[Necom] Subwoofer Herbouwen (maar dan goed)

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Het gaat om de Necom (Marquant) car woofer, je weet wel die rode die iedereen wel kan schieten! :P

Specs:

Bass Boost System
Max. vermogen 440 Watt
Frequentiebereik 20 - 1000 Hz
Impedantie 4 Ohm
Aluminium spreekspoel 12" Woofer
Sensetivity 89dB

Ik kan dat ding dus ook wel schieten, maar ik weet dat die 12'' speaker zich wel wat lekkerder zal voelen in een grotere, dikkere kast die WEL bekleed is met dempingsmatriaal.

Omdat ik toch nog zat hout over heb van mijn (nog steeds lopende) JBL D.I.Y project, zat ik dus te denken om deze Necom woofer te verwennen :Y) .

De speaker ziet er stevig uit, en vooral BIGG-ASS!! 8) , standaard zit er een basspoort in dus zal ik er ook wel weer eentje in de nieuwe kast moeten plaatsen, niet de oude want bij een beetje vermogen gaat die al mee trillen :X .

De box komt te spelen op bijv: lanparty's, disco's, verjaardagen en andere feestjes buiten huis. De behuizing moet dus sterk zijn, hij hoeft niet klein te worden, maar moet weer wel in een stationwagen passen.

Ik wil de box actief maken doormiddel van een Caliber auto-amp van 260Watt (mono), omdat ik weet dat deze box pas een beetje wakker word bij een wat groter vermogen, hij hoeft niet mooi te klinken, en ik weet ook dat het woord Hi-Fi niet in het projectje thuishoort. Het enige wat deze box moet doen is KNALLEN!! knallen zodat een zaal van 50 bij 50 helemaal op z'n kop staat, er zal dus wel wat bass uit moeten komen.

Dit project bouw ik op de zelfde manier op als die JBL, en begin ik dus met een vraag :) :

Altijd weer het zelfde proleem.....wat zijn de specs van deze woofer zodat ik de maten van de nieuwe kast kan berekenen?

verder verslag met foto's komen als ik met de bouw begonnen ben :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07
Maak je geen illusies. Met je 260W ampje en de opgegeven gevoeligheid van 89dB haal je amper 113dB op 1 meter afstand. In een zaaltje van 50 op 50 hoor je dat écht niet :)

De woofer in een grotere kast zetten brengt ook helemaal niks op. Je wint er geen SPL mee.

Als je echt de pannen van het dak wil daveren, moet je maar iets gaan bouwen in de zin van mijn ravesubs. Je hebt dan tenminste een sub met ballen (18 inch!), want 12 inch is echt te zielig voor in een zaaltje van 50 op 50 ;)

Verwijderd

No offence, maar ik snap niet dat je al die moeite gaat doen voor zo'n ruk ding...

Verwijderd

'ruk' :?

wat is dat ?

succes met de DIY

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 09:30:
No offence, maar ik snap niet dat je al die moeite gaat doen voor zo'n ruk ding...
Je vergeet denk ik dat je op een TWEAKERS ( doe-het-zelfers ) forum zit ..... :X 8)7

Topicstarter suc6 met deze nieuwe uitdaging en post maar lekker pix :*)

[ Voor 20% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 01-05-2004 10:39 ]

Turn it off and on again.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je zal toch de specs van deze woofer moeten achterhalen als je iets anders wil maken dan een gesloten kast. Een gesloten kast valt nog wel te gokken, een BR o.i.d. niet. Wat is de inhoud van de huidige kist en de BR pijp?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verder moet je ook even bedenken dat die caliber amp graag een voeding ziet.
Een dikke 20A voeding is niet echt goedkoop.

Lijkt me een grappig projekt, maar of je er echt een bruikbaar iets uithaalt...?

necom, marquant en yoko enzo horen hierbij:
http://www.allied-electronics.nl/project3/index.html
Even mailen?

Wise enough to play the fool

• Barry|IA
Bedankt,

ik zal een mail naar ze sturen, dan kijk ik verder :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Is het niet verstandiger om iets met meer pit te kopen ?

voor echte druk
http://www.rondevries.nl/...?cPath=24&products_id=352

voor het kleine budget
http://www.rondevries.nl/...cPath=24&products_id=1169

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2004 12:29 ]

• Barry|IA
denk et niet eerlijk gezegd :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 22:51

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 01 mei 2004 @ 12:28:
Is het niet verstandiger om iets met meer pit te kopen ?

voor echte druk
http://www.rondevries.nl/...?cPath=24&products_id=352

voor het kleine budget
http://www.rondevries.nl/...cPath=24&products_id=1169
MTX _/-\o_

* Sick Nick loves MTX, heerlijke sound en lekker hard :9

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Een enkele 12" van een matige kwaliteit voor een zaaltje van 50x50 (dat is echt heel groot!)? Dream on :).

Als je echt wilt knallen voor weinig, dan moet je die drivers die subsonik ook heeft gebruikt kopen. Dubbel 18", dat schiet tenminste een beetje op.

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/electronics/ravesub/ravesub1_small.jpg

• Barry|IA
Ok, dan word dat em, tsja...ik volgde het topic van subsonic ook altijd met plezier :) , ook de woofer is niet duur (€65 toch? bij Conrad), nu vraag ik me alleen we af of één woofer voldoende is omdat subsonic er twee had. Het liefst bouw ik er één in een degelijke kast dan twee in een matige.

Vast bedankt. ;)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Twee van deze schatjes in een zaal van 25x40 meter heeft een redelijk hard geluid, ik heb ze (samen met mijn 2.5weg topjes) afgelopen donderdag bij de examenstunt gebruikt voor muziek en een filmpje, dat ging op zich prima met een paar honderd man in de zaal maar verwacht zeker geen discotheek-geluidsniveau. Op mijn kamer (4x10 meter) haal ik wel ongeveer discotheekniveau.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
ja ok, maar hoeveel dB is disconivo?, misschien red mijn JBL woofer het als ik nog precies zo'n kast erbij timmer, hij gaat immers harder dan mijn Necom.

Maar waar ik ook van sta te kijken is de luchtverplaatsing van die Necom woofer, hij gaat naar mijn idee namelijk flink hard terwijl de woofer nauwelijks uitslaat, ook de bass vind ik ontzettend hard, volgens mij is dit echt wel een redelijke woofer, en vooral voor zijn prijs.

Volgens mij gaat deze woofer het wel redden voor mijn eisen, daarom bouw ik em maar, later kan ik er altijd nog een (grotere) andere woofer in plaatsen.

@subsonic waarom heb jij die geile kisten eigenlijk niet voorzien van een likkie mooie verf?

[ Voor 9% gewijzigd door Barry|IA op 01-05-2004 23:21 ]

• subsonik
De door mij uitgerekende 113dB die je met je necom woofertje haalt is in een kleine kamer ongeveer discotheekniveau. Ik vermoed dat de meeste discotheken op ongeveer 120dB spelen (wat ik persoonlijk trouwens ziekelijk hard vind, maja...). In een grote zaal redt je woofertje het totaaal niet, vergeet niet dat het ding bedoeld is om in een wagen van hooguit 4m³ te spelen, niet in een zaal van 1000m³.

Om even te vergelijken met mijn 18" subs: bij 70Hz hebben die een rendement van zo'n 99dB/1W/1m. Als je beide samen gebruikt, en naast/op elkaar plaatst, haal je zo'n 105dB/1W/1m. Als je er dan nog eens 260W door stampt, krijg je maar liefst 129dB SPL! Ter vergelijking: om dezelfde geluidsdruk te halen met jouw Necom woofertje, zou je er zo'n 10000W moeten doorpompen! Maak ik m'n punt zo'n beetje duidelijk ondertussen? ;)

De impedantie van m'n subs stijgt trouwens nog eens enorm rond de 70Hz, waardoor de versterker niet te hard moet werken, en nog een beetje meer spanning kan leveren -> nog meer SPL ;)

De reden dat m'n kistjes nog niet in de verf zitten is vrij simpel: subsonik (met K overigens) is een beetje lui :P De kistjes zijn trouwens puur functioneel, het boeit mij niet hoe ze eruit zien, als ze maar blazen :)

• Barry|IA
Barry is er een beetje stil van :P

Maar je verhaal zegt mij genoeg......BESTELLEN die woofers!!! O-)

[ Voor 51% gewijzigd door Barry|IA op 02-05-2004 16:26 ]

• MM
  • Niet online

MM

subsonik schreef op 02 mei 2004 @ 14:16:
De impedantie van m'n subs stijgt trouwens nog eens enorm rond de 70Hz, waardoor de versterker niet te hard moet werken, en nog een beetje meer spanning kan leveren -> nog meer SPL ;)
Volgens de natuurkundige regels die ik altijd geleerd heb gaat er door een toenemende impedantie juist minder stroom door de stroomkring lopen -> minder spl :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
Neen, want de SPL hangt af van de spanning over de woofer, niet van de stroom... WinISD zet trouwens alle vermogens ook om naar een spanning (U = sqrt(P*R)). De grafiek van de transferfunctie die WinISD uitspuwt is de SPL bij een constante spanning.

Bij een hogere impedantie van de woofer bij resonantie, wordt de voeding in de versterker minder belast, waardoor de versterker een hogere spanning kan leveren zonder clippen, en je dus een pak meer SPL krijgt :)

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Dus lagere weerstand = minder SPL :? Vind het erg vaag klinken eerlijk gezegd...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag

Jag

De SPL hangt af van het vermogen dat de driver krijgt, en dat is rechtstreeks afhankelijk van de spanning die eroverheen staat (en natuurlijk de impedantie van de driver). Dus hogere impedantie = minder SPL bij dezelfde spanning. Alleen is het natuurlijk zo dat die impedantie pieken door resonanties komen en daar is de efficientie ook veel hoger. Dan heeft de speaker dus ook minder vermogen nodig voor dezelfde SPL.

• JT

JT

VETAK y0

En als je een goede voeding hebt, dan kan hij natuurlijk de spanning behouden met een lagere impedantie. En het vermogen is dan dus groter. Toch ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

Idd, het vermogen dat de versterker levert verdubbelt zoiezo als de impedantie halveert. Alleen een versterker met een goede voeding houdt kan dat ook nog eens bij zijn maximale spanning.

• MM
  • Niet online

MM

En als de koeling ook nog eens goed is houdt 'ie de lage impedantie ook nog een langere tijd uit bij vol vermogen.

• JT

JT

VETAK y0

Nee, ok, dan klopt het wel :P Vond het anders al zo een vreemd verhaal :P

Ecodan warmtepomp

• subsonik
OK, even proberen m'n uitleg een beetje duidelijker te maken...

Laten we beginnen met de frequentie response van de Raveland woofer in een 90L kast:

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/electronics/ravesub/transfer_function_magnitude.png

Deze grafiek geeft dus de relatieve geluidsdruk van de woofer in de behuizing weer, bij een vaste spanning, NIET bij een vast vermogen.

Als we dan even kijken naar het verloop van de impedantie:

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/electronics/ravesub/impedance.png

Hier zien we dus de impedantie in functie van de frequentie. Zoals je ziet, stijgt de impedantie rond de resonantiefrequentie tot maar liefst 18 ohm!

OK, zoals eerder gezegd moet je bij luidsprekers eigenlijk altijd met spanningen rekenen. WinISD werkt trouwens intern ook overal met spanningen.

Als je op de resonantie van die Raveland woofer zit, ga je dus heel wat minder vermogen pompen door de woofer dan bij andere frequenties, maar dat heeft geen invloed op de SPL, de spanning blijft immers gelijk!

Punt is nu dat bij het gros van de versterkers de voedingsspanning sterk inzakt onder belasting. Ter illustratie: m'n eigen 4-kanaals versterker heeft in rust een voedingsspanning van +/- 44V. Onder volle belasting op de 4 kanalen zakt de voedingsspanning tot ongeveer +/- 28V! Bij versterkers met een ringkerntransfo en erg dikke elco's is dit effect een pak minder, maar standaard low-budget amps hebben doorgaans een normale bloktrafo en miezerige miniatuurelco'tjes :)

Als je woofer dus bij een bep. frequentie een grotere impedantie heeft, dan wordt de voeding in de versterker daar niet zo zwaar belast, en zakt de spanning niet zo veel in. Hierdoor kan je een grotere uitgangsspanning over de woofer zetten zonder clippen, en heb je dus meer SPL met minder vermogen! Aangezien de impedantiepiek bij de Raveland woofer redelijk mooi het gebied dekt waar de meeste disco-bas voorkomt, haal je een effectief voordeel.

Bijkomend voordeel is dat de spreekspoel minder opwarmt, wat de thermische belastbaarheid van de woofer ten goede komt.

• MM
  • Niet online

MM

Zo leg je het inderdaad volledig uit, in je eerdere redenatie misten een paar cruciale onderdelen waardoor het geheel op meerdere manieren te interprenteren viel. De termische belastbaarheid blijft overigens exact gelijk, net als de accoustische belastbaarheid trouwens. Wat wel veranderd is het rendement bij de impedantiepiek, maar dat had Jag ook al gezegd. Dit is ook één van de voordelen van dubbel getunede (bijv. 6e orde bandpass) systemen

Pagina: 1