Welk dual mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Voor een server wil ik een nieuwe moederbord,met bijpassend geheugen en CPU's uitzoeken.

Nu staan er in de pricewatch amper dual borden. Erg belangrijk voor mij is de prijs. Verder moet de prestatie natuurlijk goed zijn. Ik wil voor een AMD systeem gaan, o.a. omdat die cpu's goedkoper zijn, nog te modden zijn naar MP ook.

Ik zoek dus een goed AMD bord. Raid is niet nodig. Hebben server moederborden altijd ECC ram nodig? Ik gebruik liever het goedkopere normale geheugen. Ik wilde er dan 2x een gig in zetten. Ik geloof dat je altijd een AMD chipset krijgt, je zult dus ook geheugen moeten hebben van 333 mhz, aangezien ik er 2x een Barton CPU in wil zetten. 2x onboard LAN is handig, maar niet noodzakelijk. Op het systeem komt Linux te draaien, dus als er mobo's zijn die daarmee duidelijk niet samenwerken (lijkt me onzin, maargoed) dan moet ik die niet hebben.

Wat raden jullie mij aan voor moederbord? O ja, 64bit kan natuurlijk ook. Ik ben bang dat ik dan alleen veel duurder uit ben, en hoe de prestatie zal zijn is nog maar afwachten.
Ik wilde dit alles dan in een leuke 2U case zetten :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
search?

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:18

aKra

Intentionally left blank.

MSI K7D Master(-L) zou ik aanraden, dit komt omdat ze de XP -> MP truuk ondersteunen en dat je in de eerste twee bankjes gewoon non-ECC/Registered geheugen kan rammen, dus beter meteen 1 x 1GB voor in de toekomst, want anders moet je het duurdere Registered/ECC geheugen kopen :)

Success :)

Intentionally left blank.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
He Pierre, mocht je nou voor een Xeon gaan, dan heb ik nog wel leuk geheugen voor je! Je hebt mijn emailadres vast nog wel.

Maar is een Opteron niet een leuke keus tegenwoordig? En volgens mij zijn een boel AMD dual's maar 133 fsb (266)?? Misschien iets om naar te kijken zijn mobile bartons? Unlockt en zeer goed te klokken, zuinig??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik draai hier op mijn Tyan Tiger MP gewoon met non ECC geheugen, dat werkt ook gewoon namelijk (mits je de 2 laatste sloten gebruikt).
En als je kijkt naar een Tiger MP, ding heeft 4 64bits sloten. Dus wat dat betreft kun je ook nog genoeg uitbreiden als je wilt. Nieuw zijn ze idd erg duur, dus misschien eens kijken naar een 2ehands plank

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op het gebied van de Athlon MP/XP is het dual gebeuren min of meer al een doodlopende weg. AMD heeft al duidelijk gemaakt niks meer aan het MP(X) platform te willen veranderen, waardoor je vast zit met bepaalde beperkingen zoals een 266MHz bus. Hierdoor zal je ook niet zo gemakkelijk een dual Barton kunnen draaien; deze draaien op 333MHz i.p.v. 266MHz, je zal daarvoor dus de multiplier ook moeten aanpassen.

Tevens maakt het niet uit of je ECC geheugen gebruikt, maar het maakt wel uit je registered/buffered geheugen gebruikt. ;) Dat regsitered geheugen nou vaak met ECC komt is een andere zaak.
MPX borden kunnen officieel met 2 reepjes unbuffered (dus niet-registered) geheugen werken, zonder problemen. Ga je d'r meer gebruiken is stabiliteit niet meer gegarandeerd, en treden er vaak geheugen-fouten op.

Wil je nu een dual AMD opstelling die nog goed ontwikkeld wordt zal je moeten gaan voor de Opteron. Bij een workstation kan je een bord nemen als de Tyan Tiger K8W, deze is een stuk goedkoper dan b.v. de Thunder K8W maar beschikt o.a. geen PCI-X sloten. De Opteron ondersteunt alleen registered geheugen, dus dan zal je wel veel extra moeten uitgeven.

Wil je graag moderne features als S-ATA is er nog de Xeon; hier zijn ook genoeg workstation-borden voor. Neem bijvoorbeeld de Asus PC-DL Deluxe, met features als GBit LAN. Pak daar 2 Xeon 2.4GHz processors bij á €232 en je bent al snel klaar.

Wil je toch nog bartons draaien op een MPX chipset en je wil geen multipliers veranderen met een mod kan je kijken naar de Athlon MP 2800+. Dit is een Barton met 266MHz FSB die standaard SMP ondersteunt.

Over 't algemeen zou ik eerst even wat benchmarks zoeken en voor jezelf bepalen wat je eisen zijn:
• Denk je gebruik te gaan maken van 64-bit PCI?
• Maakt de kloksnelheid zoveel uit?
• Moet er AGP op het bord zitten?
• Wat mag het bord maximaal kosten?
Als je dit voor je zelf hebt beantwoord kan je even rondkijken bij de verschillende fabrikanten. Asus, MSI en Tyan zijn fabrikanten die wel wat dual borden hebben gemaakt. De borden van Tyan en MSI zijn gemakkelijk in de pricewatch te vinden. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Laurent op 01-05-2004 16:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moge duidelijk zijn, dit was met een beetje zoekwerk ook wel te vinden...

Offtopic:

Die P2B-DS wil zich maar niet gedragen, nu weigert primaire IDE iets te doen en wil hij alleen maar sommige SCSI drives slikken. Maar Knoppix draait als de besten...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.