Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:30
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/5N4K14WIA8W2/picserver.jpeg

C52. Die ziet er kapot uit dus maar tot zover heb ik niet egt gemerkt dat iets het niet deed wat duidelijk daardoor kan komen en er is ook nog een verbinding tussen de 2 puntjes. De schade die op het plaatje te zien is kwam door het instaleren van mijn thermalright sp-97. Dat was niet echt makkelijk dus daar moest ik iets teveel kracht bij zetten blijkbaar.

Gister ochtend startte ik mijn pc op zoals normaal. Ik log in bij windows, kijk ff weg en toen ik Weer naar me monitor keek was er geen beeld meer en het ledje knipperde nog wat vaag. Mijn monitor zit dus op mijn onboard vidkaart. En zonet voelde ik ff aan me tv kaart en die was tog wel superheet (normaal is ie ook wel erg warm maar niet zo warm) dus ik start ff de tv op en ik krijg er alleen maar ruis voor. ik heb em nog niet ergens anders getest dus kan ik niet zeker zijn dat ook deze kapot is.

Tot zover is kapot: 330W antec voeding (door eigen schuld), 1 speaker (zal wel niet hierdoor komen), 1 monitor, mogelijk 1 tv kaart, mogelijk 1 moederbord. Ik heb 40 euro. Dus ik baal.

Mijn vraag is nu dus: Kan de kapotte monitor en de mogelijk kapotte tv kaart komen door dat weerstandje of is dit allemaal gewoon toeval? Ik weet t echt niet en ik doe mijn pc niet meer aan tot ik weet dat het veilig is.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

J2S schreef op 30 april 2004 @ 14:00:
[afbeelding]

C52. Die ziet er kapot uit dus maar tot zover heb ik niet egt gemerkt dat iets het niet deed wat duidelijk daardoor kan komen en er is ook nog een verbinding tussen de 2 puntjes.
In je topictitel heb je het over een weerstandje. Uit het componentnummer kun je echter opmaken dat het hier niet om een weerstandje, maar om een condensatortje gaat. Het is NIET de bedoeling dat er contact is tussen de twee overgebleven pootjes van het condensatortje; als je wil proberen of de boel zo nog werkt, verbreek dan in ieder geval eerst dat contact!
1 speaker (zal wel niet hierdoor komen)
Lijkt me ook niet nee.
1 monitor
Ook niet gerelateerd aan dit probleem.
mogelijk 1 tv kaart, mogelijk 1 moederbord.
Op het moederbord kan door je escapade best wel eens wat meer naar de haaien zijn dan alleen dat condensatortje (zeker omdat er contact is tussen de overgebleven pootjes), waardoor je tv-kaart gemold zou kunnen zijn. Het blijft echter speculeren. Eén ding is zeker: ík zou dat bord niet meer vertrouwen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:30
hoe kan ik er achter komen wat voor condensator dat is? mss dat ik het dan kan vervangen.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:40
Als je het verschil niet weet tussen een weerstand en een condensator zou ik er niet aan beginnen dit zelf te vervangen, een meerlaags moederboard soldeert net ff wat moeilijker dan een knightriderLED schakeling ;)

Daarnaast: monitor en speaker zijn zeker niet hierdoor gekomen. Heb je toevallig een Relisys monitor waarvan het ledje ipv op groen te gaan oranje knippert? Heb er hier eentje met die kuur, valt gewoon op te lossen :)

Waarschijnlijk werkt je pc ook wel zonder die condensator, alleen zal de voeding van je CPU onstabiel kunnen worden met als gevolg een onstabiel systeem. Niet echt iets om je zorgen over te maken, en helemaal netjes is het wel niet maar je kan kijken of je nog garantie op je mobo hebt. Anders kun je'm bij een beetje electronicazaak waarschijnlijk wel laten repareren.

Wat betrefd die TV kaart: waarschijnlijk niks mee aan de hand, maar hoezo krijg je ruis op je TV? Bedoel je nu een TV-out of een TV-in? Geef zowiezo eens wat meer info over je systeem, dit is veel te weinig :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

er staat duidelijk dat het C52 moet zijn als dat een condensator is eet ik mijn pc op :+

als je goed naar de foto kijkt zie je dat er een soort weerstand vlak bij de socket/koelblok beschadigd is met de lettter/cijfer combinatie C52

eerlijk gezegd denk ik wel dat je mobo naar de haaien is zou zo niet kunnen vertellen waar dat soort spullen te koop zijn en dan moet het er nog opgesoldeerd worden lijkt mij ook geen eenvoudige opgave

en wat betreft je monitor hierdoor kan je monitor niet beschadigd raken dat geloof ik niet en ook niet je pc speaker als ik zoiets zie denk ik eerder aan een instabiel systeem

wat betreft je onboard videokaart vrees ik wel het ergste

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Edwin van Cleef schreef op 01 mei 2004 @ 03:09:
er staat duidelijk dat het C52 moet zijn als dat een condensator is eet ik mijn pc op :+
Het is een condensator. Eet smakelijk :P

Titelchange weerstandje » condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Haha, het is inderdaad wel degelijk een condensator :Y)
Ik gok een keramische condensator van 100nF in een 0603 behuizing. Als je vaker smd onderdelen gesoldeerd hebt is het vervangen zo gedaan, maar zonder soldeer ervaring moet je er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
Toen ik 2 van die dingen van mijn radeon pcb had afgestoten (niet vragen :P), heb ik ze met een klein druppeltje secondelijm vastgezet en vervolgens met een achterruitverwarming-kitje de verbinding weer in orde gemaakt (is een soort zilver in tube ;)).

Als je een nieuwe condensator weet te regelen, zou je dat kunnen proberen.

301SQN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

BalusC schreef op 01 mei 2004 @ 08:48:
[...]
Het is een condensator. Eet smakelijk :P

Titelchange weerstandje » condensator