Toon posts:

[ASP.NET] MySQL in Dreamweaver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst en vooral, ik heb me suf gezocht via de search en Google. Ik ben niet de enige met het probleem, maar er is niemand die tot nu toe een oplossing heeft.

Ik wil dus MySQL gebruiken, gecombineerd met ASP.NET in Dreamweaver MX.
Als je .NET gebruikt in Dreamweaver heb je enkel keuze tussen OLE DB en SQL Server. Daar ik SQL Server niet moet hebben kies ik dus al OLE DB.

Nu kan ik daar een ODBC driver van Microsoft gebruiken en dan werkt alles in Dreamweaver zoals het moet, tot ik naar internet ga, daar zegt hij mij dat ik die ODBC service niet mag gebruiken (MSDASQL) en dat ik een andere moet gebruiken. Heel tof, maar ik HEB geen andere en vind er ook geen.

Ik heb ook MyOleDB geprobeert maar dat geeft alleen maar errors. Bovendien wordt het officieel niet ondersteund door MySQL dus ik betwijfel sterk dat mijn host dit uiteindelijk zal aanbieden.

Hoe pak ik het het best aan om een MySQL database in Dreamweaver te gebruiken als ik in .NET wil werken :? Ik heb Win XP met IIS.

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
www.connectionstring.com ?

Lijkt me echt heel sterk dat je niets kunt vinden op Internet...

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Verwijderd

Topicstarter
Alex de Groot schreef op 02 mei 2004 @ 21:09:
www.connectionstring.com ?

Lijkt me echt heel sterk dat je niets kunt vinden op Internet...
Ik vind veel op internet, alleen niet voor combinatie met Dreamweaver. De meeste dingen zijn ADO of ODBC maar die kan je niet gebruik als je Dreamweaver wilt gebruiken (wat ik wil). Het is ook niet zozeer de connection string die het probleem vormt, het is een driver vinden die door .NET ondersteund wordt en werkt met MySQL.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Afaik heb je geen specifieke MySQL Dataprovider nodig, maar werkt OleDB ook goed icm MySQL.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 02 mei 2004 @ 21:14:
Afaik heb je geen specifieke MySQL Dataprovider nodig, maar werkt OleDB ook goed icm MySQL.
OleDB heb ik al vaak geprobeert. Als ik bezig ben met het definieren van de database lukt de database-test zoals het moet. Daarna krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Provider=MySqlProv;
Data Source=lf_site;
Integrated Security="";
Password="";
User ID=root;
Location=localhost;
Extended Properties=""

In het OLE DB connection scherm. Als ik daar dan 'test' doe krijg ik:
"format of the initialization string does not conform to the OLE DB specifications."
Daar mag ik dan op OK drukken, maar dan wordt er gewoon geen database-link gemaakt.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:58
Als je een OleDbConnection object aanmaakt, met deze connectionstring lukt het dus niet om een verbinding met de DB tot stand te brengen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
OleDbConnection conn = new OleDbConnection ("Provider=MySQLProv;Data Source=mydb;User Id=UserName;Password=asdasd;" );

OleDbCommand cmd = new OleDbCommand();
cmd.Connection = conn;
cmd.CommandText = "SELECT * FROM blaat";

OleDbDataAdapter da = new OleDbDataAdapter();
da.SelectCommand = cmd;
DataSet ds = new DataSet();
da.Fill (ds);

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19

gorgi_19

Aanvulling op whoami: heb je de link van AlexDeGroot al bekeken voor een geldige connectionstring?

• whoami
gorgi_19 schreef op 02 mei 2004 @ 21:37:
Aanvulling op whoami: heb je de link van AlexDeGroot al bekeken voor een geldige connectionstring?
Die link werkt niet. :P
Het is www.connectionstrings.com , en de connectie-string die ik in m'n voorbeeldje aangehaald heb is een copy/paste van die site. :P

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 02-05-2004 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voorgestelde connectionstring heb ik al vaak geprobeert maar blijkt niet te werken. Als ik test krijg ik volgens Dreamweaver een time-out.

• whoami
Alle gegevens in die connection-string zijn goed? De naam van je DB, de locatie (ip-adres) van je DB server, etc..... )?

Trouwens, in je startpost zeg je iets ala 'tot ik naar internet ga'. Wat bedoel je daar precies mee? :?
Dat het niet meer werkt als je je site uploaded bij een provider? Ben je wel zeker dat je dan je connection-string aangepast hebt, en ook daar de juiste waarden ingegeven hebt?

[ Voor 55% gewijzigd door whoami op 02-05-2004 21:54 ]

• gorgi_19

gorgi_19

En je hebt geen fanatieke firewall oid die de boel loopt te blocken?

Verwijderd

Topicstarter
Met 'tot ik naar internet ga' bedoel ik gewoon de site preview in explorer. De reden voor die error is dat dreamweaver blijkbaar geen ondersteuning biedt voor die driver. ODBC kan ik dus al niet gebruiken.

Verder test ik alles lokaal, mijn sql-server draait dus ook op mijn eigen pc. Ik ben zeker dat alles juist is. Verder staat er ook geen firewall aan dus dat kan het niet zijn. Mysqld staat ook wel degelijk aan.

EDIT: compleet geschift, nu krijg ik met identiek dezelfde statement geen time_out maar een 403 error als ik op test druk. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2004 21:59 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

en als je de files nou eens wel op een local webserver test ipv preview?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
whoami schreef op 02 mei 2004 @ 21:37:
[...]

Die link werkt niet. :P
Het is www.connectionstrings.com , en de connectie-string die ik in m'n voorbeeldje aangehaald heb is een copy/paste van die site. :P
Pffff, details...
whoami schreef op 02 mei 2004 @ 21:53:
Alle gegevens in die connection-string zijn goed? De naam van je DB, de locatie (ip-adres) van je DB server, etc..... )?

Trouwens, in je startpost zeg je iets ala 'tot ik naar internet ga'. Wat bedoel je daar precies mee? :?
Dat het niet meer werkt als je je site uploaded bij een provider? Ben je wel zeker dat je dan je connection-string aangepast hebt, en ook daar de juiste waarden ingegeven hebt?
Wat whoami eigenlijk vraagt is of je jouw code wil posten, want dan krijgt hij het ook werkend(hooptie) :+

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• whoami
:+
Wat whoami eigenlijk vraagt is of je jouw code wil posten, want dan krijgt hij het ook werkend(hooptie) :+
Eh nee. Ik ga me niet bezighouden met het debuggen van andermans code. Daarnaast ga ik me ook niet bezighouden met het installeren van een MySQL etc....
Een klein stukje relevante code zou echter wel moeten helpen om een betere indicatie van het probleem te kunnen verkrijgen.
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 21:56:

Verder test ik alles lokaal, mijn sql-server draait dus ook op mijn eigen pc. Ik ben zeker dat alles juist is. Verder staat er ook geen firewall aan dus dat kan het niet zijn. Mysqld staat ook wel degelijk aan.
Gaat het nu over MySQL of SQL Server ?

[ Voor 25% gewijzigd door whoami op 02-05-2004 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK ik ga wat verduidelijking brengen:
Ik draai zelf een MySQL server lokaal. Ik gebruik ook lokaal IIS in Windows XP Pro.
Ik wil nu graag mijn database lf_site gebruiken in Dreamweaver met ASP.NET. Hiervoor is de enige mogelijkheid OLE DB.

Ik heb nu MyOLEDB gedownload (3.0) en heb MDAC 2.7 geinstalleerd dus dat zou moeten werken. De statement waarmee het in het begin leek alsof ik een verbinding had, was fout! Dreamweaver dacht dat alles goed was, maar als je de site effectief wilt uittesten krijg je een error dat je die driver niet mag gebruiken.

Via de connectionstring:
Provider=MySQLProvData Source=lf_site;User Id=root;Password=;"

krijg ik de ene keer een time-out, en de andere keer een 403 error als ik probeer te testen. Door die errors voegt Dreamweaver ook nooit effectief de database toe, en kom ik dus niet vooruit.

• mylar
  • Laatst online: 28-08 16:01
Ik versta toch niet echt wat die dreamweaver erbij komt doen? Heeft die zoals web matrix een interne server waarmee je je code kan debuggen?

Zoja, gebruik gewoon de connectionstring die hier voorgesteld wordt (oledb), druk op save, en ga in je browser naar localhost/map die door iis geshared staat. (dus niet via interne functie)

Zonee, negeer gezaag van dreamweaver, zet de juiste connectionstring, en test langs de browser; http://localhost/

of gebruik gewoon die code van hierboven, zet ze in notepad ofzo en test of ze gaat.

buiten programmeerhulp zie ik het nut van dreamweaver niet in mbt de conn string IMHO

Verwijderd

Topicstarter
Op een of andere manier slaagt Dreamweaver er nu plots wel in om de database-link te maken met identiek dezelfde connectionstring. Jammergenoeg helpt het mij niet vooruit want hij vindt geen tabellen. Ik word er nog zot van.

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

misschien weer kort door de bocht hoor, maar wat zegt macromedia ervan?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb er een nachtje over geslapen en terug geprobeert. Even samenvatten wat ik wil:

Ik wil in ASP.NET coden waarbij ik informatie opvraag uit een MySQL database (lf_site) waarop ik in moet loggen als 'root' zonder paswoord. Ik wil hierbij Dreamweaver MX gebruiken (geen Visual Studion .NET dus)

Wat heb ik geinstalleerd:
- Dreamweaver MX
- IIS 5.1 uit Windows XP
- .NET Framework 1.1
- MySQL Server
- MyODBC
- MyOLEDB
- Microsoft Data Access Component 2.7
- ODBC .NET component

Wat is het probleem :?
Het probleem is dat ik maar niet verbonden raak met MySQL. Ik probeerde volgende dingen:

- MyOLEDB
Ik maak volgende connection string aan via Application -> Databases -> + -> OLE DB Connection:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Provider=MySqlProv;
Data Source=lf_site;
Integrated Security="";
Password="";
User ID=root;
Location=localhost;
Extended Properties=""

Als ik dan test doe dan krijg ik "Format of the initialization string does not conform to the OLE DB specifications."

met
code:
1
Provider=MySQLProvData; Source=lf_site;User Id=root;Password=;

krijg ik iets van een unidentified error.

Ik kreeg ook al vage 403-errors etc. Hoe dan ook, zolang hij bij de tests errors geeft gaat hij ook niet verder met het maken van de database.
Besluit OLE DB liefst achterwege want het geeft meer problemen dan wat anders.

- ODBC
Met deze code:
code:
1
2
3
4
5
Provider=MSDASQL.1;
Persist Security Info=False;
User ID=root;
Data Source=LF-database;
Initial Catalog=lf_site

(ik het een ODBC gemaakt adhv MyODBC genaamd LF-database die naar de database verwijst.)

krijg ik in Dreamweaver een goeie connectie. Beter zelf, ik krijg ook alle tabellen te zien en zelf hun inhoud. Dit zou ik dus heel graag blijven gebruiken.

Het probleem is hierbij de MSDASQL provider. Die wordt blijkbaar niet ondersteund. Als ik mijn pagina's maak in Dreamweaver gaat alles goed. Ik save de pagina's en deploy de site ook. Daarna ga ik via internet naar het goeie adres en dan krijg ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
System.ArgumentException: The .Net Framework Data Provider for OLEDB (System.Data.OleDb) 
does not support the Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (MSDASQL). 
Use the .Net Framework Data Provider for ODBC (System.Data.Odbc). 
at System.Data.OleDb.OleDbConnectionString.ValidateNotMSDASQL(String progid) 
at System.Data.OleDb.OleDbConnectionString.ValidateParse() 
at System.Data.Common.DBConnectionString..ctor(String connectionString,
 UdlSupport checkForUdl) 
at System.Data.OleDb.OleDbConnectionString.ParseString(String connectionString) 
at System.Data.OleDb.OleDbConnection.set_ConnectionString(String value) 
at System.Data.OleDb.OleDbConnection..ctor(String connectionString) 
at DreamweaverCtrls.DataSet.NewDbConnection(String strConnection) 
at DreamweaverCtrls.DataSet.DoInit()
--------------------------------------------------------------------------------
System.Exception: The DefaultView was requested but no tables yet exist. 
at DreamweaverCtrls.DataSet.get_DefaultView()

Blijkbaar gaat het dus niet met MSDASQL maar wel met die System.Data.Odbc. Alleen weet ik niet hoe ik die kan installeren indien nodig of met welke string ik die dan moet aanroepen.

Momenteel ziet mijn web.config er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<configuration>
    <appSettings>
        <add key="MM_CONNECTION_HANDLER_Database" value="default_oledb.htm" />
        <add key="MM_CONNECTION_STRING_Database" 
value="Provider=MSDASQL.1;Persist Security Info=False;
User ID=root;Data Source=LF-database;Initial Catalog=lf_site" />
        <add key="MM_CONNECTION_DATABASETYPE_Database" value="OleDb" />
        <add key="MM_CONNECTION_SCHEMA_Database" value="" />
        <add key="MM_CONNECTION_CATALOG_Database" value="" />
    </appSettings>
</configuration>

Ik weet niet wat ik hieraan moet veranderen om het via ODBC te laten werken.

Macromedia geeft zelf geen informatie over MySQL en Dreamweaver, je moet je er maar uit slaan blijkbaar. :(

Verwijderd

Via de TechNote van Macromedia las ik het volgende:

How can I connect to MySQL?

For ASP and ColdFusion sites you can connect to MySQL using an ODBC driver. You can purchase a MySQL ODBC driver from Merant.

Heb even gekeken op merant.com, maar kan niets vinden over een ODBC driver.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 17:19:
Via de TechNote van Macromedia las ik het volgende:

How can I connect to MySQL?

For ASP and ColdFusion sites you can connect to MySQL using an ODBC driver. You can purchase a MySQL ODBC driver from Merant.

Heb even gekeken op merant.com, maar kan niets vinden over een ODBC driver.
Inderdaad, voor ASP en ColdFusion is dit geen probleem in Dreamweaver, MAAR:
ASP != ASP.NET

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zie het verband tussen Dreamweaver en je probleem niet zo. Het lijkt me dat je gewoon netzoals bij visual studio of met notepad een verbinding kan maken. Hoe je precies een verbinding met een MySQL database moet maken weet ik niet, maar er zijn vast wel meer mensen geweest die dat gedaan hebben, dus daar zal best wat over te vinden zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
rwb schreef op 03 mei 2004 @ 17:40:
Ik zie het verband tussen Dreamweaver en je probleem niet zo. Het lijkt me dat je gewoon netzoals bij visual studio of met notepad een verbinding kan maken. Hoe je precies een verbinding met een MySQL database moet maken weet ik niet, maar er zijn vast wel meer mensen geweest die dat gedaan hebben, dus daar zal best wat over te vinden zijn.
Er is wel een verband tussen Dreamweaver en mijn probleem, en dat is dat Dreamweaver enkel ODE DB en SQL Server (MS) ondersteund. Er is wel informatie te vinden over hoe je moet connecten naar een MySQL-database, maar maakt ofwel van ADO gebruik ofwel van ODBC, welke niet in Dreamweaver werken. Dan denk je misschien "maak dan je connection zelf en laat Dreamweaver daarvoor stikken", maar als ik dat doe kan ik ook niet aan mijn site werken in Dreamweaver want dan kan hij niet verbinden met de database etc. Van daar dus het verband.

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01-2025

6K

is ook zo...

waarom werk je dan niet met dat gratis tooltje webmatrix of zoiets voor asp.net?
doe je lekker de opmaak etc. in dreamweaver en the finishing tough in webmatrix?

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• gorgi_19

gorgi_19

Goed, we hebben het topic nu een tijdje aangekeken en ik zie hier eigenlijk weinig programmeerprobleem in. Je wilt namelijk echt het voor elkaar krijgen in Dreamweaver; de achterliggende code lijkt minder van belang.

Omdat het dus puur een werking is met een programma, hoort deze thuis in Software Algemeen

>> SA

Verwijderd

Topicstarter
Kan er echt niemand helpen? Ik wil dus heel graag ofwel:

Via MyOLEDB de verbinding opzetten met MySQL. Hiervoor moet ik MyOLEDB dan wel deftig laten werken, wat nu het geval niet is

ofwel:

Een manier zoeken om hem toch via ODBC te laten werken zonder dat ik die vervelende error blijf krijgen. Alle hulp welkom!

OK, net een stap verder geraakt. Via MyOleDB toch een stapje dichter bij het resultaat. Met dit:
code:
1
2
3
4
"Provider=MySQLProv;
Data Source=lf_site;
User Id=root;
Password="

krijg ik nu wel een database.
Probleem is dat Dreamweaver de tabellen niet ziet. Als ik "normaal" probeer te werken kan ik niets doen met mijn database. Echter als ik via advanced een query aanmaak en zelf de namen van de tabellen ingeef, dan vindt hij plots wel die tabel. Is hier een oplossing voor?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een update. Ik slaag er nu in om met MyOleDB een verbinding te maken met mijn MySQL-server. In Dreamweaver gebruik ik een andere web.config om aan alle tabellen te kunnen en eens ik naar internet ga om te controleren of het werkt stap ik over op de web.config die MyOleDB gebruikt. Dat gaat allemaal goed om informatie op te vragen. Maar informatie updaten of invoegen lukt helemaal niet. :( Kan iemand aub wat helpen of een linkje posten met wat hulp want ik zie het zo niet echt meer zitten :'(

• whoami
Mjah, de user waarmee je connecteert naarje DB heeft misschien geen rechten om inserts/updates/deletes te doen op die tabellen?

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 05 mei 2004 @ 14:40:
Mjah, de user waarmee je connecteert naarje DB heeft misschien geen rechten om inserts/updates/deletes te doen op die tabellen?
User is 'root' dus die heeft zeker alle rechten om te verbinden. Ik heb geen flauw idee hoe ik die verbinding nu eens deftig werkend moet krijgen.

• mylar
  • Laatst online: 28-08 16:01
vergeet gewoon de menuopties enz van dreamweaver om je connectie te leggen! Type die gewoon in in je code zoals hier al een aantal keren voorgesteld is in de thread.

code:
1
2
3
4
5
6
7
dim myConn as OleDbConnection
myConn = new OleDbConnection("ConnectionString")
myConn.Open

database spul

myConn.Close

voila geen problemen meer! 8)
Pagina: 1