[slack9.1] Na installatie raid mirror rebuilden

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:40
Nou gister ben ik begonnen om al mijn data te backuppen van mijn windows server om linux te installeren. Data zit op een highpoint HPT372 raid controller raakt op een gegeven moment mijn NTFS systeem corrupt ofzo, iig niet meer te benaderen onder windows.
Knoppix to the rescue aangezien ik hiermee wel bij mijn data kom. Nu heb ik 1 harddisk los gekoppelt en aan een gewone ide poort gehangen. vervolgens alle data overkopieren zodat ik alsnog een backup heb.

Nu wil ik dus slackware installeren op mijn raid controller. knoppix geeft op dit moment aan dat mijn hdd op hde hangt. Maar hoe gaat het als ik straks die 2de harddisk terughang en de mirror rebuild. benader ik dan nog mijn raid gebeuren met hde of werkt dit weer anders.

En bij de installatie van slackware? Moet ik daar als installatie optie ook nog iets meegeven waar alles geinstalleerd moet worden?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
ik heb weleens gestoeid met die contoller, maar mag hem niet, en draai nu software raid... maar dat is natuurlijk niet een antwoord op je vraag, wel een slim idee overigens...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Zym0tiC
pierre-oord schreef op 30 april 2004 @ 21:05:
ik heb weleens gestoeid met die contoller, maar mag hem niet, en draai nu software raid... maar dat is natuurlijk niet een antwoord op je vraag, wel een slim idee overigens...
dat zou natuurlijk ook een optie zijn maar niet te min wil ik eerst proberen om "hardware" raid werkende te krijgen

• Zym0tiC
Ik ben eens voorzichtig begonnen en heb slackware geboot met ataraid.i als optie
Nu zou ik in principe mijn array moeten kunnen benaderen van /dev/ataraid/d0. Maar helaas is die directory ataraid helemaal leeg. Wel is iedere schijf te benaderen via de normale methode. Na wat zoeken op internet zou mijn controller het eigenlijk out-of-the-box moeten doen.

@pierre-oord: Nu heb ik ondertussen ook nog wat gezocht naar software raid en aan de hand van dit: http://www.megapico.co.uk/linuxdocs/slackware_raid.html zou dat eigenlijk een eitje moeten zijn.
Maar zou het mogelijk zijn om zonder problemen de schijven op mijn raid controller te laten hangen (zonder raid dus als extra ide controller) en vervolgens software raid toe te passen of gaat dit problemen opleveren?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Zym0tiC schreef op 01 mei 2004 @ 17:48:
[...]
Maar helaas is die directory ataraid helemaal leeg.
Probeer eens te kijken of de device nodes verschijnen na het laden van hptraid.
#modprobe hptraid

Als het werkt en als je deze opzet (BIOS raid dus) wilt blijven gebruiken zul je de komende tijd wel nog aan kernel 2.4 vast zitten (net als ik). Ataraid is uit kernel 2.6 gepoetst maar een opvolger is in de maak.
Maar zou het mogelijk zijn om zonder problemen de schijven op mijn raid controller te laten hangen (zonder raid dus als extra ide controller) en vervolgens software raid toe te passen of gaat dit problemen opleveren?
Bios raid controllers worden in Linux herkend als gewone ide controllers. De raid functie werkt dan vaak niet, maar je kunt de controller dus wel gebruiken.

Software raid is een echte aanrader (zeker als je niet een dualboot opzet hebt). Als je hiervoor kiest, zet dan wel de raid functie in het BIOS uit opdat je geen foutmeldingen krijgt bij het booten (zoals broken mirror / stripe).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Zym0tiC
Even voor de search:

Ik heb alles werkende gekregen, je _moet_ idd van te voren de array bouwen met 2 harddisks. Het is niet mogelijk om later een 2de hdd toe te voegen.
Als het werkt en als je deze opzet (BIOS raid dus) wilt blijven gebruiken zul je de komende tijd wel nog aan kernel 2.4 vast zitten (net als ik). Ataraid is uit kernel 2.6 gepoetst maar een opvolger is in de maak.
Goed dat je me dat vertelt een kernel update naar 2.6.x was namelijk voor morgen de planning, blij dat ik daar nog niet aan begonnen ben.
Is er trouwens een rede dat ataraid uit 2.6 is gehaald?

Pagina: 1