Toon posts:

[Apache] Wachtwoord in .htpasswd wordt niet geaccepteerd *

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Naar wat ik op dit forum heb kunnen vinden geen echte nieuwe vraag, maar heb in de gevonden topics helaas geen echt antwoord kunnen vinden, dus here goes...

Ik wil van een website die ik beheer een directory beveiligen dmv .htaccess- en .htpasswd-bestanden. Ik heb beide bestanden aangemaakt, en in de betreffende directory gezet (jaja, ik weet het; .htpasswd moet in een niet vanaf een browser te bereiken dir, maar dat komt later wel he? :)). Als ik via IE de dir wil benaderen krijg ik inderdaad een loginscherm te zien. Echter, inloggen lukt dus niet.

Nu heb ik zelf sterk het vermoeden dat probleem in het .htaccess-bestand zit. In alle handleidingen die ik op internet gevonden heb staat namelijk dat achter AuthUserFile het volledige path naar .htpasswd moet staan. Echter, als ik via FTP inlog op m'n webruimte, kan ik (uiteraard) niet ff naar de root om te kijken wat dat hele path nu is. Ik heb ook al geprobeerd om simpelweg het pad weg te laten (dus dat wordt dan AuthUserFile .htpasswd), maar dit werkt ook niet.

Dus, mijn vraag is: is het inderdaad noodzakelijk het volledige pad te vermelden; en zo ja, hoe kom ik dan aan dat volledige pad?

Ohja, inhoud van .htaccess:

AuthUserFile .htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName EnterPassword
AuthType Basic

<Limit GET POST>
require valid-user
</Limit>

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Zet die .htpasswd dan wel in een niet van buitenaf te bereiken dir, dan werkt het denk ik wel :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:23

Kogelvis

Nu ook met gitaar

heb je php op die server?

zo ja zet het volgende bestandje eens in die directory en vraag het op wijs hier ff naar een bestaand bestand in die directory of 1 hoger bijv. index.php als die bestaat
PHP:
1
2
3
<?php
    echo realpath('index.php');
?>

offtopic:
:Y) NMe84

[ Voor 11% gewijzigd door Kogelvis op 29-04-2004 20:24 ]

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 21:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik weet niet of het nodig is om het hele pad te hebben, maar je zou kunnen kijken wat het pad is door een PHP file te maken waarbij je gebruik maakt van de functie realpath. Als je PHP tot je beschikking hebt tenminste. ;)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/bye.gif Kogelvis :D

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 29-04-2004 20:23 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 20:15:
Echter, als ik via FTP inlog op m'n webruimte, kan ik (uiteraard) niet ff naar de root om te kijken wat dat hele path nu is.
Waarom niet? Je kunt toch op de ftp-prompt
code:
1
pwd
doen. Je ziet dan het volledige pad waar je je bevindt.

Pas vervolgens even je .htaccess aan en plaats uiteraard .passwd in een onleesbare dir (vanuit DocRoot). Je hebt de file wel aangemaakt met behulp van htpasswd?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle replies! Ik ga het eens proberen met RealPath, zodra het kan (provider van m'n website lijkt er op het moment uit te liggen :?)

En ja, password-file is aangemaakt met Blowfish-encryptie. Pwd heb ik niet zoveel aan, aangezien ik dan het pad te zien krijg tot waar ik mag komen, en niet verder. Dus het lijkt dan wel of ik me in de root bevind, maar in werkelijkheid zit ik hoogstwaarschijnlijk nog in wat andere, dieper liggende subdirs.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 21:43 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

anyways, dit heeft bar weinig met programmeren te maken, maar meer met het instellen van een programma, ergo: dit topic hoort niet in Programming & Webscripting thuis, maar in Software Algemeen

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kijk meteen even in je Apache error-logs (voor zover je daar toegang toe hebt) die verschaffen vaak al flink wat informatie :)

htaccess-probleem > [Apache] Wachtwoord in .htpasswd wordt niet geaccepteerd *

[ Voor 28% gewijzigd door Spider.007 op 29-04-2004 23:22 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Echter, als ik via FTP inlog op m'n webruimte, kan ik (uiteraard) niet ff naar de root om te kijken wat dat hele path nu is.
In principe hoort .htpasswd met een relatief path te kunnen werken. Heb je ./.htpasswd bijvoorbeeld al eens geprobeerd? :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het probleem is opgelost ondertussen, bedankt allemaal! Dmv RealPath het volledige pad opgevraagd, en dit in .htaccess gebruikt, en nu werkt het allemaal correct.

Ja, ik heb het ook met een relatief pad geprobeerd, maar niet met "./.htaccess", maar met ".htaccess", misschien dat dat het probleem was? Maar anywayz, dan zou .htpasswd in dezelfde dir staan, en nog via een browser bereikbaar ook.. en da's niet de bedoeling :)
Pagina: 1