Toon posts:

Tokenring printservers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb goedkoop een paar printservers gekocht.
Het gaat om hp-jetdirect-500x printservers. Nu blijkt
dat deze dingen voor een zgn tokenring netwerk zijn. :?
Weet iemand of deze printserver in een normaal 10/100
netwerk te gebruiken zijn?
Wat is een tokenring netwerk eigenlijk precies? Weet iemand
een site waar ik wat meer info daarover kan vinden?

Alvast bedankt :)

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Simpel gezegd is een token ring netwerk iets als in een kring zitten met 1 microfoon, en wie de mic heeft mag praten en als je klaar bent geef je de mic door aan je buurman.

Verder werkt dit idd niet in een 10/100 ethernet netwerk. IBM is de place to be zij hebben token ring uitgevonden.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tokenring is iets heel anders dan Ethernet en je zult deze dingen dus ook niet in jouw netwerk kunnen hangen. Bij token ring hangen alle PC's in 1 grote ring en hebben ze een 'token' dat ze telkens naar elkaar doorsturen. De PC die het token heeft mag als hij wil een bepaalde hoeveelheid data doorsturen. Als hij daarmee klaar is of niks te sturen heeft dan geeft hij het token weer door aan de volgende.

Token Ring is best lang gebruikt en is ook lange tijd superieur geweest aan Ethernet, maar een normaal switched 100mbit ethernet wat je met onderdelen van een paar tientjes bouwt is tegenwoordig sneller :)

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een subnetwerk te maken dat tokenring is en dan het bestaande 10/100
mbit/sec netwerk en het tokenringnetwerk aan elkaar te knopen dmv een (linux)router?
Als dat kan zijn ze misschien nog wel te gebruiken....

Verwijderd

Als je een tokenring netwerkkaart hebt dan moet dat (volgens mij) geen probleem zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
als je een soort van hub kan vinden voor je tokenring netwerkje, moet dat gewoon lukken. Ik heb hier nog een Lexmark tokenring printservertje en een viertal IBM 4/16Mbit Tokenring PCI kaarten. Misschien dat er een mogelijkheid is om een crosscable te maken voor tokenring, in dat geval zou ik blij zijn :)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
_JGC_ schreef op 01 mei 2004 @ 14:33:
als je een soort van hub kan vinden voor je tokenring netwerkje, moet dat gewoon lukken. Ik heb hier nog een Lexmark tokenring printservertje en een viertal IBM 4/16Mbit Tokenring PCI kaarten. Misschien dat er een mogelijkheid is om een crosscable te maken voor tokenring, in dat geval zou ik blij zijn :)
offtopic:
Volgens mij heb je voor een Token Ring-netwerk altijd een Token Ring-hub nodig; dus crosscable zou dan niet gaan werken

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Het is wel nmogelijk om voor TRN een cross cable te maken (als je even searched vind je een layout).
En je hebt geen hub nodig, maar een MAU (of een CAU of TAU).

Tijd voor een nieuwe sig..

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

lol altijd leuk 1 mei
opeens zie je overal topics opduiken met
"ik heb dit gekocht, maar kan ik er ook iets mee ?"

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ligt dat aan mij of ....
volgens mij heb je ook geen (m/c/t)au, hubachtig device nodig. je moet imho gewoon de ring rondmaken en klaar .... :?
ergens staat me bij dat je wel minimaal 3 devices moest hebben om een of andere reden

of ben ik nou gek 8)7

wel een token ring kaartje in je pc druken natuurlijk

[ Voor 49% gewijzigd door Fish op 01-05-2004 15:33 ]

Iperf

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

fish schreef op 01 mei 2004 @ 15:29:
ligt dat aan mij of ....
volgens mij heb je ook geen (m/c/t)au, hubachtig device nodig. je moet imho gewoon de ring rondmaken en klaar .... :?
En hoe wil jij die ring rondmaken dan :?
ergens staat me bij dat je wel minimaal 3 devices moest hebben om een of andere reden
Je kunt gerust 1 PC op een mau/cau/tau/hub rammen hoor
of ben ik nou gek 8)7
Dat zeg ik niet, maar helemaal TRN Certified zou ik je ook niet noemen :P

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Koffie schreef op 01 mei 2004 @ 19:24:
[...]

En hoe wil jij die ring rondmaken dan :?
door een tokering kaartje in een pc/server te plaatsen ...
en alle printservers daar op te laten lopen..

ehn nee niet hemaal certified nee ..... :+

Iperf

Verwijderd

Een token ring aansluiting heeft (net als een UTP aansluiting) een "send" en een "receive" aderpaar. Wat een MAU doet, is detecteren of het aangesloten apparaat aan staat of uit, en dan de ring respectievelijk door het apparaat stuurt, of direct doorkoppelt.

Een token-ring kruiskabel is zelf te maken, info op http://www.cabling-design...oken_ring_crossover.shtml

Als je op dezelfde manier door denkt, dan is het mogelijk om meer apparaten direct op elkaar aan te sluiten, door het Tx paar aan het Rx paar van de volgende machine aan te sluiten. Let op dat alle machines dan aan moeten staan, anders is de "ring" verbroken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jij snapt wat ik bedoel :)

maar die link wordt niet helemaal gewaardeerd door spybot btw
Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/got/mediaplex.jpg

Iperf

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ja duh, dat zei ik dus al, via een crosscable :P
Dus *of* een cross maken, *of* een mau/tau/cau/hub ;)

Verwijderd

Er is ook een tokenring-ethernet bridge van IBM, maar zeldzaam en duur.

Als je dacht aan linux als router; vergeet het. De TRN drivers bevatten een 'race contition', waardoor de hele handel onder hogere belastingen genadeloos onderuit gaat.

Tenzij je van een kaart met eigen (up-to-date) drivers gebruik maakt, zoals bv. een Olicom.

Een mau doet niets met TX/RX, als in leest ze niet uit. Een mau is niet meer dan een verzameling relais. Een PC die aanstaat, geeft een spanning af op de ring. In een mau zit een relais wat op basis van die spanning de computer in de ring opneemt of niet.

Ik weet zo uit m'n hoofd niet meer welk voltage op token ring staat, maar het is iig. niet al te lastig een werkende ring te maken zonder MAU (waarbij de computers niet perse aan hoeven te staan).

Een onderbroken ring werkt overigens ook. Dat is de kracht van token ring, een van de redenen waarom het nog steeds gebruikt wordt in locaties waar bedrijfszekerheid van belang is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 23:38 ]

Pagina: 1