Hallo, ik ben een database in access aan het maken. Dit is als probeersel voor een (niet bestaand) webdesign bedrijfje.
Ik heb de volgende tabellen:
Klanten
Hoofddomeinen
Domeinen
Subdomeinen
Opdrachten
Nou wil ik het volgende:
In de Opdrachten tabel staat een veld waarin staat bij welk domein die opdracht hoort en in de Domeinen tabel staat bij welke klant dat domein hoort. Nou wil ik dat er wordt berekend/uitgezocht hoeveel er in totaal is uitgegeven aan opdrachten door een klant. Dat moet dmv een query, nou dacht ik zelf dat access dus eerst moet uitzoeken welke domeinen er bij die klant horen en daarna kijkt welke opdrachten er bij die domeinen horen. Die bedragen die daar uit komen moeten worden opgeteld en dan ist klaar. Maar dat krijg ik met geen mogelijkheid (in access) voor mekaar. Ik heb al heel vaak die help doorgezocht en op google gezocht maar ik heb geen idee hoe ik dat nu moet doen.
Om het te verduidelijken wat ik wil heb ik een script geschreven in php wat doet wat ik in access wil hebben:
Ik heb de volgende tabellen:
Klanten
Hoofddomeinen
Domeinen
Subdomeinen
Opdrachten
Nou wil ik het volgende:
In de Opdrachten tabel staat een veld waarin staat bij welk domein die opdracht hoort en in de Domeinen tabel staat bij welke klant dat domein hoort. Nou wil ik dat er wordt berekend/uitgezocht hoeveel er in totaal is uitgegeven aan opdrachten door een klant. Dat moet dmv een query, nou dacht ik zelf dat access dus eerst moet uitzoeken welke domeinen er bij die klant horen en daarna kijkt welke opdrachten er bij die domeinen horen. Die bedragen die daar uit komen moeten worden opgeteld en dan ist klaar. Maar dat krijg ik met geen mogelijkheid (in access) voor mekaar. Ik heb al heel vaak die help doorgezocht en op google gezocht maar ik heb geen idee hoe ik dat nu moet doen.
Om het te verduidelijken wat ik wil heb ik een script geschreven in php wat doet wat ik in access wil hebben:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| <?php $database_driver = "Microsoft Access Driver (*.mdb)"; $database_pad = "C:/JSPdesign.mdb"; $database = "DRIVER=" . $database_driver . ";DBQ=" . $database_pad . ";"; $link = odbc_connect($database, "", ""); $sql = "SELECT Id,voornaam,achternaam FROM Klanten"; $resultaat = odbc_exec($link, $sql); while ($fetch_resultaat_1 = odbc_fetch_array($resultaat)) { $sql = "SELECT Id FROM Domeinen WHERE Klant = " . $fetch_resultaat_1[Id]; $resultaat = odbc_exec($link, $sql); while ($fetch_resultaat_2 = odbc_fetch_array($resultaat)) { $sql = "SELECT Prijs FROM Opdrachten WHERE Domein = " . $fetch_resultaat_2[Id]; $resultaat = odbc_exec($link, $sql); while ($fetch_resultaat_3 = odbc_fetch_array($resultaat)) { $totaalbedrag = $totaalbedrag + $fetch_resultaat_3[Prijs]; } } echo "Het totale bedrag over alle opdrachten van ", $fetch_resultaat_1[voornaam]; echo " ", $fetch_resultaat_1[achternaam], " is ", $totaalbedrag, " euro.<br>\n"; } ?> |
[ Voor 7% gewijzigd door Possstema op 01-05-2004 20:35 ]