Toon posts:

Powerdown bij Sapphire Radeon 9800 pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een krappe week geleden opende ik deze draad ( (te) Gek probleem 9800Pro... ) nadat ik mijn GF 4 Ti4200 had vervangen door de Sapphire Radeon 9800 pro.

Problemen zijn nu iets anders geworden en ik vraag me af of mijn kaart de oorzaak is.

Windows XP Pro draait perfect zolang je in de desktop omgeving blijft (office, mail, internet etc. Temperatuur van mijn mobo stabiel rond de 28 C, CPU tot ongeveer 47 C.

Dan: 3dMark2003 demo draaien. 1e twee delen (WW II en Battle at Proxycon) lopen als een zonnetje. Dan demo 3 (trolls lair) : je ziet de dame de kamer in komen en 3 seconden later is het: poef powerdown van het systeem.
Rebooten wil niet meteen, maar wel na een 30 seconden. CPU en mobo zijn maximaal 4 graden warmer geworden. De GPU (Sapphire Radeon 9800 pro 128) is warm, maar niet extreem. Zeer makkelijk met de hand aan te pakken.

Met de inmiddels daarop gebouwde Zalman met fan gebeurt het bovenstaande op exact dezelfde wijze. Dacht toen aan de voeding. Echter, de voeding is ook niet heet ofzo (was 350 watt, vervangen door een 480 watt). Dus die is het ook niet. Heb zelfs de 350 alleen aan de Radeon gehangen, met de nieuwste omegadrivers op default instellingen. Mag niet baten, zodra ik bij demo 3 ben krijg ik weer een powerdown.

Ook het volledige systeem op de 350 watt voeding laten draaien met (of zonder) een tafelventilator gericht op de (inmiddels open) kast maakt niet uit.. De powerdown gebeurt toch.

Omdat ik de verhalen over 3dMark ken, heb ik ook getest met Halo, Splinter Cell 2 en Need for Speed. Bij alle drie krijg ik na maximaal een kwartiertje ofzo (en bij 3d mark dus alleen eerder) die powerdown voor mijn kiezen...

Voorzichtige conclusies die ik nu trek:

- voeding is niet het probleem, zowel bij de 350 als de 480 watt gaat de boel down
- warmte is niet het probleem, zowel het moederbord als de cpu zijn niet bijzonder van temperatuur
- harde schijven zijn niet het probleem, alle progjes die ik noemde staan op fysiek andere schijven

Ik neig dus sterk naar de kaart... Hebben jullie nog suggesties?

Ow ja: alles staat op default, niets overklokt en ik gebruik de nieuwste Omegadrivers

Verwijderd

Topicstarter
Update: we hebben wat aanpassingen gedaan die even geholpen hebben (time to die werd verviervoudigd, maar toch binnen 2 uur het systeem down):

- spreadspectrum + 0,50% gezet in bios voor de AGP
- voltage naar 1.7 volt
- Fastwrite uit
- AGP 8x uit
- IRQ check --> geen conflict met andere hardware
- reinstall drivers

Vervolgens 3x 3DMark, 3x Aquamark gedraaid zonder problemen en toen Risk II (800x600 resolutie, hoger gaat die game niet) en bij het starten ging de boel gelijk plat.
De rest van de dag heb ik gedraaid met mijn oude Geforce 4 Ti 4200 en die werkt zonder Zalman prima.

Heb dus nogmaals de kaart bekeken, maar zie geen damage. Heb het nu dus volledig gehad met de Radeon 9800 pro van Sapphire. Iemand tips voor een andere kaart?

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
Ik had een soort van powerdown toen ik hem tussen mn HD hing en mn voeding. (De HD viel uit af en toe)
Toen sloot ik hem aan op een vrije connector en toen was er geen vuiltje aan de lucht. BiosMod naar XT zonder extra cooling en trolls lair werkt. (Niet al te hoge FPS :( maar OK)
Ik zou hem toch maar even terug brengen, want dit is niet normaal voor een Sapphire, ik ben zelf uiterst tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door Frash op 04-05-2004 11:50 ]

Verwijderd

Heb je al geprobeert je bios te updaten?.... de laatste update verhielp een ongeveer gelijk probleem bij mij (sapphire9600)

Schijnt dat asus wat probs heeft gehad met de compat. van ATI

Hoop voor je dat het helpt... anders heb ik nog wel een leuk kaartje voor je ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik had het bios van mijn asus naar 1010 geflashed vanaf 1008. Daarna met bovengemelde aanpassingen dus de kaart flink aan het werk gezet, zoals hierboven beschreven. En dus ook met deze probs.

Vandaag dagje vrij gehad en de hele tijd gegamed: NFSU en Halo omdat die problemen gaven. Tot nu toe geen probleem, had de kast al aan de zijkant open om een Geforce FX5900XT er in te gaan gooien bij de eerstvolgende powerdown...

Hij zit trouwens aan zijn eigen voedingskabeltje., dus ik ben het spoor wat die kaart betreft volledig bijster.

Verwijderd

Heb exact hetzelfde probleem!! Soms speel ik een half uur zonder probs en soms slaagt ie af na 2 mins (alleen niet op ut2k3, daar blijft hij altijd draaien: huh??)

Ben zwaar teleurgesteld eigenlijk in die kaart. Dan koop je eens een nieuwe pc speciaal om te gamen en dan slaagt hij constant af!!!

heb ook een asus mobo:

Asus P4P800-E Deluxe/GLan/Sata/8X 865PE/Audio7.1/Raid/USB2/1394
Intel PIV 3.0 Ghz Boxed 512K FSB800
Maxtor 120Gb SATA 7200rpm 6Y120MO
Twinmoss DDR 512MB PC-3200 x 2
Sapphire ATI 9800 Pro AGP TV/DVI 128mb DDR
Asus DVD 16/48 Retail Black
AOpen CDRW 52x32x52 Retail Black,white & Silver Front
Aopen H600B ATX 350W Black

en maar gamen zou ik zeggen: NOT ;(

Mocht je toch een oplossing vinden post je ze hier dan? Ik beloof hetzelfde te doen O-)

Grtz

Verwijderd

Missch stom antwoord., Maar missch helpt het totaal opnieuw installen van je pc?
Echter vreemd probleem.

Om antwoord te geven op je 2e vraag.

Tips voor een andere kaart :

Leadtek Winfast A350XT 128Mb

Leadtek Winfast A380 256Mb

Leadtek Winfast A400 256Mb :D

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
wellicht dat 't aan de omegadrivers ligt?
ik zie nergens staan dat je de standaard catalyst drivers hebt geprobeerd, misschien dat eens doen?

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

Probeer de kaart eens in een andere pc.

geeft het dan nog steed een probleem dan ligt het volgens mij echt aan je kaart :/

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

9800 Pro kaarten worden heel erg heet en in soms...wel vele gevallen is de standaard koeler niet voldoende... misschien "slaat de kaart af"

There is no place like ::1

Pagina: 1