[W2k DNS] Vaag DNS probleem bij cliënts

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-05 19:38
Sinds ik vrijdag de laatste updates heb gedraaid heb ik een zeer vervelend probleem. Ik draai een Windows 2000 Server, met AD en ingerichte DNS. Internetdelen wordt verzorgd door Sygate Office Network.
Het internetdelen werkte altijd uitstekend. Echter na de laatste Microsoftupdates werkte internet helemaal niet meer bij de cliënts. Erg raar... ik vond zo snel niet wat de oorzaak was en besloot de updates te uninstallen.

Niet dat dit ook maar iets hielp, pas na het opnieuw installeren van Sygate werkte alles weer... DACHT ik.

Nu blijkt dat de DNS niet meer goed werkt na een bepaalde tijd. Als de server is gestart/herstart gaat alles perfect op de cliënts, totdat opeens alleen nog maar "bekende" sites bereikbaar zijn (tweakers, nu.nl sites waar ik altijd wel op zit enzo). Maar wat onbekendere sites doen het opeens niet meer, alleen nog maar als ik direct het IP intikte.

Ik dacht: dat is een DNS probleem van @home, waarna ik de DNS forwarders even veranderde naar Demon. Ook niets, probleem bleef.

Toen kwam ik erachter dat de server al die tijd WEL goed op internet kwam, wat dus bewees dat het probleem niet bij de provider lag, eerder bij de DNS van Win2k server (vermoed ik).

Bij nader onderzoek kwam ik erachter dat de nslookup ook niet meer goed werkte op de cliënts. Hij lijkt de eigen DNS niet meer te kunnen vinden.

C:\>nslookup
*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain
Default servers are not available
Default server: UnKown
Address: 195.168.0.1

Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Volgens mij was dit al langer zo, maar heb ik er nooit nadeel van ondervonden.
Ik heb de settings van de DNS gecontroleerd (Forward Lookup Zones/Reverse Lookup Zones) maar vind het lastig om te beoordelen of dit ECHT goed staat. Evt kan ik pics posten.

Ik heb nog gezocht in de search, niets gevonden wat hierop leek.

Kan iemand mij op weg helpen? Want ik weet niet waar ik het moet zoeken, en of ik wel in de goede richting zit... :(

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Om te beginnen; die error betekent dat jouw client geen hostname kan vinden bij het IP 192.168.0.1. Gezien het "none-existent domain", gok ik dat er gewoon echt iets mis is met je DNS.

Probeer DNS eens volledig te uninstallen en weer te installen, als het even kan met nieuwe zones.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

psy schreef op 02 mei 2004 @ 12:40:[...]
C:\>nslookup
*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Non-existent domain
Default servers are not available
Default server: UnKown
Address: 195.168.0.1
Betekent gewoon dat je server geen reverse lookup zone heeft voor het 192.168.0.0/24 subnet; geen reden tot zorg.
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 12:47:[...]Probeer DNS eens volledig te uninstallen en weer te installen, als het even kan met nieuwe zones.
Lijkt me een beetje zoiets als met een kanon schieten op een mug

@TS: Als het goed is, heb je forwarders geconfigureerd op je DNS server en het lijkt er op dat-ie daar de draad kwijt is. Staat er iets in je DNS eventlog?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• psy
Niet echt schokkend, alleen deze melding:

(elk uur)
The DNS server wrote version 7 of zone 0.168.192.in-addr.arpa to file 0.168.192.in-addr.arpa.dns.

Kan geen kwaad dacht ik?
Verder geen errormeldingen meer (althans vandaag).
Op dit moment doet alles het nog. Ik ben aan het kijken wanneer de verbinding weer wegvalt, en of er dan soms op dat moment een log is bijgeschreven.

EDIT
er zijn geen DSN logs, echter bij System staat een heleboel:

ID 5774
Registration of the DNS record 'thuis.local. 600 IN A 192.168.0.1' failed with the following error:
DNS server not authoritative for zone.

Registration of the DNS record 'thuis.local. 600 IN A 217.122.127.33' failed with the following error:

Registration of the DNS record '_ldap._tcp.thuis.local. 600 IN SRV 0 100 389 cp324753-a.thuis.local.' failed with the following error:

Registration of the DNS record '_ldap._tcp.Default-First-Site-Name._sites.thuis.local. 600 IN SRV 0 100 389 cp324753-a.thuis.local.' failed with the following error:

Registration of the DNS record '_ldap._tcp.pdc._msdcs.thuis.local. 600 IN SRV 0 100 389 cp324753-a.thuis.local.' failed with the following error:

Registration of the DNS record '_ldap._tcp.gc._msdcs.thuis.local. 600 IN SRV 0 100 3268 cp324753-a.thuis.local.' failed with the following error:

Registration of the DNS record '_ldap._tcp.Default-First-Site-Name._sites.gc._msdcs.thuis.local. 600 IN SRV 0 100 3268 cp324753-a.thuis.local.' failed with the following error:

Registration of the DNS record '_ldap._tcp.448c5d9e-72c2-49ea-abfb-41604af2df61.domains._msdcs.thuis.local. 600 IN SRV 0 100 389 cp324753-a.thuis.local.' failed with the following error:

Registration of the DNS record 'gc._msdcs.thuis.local. 600 IN A 192.168.0.1' failed with the following error:

enzovoorts
nog een stuk of 14.

Vreemd, echter als ik wat verder kijk in de log, blijkt dat ik daar al veel langer "last" van heb, echter internet heeft altijd goed gewerkt...

[ Voor 78% gewijzigd door psy op 02-05-2004 13:37 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• andreas_f
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:56
je hebt ergens een typefout gemaakt, als 195.168.0.1 werkelijk het adres is wat je terugkrijgt na nslookup.
in die firewall/router heb je denk ik het verkeerde ipadres ingetypt....

• psy
ja was een typfout :)
ik had die melding handmatig gekopieerd, dus dat is verder niet een mogelijke fout

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Welke DNS servers heb je in de IP-properties van je server staan?
Lijkt er op dat je die van @home ook gebruikt en die gaat het vast niet goed vinden dat je records voor thuis.local gaat proberen te registreren.
Je kunt op de eigenschappen van je netwerk adapter die aan de kabel hangt, het IP-adres op automatisch zetten en de DNS server naar 127.0.0.1 (of, als-ie dat niet wil doen naar 192.168.0.1) laten verwijzen.
Nog steeds moet je er dan voor zorgen dat de DNS server(s) van je provider als forwarder gedefinieerd staan op je DNS server

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

De melding die je krijgt bij nslookup komt omdat je geen reverse lookup zone voor je subnet in je DNS hebt staan. Geen ramp...

Ik neem aan dat de server in caching only mode staat? Dat wil dus zeggen geen forward lookup zones, zeker niet de root zone (.)(puntje dus) Als de root zone bestaat dien je die te verwijderen.

Je kan de cache inzien door in "View op advanced" te klikken. Mischien zie je hier wat raars.

Heb je alle root hints servers er nog instaan?

Verders kan je zonder problemen je hele DNS database wegpleuren, tenzij je hier zelf in hebt zitten frotten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2004 14:50 ]

• psy
Brahiewahiewa schreef op 02 mei 2004 @ 14:41:
Welke DNS servers heb je in de IP-properties van je server staan?
Lijkt er op dat je die van @home ook gebruikt en die gaat het vast niet goed vinden dat je records voor thuis.local gaat proberen te registreren.
Je kunt op de eigenschappen van je netwerk adapter die aan de kabel hangt, het IP-adres op automatisch zetten en de DNS server naar 127.0.0.1 (of, als-ie dat niet wil doen naar 192.168.0.1) laten verwijzen.
Op de lokale NIC staat de DNS naar zichzelf te verwijzen, maar inderdaad, op de @home NIC heb ik de DNS van @home en als reserve Demon.
Kan dat kwaad dan? Ik zal het eens wijzigen. Het heeft wel altijd gewerkt.
Nog steeds moet je er dan voor zorgen dat de DNS server(s) van je provider als forwarder gedefinieerd staan op je DNS server
Dat was inderdaad al zo, dat staat goed.
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 14:48:
De melding die je krijgt bij nslookup komt omdat je geen reverse lookup zone voor je subnet in je DNS hebt staan. Geen ramp...

Ik neem aan dat de server in caching only mode staat? Dat wil dus zeggen geen forward lookup zones, zeker niet de root zone (.)(puntje dus) Als de root zone bestaat dien je die te verwijderen.
Wel de forward lookup zone, maar de root zone heb ik een hele tijd terug al eruit gehaald, had gelezen dat dat zinloos is.
Ik kan toch niet zomaar die Forward lookup zone weghalen?
Je kan de cache inzien door in "View op advanced" te klikken. Mischien zie je hier wat raars.
Heb je alle root hints servers er nog instaan?
nee cache is leeg; root hints servers kan ik wel zien staan ondert de tab "Root Hints" bij properties van de dns server

• psy
psy schreef op 02 mei 2004 @ 15:16:
[...]
Op de lokale NIC staat de DNS naar zichzelf te verwijzen, maar inderdaad, op de @home NIC heb ik de DNS van @home en als reserve Demon.
Kan dat kwaad dan? Ik zal het eens wijzigen. Het heeft wel altijd gewerkt.
Nee dit was geen succes, als ik dat doe valt het internet van de clients helemaal weg.

• psy
Aarrghh ik word gek...
Ik heb nu van de support tools netdiag gedraaid.
Resultaat ziet er goed uit, BEHALVE de dns:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
DNS test . . . . . . . . . . . . . : Failed

[WARNING] Cannot find a primary authoritative DNS server for the name
'cp324753-a.thuis.local.'. [RCODE_SERVER_FAILURE]
The name 'cp324753-a.thuis.local.' may not be registered in DNS.

[FATAL]: The DNS registration for 'cp324753-a.thuis.local' is incorrect on all DNS servers.

PASS - All the DNS entries for DC are registered on DNS server '192.168.0.1'
and other DCs also have some of the names registered.

[WARNING] The DNS entries for this DC are not registered correctly on DNS server '212.120.66.204'. 
Please wait for 30 minutes for DNS server replication.

[WARNING] The DNS entries for this DC cannot be verified right now on DNS
 server 194.159.73.136, ERROR_TIMEOUT.

[WARNING] The DNS entries for this DC are not registered correctly on DNS server '194.159.73.135'. 

Hmmm zie ik het nu goed dat ik de dns van @home probeer te gebruiken?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 21:43
psy schreef op 02 mei 2004 @ 19:29:
Aarrghh ik word gek...
Ik heb nu van de support tools netdiag gedraaid.
Resultaat ziet er goed uit, BEHALVE de dns:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
DNS test . . . . . . . . . . . . . : Failed

The name 'cp324753-a.thuis.local.' may not be registered in DNS.

[FATAL]: The DNS registration for 'cp324753-a.thuis.local' is incorrect on all DNS servers.

PASS - All the DNS entries for DC are registered on DNS server '192.168.0.1'
and other DCs also have some of the names registered.

[WARNING] The DNS entries for this DC are not registered correctly on DNS server '212.120.66.204'. 

[WARNING] The DNS entries for this DC cannot be verified right now on DNS
 server 194.159.73.136, ERROR_TIMEOUT.

[WARNING] The DNS entries for this DC are not registered correctly on DNS server '194.159.73.135'. 

Hmmm zie ik het nu goed dat ik de dns van @home probeer te gebruiken?
Yep, dat zie je goed. Is ook niet zo vreemd, als je op één van je nics de @home dns hebt ingevuld.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• psy
Nou ik weet het niet meer. De log geeft dus een duidelijke fout met de server-dns, dus dan werken de DNS forwarders ook niet lijkt me... en ik het dus moet doen met de @home-DNS op de internet-NIC om uberhaupt internet op de clients te krijgen. Als ik die verwijder is het subiet afgelopen met client-internet.

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En ik heb sinds kort dus precies hetzelfde probleem, alleen draait m'n server 2000 prof.
Als ik wat gevonden heb hoor je 't. :)

Verwijderd

ik heb dit probleem ooit eens gehad en bij mij was de oplossing:

Internet delen via Routing en Remote Access van Windows 2000 zelf en dus niet met een extra tool.

Die extra tool gaat namenlijk ook als DNS server werken...

• TheZoo
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

-> Draait je DNS service wel??????

edit:

Kan volgens mij niet kloppen dat je geen aparte log hebt voor je DNS

[ Voor 25% gewijzigd door TheZoo op 24-06-2004 14:51 ]

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Verwijderd

post eens een ipconfig /all van je server.

Verwijderd

Ik heb exact dit probleem sinds kort ook!

Ik zie dat er all een tijdje niet gepost is, klopt dat omdat het probleem is opgelost ??

Verwijderd

Ok ik heb dit probleem ook al eens een keer gehad.
Op deze manieren heb ik het opgelost

- Onder je forward lookup zone de "." zone verwijderen.
- een reverse lookupzone (primary) aanmaken
- Kijk in je forward zone of het A record overeenkomt met he IP adres van je DNS server. (heb wel eens gehad dat deze het ip adres had van me externe ip door routing & remote access)
- Kijk of de PTR record in je reverse zonde klopt met het ip van je DNS server.

Zet wel je interne DNS server als primary DNS server in je Network properties en eventueel de DNS van je provider als secondary (al gebruik ik liever forwarders) ;)

Suc6

Verwijderd

Misschien dat je hier wat mee kunt?

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;826743

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 13:05:
Ok ik heb dit probleem ook al eens een keer gehad.
Op deze manieren heb ik het opgelost

- Onder je forward lookup zone de "." zone verwijderen.
- een reverse lookupzone (primary) aanmaken
- Kijk in je forward zone of het A record overeenkomt met he IP adres van je DNS server. (heb wel eens gehad dat deze het ip adres had van me externe ip door routing & remote access)
- Kijk of de PTR record in je reverse zonde klopt met het ip van je DNS server.

Zet wel je interne DNS server als primary DNS server in je Network properties en eventueel de DNS van je provider als secondary (al gebruik ik liever forwarders) ;)

Suc6
Ik begrijp je niet helemaal , wat bedoel je met verwijder de ''.'' zone ?? ( zie plaatje)

Kijk in je forward zone of het A record overeenkomt met he IP adres van je DNS server. (heb wel eens gehad dat deze het ip adres had van me externe ip door routing & remote access)
>>>

Ik zie helemaal niet een ip daar staan...

Ik begin zo langzaamerhand botergeil te worden van het om de 2 uur opnieuw opstarten omdat het internet telkens wegvalt bij de clients...

http://www.euras-trading.com/plaatje.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2004 11:37 ]

Verwijderd

Ik heb dit probleem nu ook.
Heeft iemand nog concrete aanwijzigingen waar ik naar zou kunnen zoeken?

NB. DNS werkt 'gewoon' goed. Maar na een tijdje (ca. 1 a 2 uur) is de DNS server vanaf de client en op de DNS server zelf niet meer bereikbaar.
Er zijn geen fouten te zien in de event viewer.
De DNS server service blijft gewoon gestart.

Na het herstarten van de DNS server service doet DNS het weer voor een tijdje.

• wallywally
  • Laatst online: 29-04 11:09
Probeer op je clients is alles te verwijzen naar je server, en op je server laat je de DNSsen verwijzen naar buiten.

• psy
Het probleem bij mij was dat de instelling op de @home NIC fout was, deze moet verwijzen naar de EIGEN dns-server, geen andere van @home ofzo. Verder moest ik alle Sygate-instellingen die iets met DNS te maken hadden uitzetten.
Forwarders moeten ook kloppen (maar die stonden goed).
Verder moest ik handmatig de PTR records updaten, maar dat is niet van wezenlijk belang, alleen voor de nslookup foutmelding.

Netdiag geeft nu bij mij in het geheel geen enkele foutmelding meer. Zeer handig tooltje, zeker even downloaden en gebruiken als je dat nog niet geprobeerd hebt.

Daarna deed alles het uiteindelijk wel goed.

Verwijderd

Ik blijf het vreemd vinden. Alles staat zoals hierboven beschreven. Ik ga op zoek naar patches, fixes voor W2k DNS.

Op het moment dat alles goed werkt heb ik het volgende met nslookup als resultaat.
code:
1
2
3
4
5
C:\Documents and Settings\Administrator>nslookup
Default Server:  pdc.mijndomein.local
Address:  192.168.0.1

>

Nadat het probleem optreedt heb ik het volgende met nslookup.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
C:\Documents and Settings\Administrator>NSLOOKUP
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Can't find server name for address 192.168.0.1: Timed out
*** Default servers are not available
Default Server:  UnKnown
Address:  192.168.0.1

>

De DNS manager is op dat moment gewoon beschikbaar. De test optie in de DNS manager mislukt ook.

• psy
Ik neem aan dat jouw probleem niets met Sygate van doen heeft?

Wat staat er in de eventlog op de server? Het feit dat nslookup het eerst wel doet, maar een poos later niet, is wel redelijk vaag. Dat heb ik zelf niet meegemaakt.

Verwijderd

Ik heb geen fouten in de eventlog ofzo.

Volgens mij is het nu opgelost met het installeren van Windows 2000 Service Pack 4.. Ik had eerst SP2.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 23:16 ]

Pagina: 1