Toon posts:

1 emailadres gedeeld op 3 computers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

voor een klein (ideeel, niet commercieel) bedrijf met 1 centraal emailadres heb ik (als vrijwilliger) het volgende gebouwd:

*op 3 computers draait eudora 5.1
*die 3 eudora's starten allemaal op met de zelfde mailboxen en instellingen, die ik op een van de computers ('server') heb geshared.
* alledrie de computers openen deze mailboxen en instellingen vanaf netwerkschijf z:, een share op 'server'.

daar was ik ontzettend trots op want het werkte. vanaf 3 computers kon door verschillende mensen gemailt worden, zonder dat er berichten verdwaald raakten op een van de computers.

het probleem is alleen dat eudora (niet gebouwd voor dit soort gefreubel) het niet trekt en instabiel draait. hij knalt er zeg maar af en toe ineens uit.

mijn vraag bij deze:

*help wat moet ik doen.
*kan ik (met een beter resultaat) de zelfde truc uithalen met outlook/outlook express (heeft iemand dat wel eens gedaan?)?
* of een ander emailprogramma?
*is een microsoft exchange server een optie, of is dat iets te veel bruut geweld voor 3 computertjes

ik zou heel blij zijn met wat goede ideeen.

dankjewel,
Jasper Griep

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Een andere oplossing, die heel dicht zit bij wat je nu hebt:

Op elke PC Eudora installeren met de mailbox gewoon lokaal. In de instellingen zet je nu dat berichten na ophalen van email op de POP server moeten blijven staan (bijv max. 14 dagen) en daarna laat je elke client gewoon zelf zijn email ophalen. Nadeel is wel dat alle email 3x van de POP server opgehaald wordt, maar het zal er wel stabieler van worden denk ik...

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:10
Bijkomend nadeel is dat de verzonden berichten per computer apart bewaard worden. Je kunt ook kijken naar een e-mailserver die IMAP ondersteund. Deze kun je desnoods lokaal draaien en iedere x minuten laten checken op je POP-boxen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Zo heb ik het ook gedaan met MS Outlook Express. Je hoeft ons niet te danken en te groeten :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
ok imap

dus bij imap werk je niet meer met mailboxen die ergens binnenshuis op een computer staan, maar werk je a la hotmail met mailboxen op een server ergens bij je provider.

maar dan stroomt je mailbox (op de computer van je provider) alleen maar voller en voller en dan zit je op een gegeven moment aan een grens neem ik aan?

dus dan zou ik een eigen imapserver moeten laten draaien op een van de computers die dan 'bemiddeld' tussen de pop3 account bij bArt (de provider) en de 3 emailprogramma's.

en zo'n mailserver zou dan bijvoorbeeld microsoft exchange kunnen zijn
en die kan ik dan op een win2000 pro computer in een workgroup-netwerk draaien.

klopt deze gedachtengang of sla ik de plank mis?

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:10
je mailbox zal, als je geen berichten delete, netzoals bij eudora gewoon vollopen. echter een 'echte' mailserver zal niet zo snel instabiel worden door veel e-mailtjes in een mailbox.

je kunt inderdaad lokaal een server draaien. dit kan microsoft exchange zijn, maar ook kerio mailserver (draaien wij op dit moment) of courier imap.

kerio draait onder windows en linux, courier alleen op linux.

disclaimer: er zijn uiteraard meer imap-mailservers :+

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Exchange draait alleen op Windows server platforms. Dat is een dure investering. Outlook heeft echter de mogelijkheid om met PST files te werken, een soort lokale maildatabase. Die kunnen door meerdere mensen geopend worden. De 'server' de mail op laten halen en die in een PST plaasten. Die PST door de anderen met een Outlook client laten benaderen....klaar.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Een aardige gratis mailserver voor Windows is Hamster.

http://tglsoft.de/

Ondersteunt POP en IMAP mail.

Heb Hamster zelf draaien bij een stichting als mailserver op 1 XP-PC waarop meerdere gebruikers inloggen.
De stichting heeft een eigen domeinnaam via Hetnet. Hierbij is het mogelijk om een onbeperkt aantal alias mailadressen aan te maken zoals xxxxx@domeinnaam.xx
Hamster zorgt bij het opstarten van de PC voor het ophalen van alle email via een inbelverbinding, de mail wordt dan verdeelt over de verschillende postvakken van de gebruikers. Als een gebruikers inlogt kan hij dan met OE zijn email (pop of imap instelling) locaal ophalen bij de locale mailserver (127.0.0.1)

2 accounts op die PC maken gebruik van dezelfde OE map, dit is dus eigenlijk je vraag of dat mogelijk was, antwoord was dus ja, Bij OutlookExpress geef je dan bij Opties/Onderhoud de archiefmap op. Risico hierbij is dat als er ergens iets mis gaat in/bij Windows gelijk weer de standaard verwegistan verborgen map wordt gecreeerd in het gebruikersprofiel.
Probleem wat nu nog om een oplossing vraagt is het windows adresboek dat voor elke gebruiker anders is en waarbij gedeelde contactpersonenen niet wil werken.

? weet jij wat.

Verwijderd

Probeer Mercury eens in combinatie met Pegasus Mail.

Website : http://www.pmail.com/

Mercury : http://www.pmail.com/whatsnew/m32401.htm

Pmail : http://www.pmail.com/v4_release.htm

Beide van dezelfde organisatie en het werkt hier al jaren perfect.
In diverse smaken verkrijgbaar. (Novell, Win32, Dos)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2004 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu bezig met het opzetten van een kerio mailserver

kan dit ook werken als ik een netwerk heb zonder domein. dus zeg maar niet inloggen met username/password op server maar
simpel filesharing 'thuisnetwerk'
?
Pagina: 1