hdd niet (meer) herkent door Promise controller

Pagina: 1
Acties:

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:27
OM, ik hoop dat jullie nog een idee hebben want ik begrijp hier helemaal niks meer van:

Situatie

Ik heb 2 200GB SATA Seagates gekocht en aangesloten op de onboard Promise controller van het MSI FISR2 mobo. Werkt allemaal goed, dik 300 GB data opgezet zonder probleem. Omdat ik nog wat kleine aanpassingen in m'n case moest doen: pc uitgezet, na de werkzaamheden weer aangezet, en de Promise controller vind nog maar 1 Seagate....

geprobeerd
  • de 2 Seagates aangesloten op de (tevens onboard) via SATA controller, beide hdd's worden herkend. HDD's dus niet stuk.
  • 2 Maxtor's 120gb op de Promise controller aangesloten: worden perfect herkent :? Promise controller of aansluitingen ook niet stuk
  • Geen voeding probleem: pc is heel stabiel, uptimes in weken, uren achter elkaar UT2004 of Splinter Cell no prob.
  • Aangezien de setup in het begin goed gewerkt heeft, moet 2x 200gb geen probleem zijn voor de Promise controller.
  • Kan geen BIOS instelling zijn lijkt me, SATA bios boot vóór het normale BIOS.
  • Kabels zijn goed: ik heb de hdd's van controller verwisseld door de kabels uit de controllers te halen.
Zoals het nu staat ben ik ruim 300gig aan data kwijt, de slagingskans om een Promise RAID set correct te initialiseren op de VIA RAID set lijkt me niet bijster groot :/

Dus: hoe krijg ik m'n beide Seagates weer terug op de Promise controller?

pic, let niet op de kabelbende:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jkoster/CIMG10552.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Drogo op 30-04-2004 13:25 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:44

Dark

who tweaked the light?

Aangezien je zegt dat de drives opzich en de controller niet stuk zijn blijft er niet veel over, op de voedingskabeltjes en de sata kabels zelf na, hoewel ik ook niet precies zie hoe het dan op de andere controller wel zou werken tenzij je de kabeltjes omgewisseld hebt om die andere controller te benutten.

• Drogo
Ja, heb alle kabels nu geprobeerd zonder resultaat. Snap hier echt geen bal van.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja vreemd, ik zie haast geen andere oplossing dan eens wat proberen met die drives op de andere controller, wat natuurlijk wel dataverlies gaat inhouden. Een andere mogelijkheid is de drives proberen bij iemand met een dergelijke onboard controller.

Het zou toch wel heel vreemd zijn als ie plotseling zonder reden 1 van de 2 200-ers niet meer lust, dus er moet toch wel iets te vinden zijn... waarschijnlijk is toch op die ene schijf iets misgegaan waardoor de promise hem niet goed ziet, een of ander markertje verrot ofzow, dus je data ben je waarschijnlijk toch kwijt...

edit:
ff off-topic,
1) zijn die seagates stiller dan die maxtors?
2) als je die achterste casefan omdraait loopt je pc koeler, en je voeding rustiger, hoe raar dit ook lijkt...

[ Voor 14% gewijzigd door Dark op 30-04-2004 21:12 ]

• Drogo
Zo, dat heeft even geduurd ;) Verhuizing enzo.
Na nog 's alle hdd's om te wisselen is de Seagate weer door de controller herkent, helaas als free en niet meer als deel van een raid-set. Het bekende resultaat: MP3/DVD collectie weg. Gelukkig zal @Home hier meer last van hebben dan ikzelf.

Seagates zijn inderdaad iets stiller met lezen/schrijven en idle, scheelt maar weinig in vergelijking met liquid maxtors. Zou er niet apart Seagates voor kopen.

En over de casefans: je weet dat die Nexus voeding een 12cm fan aan de onderkant heeft zitten? Volgens mij is het op deze manier namelijk het best. Toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Drogo op 06-05-2004 21:14 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

}) arme @home ... doet de schijf het nu wel weer in raid, of zie je daar van af?

tja we gaan nu wel een beetje offtopic over die kast, maar ik wist niet dat die voeding een grote 120mm fan daar had. Zelf gebruik ik gewoon nog de standaard voeding, en deze gaat harder draaien als ik de achter fan naar buiten laat blazen. de voeding wordt denk ik iets warmer dan omdat de grote fan als het ware het uitblazen van de voeding bemoeilijkt, de lucht vloeit er minder hard uit bij dezelfde fan snelheid. Naast dat de voeding nu nog maar 1500 rpm maakt ipv 1800 loopt ook de cpu 3-5 graden koeler.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Na nog 's alle hdd's om te wisselen is de Seagate weer door de controller herkent, helaas als free en niet meer als deel van een raid-set.
Probeer eens een nieuwe RAID array aan te maken over de seagates. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe haal ik verloren gaande data terug?" :)
Pagina: 1