[98] Windows herkent CDROM speler Compaq 9520 niet *

Pagina: 1
Acties:

• DeMuts
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ben momenteel bezig om een compaq 9520 (ja echt een oudje) waar nu win95 op staat te upgraden naar win 98.
Het probleem is dat ik met de win98 se bootdisk die ik op bootdisk.com gevonden heb, de cd rom speler niet kan herkennen.
Heb het hele internet al afgezocht naar de zogeheten "matshita cr-574" dos drivers maar heb hier nog geen suc6 mee gevonden.
vroeger had ik nog een win95 bootdisk, waar een lijstje cd rom speler op stond, die werkte wel,maar die diskette kan ik nu dus niet meer terugvinden.
wie kan me helpen aan de drivers of goede bootdisk, zodat ik dit oudje weer nieuw leven in kan vragen.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

de op de bootdisk aanwezige mscdex zou voldoende moeten zijn.....
heb je wel de goeie bootdisk? en
kies je wel voor starten met cd-rom ondersteuning?

kun je niet upgraden vanuit 95 zelf ipv opnieuw installeren vanuit dos omgeving?

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

misschien heb ik het mis, maar als je in de bios aanzet dat je pc van de cdspeler moet booten zou die dat sowieso moeten doen. En windows 98 kan je volgens mij van de cd booten (of was dat alleen 98SE?).

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 18:25:
misschien heb ik het mis, maar als je in de bios aanzet dat je pc van de cdspeler moet booten zou die dat sowieso moeten doen. En windows 98 kan je volgens mij van de cd booten (of was dat alleen 98SE?).
Met hele oude pc's lukt dat meestal niet, dan moet je eerst een dosflop gebruiken om de cd driver te laden en dan setup starten vanaf de cd.
Edit:
Als er nu win95 opstaat, kun je dan niet onder windows95 je win98 cabs + setup op je hd kopieëren?Daarna heb je je cd niet meer nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door blobber op 01-05-2004 18:34 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• DeMuts
precies blobber en dat is nou mijn probleem, hij herkent de cd rom speler niet

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

DeMuts schreef op 01 mei 2004 @ 18:34:
precies blobber en dat is nou mijn probleem, hij herkent de cd rom speler niet
Ik had nog een stukje toegevoegd, maar je hebt win95 er waarschijnlijk al afgegooid.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• DeMuts
eh kan proberen alles naar c schijf te kopieren maar, heb het nu voor elkaar dat hij ook in windows geen cd rom meer herkent |:(
HELP!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Neem een Windows 98 bootdisk. Daar staat een universele IDE CD-ROM driver op. Werkt die niet? Download dan eens een DOS CD-ROM drivertje van Aopen, OAK etc. (zijn wel te vinden via Google of bij fabrikanten zelf) en probeer het daar eens mee (wel ff CONFIG.SYS aanpassen dan dus ;))

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

compaq 9520 win98 installatie > [98] Windows herkent CDROM speler Compaq 9520 niet *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• DeMuts
ziehier het autoexec.bat bestand:

C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:OEMCD001 /L:D /D:MSCD000
mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
MSCDEX.EXE /D:OEMCD001 /L:D
PATH=C:\ATACD\Atapimgr.sys

en hier config.sys:

LASTDRIVE=Z
DEVICE=C:\ATACD\ATAPIMGR.SYS
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys
device=C:\CR_ATAPI.SYS /D:OEMCD001
DEVICE=C:\ATACD\SR_ASPI.SYS /D:MSCD000 /Q

misschien dat je hier iets uit kan halen?

• DeMuts
leuk dat je het meld spider, maar heb je er ook een oplossing voor misschien? :?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 20:19

MBV

spider heeft alleen de topictitel aangepast, zodat iemand anders met een vergelijkbaar probleem hem ook terug kan vinden.

ALs antwoord op je vraag: heel veel klooien in het bios, op andere dma-poort hangen etc heeft ooit bij mij geholpen. Maar oude compraq's zijn wat dat betreft een drama :(

edit:
en nou niet zeuren over mijn huidige laptop he? :P

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 01-05-2004 18:51 ]

• DeMuts
oops feeling noobish over here
ja klooien in het bios van een compaq daar kom je niet ver mee helaas, kun je maar paar dingen in veranderen.
ik wacht geduldig af op een antwoord

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

DeMuts schreef op 01 mei 2004 @ 18:53:
oops feeling noobish over here
ja klooien in het bios van een compaq daar kom je niet ver mee helaas, kun je maar paar dingen in veranderen.
ik wacht geduldig af op een antwoord
Inderdaad heb ik de topictitel even aangepast zodat het OS in de titel stond; en het probleem wat duidelijker omschreven werd.

Hiernaast zie ik in dit topics heel veel tips die je kunt proberen; dus geduldig afwachten zal je niet veel verder helpen :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• DeMuts
ben dankzij deze tip al zover dat ik mijn cd rom speler in windows terug heb, nu nog in dos maar daar heb ik een driver voor gevonden, ik laat nog iets horen of het gelukt is:

All you need to do is copy cdrom drivers to the hard drive.
You will need these four files ( found on your boot floppy ) to copy to your C: drive
1. mscdex.exe
2. oakcdrom.sys ( or your own cdrom driver )
3. autoexec.bat
4. config.sys
Autoexec.bat needs this line only
C:\MSCDEX.EXE /D:MSCD001

Config.sys needs this line only
DEVICE=C:\OAKCDROM.SYS /D:MSCD001

When you boot with the cdrom pack in place, the cdrom drivers will be accessed from the hard drive
The cdrom will be D: drive

• DeMuts
snap er geen kloot van nu, is de cd rom speler in windows weer weg na een reboot. HELP die pc is behekst ofzo :?

• DeMuts
er is iets heel vreemds met mijn cd rom speler aan de hand, bij de ene keer opstarten doet hij het wel en de andere keer herkent hij hem gewoonweg niet, lijkt wel of er een stekker los zit, maar dat heb ik al tig keer gecheckt.
help!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je hebt hopelijk die oakcdrom.sys alleen op een dosflop in je config.sys gezet en niet op je c: ? Windows laad namelijk zelf drivers en als je in dos ook nog een driver hebt geladen, krijg je problemen.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 15:06
Probeer de cd-rom eens op de eerste IDE kabel te hangen samen met de harde schijf, meestal is het probleem dat de chipset die op je moederbord hangt niet standaard in windows 98 staat zodat hij een error geeft op de tweede IDE channel.

Door de cd-rom te verzetten los je dit probleem op. Tweede mogelijkheid :

code:
1
2
3
4
5
Booten met windows 98 cd 
kopieren van de windows bestanden door xcopy d:\win98 c:\win98 /s/e/v
Pc herstarten en op F8 duwen bij "Windows word gestart"
DOS prompt kiezen
cd\win98, setup.exe

Veel plezier

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• DeMuts
De Compaq is op dit very moment aan het installen, snap nog niet precies hoe het kan, want de ene keer doet de cd rom speler het wel en de andere keer weer niet, dus word nog wat als ik hem de volgende keer weer moet formatten, als ie dan nog leeft tenminste ;)

In ieder geval bedankt voor jullie tips heb er zeker wat aan gehad _/-\o_

de groeten,

Mutske
Pagina: 1