Toon posts:

Open Source OS voor leek

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi allen,

Ik help een stichting die er voor zorgt dat oude afgeschreven spullen uit nederland in het arme roemenie terecht komen voor een 2e leven. Daar is het leven een stuk slechter dan hier en zijn ze blij met alle afgedankte apparatuur hier uit nederland.

Een bedrijf heeft al zijn oude pc's gedoneerd aan de stichting en deze zouden dus een grote hulp zijn in roemenie in de verzorgingscentra en verschillende weeshuizen daar.

Ik en wat vrienden gaan dus die stapel pc's klaar maken. Logischerwijze gaat er dus een open source operating system op (ter voorkoming dat microsoft moelijk gaat doen, daar hebben we eerder ervaring mee gehad).

Mijn vraag, het zijn pentium 166 machines. De nieuwste linux varianten lopen wel met X maar niet echt snel. De pc's moeten eigenlijk alleen maar geschikt zijn voor wat tekstverwerking (bijhouden van gegevens) en het bijhouden van sheets met gegevens (soort excel).

Wat voor OS zouden jullie hierbij gebruiken? Ideen zijn welkom! Misschien hebben wij een geniale oplossing over het hoofd gezien. Het liefst een eenvoudig te clonen installatie omdat we niet alle 100 pc's met de hand op willen gaan zetten :).
Ohja een limiet, het moet wel in het engels of roemeens zijn.

Specs voor de machines

Pentium 166
32Mb geheugen (soms 64)
1 of 2GB harde schijf

Tips en ideen hardstikke gewaardeerd. Als je nog "oude rommel" hebt staan of je weet een bedrijf dat binnenkort al z'n oude pc's weg gaat gooien, neem dan contact op met mij. We zorgen dat het kosteloos afgehaald wordt en je maakt er een hoop mensen blij mee.

Edit : De titel is meer bedoeld als "het moet voor leken te gebruiken zijn"

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 20:36 ]

Verwijderd

ik zou debian erop zetten. Linux is toch wel bekend, en debian kan je heel licht installeren. Systeemeisen zijn lichter dan redhat bijv. (of fedora). Ik zou als xwindows systeem windowmaker erop zetten, ook best licht. En dan nog een lichte tekstverwerker.

PS: kan je vertellen wat microsoft precies gedaan heeft met moeilijk doen?

Oh ja, mijn ex-werkgever had nog een hele zooi oude pc's, pentium 133 etc, beeldschermen etc. Misschien kan je daar wat halen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2004 20:40 ]

Verwijderd

XFce + NetBSD ;)

Verwijderd

Misschien is ReactOS wel een bruikbaar OS voor jullie, deze is erg klein en vereist ook niet veel van het systeem. Het lijkt ook erg veel op Windows en dus makkelijk in gebruik.

Link naar ReactOS:
meuktracker: ReactOS 0.2.2

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 20:53:
Misschien is ReactOS wel een bruikbaar OS voor jullie, deze is erg klein en vereist ook niet veel van het systeem. Het lijkt ook erg veel op Windows en dus makkelijk in gebruik.

Link naar ReactOS:
meuktracker: ReactOS 0.2.2
Dat is wel héél klein. Kun je net zo goed PicoBSD nemen. 8)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Speciaal voor dit soort vragen hebben we Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3 eigenlijk, dus ik wil je dan ook verzoeken daar je vraag nog een keer te stellen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.