Toon posts:

Verschil tussen geregistreerd geheugen en ongebufferd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.068 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer eens toe aan een upgrade, nieuwe voeding, nieuwe videokaart, nieuwe harde schijf en nieuw geheugen. Ik zelf zat te denken aan Kingston Hyperx 1gig dual ddr pc3200 cas2, maar ik zie dat ze ook 1gig dual ddr pc3200 cas2.5 maar dan geregestreed hebben mij vraag welke is beter. Het wordt op een Asus p4c800 deluxe geprikt in samen werking met een p4 2.8 @ 3.2.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:13

UTM

Cas2 is sneller dan Cas2.5 :), dat is sowieso dus beter. Verder even over dat regged/none regged geheugen:
Dit is een functie waarmee foutieve bits kunnen worden hersteld
Geregistreerd geheugen(dus ECC) heeft een extra geheugenchip waardoor "Soft Errors" (foute bits, oftewel slechte communicatie mobo >> ram) worden verkomen.
Niet Geregistreerd geheugen heeft dit niet wat ze dus goedkoper maakt ;)

[ Voor 169% gewijzigd door UTM op 02-05-2004 01:20 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

w03f schreef op 02 mei 2004 @ 00:48:
Cas2 is sneller dan Cas2.5 :), dat is sowieso dus beter. Verder even over dat regged/none regged geheugen:

[...]

Geregistreerd geheugen(dus ECC) heeft een extra geheugenchip waardoor "Soft Errors" (foute bits, oftewel slechte communicatie mobo >> ram) worden verkomen.
Niet Geregistreerd geheugen heeft dit niet wat ze dus goedkoper maakt ;)
Hier haal je even 2 dingen door elkaar.
registered
Een DIMM kan voorzien zijn van extra registers (zeg maar een soort buffer) voor de inkomende adres- en commandosignalen. Een standaard huis- tuin en keuken DIMM is niet van registers voorzien en die noemen we dan ook unbuffered DIMM. Als een computer uitgerust is met veel DIMM’s en dus geheugenchips zijn er veel meer signalen nodig om deze chips aan te sturen, plus dat al deze signalen een behoorlijke elektrische last genereren op de bus (iets wat ongewenst is). De functie van de registers is om een deel van het adresseerwerk van de chipset over te nemen; in plaats van afzonderlijke chips 'ziet' de chipset alleen de enkele registers van de diverse DIMM's. De registers adresseren vervolgens de benodigde chips. Het voordeel is dat de chipset meer chips aan kan sturen (indirect welliswaar) en er een mindere elekrische belasting is op de geheugenbus.

ECC
Error Checking & Correcting of Error Correcting Code. Dit is een functie waarmee foutieve bits kunnen worden hersteld. Door omstandigheden (straling van buiten af, spanningspieken e.d.) kan een de inhoud van een geheugencel beschadigd raken (een Soft Error); een logische één wordt een logische nul. Dit omvallen van een bit kan behoorlijke gevolgen hebben voor de werking van een computer. Een DIMM met ECC functie heeft een extra geheugenchip en elke databyte (8bits) dat wordt opgeslagen krijgt een pariteit bit mee welke in de extra geheugenchip wordt opgeslagen. Bij het opvragen van data wordt middels een snel algoritme aan de hand v.d. pariteitsbit gecontroleerd of alle bits in de byte onbeschadigd zijn, zo ja dan is er niets aan het handje, zo nee, dan wordt de omgevallen bit hersteld alvorens het byte naar de processor verstuurd wordt.
registered en ECC zijn dus niet hetzelfde (vandaar dat je ook unregistered ECC kan hebben

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:13

UTM

Terw_Dan schreef op 02 mei 2004 @ 01:06:
[...]

Hier haal je even 2 dingen door elkaar.

[...]

registered en ECC zijn dus niet hetzelfde (vandaar dat je ook unregistered ECC kan hebben
Zit ik daar een beetje te blaten over ECC geheugen 8)7. Het zal wel aan de tijd liggen :Z

[ Voor 6% gewijzigd door UTM op 02-05-2004 01:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee het verschil is me nu duidelijk maar is het ook aantrekkelijk voor mij, ik gebruik me pc voornamelijk voor games en ik wil gewoon het snelste geheugen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een ECC DIMM is overigens niks langzamer dan een non-ECC DIMM, alleen in het geval dat er tegen een Soft error op wordt gelopen, dan zal er een extra kloktik in worden gelast om de fout te herstellen.
Cas 2 is sneller... dus

ARME AOW’er

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:28
Verwijderd schreef op 02 mei 2004 @ 01:16:
Okee het verschil is me nu duidelijk maar is het ook aantrekkelijk voor mij, ik gebruik me pc voornamelijk voor games en ik wil gewoon het snelste geheugen.
Registered is wat langzamer, duurder en als je wil upgraden zit je vast aan registered, zodat het IMHO voor jou weinig nut heeft. Daarnaast moet je moederboard het ook maar net ondersteunen :)

Zelf helaas wel de noodzaak voor ECC registered te gaan als ik wil uitbreiden, moederboard slikt alleen in de eerste 2 bankjes non-registered :'(

Verder vraag ik me af... was het niet zo dat ECC ook altijd registered is? Meen me zoiets te herinneren... :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

ECC + registered is natuurlijk beter, maar heb je dit nodig? Zolang je gewoon spellen speelt en een een beetje tekstverwekt en internet, is er niet aan de hand en kun je gewoon met "standaard" geheugen werken.

Wordt je bak een server of 24/7 pc, dan is het wat anders. ECC voorkomt fouten waardoor windows (of wat dan ook , jouw OS) stabieler draait.

Kneem aan dat je aan "normaal" geheugen genoeg hebt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-12 10:30
Aangezien er sowieso geen registered geheugen op jouw moederbord past ben je vrij snel klaar met je keuze ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ECC en registered is alleen interessant op servers of workstations die een grote hoeveelheid dimms hebben waardoor een extra foutcorrectie gewenst is.
Voor gewoon huis tuin en keuken gebruik is standaard geheugen goed zat.
De meeste pctjes hebben toch maar 2 tot 3/4 geheugen sloten, servers meestal wat meer.

Gewoon lekker standaard geheugen kopen, dat is al duur zat.

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt voor alle reacties ik ben er uit ik neem de gewonen Hyperx cas2.
Pagina: 1