Toon posts:

compressor temperatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een waterchiller gebouwd, van een oude airco unit.
Hartstikke leuk maar nu heb ik een probleempje.
De temperatuur van mijn compressor op de bodem is ongeveer 11C en van boven ongeveer 47C.
Volgens mij krijg ik nu koude vloeistof terug in mijn compressor, waardoor ik ook niet op de gewenste temperatuur kom.
Of zie ik dat verkeerd ???
De maximale temperatuur die ik nu haal is -28C systeem is gevuld met R22.
Moet ik er nu wat gas uitlaten ???

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ben niet echt een expert op dit gebied, maar ik dacht dat wanneer je het gas terug hoorde komen in de compressor, door een pruttelend geluid dat er dan teveel in zat.

Een temperatuur van 47 graden valt op zich nog wel mee, m'n Danfoss NL11F wordt een stuk warmer onder load, maar de maximum temp per compressor zal ook nog wel schelen. Ook de airflow over de compressor heeft natuurlijk nog wat invloed...

Mijne zit in ieder geval tegen de 50 tot 55 graden, met bagger airflow, aangezien ik nog steeds met m'n casemod bezig ben :/

Verwijderd

Topicstarter
mmmm ja pruttelen doet ie wel , en die 47 graden vindt ik ook niet al te ruig.
Maar de bodemtemperatuur van 11 graden baart me wat zorgen.

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik ben niet zo'n expert op dit gebied, maar naar wat ik gelezen heb is dit inderdaad omdat er vloeistof terugkeert. Een mogelijke oplossing is je verdamper zwaarder belasten of wat R22 er uit laten.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 23:28:
Ik heb pas een waterchiller gebouwd, van een oude airco unit.
Hartstikke leuk maar nu heb ik een probleempje.
De temperatuur van mijn compressor op de bodem is ongeveer 11C en van boven ongeveer 47C.
Volgens mij krijg ik nu koude vloeistof terug in mijn compressor, waardoor ik ook niet op de gewenste temperatuur kom.
Of zie ik dat verkeerd ???
De maximale temperatuur die ik nu haal is -28C systeem is gevuld met R22.
Moet ik er nu wat gas uitlaten ???
Compressor van onze dievrieskist(150-175 liter oid) is gloeiend heet als ie een tijdje heeft aangestaan, zo heet dat je hem niet langdurig aan raken kunt.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:37

Syzzer

Prutser

Temps zijn zeker niet te hoog. En volgens mij is het allemaal in orde zolang je geen ijsvorming krijgt op je zuigleiding. Ik ben me er ook niet geheel zeker van, maar ik lees overal dat je gas uit je systeem moet laten totdat je zuigleiding tot 10cm van je compressor geen ijsvorming meer vertoond. Ik gok dus dat jouw systeempje juist heel goed draait.

Verwijderd

Topicstarter
Door Syzzer - Friday 30 April 2004 11:09

Temps zijn zeker niet te hoog. En volgens mij is het allemaal in orde zolang je geen ijsvorming krijgt op je zuigleiding. Ik ben me er ook niet geheel zeker van, maar ik lees overal dat je gas uit je systeem moet laten totdat je zuigleiding tot 10cm van je compressor geen ijsvorming meer vertoond. Ik gok dus dat jouw systeempje juist heel goed draait.

Ja zoiets dacht ik ook, en ik heb net even gekeken en ik heb wat ijsvorming op mijn compressor rond de zuigleiding.
Maar nou vraag ik me : die 10 cm zonder ijsvorming.
Is dat onbelast of belast ??
Ik draai nu nog onbelast.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:37

Syzzer

Prutser

Dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken denk ik. Die 10 cm is iig belast.

Verwijderd

Het is ook niet echt vreemd dat er vloeistof aan de zuigkant van je compressor komt als je onbelast draait he... Het is beter om altijd een beetje te belasten. Vloeistof in een gaspomp is niet echt goed...

succes verder met je chiller.

Verwijderd

Als je compressor koud wordt aan de onderkant loopt er dus zeker vloeistof terug erin, dit kan op zich weinig kwaad zo lang als het maar niet constant is. Je krijgt dat het zogenaamde frietpan geluid te horen als er kokende vloeistof terug je compressor in loopt.

Als dit belast niet gebeurt en je zoals gezegt geen ijsvorming op je zuiglijn krijgt bij de compressor zit je goed. Je kan het beste de tempratuur van je compressor flink op laten lopen zodat ie het uiterste eruit perst.

Mijn NL11F (oud model) wordt volgens mijn sensor die ik erop geplakt heb na een paar uurtjes flink stampen ongeveer 65 graden, in de handleiding van je compressor is te vinden op wat voor tempratuur de compressor optimaal presteert en wat de maximale tempratuur is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt allemaal !!!!
Ik ga hem aansluiten op mijn comp en dan zie ik wel wat er gebeurt,ik laat het nog wel horen.
Pagina: 1