100 V AC tussen mijn Aopen kast en verwarming???

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Topicstarter
OK, hier gaat ie weer... er ging iets mis dus ik type dit hele verhaal voor de tweede keer...

Ik was gister bezig mijn PC op mijn audio versterker aan te sluiten (hartstikke leuk toch }:O )prik, kabeltje in pc...knetter ik heb de aarde van het kabeltje vast, en pak mijn versterker aan.... auw dat deed zeer..

Ik ben dus vandaag maar es aan het meten geslagen met het simpele multimetertje dat ik gekregen heb. Wat zijn de feiten:

1. We hebben in huis tekort aan geaarde stopcontacten. mijn aopen hx08 en mijn versterker zijn beiden niet geaard
2. er ligt een coax netwerkje met 1 geaarde PC erin...
3. voorzover ik kan controleren is de radiator op dezelfde potentiaal als de aarde.
4. tussen pc en versterker: 100 Vac, 20 mA (niet gelijktijdig gemeten, ik heb maar één meter)
5. tussen versterker en radiator: 0
6. tussen PC (met netwerk aangesloten) en radiator: 100 Vac, 20 mA
7. tussen PC (zonder netwerk) en radiator: 100 Vac, 20 mA
8. tussen Netwerkaarde en Radiator: 75 Vac

Als ik het kabeltje tussen PC en versterker toch aansluit worden de andere ingangen verzwakt weergegeven, erg lastig.. en ook wel logisch ook, gezien de metingen. Ik kan een draad tussen PC en radiator leggen, met als gevolg dat daar continu 20 mA loopt bij 100 V.
Een rekensommetje leert dat dat 2W aan vermogen is. dat betekent dat er dan van mijn 220 zo'n kleine 10 mA zou lekken naar aarde. Een aardlekschakelaar klapt er al af bij 10 mA, dus dit lijkt mij niet dè oplossing....
De stekker van de PC omdraaien helpt ook niet (daar gaat je uptime)..

Is er iemand die me hierover een tip kan geven? Ik snap niet hoe die spanning op de kast kan komen, maar ik vindt et wel lastig..

MvG & thnx...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Waarom dacht je dat een aardlek er uit klapt? Niet omdat hij het zo leuk vindt om je te pesten, maar om dat dat NODIG is. Je hebt een levensgevaarlijke situatie als he het voor elkaar krijgt 20 mA bij 100 Volt naar aarde te laten lopen.

Ik heb nog een tip voor je, als er ergens een zekering doorslaat, dan kan je hem vervangen door een, vooral dikke, spijker. Dan gaan ze ook niet meer kapot, heel goed voor je uptime. En haal vooral ook de airbags uit je auto. Die dingen ontploffen iedere keer als je een aanrijding hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost

The_Ghost

Topicstarter
nou... we hebben geen aardlek... en aangezien we op de 1e verdieping zitten heb ik er verder geen last van..
maar ga ik apparatuur op elkaar aansluiten wordt het vervelend...

PS: onderschat mij niet.. zendamateur met redelijke electronica achtergrond, maar dit probleem liet mij wel enigszins verbaasd achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De eerste verdieping heeft weinig met het aardpotentiaal te maken. Je CV heeft aardpotentiaal. Als je electronica ervaring hebt weet je dat dat niets uit maakt. Je gaat niet door van 10000 volt alleen. Je kan wel de pijp uit door het verschil tussen 100 en 0. En dat heb je dus tussen je PC en je verwarming, ook op de eerste verdieping. Dat je geen aardlek hebt maakt weinig uit. Ik bedoelde er mee dat die dingen niet voor niets op 10 mA afslaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Doe jezelf een hoop lol en tover aarde op je stopcontacten. Ik had allerlei wazige problemen (o.a. geluidskaart, ISDN etc en na aarding nooit meer onverklaarbare problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 11:06
je moet gewoon van die cv afblijven.. aarde heb je nergens voor nodig....
brengt alleen maar extra storing in je apparaten.

Hoe meer je drinkt, hoe korter je leeft, hoe minder je drinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:02

Illusion

(the art of)

enkele kleinigheidjes, mijn aardlek slaat eruit bij 30mA en 'industriele' aardleks soms pas bij 100 mA.
als je om en om meet, dus eerst de spanning en dan de stroom, zullen je meetwaarden niet kloppen, op het moment dat je namelijk een amperemeter tussen die 100V en aarde legt, en de meter geeft "Slechts" 20 mA aan, dan zal de resterende spanning bij een interne weerstand van 0,1ohm (van de meter, geen gekke waarde voor een goedkoo dingetje) dan is de spanning die overblijft nog maar V=IxR 0,02Ax0,1Ohm=0,002V zoveel is dat dus niet. andersom, als je met een voltmeter meet met een interne weerstand van ca 15.000.000 Ohm dan is de stroom nog maar V=IxR geeft I=V/R geeft 100/15000000= heel weinig (geen zakjappaner bij de hand)
toch het wel vrij :( toch maar voor geaarde stopcontacten gaan }:O

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:02

Illusion

(the art of)

ik haal hem nog even omhoog want ik wil wel weten hoe je het nou hebt opgelost en wat je eraan gedaan hebt. ik heb nog even gerekend en als je 100V en 20mA na elkaar meet en de interne weerstand van je meter verwaarloosd, dan kom je met v=IxR aan een weerstand van r=V/I=100/0,02=5000 ohm dit is dus de weerstand tussen een punt dat 100V levert en je kast.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15373

gek ja, want als het goed is komt de aarde die aan je verwarming hangt uit in het aard-kroonsteentje in je meterkast en hieraan zit ook de geel/groen van je geaarde stopcontacten.. (toch ?)
Kreeg je een schok ofzo >:)
Er staat trouwens ook een spanningsverschil tussen de aarde (mantel) van je TV-kabel een de gewone aarde maar dat schijnt redelijk normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Laatst online: 14-05 20:48
jongens dit verhaal is al heel lang bekend
in je voeding zitten 2 condensatoren die over de net spanning staan als je dus niet je kast
in een aarde stopcontact stopt komt er een lek spanning op je kast te staan dus oplossing is simpel je kast aarden dmv een aarde draad aan je cv maken als je geen geaarde stopcontacten in de buurt heb.

Anoniem: 12776

Mee eens.

Ik heb al jaren (stuk of 4) mijn PC met een dun draadje aan mijn radiatoren hangen.

Er loopt echt geen 20 mA doorheen, dan was hier de aardlek er echt wel een keer doorgeknalt met 3 PC's aan de verwarming.

Sommige mensen vinden me een idioot of sukkel hiervoor, maar ik krijg geen klappen stroom als ik mijn netwerkkabel aan mijn PC monteer.

De aarddraad is inderdaad gewoon aan je VC leidingen en gasbuizen verbonden.

Ik heb verder ook nooit een probleem met "alternatieve randaarde".

Ik geef toe: ik heb liever een geaarde stekkerdoos.
Zit je niet steeds met het probleem dat je PC letterlijk vast zit aan je verwarming.

(is it hot in here or what?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:45
Montery heeft gelijk. Wil je hiervan afkomen, kun je twee dingen doen.
1. Alle computerapparatuur en je geluidinstallatie aarden. Dit is vooral bij geluidsapparatuur best lastig, omdat die gemaakt zijn om zonder aarde te werken (tenzij je speciale, meestal professionele, apparatuur hebt).
2. Een scheidingstransformator aanbrengen tussen de pc en de stereoinstallatie. Dit moet wel een trafo zijn, die geschikt is voor audiosignalen. Als het goed is, moeten deze dingen te koop zijn in de betere computer-, elektronica- of audiowinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

zou om deze reden je frontje van plastic zijn?
zou toch lullig zijn als elke keer als je je pc aan/uit zet dat je kast ff ontlaad:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik zit hier op mijn zoldertje met 2 verschillende groepen. Dat is wel prettig, ik heb zo'n 2 dozijn PC's, 5 UNIX-workstations, 10-tallen tape-drivers, een dozijntje netwerk-speeltjes. Ze staan wel nooit allemaal tegelijk aan, maar toch.
Een hoop hiervan is oud tot zeer oud (een echter PC, geen XT), dus ik vertrouw de electrische kwaliteit niet altijd (hoewel, vaak hoe ouder hoe beter).
Er was hierboven helemaal geen aarde, dus ik heb eerst de aarde van mijn huis bekeken, gevonden dat die op een CV-radiator was aangesloten, en dus toen hierboven ook de CV-radiator in gebruik genomen als aard-punt, en direct wat filtertjes ingebouwd. Geen problemen, geen schokken (behalve toen ik mijn wijsvinger per ongeluk legde over de beide pennetjes van een condensator met het formaat van een klein fris-blikje).

Leen eens een multimeter en probeer de weerstand te meten tussen je CV-radiator en de "echte" aarde.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost

The_Ghost

Topicstarter
Ik trek hem vandaag nog ff naar boven, aangezien er mensen nog graag willen weten hoe dit opgelost is.
Ik zie ook in dat gewoon aarden wel de oplossing zou moeten bieden, dus dat gaan we proberen. Helaas ben ik bij mijn ouders vandaag, dus het zit er ff niet in...
Als het goed is volgt er woensdag middag meer nieuws....

prettige dagen... }:O

Pagina: 1