Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LCD Scherm kapot

Pagina: 1
Acties:

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11 15:33
Ik heb een oude NEC Versa 4000C laptop van 90MHZ. Ik heb hem uit elkaar gehaald omdat iker een digitale fotolijst van wilde maken, en dat was gedeeltelijk gelukt. Toen ik alles in elkaar zette, deed hij het zo'n 10 minuten in Windows 95, en de laptop viel toen uit. Ik krijg hem wel aan, en als ik op de connector een 'echte' monitor er op aansluit krijg ik gewoon beeld te zien.

Ik heb dus het scherm losgehaald in elkaar gezet (en toen werkte het), maar nu geeft ie geen beeld.

Uiteraard in het boekje gekeken, die zegt FN F3 of FN F5 (Backlight & LCD/CRT), Suspend mode proberen, en Power Management controleren.

Dat heb ik dus allemaal gedaan, de stekkers zitten er allemaal in (de connectoren dus).

Ik heb wel een groen kabeltje (die zat met een soort ringetje onder een schroef op het scherm, en het uiteinde met een ringetje onder de laptop) weg gehaald, maar toen die er nog opzat werkte hij ook niet.

Heeft er iemand suggesties voor dit probleem? (het betreft allemaal het TFT/LCD scherm die aan de laptop vast zit, voor de duidelijkheid).

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 21:21
Dat groene kabltje zal wss een vorm van aarde zijn. Zou ik er toch maar weer opzetten.

• Ad Hox
Ik heb gekeken en dat moet aan de ene kant bevestig worden op de behuizing van het scherm en de andere kant op de laptop zelf. Het zit dus niet bevestigd aan het scherm zelf, aangezien de behuizing hiervan eraf ligt.

Ik denk toch dat het een elektronisch iets is, ben alleen niet zo technisch :)

• Xevox
  • Laatst online: 25-07-2022
heb je mischien wat foto's van je probleem?

BramBoterham

• Ad Hox
Nee helaas, ik kan geen fotos maken.

Ik kan wel even iets tekenen:

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0SQCNAjEWyEpzREWX7w9BaNkUGHcqT*Hk!kdO2R3t8GdPEbVlWd7Xek6INPLMjSDQefYC!dNGO!AT*zPxP18JZyK!0vuhG*!GzQcYMxd0IxMX4cOk0gl0Vg/test.JPG?dc=4675470525080935428

Edit: WOW dat ziet er slecht uit, maar je wordt dr niks wijzer uit want alles zit in de connectors, en de stekkers zitten allemaal goed. Krijg alleen nul beeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Ad Hox op 02-05-2004 17:49 ]

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je er een heef sterke lamp op schijnt (of in de volle zon gaat zitten), zie je dan nog wel een beetje beeld? ik kan nog zeer zwak beeld zien op zeer zonnige dagen met backlight uitgeschakeld.
Het lijkt mij dat je backlight kapot is, maar een losse/slechte verbinding klinkt ook heel erg aannemelijk.

Mijn laptop heeft een knopje om te kijken of het scherm dichtgeklapt is, jij hebt een dergelijk schakelaartje toch niet toevallig in de verkeerde stand staan zodat je (ex-)laptop denkt dat het scherm uit is en de backlight uit doet?

Geeft hij echt helemaal geen enkel teken van leven? ook niet als je in een zeer donkere kamer zit geen zachte gloed?

[ Voor 32% gewijzigd door RolandWitvoet op 03-05-2004 02:41 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Als je inderdaad nog "superdonker" beeld hebt, is je backlight(invertor) kapot.
Maar als je gewoon helemaal geen beeld hebt, maar je kunt nog bv zien dat je backlight het wel nog gewoon doet, door je helderheid(backlight) omhoog te zetten en weer om laag( FN+?), zou je dit moeten kunnen zien.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:47
RolandWitvoet schreef op 03 mei 2004 @ 02:37:
Als je er een heef sterke lamp op schijnt (of in de volle zon gaat zitten), zie je dan nog wel een beetje beeld? ik kan nog zeer zwak beeld zien op zeer zonnige dagen met backlight uitgeschakeld.
Het lijkt mij dat je backlight kapot is, maar een losse/slechte verbinding klinkt ook heel erg aannemelijk.

Mijn laptop heeft een knopje om te kijken of het scherm dichtgeklapt is, jij hebt een dergelijk schakelaartje toch niet toevallig in de verkeerde stand staan zodat je (ex-)laptop denkt dat het scherm uit is en de backlight uit doet?

Geeft hij echt helemaal geen enkel teken van leven? ook niet als je in een zeer donkere kamer zit geen zachte gloed?
daar dacht ik idd ook net aan, als je je flaptop als die heel is dicht doet, gaat je backlight uit, en als je hem open doet weer aan, maar de lcd die blijft gewoon aanstaaan, ik denk dus dat je dat knopje hebt gemold zodat dat ding steeds denkt dat je de flaptop dicht hebt gedaan

• Ad Hox
Ik zal es proberen om er met een lamp op te schijnen. Ik heb t knopje wel gezien waarbij het backlight uitgaat. Maar er zit een toetsencombi op mijn laptop die zegt: Backlight aan! Als ik daar op druk gebeurt er niks (ook niet herhaaldelijk).

Maar het kan zijn dat dat de oorzaak is, ik weet alleen niet hoe ik dat ga fixen :P misschien doet mijn hamer wonderen :p Nee als ik echt niks meer weet sloop ik gewoon dat knopje, hij doet het toch al niet meer.

Maar als ik dat knopje indruk of iets dan zie ik nog niks, nu eerst de truc met de lamp.

EDIT: zie nog steeds niks, ook niet als ik met een felle lamp erop schijn :( Kan je dat scherm niet ergens anders op aansluiten om hem te testen?

[ Voor 12% gewijzigd door Ad Hox op 03-05-2004 13:17 ]

• Ad Hox
Laat maar.

Ik ging kijken of ik hem op een PCI kaart kon aansluiten. Ik dus alle draadjes losgehaald van de controller en een beetje kijken, maar ik snap er niks van :P. Ik heb voor de backlight 8 draadjes, en voor de rest 27. Op mijn PCI kaart zit zo'n speciale controller met 26pins.

8 > moet zeker stroom hebben, waar ga ik dat in godsnaam op aansluiten
27 > moet met een speciale pinout sheet (geen idee waar ik dat vandaan haal, of ik gwn 'zomaar' een kan gebruiken) of kan dit weer niet want ik heb maar een 27pin ding op mn PCI kaart zitten.

Als iemand een oplossing heeft, graag welkom, anders verdwijnt dat ding in de vuilnisbak :)

• cablerichy935
  • Laatst online: 05-05-2022

cablerichy935

there is more 2 come

als je hem bij het vuil zet, zeg maar waar je woont, dan wil ik wel ff kijken of ik em aan de praat krijg!

wie als laatste lacht,......snapt de grap niet!

• Ad Hox
Haha ach ik zit er niet zo op te wachten hoor, dat ding heb ik verder nooit gebruikt en je kan m nu echt alleen nog maar op een PCI VGA kaart aansluiten omdat ik de stekkers eraf heb geknipt 8)7

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
cablerichy schreef op 04 mei 2004 @ 22:48:
als je hem bij het vuil zet, zeg maar waar je woont, dan wil ik wel ff kijken of ik em aan de praat krijg!
me2 (dan wil ik de rest van de lap ook wel overnemen ;))

Anders zet je de stekkers er weer 's aan, en maak ze schoon met een licht borsteltje (om eventuele oxidatie die zorgt voor slecht contact eraf te halen) en test 'm dan nog 's (en controleer alle printplaten op krassen/beschadigingen, en meet die plekken door of ze goed contact hebben.

Al dat smd spul doormeten heeft weinig zin, maar je kan het doen (de weerstanden/condensators(kan je herkennen omdat de weerstand als je ze doormeet er even niet is, geleidend dus, en daarna een oneindig hoge weerstand krijgt))

De pc zelf werkt nog goed, dus dat 's 'm niet

Maar idd de backlight stuk kan goed, en dan zie je practisch geen beeld, zet dan even de brightness op zijn allerhoogst als dat lukt (zo wit mogelijk dus) en pak evt een sterke zaklamp die je compleet kan afsluiten (dus als je 'm op een vlak oppervlak duwd dat er bijna geen licht langskomt)

maak het dan goed donker (lees: s'avons laat met de lampen uit, en de ledjes afdekken) en plaats de lamp zo goed mogelijk op het scherm en dan met het licht wat eraf komt kijken of er beeld komt/is (heel vaag wel, echt heel slecht zichtbaar) dus wel het venster leeg en wit maken, want als het plaatje op het scherm zelf donker is heb je er ook niets aan.

• Ad Hox
Kijk dat is nou net het probleem denk ik, ik ben niet zo heel technisch, en ik heb dus de stekkers eraf geknipt: betekend dat ik hem dus niet meer kan aansluiten op de laptop.

Ik kan al die draadjes 1 voor 1 in die connector (of stekker) terug doen, maar hebben die niet een bepaalde volgorde?

Als dat niet zo is dan zou ik het een keer kunnen proberen om die stekkers te fixen. Maar dan nog, ik had al eens snel gekeken voor dat backlight, en als die echt stuk is (beetje raar dat ie 'zomaar' stuk gaat?), dan heb ik er alsnog niks aan want dan zie ik niks, en laten repareren is geen optie 8)7.

Maarja de laptop zelf ligt ook helemaal uit elkaar, die kan ik wel op een andere monitor aansluiten (dus de VGA in dat ding is ook niet stuk), en dan heb ik beeld: daar heb 'ik dus nog wel wat aan' (voor zover je wat aan 75mhz hebt :)).

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Volgens mij is deze rijp voor [rml][ CM] De mislukkelingen - deel 3[/rml]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ad Hox schreef op 05 mei 2004 @ 10:47:
Kijk dat is nou net het probleem denk ik, ik ben niet zo heel technisch, en ik heb dus de stekkers eraf geknipt: betekend dat ik hem dus niet meer kan aansluiten op de laptop.

Ik kan al die draadjes 1 voor 1 in die connector (of stekker) terug doen, maar hebben die niet een bepaalde volgorde?

Als dat niet zo is dan zou ik het een keer kunnen proberen om die stekkers te fixen. Maar dan nog, ik had al eens snel gekeken voor dat backlight, en als die echt stuk is (beetje raar dat ie 'zomaar' stuk gaat?), dan heb ik er alsnog niks aan want dan zie ik niks, en laten repareren is geen optie 8)7.

Maarja de laptop zelf ligt ook helemaal uit elkaar, die kan ik wel op een andere monitor aansluiten (dus de VGA in dat ding is ook niet stuk), en dan heb ik beeld: daar heb 'ik dus nog wel wat aan' (voor zover je wat aan 75mhz hebt :)).
De volgorde van de draden maakt idd uit, maar meestal is het of een flatcable (gewoon simpel de goede draadjes verbinden, erg simpel)
of hebben de draadjes kleurtjes, als dit niet zo is ben je echt dom bezig geweest :S

trouwens, waarom knip je zoiezo de connectors eraf, daar heb je toch niks aan als je dat doet?

en als je backlight kapot is kan je 'm vervangen of gebruiken voor een doel waar je geen backlight voor nodig hebt (beamer van maken ofzo)

• Ad Hox
Ik heb ze niet echt afgeknipt maar uit de connector getrokken. Als de volgorde niet uit zou maken zou ik ze er 'zo' in kunnen zetten. Ik heb ze eraf gehaald zodat ik ze kon verbinden met een PCI kaart maar daar snap ik helemaal niks van dus dat laat ik maar.

Heb je wat meer info om er een beamer van te maken, of iets anders leuks?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ad Hox schreef op 05 mei 2004 @ 21:46:
Ik heb ze niet echt afgeknipt maar uit de connector getrokken. Als de volgorde niet uit zou maken zou ik ze er 'zo' in kunnen zetten. Ik heb ze eraf gehaald zodat ik ze kon verbinden met een PCI kaart maar daar snap ik helemaal niks van dus dat laat ik maar.

Heb je wat meer info om er een beamer van te maken, of iets anders leuks?
wat moet ik me voorstellen met "uit de connector getrokken"?

en welke kleuren hebben de draadjes, misshien kan je ergens terug vinden wat de volgorde moet zijn (en dit maakt wel uit)

En hoe kom je op het idee om gewoon de draden los te trkken zonder aan te geven welk draadje welke is, dan weet je toch ook niet meer de volgorde om 'm aan een pci kaart te hangen?

• Ad Hox
8)7 Weet ik veel, maar ik was ze toch aan het tellen, ik had 27 draden en 26 pinnen op de PCI kaart dus toen wist ik al hoe ver het was. En dat ding werkt toch al niet dus ik dacht misschien vind ik wel iets op Tweakers (en ondertussen haal ik die draadjes los).

Maar je kan er dus niks anders van maken?

• cablerichy935
  • Laatst online: 05-05-2022

cablerichy935

there is more 2 come

;) mm ja heb je de stekker niet meer die eraan zat? heb je pic btw? kunnen wij (ik) ook meekijken :/

wie als laatste lacht,......snapt de grap niet!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ad Hox schreef op 05 mei 2004 @ 22:57:
8)7 Weet ik veel, maar ik was ze toch aan het tellen, ik had 27 draden en 26 pinnen op de PCI kaart dus toen wist ik al hoe ver het was. En dat ding werkt toch al niet dus ik dacht misschien vind ik wel iets op Tweakers (en ondertussen haal ik die draadjes los).

Maar je kan er dus niks anders van maken?
als je niet weet/achter kan komen wel draadje waar in de connecter moet niet nee...

opzich vrij logisch....

zonde, want dat soort schermen (486/p1 kleuren) kan je heel goed aan zo'n pci kaart hangen....

misschien kan je nog wat met de rest van die laptop....

• Ad Hox
Sorry ik heb geen camera ter beschikking.

Ik leg het allemaal in een doos en over 20 jaar zal ik het er nog eens uithalen :P Nee zonder gekheid: de laptop is 75mhz en ik heb hem 1x gebruikt, dus ik lig er niet van wakker. Volgens mij is het scherm gewoon naar de *****, en ik zal er niet meer van kunnen bakken. Ik kan wel een andere monitor op de laptop aansluiten dus ik zou hem nog een x kunnen gebruiken (alsof ik dat ooit nog wil).

Bedankt allemaal, helaas dat het niet gelukt is (door mijn eigen toedoen |:()
Pagina: 1