Toon posts:

Elektrische gitaar opnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Even een vraagje, ik neem me gitaar geluid op via mixer en microfoon (tehringer), maar hoe kan ik het vervolgens in bijv. Wavelab iets "milder" en "romiger" laten klinken? De instellingen op de amp en mixer zijn goed ingesteld, daar heb ik inmiddels al wat uurtjes aangezeten.

Misschien een bepaald VST plug-in ofzo? :)

bvd

Verwijderd

Wat je nu doet is best "pittig". Een gitaar aansluiten op een mengpaneel/computer doormiddel van OUTput, kan je wel veel dingen om zeep helpen. (Heb al zo 2 geluidskaarten, en een mobo naar de eeuwige jacht velden gestuurt)

Wat ik doe is altijd een nice MIC voor de conus plaatsen, deze op een mengpaneeltje en dan door naar de pc met tulpen (terratec geluidskaart). Dan met idd bv Wavelab, of Rebirth-One, Music-sampler pro de hap te OP tenemen en te bewerken.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, er hangt een microfoon voor de versterker die naar de mixer gaat en die gaat in microfooningang in de PC :) dus ik mol niets hoor

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 11:23 ]

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
Als je distortion gebruikt, gebruik dan minder voor het opnemen, gebruik zeeeer weinig treble, anders krijg je een "jampotje" geluid.
Stoei vervolgens met de microfoon om, probeer hem zo voor de luidspreker te krijgen dat je een goed geluid krijgt. Probeer verschillende afstanden en hoeken te maken, dan moet je een goed geluid kunnen krijgen.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
zit er geen line out op je versterker dan?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
een line-out van een versterker geeft zo'n belabberd geluid, dat wil je echt niet weten.
De enige manier om een gitaar op te nemen is via de luidsprekers met een (goeie) microfoon ervoor.

Verwijderd

Ik gebruik daarvoor de Korg PXR4, een ideaal speeltje om opnames mee te maken. lekker klein, simpel, hij bevalt me wel. Voor prof opnames moet je natuurlijk wel wat anders gebruiken, maar het is iig beter dan opnemen met een mic...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Rattlehead schreef op 01 mei 2004 @ 11:26:
een line-out van een versterker geeft zo'n belabberd geluid, dat wil je echt niet weten.
De enige manier om een gitaar op te nemen is via de luidsprekers met een (goeie) microfoon ervoor.
Hangt toch echt van de versterker af.

Ontopic: ga je de gitaartrack gebruiken in een complete song (mix) ? Compressie, reverb, panning, er zijn duizenden trucs ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Rattlehead schreef op 01 mei 2004 @ 11:26:
Helemaal mee eens, een Line-out is eigenlijk alleen te gebruiken om door te lussen naar extra speakers. Een groot deel van het echte geluid van de versterker word gevormd in de speakers, probeer die dus ook niet te omzeilen.

Ik heb zelf een Fender Twin Reverb (buizenversterker) die geeft bij een volume van meer dan 2 op de schaal van 10 pas enigzins een mooi vol geluid. Waarom? dan worden de 6-power buizen pas wakker. Als je de line out gebruikt mis je een belangrijk deel van de geluidskwaliteit

(Dan laat je een brak geluidskaartje hetzelfde doen als 6 buizen.... krijg je zon synthetisch geluid)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 11:39 ]

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:34

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 11:22:
Ehm, er hangt een microfoon voor de versterker die naar de mixer gaat en die gaat in microfooningang in de PC :) dus ik mol niets hoor
Is het niet verstandiger om hem in je Line-in van je geluidskaart te doen, na je mixer lijkt het me geen microfoon geluid meer, omdat je mixer het voorversterkt ?

(correct me if I'm wrong)

Meh!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Inderdaad, je moet hem in de line-in steken.
Verder: post eens een kort sampletje, dan kunnen we horen wat er precies niet goed aan is, het blijft behoorlijk gokwerk zo namelijk.

Verwijderd

experimenteer ook zo als al gezegd met de plaatsing van de mic ook de mic niet op de conus richten maar schuin naar buiten e.d. kan veel verschillen.
en wat voor'n mic is het ??? een type nr of plaatje helpen erg.
het juist soort mic kan ook heeeeeeeeeel veel verschillen een ouderwetse sm 57 doet het prima en is een redelijk betaalbaar senheiser heeft in zijn evolution serie ook betaalbare goed klinken de mics.

Verwijderd

Het is een Behringer B1 condensator microfoon.
En alvast bedankt voor de tips!
Pagina: 1