200 GB Harddisk op slave

Pagina: 1
Acties:

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24
Hallo

Eerst was mijn configuratie zo: op IDE-0 stond de Maxtor 6Y200PO als Master ingesteld, er was geen Slave. Op de achterkant v/d HDD stonden 2 jumpers ingesteld. Ik heb hier verder niets aan verandert; hij herkende de HDD als Master dus dat was goed.

Nu heb ik een Maxtor 6Y060L0 erbij gezet. Op Master. Ik heb op de Maxtor site gekeken en daar stond (volgens mij, het was niet heel duidelijk), dat de 200 GB geen jumpers nodig had om als Slave herkend te worden.

De computer werkt goed; in de Bios herkend hij de 60 GB als Master en de 200 GB als Slave. Er is echter iets vaags aan het handje. In de BIOS heb ik IDE auto HDD detection gedaan. Daarbij herkende hij de 60 GB gewoon. Die staat dus op USER. Maar de 200 GB herkende hij als 'Auto' en 203,9 GB. Dus elke keer als mijn computer opstart moet hij deze auto detecten. Op zich niets mis mee vind ik, maar nu komt het eigenlijke 'probleem': hij moet ongeveer 5 seconden detecten. Niet zo weinig denk je? Tel maar eens hardop. Voor een harddisk is dat toch best veel? Ook omdat hij als Master nooit zo lang hoefde te detecten. Dan was het 2-3 seconden. Ook hoor ik de Harddisk spinnende geluiden maken. Is dat goed?

Heeft dit iets te maken met verkeerde jumper instellingen??

Bvd,

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-03 15:27

Maasluip

Kabbelend watertje

Nee, dat heeft er mee te maken dat hij in de BIOS op auto staat. Dan moet hij hem altijd bij het booten opnieuw detecteren.
Ga in de BIOS en er is vast een optie 'detect all IDE devices' en laat die tweede HD ook als USER staan.

Signatures zijn voor boomers.

• Atomius
Als ik 'Auto IDE HDD detection' doe, zet ie die 200 GB niet op USER, maar op Auto. Hij detecteert de cylinders en sectoren ook niet. Waarschijnlijk moet ie gewoon elke keer als de pc opstart de HDD weer opnieuw detecteren..?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Vreemd, BIOS update reeds gedaan (wellicht in verband met de 48-bits LBA)? Wat gebeurt er als je met de hand de gegevens invult (staat op schijf of op Maxtors site)?

• Atomius
Kan geen BIOS update doen. Heeft ergens anders mee te maken, maar ik hou 't maar zo. Maar de jumperinstellingen zijn dus goed?