Voeding stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 16:13
Hoi,
Ik probeer in kaart te brengen wat er naar zijn grootje is, maar ik kom er niet helemaal uit. Misschien dat iemand me kan helpen..

Compu specs:
Asus P4S8X-X,
Intel P4 2.6 Ghz
300 W voeding
Asus V9280 Geforce 4 128 Mb
en nog wat optische en harddrives.

situatie:
Uit het niets valt vanmorgen de pc uit (bij het opstarten van Outlook om precies te zijn), dezelfde handelingen hadden gisteren geen problemen. Na opnieuw opstarten klapt hij er nog na 2 minuten weer uit. Sindsdien reageert hij niet meer op de powerknop. Echter, het standby ledje op het mobo staat wel aan. (hij krijgt dus een vorm van stroom). :?

ondernomen:
Stroom eraf gehaald,
alle stekkers losgehaald en opnieuw aangesloten,
processor nagekeken (niet warm etc, pasta iets beter verspreid)
helaas geen andere voeding beschikbaar om te testen of hij het daar wel mee doet. ;(

Vraag:
Ik vermoed dat die voeding toch niet helemaal lekker is voornamelijk omdat de powerknop zo helemaal niks oplevert. Maar voordat ik morgen naar de winkel ren om een nieuwe te halen wil ik dat eigenlijk wel iets zekerder weten. Iemand een idee, hint of methode waarop ik beter kan identificeren?
Bij voorbaat dank!

Plant eens een boompje

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De voeding kun je testen. Ergens op dit forum staat wel beschreven hoe.

ARME AOW’er

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

GuardianAngel schreef op 01 mei 2004 @ 00:43:
De voeding kun je testen. Ergens op dit forum staat wel beschreven hoe.
Groen en zwart met elkaar dooverbinen (pin 4 en 6), Hang er een zoooitje fans aan of oude HDD"s. Let op belast de 5 volt en de 12 volt :)

En ga dan met je multimeter aan de slag :Y)

suc6 :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Heb je al geprobeerd je CMOS te resetten?

//edit
ik neem aan dat je al geprobeerd hebt alleen het bord met cpu en men aan te sluiten, en de 'power-on' even met een schroevendraaiertje te verbinden?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 00:49 ]

• Nemrah
Euhm, nee.
Laat ik het zo stellen, ik heb geen multimeter en zou niet weten hoe ik de boel moet jumpstarten zonder de boel direct op te blazen.

Ik ben blijven hangen op het schroef niveau zeg maar.

Wat ik wel weet, is dat helemaal niks reageert. Er gaan geen fans aan, de hd doet niks, etc. Behalve dan dat stomme ledje

Plant eens een boompje

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
even snel:

alle stekkers die uit de voeding komen loshalen (alle drives + ATX stekker)

dan verbind je groen en grijs met elkaar (met bijvoorbeeld een paperclip.

Als dan de voeding iets doet, dan doet ie et ;) (offie stabiel is zul je dan daarna moeten testen)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 21:45
Even een andere invalshoek die je in kunt gaan na de tips van de collega tweakers.

Had zo ongeveer hetzelfde met een 300 W voeding van Codegen. Maakte deze half serieus open en zag drie slechte soldeerverbindingen. OVernieuw gesoldeerd en klaar was Klara.

Toen ik de voeding kocht heb ik hem twee keer moeten omruilen omdat hij vers uit de winkel al niet wilde starten. Waarschijnlijk was de serie niet helemaal jofel gesoldeerd.

Verwijderd

Kijk met bovenstaande reactie wel uit. Je kunt een leuke klap stroom krijgen van een voeding die al een tijdje uit staat..

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 10:19
Haal anders de spanning er even af en druk de power knop in. Hierdoor gaat alle stroom uit je pc. Laat hem even uit het stopcontact en start hem dan opnieuw. Heeft hier wel eens gewerkt.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 21:45
Beste Generaal,

Leg me eens uit hoe je van 12 V een flinke klap kunt krijgen. Aangenomen dat de voeding niet meer aan het licht net hangt.

Bij een TV kan het gebeuren als je onvoorgelicht aan de hoogspanning van de beeldbuis komt. Die blijft namelijk zeer lang nog in het vacuum van de beeldbuis aanwezig.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Shunt

Boe

sjoerdb schreef op 01 mei 2004 @ 01:09:
even snel:

alle stekkers die uit de voeding komen loshalen (alle drives + ATX stekker)

dan verbind je groen en grijs met elkaar (met bijvoorbeeld een paperclip.

Als dan de voeding iets doet, dan doet ie et ;) (offie stabiel is zul je dan daarna moeten testen)
zullen we maar groen en zwart nemen ;)
grijs kan welicht ook werken. maar zwart is nog altijd de massa ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

EricJH schreef op 01 mei 2004 @ 02:35:
Leg me eens uit hoe je van 12 V een flinke klap kunt krijgen. Aangenomen dat de voeding niet meer aan het licht net hangt.
Een voeding in een PC is van het schakelende type. Hierbij wordt hoogspanning gebruikt.

Bekijk je voeding eens van binnen, die grote ronde dingen zijn condensatoren.
Bij gelijkstroom verzamelt hij een lading[..]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 03:26 ]

• Nemrah
Okay, bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken hoever ik kom.
Greetz

Plant eens een boompje

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
EricJH schreef op 01 mei 2004 @ 02:35:
Beste Generaal,

Zoals opgemerkt werd blijven de elco's in het hoogspanninsgedeelte van de voeding een tijdje geladen na het uitzetten. Ik heb overigens nog geen PC-voedingen gezien waarbij over die elco's geen bleeders zaten van 100k-1M, dus ze worden wel ontladen. Dit kan echter een paar minuten duren.
Bij een TV kan het gebeuren als je onvoorgelicht aan de hoogspanning van de beeldbuis komt. Die blijft namelijk zeer lang nog in het vacuum van de beeldbuis aanwezig.
Klok....->klepel?. Het vacuum van de beeldbuis heeft niks te maken met de hoogspanning. De reden voor het vacuum in een beeldbuis is dat de elektronen dan ongehinderd van de ene kant naar de andere kant kunnen vliegen zonder tegen andere deeltjes op te botsen. De oorzaak van de blijvende hoogspanning binnen een tv/monitor na uitzetten is precies hetzelfde als bij een PC-voeding: elco's in het hoogspanningsgedeelte blijven enige tijd geladen waardoor je een flinke opdoffer kunt oplopen. In tv's is het verschijnsel echter om twee redenen vervelender dan bij PC-voedingen:
1. Vooral in oudere tv's werden vaak geen bleeders over de elco's geplaatst waardoor de elco's na uitzetten niet ontladen werden, behalve door de inwendige weerstand. Dit ontladen kon in extreme gevallen maanden duren, waardoor het zelfs een maand na het loskoppelen van het lichtnet nog gevaarlijk was om sommige tv's open te maken.
2. In bij CRT's wordt met een veel hogere spanning gewerkt dan in een schakelende voeding van een PC. In een TV worden spanningen gebruikt tussen de 10kV en 50kV, terwijl in een PC-voeding de spanning maximaal 230V * SQRT(2) = ca. 330V bedraagt. 330V gelijkspanning kan overigens nog steeds zeer dodelijk zijn!

[ Voor 7% gewijzigd door koraks op 01-05-2004 13:10 ]

• Nemrah
Okay, voeding deed dus errug weinig. Net een andere erin geschroeft en toen deed hij het weer.
Bedankt voor de tips en zo.
Greetz

Plant eens een boompje

• declan001
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01-2023
heb vorige week precies hetzelfde gehad op me stage, alleen het led van je mobo blijft branden maar de pc wil niet meer aan.
heb em doorgemeten met een multimeter en wat bleek: 12V circuit was stuk, 3,3 en 5v deden het gewoon goed behalve de 12V.
Voeding gedeeltelijk dood, collega heeft em nagekeken en kon em niet meer repareren dus helaas,

chance favors the prepared mind

• Nemrah
Ah, dat verklaard een hoop.
Ik zat nog in me maag met dat LEDje.
Dit was trouwens een CODEGEN voeding, die maken blijkbaar redelijke zaad producten (zie eerdere reactie ErikJH)

[ Voor 3% gewijzigd door Nemrah op 01-05-2004 16:24 ]

Plant eens een boompje

Pagina: 1