Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] Wat voor potmeter is dit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
ik heb hier een potmeter voor balance regeling van een versterker, deze is dringend aan vervanging toe

zie hier de potmeter:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/27LYO0205019/picserver.jpeg

ik ben er al achter dat het een 250k ohm stereo potmeter is, maar is het een logaritmische of een lineare ? dit wordt meestal aangeduidt met een A of B, maar dit staat er niet op ..

wie helpt mij ?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even desolderen, aan je multimeter hangen en je weet het :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• JWO
  • Nu online
Atlas schreef op 01 mei 2004 @ 16:55:
Even desolderen, aan je multimeter hangen en je weet het :)
haha, jah dat is juist het probleem :P, dan zit ik minimaal 3 dagen zonder lawaai ;)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

JWO schreef op 01 mei 2004 @ 16:56:
[...]

haha, jah dat is juist het probleem :P, dan zit ik minimaal 3 dagen zonder lawaai ;)
Hmm desolderen hoeft niet eensch denk ik. Je meet een verandering in weerstand dus je kan je multimeter er gewoon overhene prikken :)

Dan kun je zien of ie logarotmisch of liniear is lijkt me :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Inderdaad, je kunt het gewoon eens in de schakeling zelf proberen.
Sluit een multimeter op een van de buitenste poten en de middelste poot aan. Regel de potmeter zo dat je 250Kohm meet. Lukt dit niet, probeer dan de andere buitenste poot en dan weer regelen.
Zet nu de potmeter in de middenpositie en meet de weerstand.
Wanneer je 125Kohm meet heb je een lineaire potmeter. Meet je een waarde die daar een heel eind vanaf ligt dan heb je een logaritmische potmeter.

Je zij al dat het iets met geluid temaken heeft. Aangezien je gehoor logaritmisch is heb je zeer grote kans dat het een logaritmische potmeter is.

• JWO
  • Nu online
Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 17:09:

Je zij al dat het iets met geluid temaken heeft. Aangezien je gehoor logaritmisch is heb je zeer grote kans dat het een logaritmische potmeter is.
dat gaat ook niet altijd op, heb net namelijk de bass/treble regeling vervangen dat waren gewoon lineare potmeters ;) (waar het overigens wel opstond)

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 11:19

killswitch

killswitch+switch= death switc

weet het niet zeker maar denk dat je met een lineare potmeter zo'n 75% kans hebt dat je goed zit.

heb net ff met men eigen versterker geprobeert en zo ver ik kan horen verplaatst het geluid zich linear van links naar rechts

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-11 11:29

gjs

Scoobydoobydoo

volume potmeter is altijd logaritmisch volgens mij, de rest zoals bass treble en balans zijn lineair

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Sine
  • Laatst online: 26-11 19:30
een balans pot is zeker lineair, anders zou je nogal een vreemde links/rechts verhouding krijgen (en zou in de middenstand het geluid niet centraal staan)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

killswitch schreef op 01 mei 2004 @ 17:20:
weet het niet zeker maar denk dat je met een lineare potmeter zo'n 75% kans hebt dat je goed zit.

heb net ff met men eigen versterker geprobeert en zo ver ik kan horen verplaatst het geluid zich linear van links naar rechts
Klopt deels. Je gehoor is logaritmisch, wanneer je het muziekvermogen 10x groter maakt hoor je dit als een verdubbeling van het volume.
Dus als jij meent te horen dat hij lineair oploopt betekent dit dat je juist met een logaritmische potmeter temaken hebt.

Maar goed, blijkbaar zeggen de meeste mensen dat de balance regeling toch een lineaire potmeter is, dat geloof ik dan gewoon:).

• roedie
  • Laatst online: 24-10 18:31
Je balans heeft toch altijd nokje in het midden zodat je voelt dat ie 50/50 staat...

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

JWO schreef op 01 mei 2004 @ 16:56:
[...]

als je het wilt vervangen moet ie er toch vanaf

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

In een versterker zit voor 99,99% logaritmische potmeter.

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:35
ik heb ook zo een alleen dan een triple versie met die pots voor het volume, onvindbaar dus :'(, zit nu al maanden zonder mijn versterker.

Jwo is het een sony? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Venxir op 01-05-2004 21:37 ]

If it aint broke, fix it till it is!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
eraf solderen, in middenstand zetten, en doormeten..

en dan gewoon een weerstandje erin solderen, en potmeter terugplaatsen voor de sier..

tenzij je een brakke speakersetup hebt, is die balance toch niet nodig ;)

trouwens, ik heb ook wel eens gekke potmeters meegemaakt voor balans, bv 250kohm:

250k - 0 - 250k

waarbij 0 dus de middenstand was, ipv 0 - 250 log of lin

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 01-05-2004 21:38 ]

• JWO
  • Nu online
Venxir schreef op 01 mei 2004 @ 21:35:
ik heb ook zo een alleen dan een triple versie met die pots voor het volume, onvindbaar dus :'(, zit nu al maanden zonder mijn versterker.

Jwo is het een sony? :P
nope het is een luxman

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

en als je nu eens pech hebt is hij tegengesteld logaritmisch ... ben ik al eens in een yamaha versterker tegen gekomen..

ik bedoel dus de voorste van links naar rechts oplopend logaritmisch, en de achterste van rechts naar links oplopend logaritmisch.

wat wel opvallend was was dat die versterker links en rechts compleet gescheiden had inclusief de voedingen ....

gewoon effe meten ....... want meten is weten (HA HA HA lekker oudbollig)

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Der_Rudy schreef op 01 mei 2004 @ 21:55:
en als je nu eens pech hebt is hij tegengesteld logaritmisch ... ben ik al eens in een yamaha versterker tegen gekomen..

ik bedoel dus de voorste van links naar rechts oplopend logaritmisch, en de achterste van rechts naar links oplopend logaritmisch.

wat wel opvallend was was dat die versterker links en rechts compleet gescheiden had inclusief de voedingen ....

gewoon effe meten ....... want meten is weten (HA HA HA lekker oudbollig)
ja, dat is ook een optie, net als de door mij genoemde optie hierboven.

Blijf erbij dat doorsolderen t meest handig is, tenzij je dus echt die potmeter ook gaat gebruiken. Weerstand verloopt niet en slijt niet ;) (Wel een goede nemen, niet zo'n 20% koolding)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 21:34:
In een versterker zit voor 99,99% logaritmische potmeter.
in misschien 25% van alle gevallen ja!

Een balans, bass, trebble of mid is bijna altijd juist liniear. Als het een volume pot betrof, dan had je een redelijke kans dat het een logaritmische zou zijn (ook nog geeneens altijd, soms halen ze een ander geintje uit.

Maar als ik het goed zie, is het een stereo pot. Deze zijn voor de balans bijzonder lastig te krijgen (kan het weten, krijg bijna wekelijks het verzoek of we ze kunnen bestellen). De ellende is namelijk dat bijde pots tegenovergesteld werken.... Waarschijnlijk kan je ook niet echt wijs worden uit de opdruk, omdat het vaak pots zijn die specifiek voor een fabrikant gemaakt worden...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sine
  • Laatst online: 26-11 19:30
Venxir schreef op 01 mei 2004 @ 21:35:
dat is vrij makkelijk op te lossen ... van twee stereo en een mono potmeters van het merl radiohm kun je een 3 voudige pot maken, door ze uit elkaar te halen en als een 3 voudige pot weer in elkaar te zetten ... een truukje wat vroeger nog wel eens werd toegepast in sinus generatoren.

Precies hoe en wat weet ik niet meer, maar je hoeft ze enkel uit elkaar te buigen (4 lipjes per deck) en dan kun je ze gewoon per 3 in elkaar zetten.

Deze potmeters dus

Afbeeldingslocatie: http://www.hod-electronics.nl/images/Radioh11.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Sine op 02-05-2004 00:19 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1