ATI + VIA = onmogelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ik heb een ATI 9600 en een Epox 8K9a (via kt 400) en volgens de mannen van InformatiQue KAN dit NOOIT stabiel werken in verband met fast write, wat wel in de via chipset aan/uit gezet kan worden maar wat eigenlijk niet mogelijk zou zijn op een niet XT ATI kaart.
wie kan mij het tegendeel bewijzen, want ik heb t idee dat ik hier ==> [rml][ radeon] mischien verkeerde bios[/rml] aan het lijntje word gehouden met een flinke lading onzin. tnx

ride on

Verwijderd

installeer de omega drivers en zet daar fastwrites aan of uit en test 't zelf :?

Verwijderd

Ik heb ook dat moederbord en een 9800pro, en met de gewone catalyst 4.4 drivers werkt dit heel stabiel nog geen problemen mee gehad. Werk nu wel met de omega drivers met fast write uit en heb nog geen problemen gehad.

• GertjanO
  • Laatst online: 13-08 22:58
Raar, ik heb zelf thuis een 9500Pro op een KT133 en een 9700Pro op een KT400 geïnstalleerd. Dit in combinatie met verschillende Catalyst en Omega drivers.

Met beide heb ik nog nooit stabiliteitsproblemen gehad. Al moet ik hier wel bij zeggen dat ik niet weet of ik hierbij Fast Write heb uitgeschakeld.

[ Voor 12% gewijzigd door GertjanO op 29-04-2004 08:36 ]

Verwijderd

En ter info:
Qua performance zou het volgens de maker van Omega drivers niets uit moeten maken of je FastWrite aan of uit hebt staan.

Dus...
Ik zzou zeggen... try it out

Verwijderd

Ik heb een MSI KT3Ultra (VIA KT333) en een ATI Radeon 8500, draait zwaar ok!

Verwijderd

Ook ik heb een Asus A7V8X-X met VIA KT400 en een Sapphire 9800 pro en de Catalyst 4.4 drivers en dat loopt vlekkeloos, lijkt mij dat je inderdaad aan het lijntje gehouden wordt.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik had een A7V8X KT400 mobo met een 9600XT en dit was gewoon niet lkkr stabiel te krijgen.
Ik kreeg altijd na een uurtje of 5 - 6 gamen op zekerz een vastloper.
Alles was goed in mijn systeem ik had een goede sterke chieftec voeding maar mn voltages bleven onstabiel. Nu heb ik een Shuttle nForce 2 ultra 400 mobo die dus de extra 12 volt connector heeft en daar zijn mijn voltages stabiel. En nu werkt mijn systeem ook super stabiel.

Mijn KT400 kreeg ik wel iets stabieler door mijn AGP op 4x te zetten en de fast writes op off via de smartgart utility. Dit zou je dus nog even kunnen proberen.

Suc6

Verwijderd

Dan kan ik je nog een leuke vertellen. Een aantal ASUS borden met Intel 865 chipset heeft grote problemen met ATI kaarten.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Klinkt eerder alsof die verkopers je een veel duurdere bord willen aansmeren. VIA en ATI werken prima met elkaar. Als er toch problemen ontstaan fastwrite in bios uitzetten is niet onmogelijk.

dikzak

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:32
sommige 9600 willen fast-writes juist aan, andere niet...
gewoon ff uitvogelen moet wel stabiel te krijgen zijn imo :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

MSI KT4Ultra bord (KT400 chipset) gebruikt gehad met:
- 9500
- 9700Pro
- 9800SE
- 9800Pro

nooit enig probleem ondervonden.......

Verwijderd

Nou ik heb net als hiervoor weer een Asus moederbord met een viakt800 chipset. En dit in samenwerking met een radeon 9700 pro. Ik heb nog nooit problemen ondervonden in welke game dan ook...

tis BULLSHIT
**valt me beetje tegen van informatique

Verwijderd

Ga is naar een ander winkel en kijk is wat ze daar zeggen! :9

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
nieuwste BIOS al op je mobo? dat hielp bij mij ook met mn KT600 mobo (Gigabyte GA-7VT600-L) en met KT400 mobo (MSI KT4V) had ik al n tijdje de nieuwste BIOS... dus probeer dat als je t nog nie geprobeert hebt...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04-2025
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 10:46:
Dan kan ik je nog een leuke vertellen. Een aantal ASUS borden met Intel 865 chipset heeft grote problemen met ATI kaarten.
Waar baseer je dat op? Links? Sites? Ben namelik van plan om die combinatie te gaan kopen binnen 2 weken :)

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

dikiedik schreef op 29 april 2004 @ 07:43:
Ik heb een ATI 9600 en een Epox 8K9a (via kt 400) en volgens de mannen van InformatiQue KAN dit NOOIT stabiel werken in verband met fast write, wat wel in de via chipset aan/uit gezet kan worden maar wat eigenlijk niet mogelijk zou zijn op een niet XT ATI kaart.
wie kan mij het tegendeel bewijzen, want ik heb t idee dat ik hier ==> [rml][ radeon] mischien verkeerde bios[/rml] aan het lijntje word gehouden met een flinke lading onzin. tnx
probleem van poster draait om een ATI 9600 serie icm een Epox moederbord.
Informatique noch de poster heeft het dus over 9700/9800 series, die wel of niet goed werken icm een Epox moederbord.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:37
Chello200 schreef op 29 april 2004 @ 11:34:
Klinkt eerder alsof die verkopers je een veel duurdere bord willen aansmeren. VIA en ATI werken prima met elkaar. Als er toch problemen ontstaan fastwrite in bios uitzetten is niet onmogelijk.
Nou informatique kennende zal dat wel niet.

Waarschijnlijk doen ze uit ervaring, better safe, then sorry.

En het zal voor een tweaker vast wel aan de praat te krijgen zijn. Maar ja, dat kunnen ze bij informatique ook niet ruiken.

Is het een heel groot probleem om een andere combo te nemen? Een gewaarschuwd mens telt namelijk voor 2.

[ Voor 23% gewijzigd door mhr-zip op 29-04-2004 13:44 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

LOL :)

dat is waarschijnlijk gezegd voor hun eigen "veiligheid"

ik geloof er geen zak van. Denk eens vanuit de kant van ATI:

Wij gaan een video kaart maken....
Die moet samenwerken met de chipset....
Welke heb je.....
Via, SIS, Nvidia, nog wat andere kleinere
Goh?! Laten we Via er maar uit laten.....

Het lijkt me werkelijk belachelijk als het niet zou werken en geloof er dan ook niet veel van. Wat ze misschien bedoelen is dat fastwrite wel eens voor problemen zorgt als het aan/uit staat. Dan moet je het gewoon ff juist aan of uit zetten als het problemen geeft.

Verwijderd

'k heb op mijn PC een via chip met Ait kaart, en zo stabiel als het maar kan.. 8)

Specs:
hieronder

(die msi is een kt6fis2r)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 14:06 . Reden: typo ]

• mhr-zip
Koop het dan, maar als het niet werkt moet je ook niet gaan klagen vind ik.

En ze raden het je af, ze zullen het je vast wel verkopen als je het perse wil.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-08 22:03
http://www.epox.nl/english/support/bios/notes/8k9a3%2B.htm

kijk de bios sectie is na op www.epox.nl... heb zelf altijd epox gehad en er waren inderdaad geregeld dingen met ati... waar ook altijd wel een bios fix voor kwam

sucess

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
heb nu een nieuwe kaart gekrgen van Informatique :*) , wel precies dezelfde, maar dan splintertje nieuw (andere was 2de hands) deze wordt nu niet herkend als een XT (wat ie ook niet is), en lijkt voralsnog stabiel te zijn.

Mocht het toch weer problemen gaan geven zal ik m'n bios updaten en fast write uit/aan zetten proberen of dat soelaas brengt.

ride on

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 18:31
9600XT werkt niet idd niet helemaal lekker met de huidige VIA-chipsets.

| I've got permission to color outside the lines |

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Joep schreef op 29 april 2004 @ 14:59:
9600XT werkt niet idd niet helemaal lekker met de huidige VIA-chipsets.
hij werkt juist wel goed met VIA-chipset, maar moeilijk met Nforce 2 moederborden...

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Hij blijkt dus toch niet stabiel :'( (artifact's en zwart beeld in aquamark03).
Fast write uit via de driver gaat niet (ziet er niet uit en is super traag), en als ik t in m'n bios uitzet boot windows nieteens).

Ik ga maar eens kijken of de omega driver's of een bios update uitkomst bieden.

ride on

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

Ik heb een zelfde soort probleem met een Radeon 9600 Pro 128 Mb....

Bijvoorbeeld in diverse spelen loopt dat ding zo hard vast dat zelfs de raid controller alles vergeet.

De drivers komen zelf ook met een melding.... maar dan is het al te laat....

Wie wil er een Radeon 9600 Pro 128 ruilen tegen een goede Nvidia 5600 kaart?

WWW.RC5.NL

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 14:25
Ik draait ook een 9600xt op een VIA chipset en het draait nou niet echt lekker. Met fastwrites uit en pielen met instellingen drraait het wel stabiel, maar dan is de performance weer aan de lage kant (zelfs voor mijn oude PCtje.. tis een VIA A7V133a chipset).

Aan de ene kant hoor je altijd dat het met de > KT 400 chipsets niet lekker werkte, maar veel zeggen ook dat het met de nforce chipsets niet werkte, maar ik heb nog nooit duidelijk bewijs o.i.d gezien hiervan....

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

als je op google zoekt naar combo: ASUS Radeon 9600XT en ASUS Nforce 2 mobo (is vooral met asus mobo's :? maf toch?) er veel problemen zijn... er zijn enkelen die t opgelost hebben... met n KT400 chipset werkt t perfect, je moet gewoon n mobo hebben met AGP 8x anders pakt die t nie goed, op n KT266 chipset mobo ging die ook veel slomer terwijl AGP 8x en AGP 4x nie zo n groot verschil is... en op KT600 en K8T800 werkt die tot nog toe perfect :), bij pentium IV mobo's werkt die over het algemeen beter...

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 18:31
nooit problemen met een nforce2 en een 9600Xt gezien eigenlijk!! :)

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

zie me system sign

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik weet wel dat Via wel problemen heeft met ATi Fast-Writes. Ik heb een 9500 non-pro, en toen ik fast-writes aan had staan, had ik op de vreemdste momenten crashes tijdens games. Gewoon uitgezet in de drivers en BIOS, en nooit meer problemen gehad. Ik gebruik nu Catalyst-4.4, maar had dit al in 3.11 ofzo gedaan denk ik.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Mijn AGP op 4X ipv 8X, mijn fastwrites uit in Smartgart en idem in de Biosinstelling, daarna OC met Atitool en resultaat is :P :9 , moet dus wel zeggen dat het ff klooien is maar dan loopt het goed en mijn OC van de GK is dacht ik ook wel in orde met standaardkoeling.

Fifa 2004 en UT 2004 lopen als een zonnetje.

[ Voor 9% gewijzigd door Flame17 op 01-05-2004 10:54 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ik heb ge-probeerd net om te kijken wat ie doet met fast write uit in de driver en bios, maar toen wilde XP helemaal niet meer booten (wel geluid maar geen beeld).

Ik heb nu in de veilige modus de driver's e.d. verweiderd en heb nu de driver van de bijgeleverde CD erop staan, kijken wat die doen (mischien dat die wel stabiel werkt, heb sindsdien iig nog geen artifact's gezien)

[edit]
Ik kan in m'n bios de AGP setting niet op 4x zetten (is grijs) hij staat vast op 8x , ik kan wel proberen of ik m in m'n driver op 4x kan zetten, om hem daarmee te forceren oid.
[edit]

[ Voor 25% gewijzigd door dikiedik op 01-05-2004 12:55 ]

ride on

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 15:58
problemen mee gehad jah. MSI KT6 Delta LSR met VIA KT600 chipset en een Asus Radeon 9600 XT. eerst problemen voordat de videokaart het eindelijk deed, en daarna hele tijd problemen gehad met de drivers. zat iets niet helemaal goed met de standaard klokfrequencies. die stonden standaard 50 MHz te hoog en k kreeg steeds artifacts enz. omgewisseld voor andere 9600 XT, weer t zelfde probleem. en nu draai k al weer 4 maanden met een FX 5700 Ultra en nergen problemen mee.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• mhr-zip
dikiedik schreef op 30 april 2004 @ 09:16:
Hij blijkt dus toch niet stabiel :'( (artifact's en zwart beeld in aquamark03).
Fast write uit via de driver gaat niet (ziet er niet uit en is super traag), en als ik t in m'n bios uitzet boot windows nieteens).

Ik ga maar eens kijken of de omega driver's of een bios update uitkomst bieden.
Wat raar, dit probleem zag je helemaal niet aankomen.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Ik had ze eerst individueel ge-probeerd, maar nu tegelijk.
Dit werkte dus al helemaaal niet, zal dan toch wel aan de combo liggen van VIA kt400 en ATI 9600 (non XT,non PRO), en dan specifiek die van CONNECT3D.
Ik ga maar weer met Informatique in conclaaf, zij hadden dit al voorspeld, maar ik wil geen nvidea (tv-out is vrij zwak + ziet er minder mooi uit IMAO), dus zal wel ander MOBO worden (waarschijnlijk n-force) .

ride on

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Al geprobeerd om SMARTGART te vinden en daar de AGP op 4 te zetten?...daar kan je ook fastwrite uitzetten.

A7V8X moederbord en KT400 setje hier en geen problemen.

Een biosupdate misschien nodig?

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

die beste mensen wouden je gewoon een duurde mamaplank (nforce 2/3) aan smeren ;)

Bedankt alvast

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-08 21:45
Een paar tipjes adhv een inmiddels opgelost hardware conflict tussen Sapphire Radeon 9500 Pro en een Gigabyte VRx 7 (VIA KT 333).

Bios natuurlijk updaten en beginnen in de fail safe settings. Voeding elimineren door zo weinig mogelijk andere apparaten aan je moederbord te hangen en door een andere voeding te te proberen.

Geheugen testen met een geheugentest programma zoals Memtest 86.

In mijn geval kwam het volgende probleem naar voren. Een van de twee DDR modules ( B merk: SPectek) wordt instabiel in samenhang met de ATI kaart en de VIA KT 333 chipset. Het module blijft stabiel met een KT 600 en de ATI. Het blijft stabiel met een paar andere, wat oudere grafische kaarten (nVidea en Diamond) en de VIA KT 333. Maffe bug. Ik heb nieuw Ram aangeschaft en nu loopt het eindelijk stabiel. (Na een jaar).

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
Heb nu via de SMARTGART(TM) van t ATI pakket de AGP bus op 4x staan en de fastwrite uit staan, dit lijkt te werken _/-\o_ .
Zelf met aqamark03 heb ik m nog niet onderuit kunnen halen :*) .
Ook heb ik nog geen artifact's kunnen bekennen (zelfs niet tijdens t opstarten waarbij dat blauwe streepje bij mij wel eens groen werd en z'n kader "opeette"(op-at ???)).

ride on

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:53

redyak

Try and Fail

BiG-GuY schreef op 29 april 2004 @ 15:58:
[...]

hij werkt juist wel goed met VIA-chipset, maar moeilijk met Nforce 2 moederborden...
Niemand meldt welke 9600XT. Maar die van Sapphire Rev 1 deed het echt niet op een (MSI) KT600 bord terwijl de Rev 2 inderdaard stabiel liep. Hier is een tread over geweest. De conclusie was dat veelal alle INTELborden geen probleem hadden de NFORCE wel eens en de VIA erg veel.
Somminge KT 400 borden hadden weer geen probleem. Het verhaal van FastWrites/AGP naar 4X/ enz. had voor een aantal mensen zin.

Hier het andere artikel: [rml][ 9600XT] Het problemen-topic[/rml]

[ Voor 8% gewijzigd door redyak op 03-05-2004 08:38 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

met mn GigaByte GA-7VT600-L mobo heb ik nu helemaal geen probs :P, toen ik hem had gekocht stond er BIOS versie F9 op, en er bestaat dus n BIOS Versie F10, die staat er nu ook op, waar 1 van de fixes is: 'Fixed ATI9600 AGP card unstable issue.' die had ik al erop gezet voordat ik windows erop zette, dus met dit mobo heb ik nooit probs gehad :P

Verwijderd

Ik heb 9600XT en ik vind het gewoon een k*t kaart.....jammer dat ik deze ooit gekocht heb...

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

dikiedik schreef op 03 mei 2004 @ 08:26:
Heb nu via de SMARTGART(TM) van t ATI pakket de AGP bus op 4x staan en de fastwrite uit staan, dit lijkt te werken _/-\o_ .
Zelf met aqamark03 heb ik m nog niet onderuit kunnen halen :*) .
Ook heb ik nog geen artifact's kunnen bekennen (zelfs niet tijdens t opstarten waarbij dat blauwe streepje bij mij wel eens groen werd en z'n kader "opeette"(op-at ???)).
Mooi, kan je nu met Atitool kijken hoever je hem kan overklokken. ;)

Pagina: 1