Toon posts:

[batterijen] Vervangen of kan het zo?

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn batterijen zijn na veelvoudige gebruik een beetje versleten geraakt.
Het is zo dat het plastic/tape wat om de batterijen zit met alle info van 1.2v 1800mAH enz. dat gaat er steeds verder af...

Heeft dit nadelige gevolgen voor mij of kan ik ook wel gewoon doorgegaan zonder die tape/plastic eromheen?

• jellywoods
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Lijkt mij dat dat geen kwaad kan hoor. Je moet alleen wel uitkijken voor de naad van de battarij zelf.. als daar maar niets uitgetrokken wordt. Hou oud zijn ze? Als ze veelvuldig gebruikt zijn, is t misschien ook wel handig er wat bij te kopen (anders worden ze beetje lam) :+

Verwijderd

Topicstarter
Batterijen zijn zo'n half jaar oud.

Hoe bedoel je lam?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik denk dat jellywoods doelt op het geheugeneffect. Na veelvuldig gebruik zul je merken dat je accu's niet meer zo lang meegaan nadat je ze net hebt opgeladen als in het begin. Alle accu's hebben hier last van, ook NiMH en LiIon accu's. Berucht zijn echter NiCd accu's; die hadden hier extreem veel last van.

Verwijderd

desnoods wikkel je er een stukje tape omheen, dan kan je erop zetten wat voor type het is, op het metaal hecht stift niet zo geweldig (als je meerdere typen hebt waar het plakkertje af is)

Verwijderd

Topicstarter
maar het geeft dus niet als het papier omheen weg is?

Verwijderd

Ik heb een keer van niet oplaadbare Duracell-batterijen met zo'n teststrookje de buitenkant eraf gesloopt, en ook dat strookje. De batterijen werden toen in mijn zak heel heet :S
Maar dat heeft, denk ik, te maken met dat teststrookje ;)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 11:14
Als al het plastic eraf is, heb je kans dat twee batterijen tegen elkaar kortsluiting maken. Dus het is aan te raden er een nieuw soort isolatiemateriaal omheen te maken.

Verwijderd

DaCoTa schreef op 03 mei 2004 @ 17:52:
Als al het plastic eraf is, heb je kans dat twee batterijen tegen elkaar kortsluiting maken. Dus het is aan te raden er een nieuw soort isolatiemateriaal omheen te maken.
Dit is niet waar. De behuizing van een accu/batterij is gescheiden van de polen.

Antwoord voor topicstarter:

Zolang de batterij zelf nog goed is (niet lekt) kun je rustig de folie er af rippen, en hoef je het niet te vervangen door plakband oid.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 17:56:
[...]

Dit is niet waar. De behuizing van een accu/batterij is gescheiden van de polen.

Antwoord voor topicstarter:

Zolang de batterij zelf nog goed is (niet lekt) kun je rustig de folie er af rippen, en hoef je het niet te vervangen door plakband oid.
Ook dat is niet helemaal waar. De - pool van een (AA) batterij is verbonden met de mantel van de batterij zelf. Dus zodra je het omhulsel eraf haalt, komen de + en de - pool dicht bij elkaar aan de + kant. Als je daar sluiting in krijgt (door bijvoorbeeld een andere batterij die zowel de + als de ombeschermde buitenkant raakt, wordt deze wel degelijk heel heet.

Verwijderd

-W0kk3L- schreef op 03 mei 2004 @ 20:08:
[...]

Ook dat is niet helemaal waar. De - pool van een (AA) batterij is verbonden met de mantel van de batterij zelf. Dus zodra je het omhulsel eraf haalt, komen de + en de - pool dicht bij elkaar aan de + kant. Als je daar sluiting in krijgt (door bijvoorbeeld een andere batterij die zowel de + als de ombeschermde buitenkant raakt, wordt deze wel degelijk heel heet.
Nofi, maar van alle batterijen die ik hier heb, is bij geen enkele de - verbonden met de behuizing. Maar misschien dat dat uitzonderingen zijn.. als TS batterijen heeft waarbij dit WEL het geval is, dan is isoleren idd. wel verstandig :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 20:55 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 13:48

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 20:54:
[...]
Nofi, maar van alle batterijen die ik hier heb, is bij geen enkele de - verbonden met de behuizing. Maar misschien dat dat uitzonderingen zijn.. als TS batterijen heeft waarbij dit WEL het geval is, dan is isoleren idd. wel verstandig :)
Nofi, in 99% van de gevallen wel.

Ik zet er een krat bier op in.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
* -W0kk3L- trekt even zijn varta's uit de digicam... ook - pool verbonden met omhulsel. Voor de zekerheid dus toch een stukkie tape omheen plakken.

Kep ook ooit idd 2 batterijen zonder omhulsel in mijn broekzak gehad, en dat is ZEEEEER heet.

Verwijderd

Ik geloof jullie :).

Zullen wel cheapass batterijen zijn (die van mij), alle standaard meegeleverd met het apparaat waar ze inzitten.

In dat geval heb ik nog wel een tip voor topicstarter: haal bij je lokale electronicaboer een stukje krimpkous (kosten ca. eur .50 ofzo), en krimp daar die batterijen in. Krimpkous krimpt onder verwarming, neem dus een maat welke net om je batterij past. Dan een stukje afknippen iets langer dan een batterij, batterij erin schuiven en met een aansteker voorzichtig krimpkous krimpen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 21:46:
Ik geloof jullie :).

Zullen wel cheapass batterijen zijn (die van mij), alle standaard meegeleverd met het apparaat waar ze inzitten.

In dat geval heb ik nog wel een tip voor topicstarter: haal bij je lokale electronicaboer een stukje krimpkous (kosten ca. eur .50 ofzo), en krimp daar die batterijen in. Krimpkous krimpt onder verwarming, neem dus een maat welke net om je batterij past. Dan een stukje afknippen iets langer dan een batterij, batterij erin schuiven en met een aansteker voorzichtig krimpkous krimpen.
Ja lekker idioot!

En hij straks zeker zonder handjes omdat die accu ontploft is.

Neem van mij aan, als die accu's knappen, gaat het ook HARD.

Ik zou dus niet met krimpkous aan de slag gaan, dan liever gewoon vervangen of plakband/tape.

Verwijderd

Fairy schreef op 03 mei 2004 @ 23:55:
En hij straks zeker zonder handjes omdat die accu ontploft is.
Die mag je me even uitleggen. Waarom zou een accu ontploffen als je er krimpkous omheen doet? Nofi, maar dat is echt een totaal onzinnige opmerking. Krimkous wordt bv. veel toegepast in accupacs e.d.
Ik zou dus niet met krimpkous aan de slag gaan, dan liever gewoon vervangen of plakband/tape.
Plakband en/of tape zijn nou niet bepaald de isolatoren bij uitstek. Het werkt wel, maar beschadigt eenvoudig. Daarnaast is plakband (in tegenstelling tot krimpkous) wel star.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 00:16 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 00:12:
[...]

Die mag je me even uitleggen. Waarom zou een accu ontploffen als je er krimpkous omheen doet? Nofi, maar dat is echt een totaal onzinnige opmerking. Krimkous wordt bv. veel toegepast in accupacs e.d.

[...]

Plakband en/of tape zijn nou niet bepaald de isolatoren bij uitstek. Het werkt wel, maar beschadigt eenvoudig. Daarnaast is plakband (in tegenstelling tot krimpkous) wel star.
Van krimpkous knapt ie niet, maar van een aansteker wél, en áls het misgaat dan gaat het goed mis.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 13:48

TheBorg

Resistance is futile.

Fairy schreef op 04 mei 2004 @ 11:33:
Van krimpkous knapt ie niet, maar van een aansteker wél, en áls het misgaat dan gaat het goed mis.
Dat is gewoon onzin. Het is zelfs mogelijk om een draadje aan een accu te solderen. Van die 10 sec. die je nodig hebt om die krimpkous te krimpen wordt die batterij nog geen 5 graden warmer. Ik vind het een erg goed idee. Goedkoper als nieuwe cellen.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 09:20
Opzich vind ik dat idee van de krimpkous er omheen erg goed gevonden. :)
En aangezien je krimpkous al met een normale fohn kan laten krimpen, zal het voor de accu weinig kwaad kunnen.
Pagina: 1