Toon posts:

diverse vragen over inrichten meterkast

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een huis gekocht waar er vanuit elke kamer 2 (of meer) UTP kabels naar de meterkast gaan.. Ik wil deze kabels gaan gebruiken voor computernetwerk en telefonie. Nu is er nog niks afgemonteert in de meterkast en vraag ik me af op welke manier ik dit het beste kan doen?

Zelf zat ik te denken om alle telefoniekabels op een apart klein patchpaneel te monteren, alleen vraag ik me af of ik een tel. centrale nodig heb, en zo ja welke!?
(heb maar een binnenkomende lijn maar wil binnenshuis wel kunnen bellen naar andere toestellen) (ik heb 24 aansluitpunten - dus 24 kabels in totaal)

Daarnaast wilde ik een switch plaatsen en hier alle computerdatakabels op aansluiten. Ik krijg straks een multipcmodem van essent (kabel) en wil vanaf alle PC aansluitingen in huis kunnen internetten. Kan ik deze gewoon op de switch inpluggen, of kan ik beter een router kopen ipv de switch? Of is het toch beter de kabels af te monteren op een patchpaneeltje!? (het gaat om 24 datakabels)

Of moet ik dit geheel op een andere manier aanpakken!?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 21:33
om het simpel te doen, zet gewoon een 2 hands 100mbit switch neer met meer dan 24 poorten in jouw geval (of 2 switches aan elkaar) :P , zet dr een klein linux computertje bij met 2 nic's dr in, eentje sluit je aan op je switch, en in de ander sluit je aan op je kabel modem.
en dan maak je van die computer een router en je bent klaar :)

zo ga ik het ook doen als ik een eigen huis heb ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Insano op 01-05-2004 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
helaas, ik heb geen plek voor een PC in mijn meterkast..

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 17:14

psy

Kan je niet elders in huis een server-pc neerzetten? Zo heb ik het gedaan:

In de meterkast hangt de @home modem, utp naar de server (in de trapkast), dan weer utp van de server terug in de meterkast, en die utp is aangesloten op een 8 poorts switch.

Deze switch verdeelt het signaal naar een WLAN, 4 slaapkamers, en twee naar de woonkamer.

(De telefoon is ook verdeeld in de meterkast, evenals de CAI. Die is via een Hirschmann versterker en een Hirschmann 8 p verdeler ook weer verdeeld naar alle overige ruimtes.)

Alle kabels lopen door pvc, ik had dit al bij de bouw van het huis gepland. Zo te zien heb jij een redelijk vergelijkbare situatie...in ieder geval heel handig zo'n uitgebreid netwerk.

[ Voor 19% gewijzigd door psy op 01-05-2004 21:09 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je krijgt een multi-PC modem, dus je modem doet zelf al NAT voor je (wist niet dat essent die tegenwoordig ook leverde, maar zou best kunnen).

Als je echt een modem krijgt die net als een ADSL modem al NAT doet, heb je 25 poortjes op je switch nodig: 1 poort voor je modem, 24 stuks voor de andere kabels. Denk dat je het beste uit bent met 2 16 poorts switches, zo duur zijn die ook al weer niet.

Mocht je modem zelf geen NAT doen: dan koop je een el-cheapo routertje, zit een 4 poorts switch in, waar jij een 24 poorts switch induwt waarna je 26 poorten overhoudt :)
routertje is niet echt groot, die schroef je zo ergens tegen de muur. Als je een wireless router neemt, kan je zelfs nog in de tuin met je laptop gaan zitten :P

Verwijderd

Aangezien je 24 UTP kabels je huis ingeslingerd heb zou ik het afwerken op een 24-voudige patchpaneel, zo hou je het allemaal universeel en kan je een aansluitpunt gebruiken voor zowel netwerk als telefonie. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt in je meterkast maar er zijn kant en klare 19" wandbeugels waar je ook een switch/hub/router/whatever in kan monteren. Heb je geen plek voor een 19" beugel zijn ook smallere versies verkrijgbaar. Kijk eens op de website van kulik ( www.kulik.nl ).

Of je een telefooncentrale nodig is afhankelijk van je behoeften zijn ;) Is ook afhankelijk van of je analoog of ISDN hebt. Bij kleine telefooncentrales (SOHO) zijn meestal de aansluitingen via schroef/klem verbindingen, en is een extra paneel nodig om het af te werken.

Edit: typootje

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 21:41 ]

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Oezie Woezie in "-= Het grote topic voor NETTE LAN afwerk..."
zo heb ik het gedaan. en dan patch je gewoon de aansluiting door naar eventueel een telefoon centrale of een hub/switch. ik weet alleen niet hoe het zit met de NEN1010 normen wat betreft de regels voor het aanleggen ervan. wij mochten het niet allemaal in 1 kast doen en moesten een 2e meterkast maken.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Pagina: 1