Maxtor 80 gig dode motor?

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-03 22:34
Mijn Maxtor Diamondmax Plus 9 80GB 7200 RPM UDMA 133 heeft denk ik de geest gegeven...

Gistere nacht na een avondje voor de computer zet ik hem ui... Geen probs...
Dezen ochten ik staan op en krijg een system boot error.
De HD motor draait nimmer rond...
Dus op een andere comp getest... ook niks... kwerk nu met een oude 10 gig hd :s Iemand een sugestie om een laatste poging te doen om m'n data te redden?

De HD is nooit warmer geweest dan 30° heb er een 80 mm intake fan op staan

In een andere comp steken haalt niks uit... ook ermee schudden doet ze ni wakker schieten...

"If it works, don't fix it"

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

megaman144

waarom ik weet het niet

Ik heb wel eens gehoord dat hem in de diepvries moest doen. Zodat de lager weer los ging?

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

• deleenheir
??? lijkt me erg onwaarschijnlijk.... diepvries => koud => condensatie => oxidatie/kortsluiting???

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

megaman144

waarom ik weet het niet

In een zakje natuurlijk. Je kunt het proberen je nu ook niks. Of wachten tot dat er iemand anders met een beter oplossing komt.

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?" :)
Tips te over.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:54
ik ken veel mensen die nog meer kapotte Maxtor disks hebbe

veel uitval bedoel ik bij dit merk

[ Voor 25% gewijzigd door Stijnd op 01-05-2004 20:22 . Reden: hehe ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
Hier exact hetzelfde probleem. 40GB aan data terug. Backup is corrupt. :(

• deleenheir
gij had nog nen backup... ik heb er hier ook éne maar das er ene van een paar maand geleden... dus alles van de voorbije maanden is weg :'(

• deleenheir
ik heb hem dus binnengedaan en onmiddelijk eeb nieuwe HD gekregen... Nu is die nieuwe HD opvallend warmer... gemiddeld 30°C terwijl de vorige (die kapot ging) meestal rond de 24 - 27°C zat. Iemand enig idee... Er staat een 80mm fan op te draaien tegen 1500RPM

Moet zo'n nieuwe HD nog indraaien voor ze op normale temp draait??? Heeft iemand dezelfde HD? en tegen hoeveel ° draait ze dan?

Verwijderd

@stijnd misschien hebben veel mensen maxtors, dus procentueel valt het wel mee?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 23:26:
@stijnd misschien hebben veel mensen maxtors, dus procentueel valt het wel mee?
Ik denk dat het procentueel heel erg meevalt. Heb vandaag m'n eerste hdd-defect gehad in jaren, bleek echter een IBM Deathstar te zijn. Maxtor's heb ik de afgelopen drie jaar geen enkel defect gehad, dus ik ben wel tevreden. Ik betrek m'n disks overigens wel van een bedrijf waarvan ik zeker weet dat ze er voorzichtig mee omspringen en de schijven goed verpakken voor verzenden etc. In mijn ervaring scheelt dat een hoop; toen ik voorheen de schijven kocht bij een dealer die ze slecht verpakten had ik regelmatig defecten. Tegenwoordig dus niet meer.
Wat overigens ook een grote rol speelt IMO, is de koeling. Als de schijven niet te warm worden, houden ze het lang vol.

• deleenheir
Hoeveel graden is te warm?
Ze draait nu volgens MDM5 tegen 29-30° idle
Diegene die kapot ging daat 29-30° onder hoogste activiteit

• koraks
  • Niet online
deleenheir schreef op 05 mei 2004 @ 23:40:
Moeilijk te zeggen, in mijn ervaring is alles boven de 40-45oC te warm.
Dan lijkt me niet dat warmte echt een probleem is in deze situatie. De temperaturen die je noemt zijn heel netjes.

• Roman
  • Laatst online: 14:49

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Even met een schroevendraaier een klap op de zijkant geven. Dit is geen gein! Heb ik vaker met servers. Het beste als de pc aan staat.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Als de data echt heel belangrijk is dan zou je nog kunnen proberen om de electronica van _exact_ dezelfde schijf over te zetten. In sommige gevallen is alleen de electronica gesneuveld.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

en koel die harde schijven nou niet...ik heb in het verleden 2 maxtor's in rook zien opgaan, alleen om dat ik ze actief gekoeld had.
nu koel ik niks, en het draait nog steeds als een tierelier.
wel heb ik een in/outtake in de kast....dus warmte wordt wel wat afgevoerd.

• Roman
  • Laatst online: 14:49

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 15:34:
en koel die harde schijven nou niet...ik heb in het verleden 2 maxtor's in rook zien opgaan, alleen om dat ik ze actief gekoeld had.
Ik heb mijn 2 maxtors lucht gekoeld, dus gewoon een fan ervoor geplaatst.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• deleenheir
heb ik dus ook gedaan...

@laan0206: waarom niet koelen?

• koraks
  • Niet online
deleenheir schreef op 06 mei 2004 @ 17:45:
@laan0206: waarom niet koelen?
Dat wil ik ook wel eens weten ja. Je gaat mij niet vertellen dat een schijf het langer volhoudt als ie warmer is. Vooruit, te koud is natuurlijk ook funest, maar ik neem aan dat je je disks niet tot 10oC had gekoeld ;) .

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-03 20:58
Maxtor 20GB 40 graden standaart stressed ding draait nog als een tiet
vriend zijn s-ata 50 graden draait ook al 1 jaar
ik heb ook 2x WD 8GB identieke hdd's 1tje doet het nog was niet gekoeld
andere is actief gekoeld en werkt ook niet meer, soms is het echt gaar

[ Voor 38% gewijzigd door SmoothTweaker op 06-05-2004 23:18 ]

Verwijderd

Vreemd genoeg heb ik ook met een diamondmax 9 80 mb cache 7200 rpm een chrash gehad (waarbij powermax diagnose een SMART error gaf bij zowel de quick als uitgebreide test). Ik heb daarna deze geprobeert te repairen en nu werkt raar maar waar alles terug vlotjes. (nu dus geen SMART error)

Tevens maakte mij HD vroeger veel krakende geluiden (ook te merken in performance, systeem 'hangt' dan voor enkele seconden') en na die 'repair' van powermax is dat gedaan. Vreemd genoeg weet ik dus echt niet waarom mijn HD nu in ene keer zonder problemen werkt en zonder te kraken, het enigste merkbare verschil is: ik heb mijn actieve koeling voor mijn HD erafgehaald.

Ook het idee dat de HD meer lawaai maakt als die cooler is klopt bij mij niet, met een temperatuur van 10° maakt die evenveel lawaai en zonder kraken bij een temperatuur van 39°.

Ik ga dus eens proberen of die actieve cooling er wel degelijk mee te maken heeft of niet...

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
SmoothTweaker schreef op 06 mei 2004 @ 23:17:
Maxtor 20GB 40 graden standaart stressed ding draait nog als een tiet
vriend zijn s-ata 50 graden draait ook al 1 jaar
ik heb ook 2x WD 8GB identieke hdd's 1tje doet het nog was niet gekoeld
andere is actief gekoeld en werkt ook niet meer, soms is het echt gaar
Dat is gewoon pech hebben, ik bedoel een gemiddelde hdd doet het 5 jaar prima, of zelfs nog langer. 4-5% valt uit, mede doordat ze te warm worden, bv als er 2 schijven zeer dicht tegen elkaar geplaatst worden zonder koeling, of dat er ruw mee omgegaan wordt.

Wat die sata drive van een vriend van je er nou mee te maken heeft :? zozo, die doet het al een jaar, ik zal de krant ff bellen 8)7
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 15:34:
In rook op zien gaan ómdat je ze gekoeld had, ja natuurlijk, geloof je het zelf?!
Nog even en je gaat ons vertellen dat je beter ook geen processor fan kan gebruiken, omdat je passieve P1 nogsteeds werkt en je amd XP het afgelopen jaar heeft begeven, dream on.

Even tegen allen:
Het is bewezen dat harde schijven een langere levensduur hebben als ze gekoeld worden, het zal iig nooit een nadelig effect hebben (tenzij je ze gaat vrieskoelen natuurlijk). Laat de bovenstaande mensen maar even blaten. :)
deleenheir schreef op 05 mei 2004 @ 23:40:
Geen probleem, niet druk over maken, je temps zijn prima, ze kunnen 45-50 graden makkelijk aan, alles lager dan 40 graden is prima.

Het kan zijn dat je een nieuwere serie hebt (zoals steppings bij processors) of dat de S.M.A.R.T. van die disk is aangepast. Bovendien is elke disk anders.
Je temps zijn prima, niet meer over nadenken. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Race Eend op 12-05-2004 15:08 ]

Verwijderd

Mijn Maxtor schijf (model 6Y160P0) heeft een week geleden ook de geest gegeven.
Heb m'n schijf in een andere pc gezet en m'n data even gebackupped.
Toen even Powermax gedraaid, deze gaf toen een bepaalde foutcode aan.

Ik heb toen even contact op genomen met de zaak (Eynstein) waar ik hem
gekocht had. Vrijdag de schijf naar ze op gestuurd en vandaag kreeg ik een nieuwe van ze terug. Dat noem ik service _/-\o_

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-03 06:56
Verwijderd schreef op 12 mei 2004 @ 16:55:
Mijn Maxtor schijf (model 6Y160P0) heeft een week geleden ook de geest gegeven.
Heb m'n schijf in een andere pc gezet en m'n data even gebackupped.
Toen even Powermax gedraaid, deze gaf toen een bepaalde foutcode aan.

Ik heb toen even contact op genomen met de zaak (Eynstein) waar ik hem
gekocht had. Vrijdag de schijf naar ze op gestuurd en vandaag kreeg ik een nieuwe van ze terug. Dat noem ik service _/-\o_
Dan ging dat bij jou snel, mijn schijf is nu bijna 3 week geleden gecrashed, er was niks meer aan te doen, terug brengen naar de winkel (Update), maar is nu nog steeds weg. :(:(
Pagina: 1