Toon posts:

PC wil niet automatisch herstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Gisteren de pc voor een vriend van me in elkaar gezet, echter bij de installatie van Windows ging het mis. Als de PC automatisch opnieuw moet opstarten, dan blijft de pc hangen. Ook CTRL-ALT-DEL in Dos Prompt werkt niet of het herstarten na het veranderen van de BIOS.
Voor zover ik weet werken alle componenten wel en is alles goed aangesloten. Het gekke is trouwens, dat de RESET-knop wel werkt, echter een automatische restart niet.
Ik snap er nix meer van, weet iemand van jullie soms wat het probleem kan zijn?

Alvast bedankt!

Configuratie:
- Thermaltake XaserV WinGo Black+Window
- MSI 865PE Neo2-LS HT
- Intel PIV 2.8E/HT/FSB800/S478/1Mb/Box
- 2x Dane-Elec DDR 256MB 400 pc3200 CL3
- Maxtor 160Gb 7200rpm 8Mb
- Sapphire ATLANTIS Ati RADEON 9600 /TvOut/Dvi, 256 MB
- Creative Audigy II 6.1
- Pioneer DVD-120S 16x/40x
- Nec ND-2500 8x DVD-Rewriter +/-
- Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical black Mouse & Keyboard
- Creative Inspire 6.1 6700
- IIyama ProLite E431S-B 17" TFT (Black, DVI, speakers)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je alle updates voor Windows al geinstalleerd?

Ik neem aan dat je XP er op hebt staan. Windows 98 had dit probleem ook, maar hier is een fix voor.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Prutz0r schreef op 30 april 2004 @ 16:25:
Heb je alle updates voor Windows al geinstalleerd?

Ik neem aan dat je XP er op hebt staan. Windows 98 had dit probleem ook, maar hier is een fix voor.
Volgens mij probeert ie Windows te installeren, maar lukt dat niet helemaal, omdat tijdens de installatie ie niet vanzelf opnieuw opstart.

Volgens mij moet je ook gewoon zelf kunnen rebooten tijdens zo'n installatie, dan gaat ie gewoon verder waar je gebleven bent :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, het gaat dus om een pc die net in elkaar is gezet en bij de installatie van Windows XP loopt het mis.
Zodra de pc opnieuw wilt opstarten na de installatie, dan loopt de pc vast. Je krijgt een zwart beeld en de pc start niet vanzelf opnieuw op. Als je dan vervolgens zelf maar op de RESET-knop drukt, dan krijg je bij het opnieuw opstarten, na het zien van het Win XP-logo, een foutmelding. Zelfs de XP in de veilige modus opstarten wil niet lukken.
Vervolgens formatteer ik de schijf maar weer en probeer het opnieuw, maar telkens weer hetzelfde probleem; bij het automatisch opnieuw starten na de installatie van XP loopt de pc weer vast. Zeer frustrerend.

Maar volgens mij ligt het probleem niet alleen bij XP. Alleen rebooten met de RESET-knop werkt namelijk. De pc reageert nergens op CTRL-ALT-DEL en ook na het veranderen van de BIOS (als de pc opnieuw wil opstarten) blijft de pc hangen bij een zwart scherm.

Weet iemand waar het probleem van het niet-automatisch willen opstarten kan liggen? Kan dit liggen aan instellingen in de BIOS of is er misschien iets mis met het moederbord?

Het probleem is echter dat de pc is samengesteld met onderdelen uit verschillende winkels. Het is volgens mij dus niet mogelijk om binnen te lopen met de hele pc, waarom 'ie het niet doet...?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 17:01:
...en ook na het veranderen van de BIOS (als de pc opnieuw wil opstarten) blijft de pc hangen bij een zwart scherm.
Dat heeft weinig te maken met windows XP iig, ik denk dat je hier 2 verschillende problemen hebt die verder niets meer mee te maken hebben
a) PC wil geen warm reboot
b) Win XP start niet goed op na de install...

Welke foutmelding krijg je van win XP na de eerste keer opstarten dan? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat als volgt:

1. Windows XP proberen te installeren op een lege geformatterde schijf

2. Na de installatie krijg je 15 sec. om op een toets te drukken om opnieuw te starten, anders doet 'ie het vanzelf.

3. Beide mogelijkheden geprobeerd, er komt een zwart scherm, echter niet de reboot die moet komen.

4. Uiteindelijk zelf maar op de RESET-knop gedrukt

5. PC start opnieuw en na het WinXP-logo kan je een soort van scan doen op fouten. Druk op "Y" om te scannen, "N" om verder te gaan.

6. Druk je op "Y" om te scannen op fouten, dan gebeurt er nix. De floppydrive maakt een geluid, echter als je daar een floppy in doet dan gaat dat ding piepen.
- Druk je op "N" dan krijg je een blauw scherm te zien. Op het blauwe scherm staat dat er een fout is geconstateerd, is het de eerste keer dat je dit blauwe scherm ziet, druk dan op CTRL-ALT-DEL -- wat echter niet werkt.
Is het de tweede keer dat je het blauwe scherm ziet ga dan naar BIOS en verander daar schaduwkopieen ofzo?

7. Uiteindelijk maar weer op de RESET-knop gedrukt en WinXP in de veilige modus proberen op te starten, maar ook daar geeft de pc aan dat er door een fout de veilige modus niet kan worden opgestart.

8. Weer op RESET drukken en in de bios kijken naar schaduwkopieen, maar kan nix vinden. Opslaan maar weer en sluiten.
Echter hij start niet vanzelf op, dus dan weer de RESET-knop.

9. En dan probeer ik bovenstaande handelen maar weer opnieuw, echter zonder resultaat.

10. Opstarten met de bootdisk en format c:

Ik snap er dus echt nix meer van...

• Xander
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 17:31:
Op het blauwe scherm staat dat er een fout is geconstateerd, is het de eerste keer dat je dit blauwe scherm ziet, druk dan op CTRL-ALT-DEL -- wat echter niet werkt.
Nogmaals: Welke foutmelding?

Meestal krijg je wel een errorcode oid?

Verwijderd

Topicstarter
Nee je krijgt alleen een blauw scherm zonder errorcode.
In dat scherm staat dan wat je moet/kan doen.

Om misverstanden te voorkomen: Windows XP-zelf start niet op. Je krijgt alleen dat logo te zien van XP, maar Windows opstarten doet'ie niet. Na het Win XP-logo krijg je dat blauwe scherm met uitleg.

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Staat er ook geen stop code onderin :?
http://faq.tweakers.net/wos/howto/bsodguide/bsod_big.gif

Daar kan je vaak wat mee, en het filesysteem is dat Fat 32 of ntfs?

Heb je al dingen er uit gelaten en dan geprobeerd te instaleren?
Ik zou alles wat je niet nodig hebt weglaten (floppy, dvd rewriter, soundcard etc.)

[ Voor 30% gewijzigd door Jonez op 30-04-2004 19:08 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:36
Ik weet uit mijn hoofd dat er MSI types zijn die een BIOS update nodig hebben om te kunnen resetten.
Update je BIOS en het probleem zou verholpen moeten zijn.
(weet 90% zeker dat dat het is ik bouw namelijk pc's en herinner me dit probleem)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2004 19:07 ]

• Xander
The_Dart schreef op 30 april 2004 @ 19:06:
Ik weet uit mijn hoofd dat er MSI types zijn die een BIOS update nodig hebben om te kunnen resetten.
Update je BIOS en het probleem zou verholpen moeten zijn.
(weet 90% zeker dat dat het is ik bouw namelijk pc's en herinner me dit probleem)
Ik zie in de change-logs van de BIOS updates voor de 865PE Neo2-LS HT anders niets hiervan staan. (http://www.msicomputer.com/support/bios_result.asp - ff mobo kiezen).

Neemt niet weg dat je het altijd kunt proberen :)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
Heb je een low level format gedaan dat was mijn probleem

Verwijderd

Topicstarter
@ Jonez: Dit scherm lijkt idd erg veel op de foutmelding die ik gisteren kreeg ja. http://faq.tweakers.net/wos/howto/bsodguide/bsod_big.gif
Sorry dat ik vanmiddag zei dat er geen foutmelding bijstond, want het was me even ontschoten. Ik zit namelijk niet bij die pc momenteel.
Ik ga straks nog even naar die vriend toe en zal kijken wat de omschrijvende mededeling, STOP foutcode en Bestandsnaam is.

@ The_Dart: Ik zal inderdaad eens kijken of en hoe ik de BIOS moet updaten. Goed idee! :-)

De soort format die ik deed bij de installatie van XP was de langere/normale format zegmaar. Je kan kiezen tussen een normale format en een snellere format? Maakt het uit welke format je doet?

En Jonez maakt het echt verschil uit of ik installeer met DVDbrander, geluidskaart in de pc? Maar goed, ik zal het idd proberen.

In ieder geval bedankt iedereen! :-)

• Xander
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 23:27:
De soort format die ik deed bij de installatie van XP was de langere/normale format zegmaar. Je kan kiezen tussen een normale format en een snellere format? Maakt het uit welke format je doet?
Dat maakt in principe weinig uit, alleen je hebt kans dat windows met een normale format fouten tegenkomt die hij met de quickformat niet tegenkom...

De low-levelformat die SmoothTweaker kan volgens mij al heel lang niet meer met morderne disks, maar je kunt met het tooltje van de fabrikant wel een zogenoemde "zero-format" uitvoeren, waarbij de hele disk wordt volgeschreven met nulletjes. Het lijkt me echter niet dat dit dat probleem oplost...
En Jonez maakt het echt verschil uit of ik installeer met DVDbrander, geluidskaart in de pc? Maar goed, ik zal het idd proberen.
Tja, debuggen door ff de onnodige dingen eruit te halen kan nooit kwaad :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:36
XanderH schreef op 30 april 2004 @ 19:12:
[...]

Ik zie in de change-logs van de BIOS updates voor de 865PE Neo2-LS HT anders niets hiervan staan. (http://www.msicomputer.com/support/bios_result.asp - ff mobo kiezen).

Neemt niet weg dat je het altijd kunt proberen :)
Het had te maken uit mijn hoofd met USB.
Ik heb verscheidene sets gebouwd die ook niet wouden resetten, eerste wat ik dan doe is alle hardware/kabels checken BIOS resetten/updaten.
Bij een serie MSI borden zit het er in dat ze niet resetten.
(Wie niet waagt die niet wint :) )

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2004 23:55 ]

Verwijderd

The_Dart schreef op 30 april 2004 @ 23:37:
[...]

Het had te maken uit mijn hoofd met USB.
Ik heb verscheidene sets gebouwd die ook niet wouden resetten, eerste wat ik dan doe is alle hardware/kabels checken BIOS resetten/updaten.
Bij een serie MSI borden zit het er in dat ze niet resetten.
You're very right :)
Bij sommige borden wil het zaakje niet automatisch herstarten als de USB Support op BIOS staat, dit probleem heb ik ook gehad met m'n NF7-S, uiteindelijk is hier een BIOS-update voor uitgekomen

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 23:27:
@ Jonez: Dit scherm lijkt idd erg veel op de foutmelding die ik gisteren kreeg ja. http://faq.tweakers.net/wos/howto/bsodguide/bsod_big.gif
Sorry dat ik vanmiddag zei dat er geen foutmelding bijstond, want het was me even ontschoten. Ik zit namelijk niet bij die pc momenteel.
Ik ga straks nog even naar die vriend toe en zal kijken wat de omschrijvende mededeling, STOP foutcode en Bestandsnaam is.

@ The_Dart: Ik zal inderdaad eens kijken of en hoe ik de BIOS moet updaten. Goed idee! :-)

In ieder geval bedankt iedereen! :-)
Als je minimaal opstart kan je een enventueel probleem met je hardware uitsluiten.
Zo heb ik een keer meegemaakt dat een cd writer problemen veroorzaakte.
Pagina: 1