Brak moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Configuratie: DFI p2xlx (nieuwste bios), c366 + slotconverter, 64 MB (2x32), S3 trio 64 2MB, Realtek 8029AS 10 Mb, 3Com 509B 10 Mb, Maxtor 6.8 GB 5400 rpm, Philips 40x.

Ik heb een vaag en irriterend probleem. Ik heb op de dumpdag voor een geeltje een DFI LX moederbordje gekocht. In eerste instantie leek alles goed te werken (af en toe een crash, maar dat kan gebeuren :)). Alleen als ik nu mij kast dicht doe dan hangt de pc binnen 10 minuten, gewoon echt vast, alleen de stekkereruit halen werkt nog. Als ik hem dan weer aanzet dan komt er een enorm luidde piep uit de pc speaker. Goed, ik maak de kast open, frommel een beetje aan de cpu en opnieuw aanzetten, alles doet het weer. Totdat hij even later weer vastloopt.

Wat heb ik geprobeerd:
1) videokaart vervangen -> maakt geen verschil
2) geluidskaart vervangen -> maakt geen verschil
3) netwerk kaart vervangen -> maakt geen verschil
4) ram verplaatst -> maakt geen verschil
5) extra koeling -> maakt geen verschil(denk dat hij met kast dicht crashed door het stoten om de kast dicht te krijgen)

Zoals je ziet heb ik al veel geprobeerd. Er zit de nieuwste bios in, en verder zou 240W voeding ook genoeg moeten wezen. Er zit zo weinig in dat het haast ook geen warmte probleem kan zijn. (Heel af en toe hangt hij ook met kast open). Ik denk dat het aan 2 dingen kan liggen:
1) brakke slotconverter, zou verklaren waarom ik aan de cpu moet rommelen om de boel te laten werken
2) brak moederbord

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars gehad, of weet iemand een oplossing?

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
DFI is nu ook weer niet ZO slecht. Heb je de connectors nagekeken??? er zou namelijk ook iets slecht contact kunnen maken waardoor er tijdens de trilling van de kast de verbinding verloren gaat. Pobeer ook eens om de PC eerst uit te zetten en dan dicht te doen. Het lijkt mij namelijk nogal onmogelijk dat het moederbord kan zien of de kast open of dicht is.

Misschien heeft het mobo een temperatuurbeveiliging dat instelbaar is in het BIOS (heb ik ook eens gehad) booten owkay .,.. maar (ook door overklokken iets teveel warmte) re-booten Ho-maar. Bovendien was het in mijn geval een AMD, dus was het beter om de temperatuurinstelling iets hoger te zetten!!!!

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Mijn Aopen ax6bc heeft hetzelfde probleem.
Een tik tegen de kast is voldoende om de comp uit te laten vallen. Cpu eruit en er weer in werkt meestal. Vandaag echter niet. Heb toen de aansluiting met het slot schoongemaakt met spiritus en hij doet het weer.
Krijg een nieuw mobo, is gelukkig garantie. Heb er wel drie maanden over gedaan om erachter te komen wat het was.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• Gert
Ik zal de sloten dus nog eens schoon maken (spiritus kan dat geen kwaad doen?).
Ik bedoel trouwens niet dat DFI in het algemeen brakkeborden maakt hoor, maar misschien was deze daarom 25 piek :)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 09:15
Dit is bij een slot 1 CPU (of in een converter) meestal de CPU die losjes in de connector zit. Ik heb dit ook gehad. Uiteindelijk was het enige dat hielp het ding extra fixeren met wat improvisatie.

• Gert
Dat kan idd ook, hij kan enigszins bewegen, er zit ook geen "retentionkit" bij. Hoe heb je dat ding gestut, gewoon iets in het slot proppen ofzo?

Dt zou ook verklaren waarom ik hem moet bewegen. Want schoonmaken heeft niets uitgehaald.
Pagina: 1