[ADSL] Mijn downstream is langzamer dan mijn upstream

Pagina: 1
Acties:

• t013463
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-02 14:43
Ik heb een ADSL-verbinding van BBNED bij Demon afgesloten voor thuis. (van 55 euro)

Ik heb een downstream van 2mbit en een upstream van 1mbit.

Nu valt 't me op dat mijn uploads een stuk sneller gaan dan mijn downstream. ;( (waarvan ik een tijdje al vermoed dat iets niet goed zit)
De lijn check door Demon heeft niks opgeleverd. Zij zeggen dat de lijn gewoon goed performt. |:(

Ik heb een Zyxel 650R-31 adsl-router. (heeft een max. downstream van 8mbit een max. upstream van 800kbit)

Als ik bij kennissen kom die bijv. een 512kbit downstream hebben, is het zelfs sneller!!! :?

Heeft iemand een tip of een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 23:18

pasta

Ondertitel

Bij welk programma heb je dit?

Signature

Verwijderd

Valt het je op, of is het daadwerkelijk zo?
Run eens een tooltje zoals dumeter om te zien hoeveel het verschil daadwerkelijk is.

• t013463
Dit is gewoon in Internet Explorer, tijdens het downloaden.

Ik zal zometeen eens een download metertje installeren....je hoort het zometeen van me.

• yeroen1979
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04-2025

yeroen1979

noh, ik ock!

ik zeg speedtest.nl, daar kun je het meten!

A-Open H-700b Epox 6RDA+, XP 3200+ Spire Whisperrock IV, 2x 1Gb ddr400 dual channel MSI Geforce FX5600XT, 3x NEC DVDRW (3540A,3550A, 4551A)1x 200GB Sata, 1x 250GB sata, 1x 120GB sata. Win XP prof.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
yeroen1979 schreef op 29 april 2004 @ 10:53:
ik zeg speedtest.nl, daar kun je het meten!
Zou in geval van een 2mbit verbinding niet gaan testen met 128kb testfiles... je kunt beter naar http://speedtest.cistron.nl/ gaan en dan een testfile van 32/100 mb nemen en daar de gemiddelde snelheid van meten.

Verwijderd

Ik wil niet lullig doen maar hier zijn gelukkig niet al tig vragen over geweest.
zoek gewoon eens al op demon op de gotforum.Meestal ligt dit aan de modem die router mode staat. Configureer eens je modem (zie boekje zyxel ) gewoon op single mode en kijk dan eens hoe het loopt. (check je firmwareversie )Gaan dan eens naar www.speedtest.nl om te kijken. Mag ik je ook nog zeggen dat je download snelheid wel altijd afhankelijk is van waar je je files download.....

Ik ben ook demon gebruiker had eerst zelfde abbo als jij. Maar ik had een etech router ertussen gehangen en dat werkte perfect. Sterker nog ik heb nu de 8mb down en de 1mb up en dit werkt alle prima.

succes ermee

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 19:57
Demon heeft zelf ook een speedtest, ftp.demon.nl/pub/test/fullfile16M kan je downloaden. (en vervolgens uploaden naar directory ftp.demon.nl/incoming/ )

Ik had hier eerst een batch scriptje voor die alles in een log filetje zette, zowel upload als download snelheden. Maar als je flashFXP oid hebt, kan je het zelf ook op die manier testen :)

Doe het wel in DOS of met een FTP programma, internet explorer is niet 1 van de best betrouwbare snelheidsmeters.

Heb hem ff opgezocht (die speedtest zip file) hij staat hier.

Happy testing

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op je modeminterface kan je de snelheid van de lijn nakijken. Op welke snelheid maakt je modem een connectie?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• t013463
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 11:03:
Ik wil niet lullig doen maar hier zijn gelukkig niet al tig vragen over geweest.
zoek gewoon eens al op demon op de gotforum.Meestal ligt dit aan de modem die router mode staat. Configureer eens je modem (zie boekje zyxel ) gewoon op single mode en kijk dan eens hoe het loopt. (check je firmwareversie )Gaan dan eens naar www.speedtest.nl om te kijken. Mag ik je ook nog zeggen dat je download snelheid wel altijd afhankelijk is van waar je je files download.....

Ik ben ook demon gebruiker had eerst zelfde abbo als jij. Maar ik had een etech router ertussen gehangen en dat werkte perfect. Sterker nog ik heb nu de 8mb down en de 1mb up en dit werkt alle prima.

succes ermee
Ik had probleem ook al in de modem mode. In de hoop voor een hogere performance heb ik de modem in router mode gezet. (Ik had nl. eerder een losse (sitecom) router.)
Ik heb de laatste firmware (V3.40).
Speedtest.nl geeft de volgende resultaten:
Download: 46.9 KByte/sec (=375 kbps)
Upload: 41.4 Kbyte/sec (=331 kbps)

Maar je snijdt wel een interessant onderwerp aan: Zou dit aan de door Demon geleverde modem kunnen liggen?

• t013463
Modem-interface stats:

System up Time: 326:50:03
CPU Load: 1.82%

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 864 kbps
Downstream Speed: 2048 kbps

Verwijderd

je zou eens kunnen kijken voor een nieuwe firmware, maar voor zover
ik weet worden deze meestal al met de nieuwste versie geleverd. http://www.demon.nl/support/dslexpress/drivers.html
Ik zal strax als ik thuis ben ff voor je kijken welke firmware versie ik heb, aangezien ik gewoon dezelfde modem als jouw heb. Heb je trouwens demon hierover gesproken? Ik zou toch maar eens gaan bellen en een nieuwe vragen. Alleen het probleem is dan dat je je modem 1 week kwijt bent. Misschien ff ergens van iem. een copperjetmodem lenen, zodat je echt kunt concluderen dat t wel of toch niet aan de lijn ligt. ( denk modem )
hier nog linkje van zyxel http://zylamp.zyxel.nl/support/index.php

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wat ik nog niet heb langs zien komen in dit topic: ben je toevallig met de volle bandbreedte aan het uploaden tijdens het downloaden? Dat vind ik nl niet zo gek dat je dan niet zo hoog komt.
Om te downloaden moet er nl ook pakketjes verstuurd worden om de download te starten/sturen. Worden deze pakketjes geblokkeerd dan wel vertraagt door een volle upload, dan loopt die download natuurlijk ook niet zo hard..

imho is speedtest.nl in IE betrouwbaarder dan bijv in Firefox, zeker voor die verbinding die je hebt. Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit, komen er nog steeds vreselijk afwijkende waarden uit, dan heb je idd een probleem.

note: om te testen moet je zorgen dat je op dat moment de verbinding nergens anders voor gebruikt, dus geen mail client aan, geen MSN, geen ICQ en dus ook geen andere computers op die lijn.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• t013463
Ch!pY-J schreef op 29 april 2004 @ 14:13:
Wat ik nog niet heb langs zien komen in dit topic: ben je toevallig met de volle bandbreedte aan het uploaden tijdens het downloaden? Dat vind ik nl niet zo gek dat je dan niet zo hoog komt.
Om te downloaden moet er nl ook pakketjes verstuurd worden om de download te starten/sturen. Worden deze pakketjes geblokkeerd dan wel vertraagt door een volle upload, dan loopt die download natuurlijk ook niet zo hard..

imho is speedtest.nl in IE betrouwbaarder dan bijv in Firefox, zeker voor die verbinding die je hebt. Ik zou zeggen, probeer het gewoon uit, komen er nog steeds vreselijk afwijkende waarden uit, dan heb je idd een probleem.

note: om te testen moet je zorgen dat je op dat moment de verbinding nergens anders voor gebruikt, dus geen mail client aan, geen MSN, geen ICQ en dus ook geen andere computers op die lijn.
Ik heb de laatste firmware en ik heb geen andere progjes draaien....

Verwijderd

Ik ben ff wezen kijken onder mijn Zyxel modem r650-r31 analoog
en ben er achter gekomen dat ik volgens mij een oudere versie heb dan jou
hier ff de specs : hier is GT 1 op de site staan zelfs als GT 3 en 4 :X

System Name : ras
ZyNOS F/W Version: V3.40(GT.1) | 12/2/2002
DSL FW Version: Alcatel, Version 3.8.163
Standard: Multi-Mode

waarom iets veranderen als t goed werkt he _/-\o_

Verder zou ik er ff een paar dagen moet slapen om jouw te kunnen helpen met je probleem. ALs ik jouw was zou ik toch eens kijken of je een andere modem ff kan lenen en dan eens kijken.

Suc6 Mase

Heb je al de modem eens aan en uit gezet ?

Modbreak: dat ding heet Zyxel...

[ Voor 8% gewijzigd door Korakal op 14-05-2004 10:32 ]

• t013463
THX Mase...

Modem al meerdere malen reboot.

Verwijderd

Draai de stekker eens om....

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
wdebitewari schreef op 29 april 2004 @ 11:19:
Modem-interface stats:

System up Time: 326:50:03
CPU Load: 1.82%

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 864 kbps
Downstream Speed: 2048 kbps
't Is dus niet je lijn die fout staat.
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 16:59:
Ik ben ff wezen kijken onder mijn ZeikCell modem r650-r31 analoog
en ben er achter gekomen dat ik volgens mij een oudere versie heb dan jou
hier ff de specs : hier is GT 1 op de site staan zelfs als GT 3 en 4 :X

ZyNOS F/W Version: V3.40(GT.1) | 12/2/2002
DSL FW Version: Alcatel, Version 3.8.163

waarom iets veranderen als t goed werkt he _/-\o_

Verder zou ik er ff een paar dagen moet slapen om jouw te kunnen helpen met je probleem. ALs ik jouw was zou ik toch eens kijken of je een andere modem ff kan lenen en dan eens kijken.

Suc6 Mase
Is dat niet een monsterlijke oude versie GT.1 ?? (zie datum erachter) ;)

GT4 was de laatste dacht ik. But: If it ain't broken, don't touch it! ;)

Dit al eens geprobeerd?

http://www.cistron.nl/hel...r=630&history=63,88,91,93
(drTCP gebruiken net onder het midden is het gemakkelijkst)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• t013463
Dit is die van mij:

ZyNOS F/W Version: V3.40(GT.4) | 12/12/2003
DSL FW Version: Alcatel, Version 3.9.122

--------------------------------

En heeft die TCP tweak wel zin als je achter een 100mb router zit?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

wdebitewari schreef op 29 april 2004 @ 16:11:
[...]

Ik heb de laatste firmware en ik heb geen andere progjes draaien....
En de antwoorden op de rest van de vragen?

• t013463
Ch!pY-J schreef op 03 mei 2004 @ 19:37:
[...]

En de antwoorden op de rest van de vragen?
With all do respect _/-\o_
De vragen die mij relevant leken heb ik beantwoord.

Het gaat hier denk ik om technisch mankement of gebrek.
Ook zou het een configuratie op de Zyxel router zelf kunnen zijn.
Speedtestjes geven mij hier niet zo veel inzicht in.

Maar als je een vraag hebt die ik niet had moeten overslaan,
sta ik daar zeker voor open. ;)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

wdebitewari schreef op 04 mei 2004 @ 15:16:
[...]

With all do respect _/-\o_
De vragen die mij relevant leken heb ik beantwoord.
With all do respect _/-\o_, maar ik probeer je te helpen met het oplossen van je probleem. Door de vragen te negeren krijg ik (en anderen) geen helder beeld van waar het precies aan kan liggen. De info die ik hier vraag had eigenlijk al in de startpost moeten staan, volgens de GoT policy. Die policy is er niet voor niets. Hij zorgt er oa voor dat het voor mij (en anderen) interessant blijft om vragen te beantwoorden, zodat jij met je probleem geholpen word....
Het gaat hier denk ik om technisch mankement of gebrek.
Ook zou het een configuratie op de Zyxel router zelf kunnen zijn.
Speedtestjes geven mij hier niet zo veel inzicht in.
Als je denkt dat je alles goed gechecked hebt, terwijl je net dat ene dingetje niet gechecked hebt, dan heb je nog evengoed kans om met een brakke verbinding te blijven zitten...
Maar als je een vraag hebt die ik niet had moeten overslaan,
sta ik daar zeker voor open. ;)
Astu, de onbeantwoorde vragen nog een keer opnieuw:

Je hebt geen progies draaien zeg je, maar zijn er wellicht processen (al dan niet ongewild in je systeem gekropen) die upload of download veroorzaken?

Ben je de enigste op die router/modem? maw, heb je wellicht een netwerk draaien of mogelijk een wan? In het geval van een wan, zit er dan niet iemand je verbinding leeg te trekken zonder dat je het door hebt?

En hier nog de uitleg over als de volledige upload gebruikt word..
Ch!pY-J schreef op 29 april 2004 @ 14:13:

• t013463
Mr. Ch!pY-J

Sorry voor de late reactie maar hier zijn de antwoorden op je vragen:

- De router draait inderdaad in router mode en zit daarna aan 10/100 switch waar vervolgens mijn pc ook op zit.

- Tijdens de metingen stond de andere pc die ik heb uit.

- Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk processen uit zetten.
Dit heb ik vanuit de taskmanager gedaan. Alleen de standaard MS processen
draaien maar geen pakketjes die iets op het internet zouden moeten doen.

- Daarnaast zag ik ook geen netwerkverkeer (behalve de standaard MS$ pakketjes die wel eens wat op het netwerk gooien) op de kaart langs gaan.
Dit valt ook nog eens aan te tonen met de send/received activity.

- Jouw verhaal van de upload klopt inderdaad, maar gaat in mijn geval niet op omdat er niet (bewust) ge-upload werd.

Zou het niet gewoon aan het type router kunnen liggen?
Ik heb helaas geen andere om het even te testen, maar ik heb sterk het
gevoel dat het gewoon aan de performance van m'n router ligt.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

'k heb geen rechten gestudeerd, maar toch bedankt voor de titel :*)
Zou het niet gewoon aan het type router kunnen liggen?
Ik heb helaas geen andere om het even te testen, maar ik heb sterk het
gevoel dat het gewoon aan de performance van m'n router ligt.
Als je er eentje van je buurman kan lenen... Kan je op z'n minst eventjes mee testen. Tegenwoordig heeft volgens mij bijna iedereen wel ADSL...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ik had ook zoiets vreemds, tcp ip stack er opnieuw opgezet (winsockfix ofzo) en werkte weer

CISSP! Drop your encryption keys!

• t013463
OK then maar BBNED gebruikt toch linesharing. Daar is toch een standaard alcatel modempje van KPN niet geschikt voor?
Pagina: 1