Hey mensen,
Nadat ik deze post tegen kwam:
Welke problemen kan iemand veroorzaken met een linux installatie? Uit eigen ervaring (
) weet ik dat dat er vrij veel zijn. Boot loaders die niet goed geinstalleerd zijn, hardware die niet ondersteunt wordt, etc. Bij Mandrake zal dat nog aardig meevallen, vrij veel wordt voor je gedaan en de meeste hardware wordt ondersteunt. Maar toch zullen er na de installatie vaak (kleine) problemen zijn. En dan vooral problemen in de trand van 'Huh, dit en dat doet het niet' of 'Huh, wat is dit nouw?'. En worden we hier overspoeld met dergelijke vragen (Iemand die geen documentatie leest leest ook zeker geen FAQ op een forum
).
Op het Gentoo forum bijvoorbeeld zijn veel minder van dit soort 'problemen'. Gewoonweg omdat gentoo niet te installeren is voor iemand die zich afvraagt wat een console is. Mandrake is mooi, makkelijk, leuk en interessant totdat er wat mis gaat. Dan missen we ineens het reboot-en-weg-is-het-probleem. En zijn de onervaren gebruikers totaal verloren in config files en rare namen.
Mijn mening is dan ook om de installatie van een distro wat moeilijker te maken, dit mag best in een grafische schil, met doorklik schermpjes. Maar stel eens wat vragen die wat verdieping vereisen, mensen gaan zich dan: of bedenken, of ze gaan er daadwerkelijk mee aan de slag. De mensen die afhaken zouden toch nooit op eigen houtje linux hebben kunnen verkennen. De mensen die doorgaan weten na de installatie iniedergeval iets af van het systeem wat ze installeren.
En voor de mensen die alleen willen kijken zijn er nog altijd de linux-op-cd varianten. Als je zo nodig linux wilt bekijken doe het dan veilig met een rubber cd.
Ja, ook ik ben begonnen met Mandrake, en oei oei wat zijn er dingen fout gegaan na wat prutsen
Het beste herinner ik me nog het boot gedeelte met Li00 00 00 (+oneindig doorgaan) na het prutsen met Lilo. Maar dat zijn allemaal problemen die ikzelf na wat verdieping (en opzoeken) heb opgelost en heb weten te plaatsen.
Vandaar mijn mening om linux distro's niet te makkelijk te maken om te installeren. Of je moet volledige zekerheid kunnen bieden dat gebruikers bij problemen na de installatie ook van die makkelijke tutorials krijgen. En zich niet hoeven bezig te houden met de motor als ze dat niet willen.
Just my 2 cents, Blue
Nadat ik deze post tegen kwam:
Begon ik me ineens af te vragen... Hoe makkelijk moet het zijn om zo'n linux distro te installeren? De persoon hierboven zal zich van geen kwaad bewust zijn. Maar ondertussen heeft ie mischien wel z'n windows installatie door linux vervangen. En hoe kwam hij in deze runlevel? Werd z'n videokaart niet herkent? Heeft hij bij de installatie gekozen voor een non-graphic login?hallow
ik heb linux mandrake geinstaleerd op mijn computer. alleen als ik inlog met root + mijn password dan komt er iets te staan van root@localhost en nu weet ik verder niet wat ik moet doen. oja waar ik inlog lijkt een beetje op ms-dos en hoe krijg je dat weer normaal (gewoon in kleur enzo)
alvast bedankt!
Welke problemen kan iemand veroorzaken met een linux installatie? Uit eigen ervaring (
Op het Gentoo forum bijvoorbeeld zijn veel minder van dit soort 'problemen'. Gewoonweg omdat gentoo niet te installeren is voor iemand die zich afvraagt wat een console is. Mandrake is mooi, makkelijk, leuk en interessant totdat er wat mis gaat. Dan missen we ineens het reboot-en-weg-is-het-probleem. En zijn de onervaren gebruikers totaal verloren in config files en rare namen.
Mijn mening is dan ook om de installatie van een distro wat moeilijker te maken, dit mag best in een grafische schil, met doorklik schermpjes. Maar stel eens wat vragen die wat verdieping vereisen, mensen gaan zich dan: of bedenken, of ze gaan er daadwerkelijk mee aan de slag. De mensen die afhaken zouden toch nooit op eigen houtje linux hebben kunnen verkennen. De mensen die doorgaan weten na de installatie iniedergeval iets af van het systeem wat ze installeren.
En voor de mensen die alleen willen kijken zijn er nog altijd de linux-op-cd varianten. Als je zo nodig linux wilt bekijken doe het dan veilig met een rubber cd.
Ja, ook ik ben begonnen met Mandrake, en oei oei wat zijn er dingen fout gegaan na wat prutsen
Vandaar mijn mening om linux distro's niet te makkelijk te maken om te installeren. Of je moet volledige zekerheid kunnen bieden dat gebruikers bij problemen na de installatie ook van die makkelijke tutorials krijgen. En zich niet hoeven bezig te houden met de motor als ze dat niet willen.
Just my 2 cents, Blue