Fujitsu Siemens Lifebook laptop open krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112820

Topicstarter
Ik probeer mijn Fujitsu Siemens LIfebook C (Series) open te krijgen, maar tot nu is het het nog niet gelukt :(

Ik krijg het toetsenbord wel opgetild tot ongeveer de achterkant van de laptop. Achteraan lukt het me dus niet om zeg maar het toetsenbord gedeelte omhoog te krijgen. Ik vraag me zowiezo af of het mogelijk is om deze laptop open te krijgen, aangezien ik geen schroefjes meet tegenkom die ik er uit kan halen. Nu ben ik wel redelijk vergekomen met het er uit gooien van de accu en de HD (daar zaten ook nog schroefjes onder die los konden en waardoor het toetsenbord wat meer omhoog kon). Echter, volledig open krijg ik 'm niet, en Fujitsu wil 'm alleen zelf openmaken wat mij aardig veel gaat kosten (garantie heb ik niet meer namelijk) :(

Heeft iemand een idee hoe ik 'm open moet krijgen of zijn er nog algemene handige tips voor het openen van een laptop?

Het doel van het openen is overigens het resetten van de bios, aangezien die na een mislukte reset helemaal niet meer opstart (dus ook geen beeld meer op het scherm). HIj geeft hierbij alleen 2 harde piepen, ben er alleen niet achter wat dat inhoudt, maar hij is op dit moment aardig dood (de cdrom speler die er op zit wordt wel opgestart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Zitten er stickers met gegevens (bv. modelnummer etc) op de onderkant? Check dan eens of er onder die stickers niet nog schroefjes zitten.

Daarnaast zitten er vaak klikconstructies in dit soort apparaten, verdomd moeilijk om goed open te krijgen als je niet weet waar de 'klikpunten' zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100859

hehe, kut he, lukte mij ook niet ( lifebook B ) echt shit. Ben uren bezig geweest, maar het is me uiteindelijk niet gelukt :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Mij is 't wel gelukt, met een Lifebook E6624.

Aan de achterkant zitten op de hoeken een paar schroefjes en op de onderkant een aantal. Als je die er allemaal uit hebt gehaald kun je het toetsenbord eraf pakken. Dat bestaat bij mij uit 2 delen. Het voorste stuk (voorkant wat over de touchpad ligt enzo) zit met een randje onder de achterkant gepropt. Moeilijk uit te leggen, maar je ziet 't vanzelf.

Daarna kun je het complete LCD-scherm eraf tillen, dat zit met een paar metalen steunen links en rechts vastgekoppeld. Let op dat je niet de bedrading meetrekt want behalve de flatcable van de LCD zitten er bij mij ook nog een paar gewone draadjes aan vast. Als je die eraf hebt getild zie je wel hoe je de rest los kunt krijgen. Jaja, bereid je maar vast voor. Als je echt bij 't moederbord wilt enzo zul je het hele scherm eraf moeten tillen.

Zorg dat je heel precies bijhoudt welk schroefje waarvandaan komt. Teken een schema op een A4'tje en leg ze daar op ofzo. Probeer 't iig niet uit je hoofd te onthouden.

Het is inderdaad even prutsen maar het kan zeker. Ik heb er nog wel foto's van, ik zal even kijken of ik ze kan vinden, misschien heb je er wat aan.

[edit] Nope, foto's staan op een harde schijf die bij m'n ouders ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 06-09-2004 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Nou, ik heb die van mij nog eens een keer gesloopt. Dat was ik toch al van plan, want toen ik hem de vorige keer had gesloopt wist hij niet meer precies hoe vol de batterij op welk moment was. Het laadpercentage loopt nu eerst vliegensvlug op (naar 30% binnen 5 seconden) en gaat dan steeds langzamer en andersom loopt hij eerst heel snel leeg en gaat dan steeds langzamer naar 0%. In een poging om die stats te resetten wilde ik de batterij nog eens loshalen van 't moederbord. Bij deze dus de foto's... :)

Eerst de batterij en de cdrom-drive er maar even uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/02.jpg

Dan de schroefjes uit de achterkant. 2 links, 2 rechts en eentje in 't midden:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/03.jpg

Dan alle schroefjes uit de onderkant... 14 in totaal, maar die van 't geheugen kan wel blijven zitten. Misschien wel meer, maar ik haal ze er meteen maar allemaal uit, er zit binnenin niets wat daardoor losschiet ofzo, had ik de vorige keer al bekeken:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/05.jpg

Als alles los is kun je de hd er ook uittrekken, al zit die eigenlijk maar met 1 schroefje vergrendeld trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/06.jpg

Alles mooi uitgetekend, 't is al een mooi stapeltje schroefjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/07.jpg

De voorkant van 't toetsenbord ligt dan helemaal los, je moet alleen de flatcable van het touchpad even loskoppelen. Die flatcables kun je loskoppelen door het randje van de plug omhoog te tillen. Omgekeerd is het dus een kwestie van: flatcable erin en randje weer naar beneden drukken:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/08.jpg

Als je het scherm helemaal naar achteren klapt kun je de achterste rand er ook zo afpakken, die zit nergens aan vast:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/09.jpg

Het toetsenbord zit ook alleen maar aan een flatcabletje vast:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/10.jpg

Dan ligt ie dus helemaal uitelkaar en kun je de afscherming en koelers eraf schroeven en dan kun je echt overal bij. Zo te zien houdt JPEG niet van rooie lettertjes op een foto, zelfs niet bij 100% compressie. Jammer dan!

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/12.jpg

Maar 't ging mij alleen om de batterij van 't BIOS, dus ik had alleen onderstaand plugje nodig. Ik sloop 'm dus verder niet deze keer. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/13.jpg

Misschien heb je er wat aan. Good luck! :)

[ Voor 2% gewijzigd door Bergen op 07-09-2004 00:05 . Reden: foutje.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102623

Berger: mag ik vragen waar je zo'n bios battery vandaan hebt en wat de eventuele symthomen waren?? IK heb hier nl nog een ibm thinkpad laptopje waar een lege bios/rtc batterij inzat (ook geel en met zo'n klein stekkertje). Ik heb m ff aan de praat gehad door de oude batterij open te maken en vervangen voor een gewone losse 3v knoopcel, maar daar deed ie het evenjes mee, nu wil ie helemaal niet meer opstarten nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hij was niet kapot en ik heb 'm dus ook niet vervangen ofzo, ik wilde gewoon even de stroom eraf halen en weer aansluiten zodat 't BIOS e.d. wordt gereset. Het probleem was dat mijn batterijgeheugen een beetje raar deed, maar ik heb net eens wat zitten zoeken en die laadstats zitten in de batterij zelf, dus ik denk niet dat 't iets helpt. Ik weet niet wat voor type batterij ik heb want ik wil 'm eerst even helemaal vol laten laden, dan haal ik hem er wel uit om te kijken wat 't is enzo. (Een Li-Ion denk ik...)

Met mijn laptop is verder dus niets aan de hand, hij werkt super, ik ben erg tevreden met m'n Lifebookje. :) Het enige punt is dus dat ik helemaal geen waarde kan hechten aan wat 't OS aangeeft hoe vol de batterij is.

Als 't echt een Li-Ion is heb ik geen idee hoe ik dat batterijgeheugen reset. Het kan iig niet via 't BIOS. Er draait alleen Linux op en ik heb al een battery-stats progje gezien ("Collects statistics about charge of laptop batteries") maar daar moet ik nog even mee aan de slag. Er is iig wel hoop. ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Bergen op 06-09-2004 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjitt, fyne review hoe open te maken, is mij nu ook gelukt (was de schroefjes aan de achterkant vergeten :X :X

;)

Maar als ik nu die batterij eruit haal en dan een nacht wacht, in dan m'n bios pw eraf, want daarom deed ik het in eerste instantie. Het probleem is namelijk als volgt, op de lifebooks zit het zgn phoenix bios, op m'n levensboek zat een biospw, ik dacht, goh die haal ik er ff af, altijd zo irritant enzo. Dus ik doe dat zoals ik 't ook altijd doe met award biossen, ik koos nieuw pw, en daar voerde ik dus niks in. En dus ik sluit dat bios af, dus een herstart. En prompt vroeg 'ie om een pw, en niks klopte daarbij, dus ik zoeken op internet, bleek dat ik had moeten kiezen pw verwijderen, maar daar had ik dus ff overheen gelezen...

but can somebody help, want ik heb dus al heel GoT afgezocht, maar niemand schrijft iets over een levensboek :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 100859 op 08-09-2004 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 01:21
Een biospassword verwijder je niet met accu verwijderen. Dell en HP flashen die ergens, en dan zit ie er fixed in. Hoelang je de accu ook loslaat.
Alleen als je DELL kan aantonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent, krijg je, op basis van je serienummer, een unlock password.
Wellicht dat F/S ook zo'n regeling kent.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Bij een normale pc kun je het CMOS (en dus ook het BIOS password) wissen door een jumpertje even op een ander pinnetje te prikken. Bij laptops zal dat wel hetzelfde zijn. Op zich zou het moeten lukken door de batterij er inderdaad een tijdje vanaf te halen, want dan is het CMOS alles weer vergeten.
MisTraller schreef op 08 september 2004 @ 22:28:
Een biospassword verwijder je niet met accu verwijderen.
Wij hebben 't over de CMOS-batterij, niet over de laptop-accu. Hij staat wel op bovenstaande foto, in 't midden van de laptop. Zie hier dus, de batterij met het plugje om hem te ontkoppelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/pics/got/2004-09/batterij.jpg

[ Voor 71% gewijzigd door Bergen op 08-09-2004 23:31 ]

• Mistraller
Bergen schreef op 08 september 2004 @ 23:24:
Bij een normale pc kun je het CMOS (en dus ook het BIOS password) wissen door een jumpertje even op een ander pinnetje te prikken. Bij laptops zal dat wel hetzelfde zijn. Op zich zou het moeten lukken door de batterij er inderdaad een tijdje vanaf te halen, want dan is het CMOS alles weer vergeten.

[...]
Wij hebben 't over de CMOS-batterij, niet over de laptop-accu. Hij staat wel op bovenstaande foto, in 't midden van de laptop. Zie hier dus, de batterij met het plugje om hem te ontkoppelen:
[afbeelding]
Bij een laptop kan ik je garanderen dat er een hoop merken zijn waar dit password absoluut keihard geflashed wordt. Al laat je de batterij een jaar los, alles is eruit, behalve je password. Ik denk dat dit voor F/S ook wel geldt, aangezien er maar een paar biosmerken zijn.
Dit alles om het potentiële dieven extra moeilijk te maken.
Een bios van een laptop is uiteraard niet dezelfde als een pc bios. Het hele ontwerp is anders, ivm stroomgebruik, en functionaliteit. Op mijn werk, waar ik vroeger regelmatig laptop's moest refurbishen van gebruikers die de laan uit waren gevlogen, moesten we dus voor veel laptops (Dell) een call aanmaken bij dell, met de aankoopfacturen, voordat we de laptop weer konden opstarten. ("Leuk" geintje van de ontslagen medewerker :( ) En uiteraard hadden we bij de eerste getest hoelang je de batterij (en accu en elk overig schroefje, ALLES losgesloopt) los moest laten, tot we na een maand tot de conclusie kwamen dat dat dus niet de oplossing was.
Tipje als je me niet gelooft, zoek eens met google, en vraag je dan af waarom zo megaveel mensen op zoek zijn naar een middel om dat password uit hun (gestolen) laptop te halen.
Deze methode is dus: Met de factuur in de hand naar je leverancier bellen.

Wat ik in ieder geval wel bij fuijtsu vind, gaat over een tool waarmee je een password kan zetten. Daar staat iig:
If you set the Supervisor password and it is forgotten it can not be removed by unistalling the application, the resetting of the BIOS or the repartitioning of the hard drive. To remove the password is a engineering job that is chargeable. You will need to contact the warranty helpdesk to arrange to send your unit in.
Zie hier.
http://www.fujitsu-siemen...book/ESeries/Security.htm

[ Voor 38% gewijzigd door Mistraller op 09-09-2004 19:12 ]

---------------

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ah ok, dat wist ik niet. Wat weer een leerzame dag vandaag! ;)

MisTraller schreef op 09 september 2004 @ 19:02:
[...]

Wat ik in ieder geval wel bij fuijtsu vind, gaat over een tool waarmee je een password kan zetten. Daar staat iig:

[...]

Zie hier.
http://www.fujitsu-siemen...book/ESeries/Security.htm
---

Ja vriend, maar ik kom dus niet in Windows :(

• Mistraller
Anoniem: 100859 schreef op 09 september 2004 @ 21:35:
[...]

---

Ja vriend, maar ik kom dus niet in Windows :(
1) ik ben je vriend niet
2) ik probeer alleen aan te geven dat je bij een laptop waar een bios password op zit (wat de aangegeven tool dus ook doet |:( ) er geen mogelijkheid is hem eruit te krijgen als je het niet (meer) weet.
3) Als je hulp niet op waarde kan schatten reageer dan niet.
4) Gewoon naar de support van fujitsu dus, en je anders afvragen waarom dat password erop is gekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 09-09-2004 23:58 ]

---------------

Pagina: 1