Toon posts:

UDMA 100 harddisk op UDMA 66 controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Is het mogelijk een UDMA 100 harddisk op een UDMA 66 controller te draaien? En verlies ik dan niet veel snelheid? Of is UDMA 100 toch niet haalbaar.

Thanx!

Verwijderd

snelheidsverlies.. tja wel ietsje ja , maar in hoeverre merkbaar ??.. nihil denk ik..
en 100 is wel haalbaar, als je er een extra controller bijzet (promise pci controller bij voorkeur).

ik heb een tijdje een udma 100 op de onboard 33 controller van m'n P2B-F gedraaid, en pas later zo'n extra controller gekocht, ook omdat ik aan 4 ide-apparaat-plaatsen niet genoeg had ..

• Evil-B
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04-2023
Maakt geen ene fuck uit! Je merkt hier echt niets van, mijn advies: laat lekker op UDMA 66 lopen die bende >:0

Verwijderd

Ik denk niet dat je het merkt. Het verschil tussen ata-33 en ata-66 is veel minder dan de 100% winst die je denkt te hebben. Bij ATA-100 is dat verschil nog kleiner.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
Maakt niet (bijna) niets uit. Je merkt het pas als je meerdere HD's gaat aansluiten.

Of je moet een Disk hebben met zeerveel cache, maar die zijn er (nog) niet voor IDE:(

Verwijderd

Ik merk het in ieder geval in m'n Sandra-scores. K7T Pro 2a+ Is een procentje of 5 sneller t.o.v. van m'n K7T Pro ATA66. Inderdaad niet echt de moeite nee. Verschil tussen ATA33 en ATA66 is wel de moeite. Heb je bv een IBm Deskstart 75GXP (zoals ik), die met ATA66 ongeveer 37 mb/s caches over de kabel kan duwen, terwijl de disk op ATA33 zo'n 28 MB doet.

Maar zelfs met ATA33 zou ik neverdenooitniet een ATA66/100-controllerkaartje kopen, aangezien die 37 mb alleen cached lezen is. Komt niet zo heel vaak voor.

Maar het scheelt wel weer natuurlijk

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 23:39

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Die 37MB/sec kan een GXP75 bij sequentieele data een hele tijd volhouden hoor! uit de cache moet je nagenoeg de maximale snelheid halen van de bus waarop hij zit.. dus 33/66/100MB.

Ik haalde (mijn GXP's zitten nu op een Promise FastTrack100) op mijn onboard U66 rustig 66MB/sec buffer read/write, en 37MB/sec sequentieel lezen..

2xGXP75(45GB) op RAID0 doet precies 74MB/sec sequentieel lezen over het eerste stuk van mij schijven... (okee oneerlijk verglijking want ze zijn allebei master en hebben dus allebei een aparte bus maar goed ;) )

Laat maar.. .

Verwijderd

Topicstarter
Dankie allemaal.
Het wordt idd een IBM GXP, 45 GB.
Betere IDE disks waren/zijn/komen er denkuk niet.
Martin
Pagina: 1