Ik heb sinds kort een oude laptop met een brakke accu. De accu bestaat uit 10 NiCd cellen in serie. Die zitten netjes verbonden met twee polen waartussen dus een spanning staat van 12 volt. Er is echter een derde pool ( +C genaamd) die via een componentje (37J+049G (intikken in google doet weinig)) naar de gewone pluspool loopt. Iemand enig idee waarvoor deze dient? Ik wil namelijk deze accu nabouwen met NiMH penlites en vraag me af of dat ook goed gaat werken zonder dit componentje. Alvast bedankt.
ik dekn dat et componentje een soort van oplaadcontroller is ofzo, of informatiedrager (windows kan identificeren welke accu in je laptop zit!).
Is de oplaadcontroller van het notebook wel geschikt om ipv NiCD NiMH cellen op te gaan laden?
Zou nog wel eens een probleem kunnen zijn namelijk... misschien zelfs gevaarlijk
Zou nog wel eens een probleem kunnen zijn namelijk... misschien zelfs gevaarlijk
Zou je er misschien een foto van kunnen maken dat we kunnen ziet waar het op lijkt.
Signature unavailable
Er komt hier net iemand langs op de afdeling die al eerder zo'n ding heeft nagebouwd. Hij zegt dat het een thermische zekering is, waar ik me op zich wel iets bij voor kan stellen. En in welke mate kan het gevaarlijk zijn NiMH batterijen op te laden in een laptop die normaal NiCd oplaadt?? Spanning zal hetzelfde zijn neem ik aan?
Volgens mij zit daarin een groot verschil waarbij de spanning naar de accu wordt gestuurd. Opbouwend, druppel, etc...
eeh, heeeeel veeeeel, nicad laad heeel anders dan nimh...KlaasVaag schreef op 29 april 2004 @ 11:59:
Er komt hier net iemand langs op de afdeling die al eerder zo'n ding heeft nagebouwd. Hij zegt dat het een thermische zekering is, waar ik me op zich wel iets bij voor kan stellen. En in welke mate kan het gevaarlijk zijn NiMH batterijen op te laden in een laptop die normaal NiCd oplaadt?? Spanning zal hetzelfde zijn neem ik aan?
op laders staat niet voor niets voor welke batt hij geschikt is.
Als je het verkeerd doet kan je batt kapt gaan of nog erger, gaan lekken of zelf exploderen....
lijke me dus geen goed plan...
In het bijgeleverde boekje stond wel dat normaliter ook een NiMH accu bij te kopen was. Dus neem ik aan dat ie die wel op kan laden??
Het is idd. een thermische zekering. Je zou de oude gewoon kunnen gebruiken.
Maar gebruik voor vervanging dus zeker NiCd cellen, NiMh moet op een veel "intelligentere" manier worden geladen.
-edit-
Maar gebruik voor vervanging dus zeker NiCd cellen, NiMh moet op een veel "intelligentere" manier worden geladen.
-edit-
Ok, zegt genoeg hé...KlaasVaag schreef op 29 april 2004 @ 12:22:
In het bijgeleverde boekje stond wel dat normaliter ook een NiMH accu bij te kopen was. Dus neem ik aan dat ie die wel op kan laden??
[ Voor 46% gewijzigd door TheBorg op 29-04-2004 12:24 ]
Verwijderd
ligt eraan hoe de laptop de accu's laad. Ik vermoed dat het een een NiCD snellader is, dat is niet lekker voor NiMH accu's (capaciteit gaat hard achteruit). Als het een traaglader is kan het wel denk ik. Ik heb hier een traaglader voor zowel NiMH als NiCD, die laad 2x 2 accu's tegelijk op 2,8v 150mA. Laden duurt 19 uur voor 2100 mAh batterijen.KlaasVaag schreef op 29 april 2004 @ 11:59:
Pagina: 1