebruikte) aders tussen zitten om overspraak tussen aders te voorkomen.

Maar het zijn beide gewoon IDE kabels dus. Er bestaat niet zoiets als 'ata kabel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Anoniem: 106962 schreef op 02 mei 2004 @ 21:40:
Oke Bedankt.
Dan moet ik even een platkabeltje hebben.. met 80 adertjes..
Je hebt er ook ronde versies van: "rounded IDE" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom worden topics als dit steeds in Overige Hardware gedumpt :?

We hebben een heel mooie forum over opslagmedia enzo...

Move OH->OM

Verder ontopic:
Hoezo bezuinigd op kabel? Een Dell is er niet op gebouwd om aan geknutseld te worden, maar om zo efficient mogelijk te werken in de oorspronkelijke toestand. 35cm ongebruikte IDE kabel in de kast zou alleen maar de airflow belemmeren :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

ff duidelijkheid brengen rond IDE-kabels...

Lang geleden gebruikte men 40-aderige kabels, men verhoogt de snelheid door de frequentie op te pompen. Langzaam maar zeker krijgt men last van ...

1) Skew (scheefloop) : Als er 40 signalen door draden van punt a naar punt b gaan, dan zouden ze liefst tegelijkertijd aankomen als ze tegelijkertijd verzonden zijn. Maar de weerstand van zo'n draad is niet perfect hetzelfde, dus de bitjes in de ene draad loopt sneller dan de bitjes in een andere draad. Hoe langer de kabel, hoe meer skew.

2) Crosstalk (overspraak) : Signalen lopen door evenwijdig draden, dan hebben we een soort "condensator-effect", bij hogere frequenties zakt de impedantie (weerstand) tussen de draden en er springt signaal van de ene draad naar de andere. Ook hier geldt, hoe langer de kabel, hoe meer crosstalk.

Met UDMA66 is het nodig om de 80-aderige kabel te gebruiken, tussen de signaaldraden heeft men draadjes toegevoegd, zodat er signaal overspringt naar zo'n extra draad ipv naar een andere signaaldraad. En men maakt de IDE-kabels steeds korter om de skew te beperken.

Rounded kabels zijn erg interessant voor de airflow, maar het "80-aderige effect" wordt wel verknoeid, veel signaaldraden komen tegen elkaar ipv netjes gescheiden door de extra draden. Daarom zijn er ook zoveel problemen met rounded kabels.
Hoezo bezuinigd op kabel? Een Dell is er niet op gebouwd om aan geknutseld te worden, maar om zo efficient mogelijk te werken in de oorspronkelijke toestand. 35cm ongebruikte IDE kabel in de kast zou alleen maar de airflow belemmeren
Elke extra centimeter is kwaliteitsverlies door skew en crosstalk.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 03-05-2004 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 13:22
Wat is het eigenlijk voor een Dell systeem?

Ondersteund de bios wel ATA-66 of hoger, anders heeft het lijkt mij niet zoveel zin om die kabel te vervangen.

mcb1

Pagina: 1