[DHTML] Excell nabouwen

Pagina: 1
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Voor een massinvoer van gegevens in mysql gebruiken wij op dit moment excell en dan exporteren als csv, dan weer uploaden op een intranet page. Maar nu kwam de vraag of de invoer niet ook op de intranetpage kan gebeuren ( voor javascript controle etc ).
Nu had ik gewoon een simpele form gemaakt met 30 inputboxen ( 10 onder elkaar en 3 naast elkaar ) alleen kwam toen weer de vraag of dat niet enigszins als excell te maken was.

Dus dat je een grid maakt van 500x3 inputboxen zonder omlijning.
Waarin je met de pijltjes kan navigeren.
En waarbij je als je op pagedown drukt gewoon 20 inputboxen naar beneden gaat.
Waarbij enter niet formsubmit is, maar gewoon navigeren naar beneden (kan met http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex16/disableenter.htm )
En waar een zooitje javascript omheen zit voor verificatie van veldwaardes etc.

Dan nu de reele vragen :
1 : Is dit uitvoerbaar of loop ik nog tegen problemen aan die ik nog niet zie.
2 : Kan je een inputbox skinnen zodat je netjes een grid kan maken. ( kan er niks over vinden op w3schools )
3 : Kan je dubbele keycodes ( dus pijltjes en pageup/pagedown ) uitlezen met javascripts???

P.S. Het gaat om een intranet applicatie die alleen op FireFox hoeft te draaien.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Zie P&W FAQ - HTML / javascript /css, etc...
DHTML valt hier dus ook onder..

Move naar Webdesign & Graphics

[ Voor 17% gewijzigd door gorgi_19 op 29-04-2004 09:45 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarom het wiel opnieuw uitvinden :?

Wat je wil kan best, maar je gaat steeds tegen bepaalde dingen aanlopen. Kan je niet beter je excel file zodanig aanpassen / uitbreiden dat het exporteren en uploaden automagisch gaan ?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gomez12
BtM909 schreef op 29 april 2004 @ 09:53:
Waarom het wiel opnieuw uitvinden :?

Wat je wil kan best, maar je gaat steeds tegen bepaalde dingen aanlopen. Kan je niet beter je excel file zodanig aanpassen / uitbreiden dat het exporteren en uploaden automagisch gaan ?
Kan wel mijn excell bestand uitbreiden, maar ik voorzie er nog wel meer mogelijkheden voor als dit lukt. Je kan dan gewoon en masse gegevens invullen met een javascript controle. En dan hoef ik dus geen excell bestanden te maken voor elke invoermogelijkheid.

Excell bestanden hebben namelijk als nare eigenschap dat mensen deze ook zelf kunnen kopieren en dan zelf gaan bewerken waardoor het hele systeem in duigen kan vallen. Via intranet denk ik daar meer controle op te hebben.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:13
Kan wel mijn excell bestand uitbreiden, maar ik voorzie er nog wel meer mogelijkheden voor als dit lukt.
Zoals?
Excell bestanden hebben namelijk als nare eigenschap dat mensen deze ook zelf kunnen kopieren en dan zelf gaan bewerken waardoor het hele systeem in duigen kan vallen. Via intranet denk ik daar meer controle op te hebben.
Denk je dat? Lijkt me slim dat je dat zeker weet voordat je begint met het maken van een intranet oplossing.
Wat je wil is zeker mogelijk, afhankelijk van je kennis natuurlijk... maar als gebruikers als iets verwachten wat lijkt op Excel, zal het nog wel tegenvallen... ik zou goed duidelijk maken dat het maken van iets wat op Excel lijkt, veel tijd gaat kosten...

Dus.

1. Ja, is mogelijk... er zijn altijd onvoorziene problemen, maar een goede inventarisatie van de functionaliteiten helpt.
2. Met CSS kun je een inputbox wel zo aanpassen dat het lijkt op een cell zoals in Excel.
3. Dit wordt lastig denk ik omdat je in een browser werkt. Deze gebruikt o.a. namelijk ook de pagedown/up toetsen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Reken er wel even op dat DHTML nogal traag wordt als je 1500 input boxen gaat gebruiken.

• Gomez12
Zoals het snel toevoegen van meerdere emailadressen per klant, het snel kunnen bewerken van meerdere regels.
[...]

Denk je dat? Lijkt me slim dat je dat zeker weet voordat je begint met het maken van een intranet oplossing.
Wat je wil is zeker mogelijk, afhankelijk van je kennis natuurlijk... maar als gebruikers als iets verwachten wat lijkt op Excel, zal het nog wel tegenvallen... ik zou goed duidelijk maken dat het maken van iets wat op Excel lijkt, veel tijd gaat kosten...
Ik denk inderdaad dat ik met intranet pagina veel meer controle heb over hoe de gegevens ingevoerd worden dan via excell (icm csv bestanden). Kijk jij voor de gein maar eens wat er gebeurd als je van een getal veld een valuta veld maakt en dan exporteert naar csv. Komt er toch mooi het valuta teken voor te staan. Omzetten van velden is een standaard functie van excell die mensen beheren en makkelijk vinden werken. Als je dit allemaal tegengaat dan moet je naar mijn mening of de excell vernaggelen ( uitzetten dat ze velden kunnen omzetten etc. ) of alles, maar dan ook echt alles gaan controleren met een macro en hopen dat de mensen macro's niet uitzetten omdat ze het te onhandig vinden.

Het hoeft ook niet precies excell te worden, maar was het makkelijkste voorbeeldje omdat ik gewoon nergens een editable grid met invoercontrole zie staan.
Dus.

3. Dit wordt lastig denk ik omdat je in een browser werkt. Deze gebruikt o.a. namelijk ook de pagedown/up toetsen.
Zoals gezegd, het gaat hier om een intranet applicatie. Ik kan en mag ervanuit gaan dat iedereen op minimaal 1024x768 draait, daar is het hele intranet op gebouwd. En als een gebruiker zijn resolutie naar 800x600 gooit dan heeft hij pech, want dan is het not supported.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Gomez12 schreef op 29 april 2004 @ 12:01:
Ik denk inderdaad dat ik met intranet pagina veel meer controle heb over hoe de gegevens ingevoerd worden dan via excell (icm csv bestanden). Kijk jij voor de gein maar eens wat er gebeurd als je van een getal veld een valuta veld maakt en dan exporteert naar csv. Komt er toch mooi het valuta teken voor te staan. Omzetten van velden is een standaard functie van excell die mensen beheren en makkelijk vinden werken. Als je dit allemaal tegengaat dan moet je naar mijn mening of de excell vernaggelen ( uitzetten dat ze velden kunnen omzetten etc. ) of alles, maar dan ook echt alles gaan controleren met een macro en hopen dat de mensen macro's niet uitzetten omdat ze het te onhandig vinden.
Je moet je problemen bij de oorzaak aanpakken ;). Wil je validatie, doe dat dan in Excel. Kunnen ze niks vernaggelen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gomez12
BtM909 schreef op 29 april 2004 @ 12:38:
[...]

Je moet je problemen bij de oorzaak aanpakken ;). Wil je validatie, doe dat dan in Excel. Kunnen ze niks vernaggelen :)
Leuke gedachte dat validatie bij de bron moet beginnen. Maar mensen leren nog met excell te werken en ik moet gewoon een simpel csv filetje (/database input )hebben zonder rotzooi. En een van de makkelijkste ( en toch al ingebruik zijnde ) csv editors vinden wij toch excell ( vanwege het feit dat je gewoon over het hele grid heen kan gaan en alles kan veranderen onfhankelijk van elkaar).

Dus het liefst heb ik gewoon een editable grid wat een gewoon csv bestandje aflevert, dat is inderdaad best te produceren met excell, maar dan moet ik alles wat hun geleerd hebben / nog leren uit gaan zetten zodat ik een schoon bestandje krijg.

Is al eens een keer geprobeerd, maar toen kwam er twee uur later een melding binnen van een medewerker die iets bold had gezet in excell (joepie joepie jee, ze leren excell ) en maar niet snapte waarom dat op het intranet dus niet bold was.Hem was nog nooit opgevallen dat er niks van deze gegevens op het intranet bold was.

Dus conclusie ik wil een schoon csv bestand, excell kan dit maken. Maar mensen die iets uit willen proberen in excell kunnen "rare" / andere dingen zien dan ze in excell aangemaakt hebben en "rare" dingen geven vragen en vragen kosten tijd dus liever geen excell wel een editable grid.

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
dit is een van de wielen zie al zijn uitgevonden misschien een stap op weg?
ActiveWidgets Grid is a cross-browser scrolling datagrid control that is fast to load and easy to integrate. The grid can handle data in many forms, from CSV to XML. For the experienced developer it provides clean separation between data models, presentation templates, and control behavior, while the end user will find its fixed headers, resizeable columns, instant sorting, in-cell images, and mouse-over effects useful.
Volgens mij kun je nog niet inline editen met deze widget, maar een CSV op excel manier op het scherm zetten doet ie al.

Verwijderd

wat antwoorden op je vragen:

1: Ik denk dat het best goed mogelijk is. Ik zou wel even naar de mogelijkhenden van DOM kijken zodat je de inputs on the fly kunt aanmaken. Dit zal denk ik een stuk sneller werken.

2: Met css kun je inputs goed opmaken (select niet).
vb: obj.style.border = '1px solid black'

3: je kunt keycodes in javascript goed afvangen event.keycode geeft een id van de key terug. Je krijgt wel een probleem met functie keys (pijltjes enzo) die hebben namelijk een standaart functie in je browser. In explorer kun je die uitschakkellen met event.returnEvent = false

suc6 ermee

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

Tom-my

w03iz0rz

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:20

glashio

C64 > AMIGA > PC

Heel slim systeem... beetje traag op m'n AMD 2600+/512/WinXP/IE maar wel heel goed doordacht concept :)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:04

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je toch moeilijk gaat doen kun je ook gebruik maken van een Java Applet, je kunt dan standaard de JTable library gebruiken wat uiteindelijk makkelijker, en waarschijnlijk ook sneller is als DHTML.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1