Beschikbaarheid SACD en DVD-A in de winkels

Pagina: 1
Acties:

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:51
Verschillende winkels waren vandaag op koninginnedag geopend waaronder ook platen/audio-zaken. Ik heb even gepolst hoe het zit met de beschikbaarheid van de nieuwe formaten. Bij Free Record Shop was geen SACD te krijgen, wel te bestellen, maar even een schapje door-browsen is ook erg leuk. Bestellen kan ik ook via internet. Toen ik vroeg naar een DVD-Audio schijf wist de verkoper niet eens wat ik bedoelde. Dit kende hij niet. Ook bij V&D was er niets van dit alles te krijgen. De verkoper aldaar kende beide formaten wel, maar wist mij te verzekeren dat het voorlopig bij V&D nog niet in de schappen komt te liggen.

Hoelang is men nu al bezig om beide formaten van de grond te krijgen? 5, 6 jaar? Het wil kennelijk nog niet goed lukken. De massa wil er nog niet aan en zolang de verkrijgbaarheid in de fysieke winkels er niet op vooruit gaat zal dit ook zo blijven. Het een zal wel een gevolg zijn van het ander. Als de verkrijgbaarheid beter zou zijn, dan zouden de nieuwe formaten misschien een grotere vlucht nemen. Ik ben bang dat SACD/DVD-A toch een beetje een elitair gedoe blijft met de daarbij behorende prijzen/beschikbaarheid etc. En misschien zal het daarna een zachte dood sterven.... ofwel floppen.

En vervolgens worden we over een paar jaar weer bestookt met een "nog beter formaat" omdat er dan >18 gigabyte op een schijfje geperst kan worden. En daar zit je dan met je dure SACD-speler.

Verwijderd

ik denk dat er wel wat factoren meespelen:
de overstap van LP naar CD bracht een echte grote verbetering, het verschil SACD en normale CD is kleiner en dus minder interessant voor de gemiddelde consument.
ook heb je voor SACD de juiste apparatuur nodig, veel mensen hebben pas sindskort hun home cinema set aangeschaft (kerst 2003 was immers de DVD kerst) en zijn nu aan het "wennen" aan 5.1 kanaals geluid in huis, waarbij je je kunt afvragen hoe goed die kwaliteit is met die complete 5.1 setjes met boxjes van 15x10 cm en een 20 cm woofertje ...
het is nu echter een kwestie van tijd (denk ik) totdat de consument op zijn (sa-)cd 5.1 geluid wil hebben.

just my 2 cents...

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die 'boxjes' van 20x18cm waarvan jij spreekt zouden weleens van Pioneer, B&W of de (sorry, mijn mening) vergane glory, BOSE, kunnen zijn.

Niet iedereen koopt Home Theatre set 5-sats en één 150Watt sub met DVD-speler aan 149 euro bij 't Kruidvat ofzo hoor ;)

En on-topic; tja, in hoeveel portable devices, of afspeelapparaten van thuis (inclusief cd-rom lezer of brander) kunnen SACD ten volste benutten ?
Mensen gaan geen 'eisen' maken als ze niet eens het verschil kunnen herkennen.
Laat staan dat er in de winkel mee geshowed wordt.

Ik heb welgeteld één SA-CD. Is 'ok' lijkt me, maar ik ga niet claimen dat die stukken beter klinkt.

PS: Zelf heb ik enkel een 'lichtere' setup, die enkel dient voor aan me computer.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Voor zover ik weet zijn platen waarvan de geluidskwaliteit erg belangrijk is, wel SACD's te vinden in winkels. Zo kwam ik bijvoorbeeld een SACD van Miles Davis - Kind Of Blue in de winkel tegen. Maarja, dan zie je dat dat ding dan drie keer zo duur is.

Voor de gemiddelde leek (zoals ik) is het verschil tussen SACD en CD miniem, maar tussen LP en CD en VHS en DVD wel groot. Ik vraag me dan ook af of media van de toekomst (blu-ray en consorten) een succes worden.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een SACD speler, en twee SACDs. Het lijkt allemaal net iets luchtiger te klinken, maar dat betekent niet altijd beter: mijn set is van nature vrij kil, en ik zoek het liever wat warmer en voller.

Op Hifi.nl zijn vaak discussies over het 'succes' van DVD-A en SACD. Mijn mening is dan altijd dat het niet eens flops gaan worden, maar dat dat het al zijn: verkrijgbaarheid en verkoopaantallen zeggen genoeg. En nu nieuwere technologiëen alweer om de hoek kijken vind ik het een knap staaltje van roze bril dragen als je nu nog volhoudt dat SACD of DVD-A de CD gaan vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-05-2004 12:09 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.