[Linux]Tips voor aantal partities?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 13:05
Ik ben een groentje wat linux betreft, alleen wil ik linux wel een keer gaan proberen (suse dan :)) Nu vraag ik mij echter af wat een handige opstelling zou zijn voor de partities voor linux.

Ik heb de laatste paar dagen al redelijk wat gelezen over linux, en volgens mij is het zo dat linux aan twee (een zelfs) partities voldoende heeft. Een waar het alles op zet en de ander als swap. Tijdens het lezen echter ben ik ook dingen tegen gekomen zoals het maken van een aparte partitie voor je home dir (sorry als ik nog windows termen gebruik :P) en voor je root dir. Zijn er nog meer van dit soort handige tips? Wat ik bijv graag zou willen, is dat als ik gedwongen ben om linux opnieuw te installen , dat ik dan de linux partities leeg kan gooien, vervolgens linux er weer opzetten en daarna weer de juiste parties mounten waardoor linux in een keer weer precies zo staat ingesteld als ik het eerst had. Ik weet echter niet zeker of dit wel mogelijk is :?

Ter info: Op C: zal ik Windows 2000 of XP zetten en die zal ik dan in principe alleen voor mijn games gebruiken (die ik dus ook op die partities installeer) in NTFS formaat, dan nog een "gedeelde" partities in FAT32 zodat ik bestanden tussen windows 2000/xp en linux kan uitwisselen, en de rest van de ruimte zal dan voor linux zijn.

(Nu bedenk ik me net dat ik ook nog wat had gelezen dat op een speciale manier je ervoor kon zorgen dat windows ext3 (ook reiserfs?) kon lezen en/of schrijven. Ik weet alleen niet meer precies hoe dat in elkaar zat (alsof dat het enige is wat ik de afgelopen dagen heb gelezen over linux/mandrake/red hat/suse 8)7 ) dus daar moet ik dan weer ff naar gaan zoeken :/

ps: ik heb gegoogeld en hiero de search gebruikt, maar tips om je partities leuk in te delen ben ik niet tegengekomen, al kan ik natuurlijk ook gewoon alles hebben gemist :X )

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

meestal doe ik het volgende waar ik er vanuit ga dat ik nooit meer dat 8gb aan programmaatjes heb, ik ben er inmiddels achter dat dat best meer kan worden. Zeker met een distro als suse.
De reden waarom ik /var appart doe, is omdat gentoo daar teneerste in compileerd, en logging en databases is handig om op een apparte partitie te hebben mocht er wat crashen. Voor optimalisatie middelen zou je op /var ook nog een andere block grootte kunnen gebruiken.

/boot 15mb
/swap 512mb
/root 8192mb
/extended
--/var 2048mb
--/home 20gb

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02 14:16

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik doe vrijwel alltijd de swap op 1-4G (afhankelijk hoeveel geheugen ik heb) en de root op de rest, alleen /var gooi ik soms op een aparte partitie (bij de database servers)
Waarom?
a) boot blijft gemount, naja, sowhat, als de schijf dood gaat, gaat de /boot echt wel mee, /boot op een aparte partitie heeft alleen zin als je meerdere schijven hebt.
b) /usr of /home op een aparte partitie heeft alleen zin als je niet weet hoeveel data erop komt te staan, en je wilt het binnen de perken houden. /home op een aparte partitie kan ik nog begrijpen, /usr apart niet, dat beheer je als root en dan zorg je ervoor dat het niet te groot wordt.
c) /var heeft logs. ok, maar met een logrotation aan worden die niet te groot.

Vandaar dat ik alles op / gooi, als ik dan ruimte te kort kom, dan is het inderdaad even zoeken, maar ik heb nooit dat ik in /home (waar is soms tijdelijk vele gigabytes aan opslagruimte nodig heb) te klein is om te passen. ook /usr gaat prima.

Op een simpele server gooi ik /var ook in de root, gewoon omdat ik daar toch ruimte genoeg heb (webservers hebben allen 60G of meer) op de database servers zet ik /var apart, alleen omdat het een aparte partitie is voor de data.

Ik heb eigenlijk nog nooit het nut ingezien van aparte /boot /home /usr /var partities. Je hebt de ruimte meestal toch wel, en als je toevallig even iets groots wil scp'en naar je homedir en je hebt de ruimte niet, terwijl er ergens anders nog 20G vrij is, dan baal je achteraf. (meerdere malen gebeurd als iemand anders het systeem instaleerde). Coclusie: gooi alles gewoon op / (en swap).

Verder is er inderdaad een soort van ext2/3 explorer, waarmee je ext2/3 partities kan lezen onder windows, het is heel handig om dat te doen als je een geinfecteerde disk hebt en je wilt toch bepaalde bestanden uitlezen ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je onder windows ext2/3 wil kunnen lezen dan moet je dit programmatje maareens gebruiken, daarmee kan je ext2/3 schijven gewoon als normale schijven zien onder windows
af en toe handig, minder handig is dat (bij mij tenminste) windows een BSOD geeft zodra je wat te intensief gebruikt maakt van het systeem (niet zoeken op die schijf bijvoorbeeld)

en ik doe zelf eigenlijk op dit moment gewoon 2 partities
swap (grootte afhankelijk van geheugen)
/ de rest van de ruimte

boot op een andere partitie?
dat vind ik gewoon nutteloos aangezien ik toch maar 1 OS draai (of soms dual met windows maar dan maakt het nog niet uit)
/home apart zetten? waarom, als ik linux opnieuw installeer wil ik alles opnieuw, niet m'n oude instellingen terug of zoiets
/var tja af en toe wat opruimen en dan heb je ook nergens last van
/usr waarom zou je die apart willen hebben? dat heeft totaal geen nut imho

dat is dus mijn indeling, lekker simpel en nooit gezeur dat de ruimte op 1 partitie op is (nou ok dat wel maar dan is gewoon de schijf vol :P)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Je zou je /home op een andere partitie kunnen zetten om die steeds opnieuw te gebruiken, maar ik weet niet wat verschillende distro's of nieuwere versies met je instellingen doen.

Voor een simpel workstation is 2x ram als swap en vanaf 512 mb ram even veel swap als ram volgens mij zat.

Ikzelf heb 512 mb ram, 512 mb swap en de rest / (En de andere helft van de HDD is me windows partitie)

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 29-04-2004 10:25 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 17:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik hoop dat je / (root) bedoelt? Want /root is meestal, als ie bestaat, de homedir voor je SU.

Zelf heb ik een 25MB /boot omdat ik LILO gebruik en / vrij ver achteraan in de partitie lijst staat, maar normaal gesproken zou ik de volgende partities nemen:
- /home (bij een clean reinstall kun je deze dan intact laten)
- /var (omdat die kan groeien)
- /tmp (zie var)
- /
- swap

Meer dan dit heb je echt niet nodig, /tmp en /var kun je evt in / zetten. /home als aparte partitie is echt een aanrader!

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:29

scorpie

Supra Addict

Waarom mensen aparte partities maakt is eigenlijk alleen uit veiligheidsoverwegingen.
Bijvoorbeeld een aparte /tmp, daar gooi je al je zooi in, als je dat veilig wilt shredden kun je em unmounten of vullen met /dev/null ofzo..

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Kees schreef op 29 april 2004 @ 04:23:
a) boot blijft gemount, naja, sowhat, als de schijf dood gaat, gaat de /boot echt wel mee, /boot op een aparte partitie heeft alleen zin als je meerdere schijven hebt.
Tsssk kees, noep! Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Als je root-fs corrupt raakt om een of andere reden (bv. rebooten zonder clean unmount, of gewoon 'spontaan' door een bug in het filesystem evt. in combinatie met een slecht stukje op je HD - het gebeurt niet vaak meer, maar who knows....) dan helpt het natuurlijk wel als je /boot een aparte partitie is die nooit gemount staat (behalve op het moment dat je met kernels aan het klussen bent enzo).

In het bijzonder met hele grote root-partities (je wilt /home en /usr er ook bij in, dus / wordt groot) is de kans natuurlijk groter dat er een keer iets corrupt raakt en dan boot dus meteen je systeem niet meer.
b) /usr of /home op een aparte partitie heeft alleen zin als je niet weet hoeveel data erop komt te staan, en je wilt het binnen de perken houden. /home op een aparte partitie kan ik nog begrijpen, /usr apart niet, dat beheer je als root en dan zorg je ervoor dat het niet te groot wordt.
/home op een aparte partitie wil je absoluut. Bij een reinstall kun je dan gewoon je /home (met alle mail, documenten, etc.) houden, aan het eind weer mounten en verder gaan waar je was. /usr doe ik inderdaad ook nooit apart, dat boeit alleen in sommige grote bedrijfs-setups (en zelfs daar wordt het minder gebruikt, HD's zijn te goedkoop tegenwoordig en imagen gaat ook vrij snel).
Je hebt de ruimte meestal toch wel, en als je toevallig even iets groots wil scp'en naar je homedir en je hebt de ruimte niet, terwijl er ergens anders nog 20G vrij is, dan baal je achteraf.
Ja, in het geval dat je een aparte home-partitie hebt faalt dan dus de scp, maar als je dat niet hebt en de boel raakt toch vol, dan kan er niet meer in /var /tmp etc. worden geschreven en is de kans aanwezig dat je systeem of iig sommige daemons gewoon crashen. Dan hoop ik voor je dat ssh daar toevallig niet net bij zit ;)

Kortom, dat je het nut niet ziet komt denk ik omdat je nog nooit een echte bedrijfs-setup hebt gedaan (ik ook niet trouwens, maar OK). Een hosting-farm is natuurlijk toch iets anders, en thuisgebruik weer heel iets anders. Thuis doe ik meestal /home apart, /boot apart, / gewoon lekker groot (met /var en /usr er bij in) en dan nog swap, heb je precies 4 partities (zoveel primaire kun je maken).

Verwijderd

Een argument dat hier ook wel thuis hoort is multi-boot. Als je meer dan 1 linux instantie op je PC hebt kan kun je in ieder geval de swap partitie(s) delen en bijvoorbeeld /tmp. Een extra partitie om data te sharen is dan ook niet gek.

N.B. een waarschuwing: als je (zoals ik) debian als 1 van je linux instaties hebt en je shared /tmp, hou er dan rekening mee dat bij het opstarten debian de gewoonte heeft om /tmp leeg te kieperen. Dat geeft op zich niets, mijn andere instantie, Slackware, heeft er geen last van. Maar als je zojuist een flinke download hebt gedaan en die ff op /tmp hebt geparkeerd, dan ben je die na een debian-boot mooi kwijt.

Verwijderd

Voor een normale thuis Desktop setup, en helemaal als het je eerste is, moet je gewoon 2 partities nemen, een swap partitie van minstens 2x je geheugen en een enorm grote root. Je loopt dan tenminste niet later tegen problemen aan dat een bepaalde partitie volloopt en een ander nog compleet leeg is, als je wat meer ervaring hebt met Linux dan weet je beter welke directories veel data vragen en welke niet (man du).
Kees schreef op 29 april 2004 @ 04:23:
/usr apart niet, dat beheer je als root en dan zorg je ervoor dat het niet te groot wordt.
/usr appart is handig omdat dit in dagelijks gebruik read-only gemount kan worden, alleen tijdens updates hoeft erop geschreven te worden en kan je het simpel read-write remounten. Terug is moeilijker zonder reboot als er libraries of binaries in gebruik zijn die geupdate zijn, maar het voordeel hiervan is dat je erg makkelijk kan uitvinden of er met je systeem geklooid is.

Ook is op een goede install /usr niet nodig tijdens het eerste gedeelte van je boot-up, en kan dus, al dan niet read-only, geshared worden over NFS met meerdere machines. Dit scheelt je een hoop geupdate op meerdere machines.

Bovendien zou ik als je niet-root internet-services draaid op je machine ook /tmp een apparte partitie maken (maar dit kan ook later met tmpfs in het geheugen), en deze met een noexec flag mounten. Dit houd een hoop scriptkiddies tegen die hele netwerken afscannen op bekende exploits, en naar je /tmp directory (de enigste directorie die writes toelaat van iedereen) een exploit-binarie proberen te schrijven en deze executen.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-02 14:16

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Wilke schreef op 29 april 2004 @ 11:03:
[...]

Tsssk kees, noep! Daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Als je root-fs corrupt raakt om een of andere reden (bv. rebooten zonder clean unmount, of gewoon 'spontaan' door een bug in het filesystem evt. in combinatie met een slecht stukje op je HD - het gebeurt niet vaak meer, maar who knows....) dan helpt het natuurlijk wel als je /boot een aparte partitie is die nooit gemount staat (behalve op het moment dat je met kernels aan het klussen bent enzo).
Unclean unmounten? hmmjah, komt een enkele keer voor, maar je kernels kan hij dan vrijwel altijd gewoon bij, omdat daar op het moment van unclean unmounten toch niet geschreven wordt ;) En een slecht stukje harddisk kan ook gewoon onder /boot zitten, en dan moet je toch reinstallen.
In het bijzonder met hele grote root-partities (je wilt /home en /usr er ook bij in, dus / wordt groot) is de kans natuurlijk groter dat er een keer iets corrupt raakt en dan boot dus meteen je systeem niet meer.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, weet je dat? :P
Ik heb heel veel verschillende crashes gehad, met heel veel systemen. Maar ik heb nog nooit gehad dat je niet meer kon booten omdat de kernel plotseling corrupt raakte.
/home op een aparte partitie wil je absoluut. Bij een reinstall kun je dan gewoon je /home (met alle mail, documenten, etc.) houden, aan het eind weer mounten en verder gaan waar je was. /usr doe ik inderdaad ook nooit apart, dat boeit alleen in sommige grote bedrijfs-setups (en zelfs daar wordt het minder gebruikt, HD's zijn te goedkoop tegenwoordig en imagen gaat ook vrij snel).
/home gooi ik tijdelijk op een andere server, heb ik meteen ook een backup (voor het geval er een fs-corruptie optreed ;))
Ja, in het geval dat je een aparte home-partitie hebt faalt dan dus de scp, maar als je dat niet hebt en de boel raakt toch vol, dan kan er niet meer in /var /tmp etc. worden geschreven en is de kans aanwezig dat je systeem of iig sommige daemons gewoon crashen. Dan hoop ik voor je dat ssh daar toevallig niet net bij zit ;)
Kopt, maar hoe snel heb je dat door? juist snel.
En dan nog zal ssh blijven werken, en vrijwel alle daemons blijven het doen. Ik had regelmatig een volle / op arethusa, en het enige wat er niet tegen kon was de irc-services.. Okk, de mail zit hier wel op een aparte schijf, maar een aparte schijf vindt ik heel iets anders dan een aparte partitie. Een aparte schijf heb ik (bijvoorbeeld dus voor de mail) omdat ik daar gewoon meer opslag nodig heb dan er op / aanwezig is.
Kortom, dat je het nut niet ziet komt denk ik omdat je nog nooit een echte bedrijfs-setup hebt gedaan (ik ook niet trouwens, maar OK). Een hosting-farm is natuurlijk toch iets anders, en thuisgebruik weer heel iets anders. Thuis doe ik meestal /home apart, /boot apart, / gewoon lekker groot (met /var en /usr er bij in) en dan nog swap, heb je precies 4 partities (zoveel primaire kun je maken).
Klopt, het is per situatie verschillend. Als ik zo jouw en mijn standpunten combineer kom ik tot het volgende :P
thuisgebruik:
(swap), /, /boot (thuisgebruik gaat vaker mis, mindere hardware etc ;)) en /home
Webservices
(swap), / eventueel /var (logs, mysqlserver)
Kantoorserver
(swap), /home en /var op een aparte schijf, / voor de rest

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vreemd dat niemand even vroeg om welke distro het gaat en waar het voor gebruikt wordt.

Mijn gentoobak heeft een enorme /usr-partitie nodig omdat al het gecompileer een flinke hap in de HDD neemt.
Mijn debianbak daarentegen heeft een /usr dat nauwelijks groter wordt, maar daarentegen een "enorme" var omdat deze een webserver is en al die logs heel groot kunnen worden, zelfs met logrotate aan (denk aan 100MB per website per dag)

Ik hou / vrij klein, zo rond de 1-2GB. /var 2-4GB /usr 1-4GB /home zoveel mogelijk. /boot onder de 100MB en swap 1 GB (als je swap moet gebruiken, moet je eens investeren in ram zeg ik maar)

Voor m'n webserver gebruik ik dus virtual hosts die op de /home zitten.
Voor downloads en file-backup op m'n thuisserver heb ik een aantal aparte HDDs voor. /mnt/download etc

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 29-04-2004 13:44 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Benotti
Sjow, ik word wakker en ik heb meteen wat te lezen (8>

Maar om even te reageren op verschillende posts:
Ik heb op dit moment red hat linux 9 gedownload en daar zit ik gezellig op de vpc van ms op te kloten (kan alleen geen internet verbinding instellen :| ), maar *misschien* dat ik een keertje suse 9.1 personal ga kopen (zal binnenkort uitkomen :? ) Schijnt n00bfriendly te zijn, je krijgt er een goed boek bij (?) en hij is maar 30 euro, vind ik meevallen :)

Linux zal ik eigenlijk ook alleen gebruiken om gewoon normaal thuiswerk te doen (internetten, emailen, chatten enzo) en windows dus alleen om spellen te spelen.

Een ding wat ik echter nog niet weet, is wat linux in elke map zet :? /var, /tmp/usr etc. Maar als ik het zo lees is het voor mij in principe het handigst als ik /boot, /swap, /home en / op aparte partities zet.

Over het lezen van windows op ext3 (kan het ook met reiserfs? want dat is toch het bestandssysteem van suse?), kun je daar ook in windows op schrijven? Het enige waar het me om gaat is dat ik onder linux dingen download voor mijn spellen (kleinie progjes, nieuwe patches, updates voor spellen etc) en dat ik die dan vervolgens onder windows kan benaderen (linux kan geen ntfs schrijven, en ik heb windows liever op ntfs).
Zoals je ziet is het dus niet heel belangrijk of windows ook op ext3 kan schrijven, maar het kan altijd ff voorkomen dat het nodig is, en dan heb je uiteraard geen zin om dan snel ff inlinux te moeten booten om daarna meteen weer terug te gaan naar windows :P

Dan mijn laatste punt :) :
Als ik met een lege hd begin (geen partities dus) en ik ga windows installeren, dan creeer ik tijdens de setup een partitie voor windows en de rest laat ik ongepartitioneerd, dan kan ik dat tijdens de setup van linux (red hat, suse) zonder problemen allemaal in beslag nemen en onderverdelen? (Denk het zelf iig wel, maar ik vraag het meer voor de zekerheid :))

edit: paar typos

[ Voor 5% gewijzigd door Benotti op 29-04-2004 14:29 ]

Verwijderd

De belangrijkste tip voor diegenen die nieuw zijn in linuxland vind ik altijd:

Maak alsjeblieft een 2e partitie aan die als / kan dienen.

Waarom? Jij weet het nog niet, maar wij weten wel dat jij een andere linux distro of misschien een BSD variant gaat installeren. Misschien als je begint met Mandrake een nieuwere versie van Mandrake, of wil je Debian, FC, Gentoo of SUSE eens proberen, of een beta versie, een eigen probeersel, wat dan ook...

Het minimum is / /home en swap, ik stel voor dus: / /alt /home en swap; voor normale installaties is 5-8GB genoeg voor / en /alt (of hoe je 'm wilt noemen), 500MB (evt meer) voor swap, en de rest voor /home.

Mijn 2 cent...

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
dit is meestal hoe het er bij mij uitziet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Redhat
3.0G    /
76M     /boot
3.0G    /home      (IVM uploaden van files)
16G     /inet       (web server)
125M    swap      (toevallig bij deze machine een beetje weinig omdat er bijna geen geheugen in zit)
1008M    /var       (IVM log's)
1008M    /var/spool      (IVM up2date)

minimaal een aparte /boot /var & /home
je wilt namelijk niet dat er geen logfiles meer kunnen worden weggeschreven omdat een user te veel data naar zijn homedir heeft gegooit (of andersom)

[ Voor 12% gewijzigd door Barracuda op 29-04-2004 22:38 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• Benotti
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 22:23:Waarom? Jij weet het nog niet, maar wij weten wel dat jij een andere linux distro of misschien een BSD variant gaat installeren. Misschien als je begint met Mandrake een nieuwere versie van Mandrake, of wil je Debian, FC, Gentoo of SUSE eens proberen, of een beta versie, een eigen probeersel, wat dan ook...
Is het dan niet gewoon mogelijk om je huidige / leeg te halen en daar dan vervolgens je nieuwe linuxversie op te zetten? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Overigens heb ik op mijn virtual pc van ms redhat geinstalleerd waarbij ik voor desktop heb gekozen (1,6GB), en als ik dan vervolgens in linux kijk zie ik dat /usr vrijwel precies 1,6GB is. Dan ga ik er dus vanuit dat de programmas die je installeert op /usr komen te staan. Maar hoe zit het verder dan? Want om even de vergelijking met windows te trekken, we weten allemaal dat als je windows op C: hebt geinstalleerd en je je games en programmas op bijv D: installeert, je niet zomaar C: leeg kun halen en dan windows opnieuw kunt installen. Alles wat je dan namelijk op D: hebt staan zal dan (waarschijnlijk) niet werken omdat de nodige registerverwijzingen niet meer kloppen. Maar hoe werkt dit in linux? Heb je dan ook dat als je linux opnieuw installeert en je je /usr bewaart dat de programmas het dan niet meer doen? Of kun je je /usr gewoon meenemen en zal alles dan dus meteen geinstalleerd zijn wanneer je linux opnieuw installeert? Zou namelijk wel erg handig zijn :)

Verwijderd

Het coole is als je een extra /altroot partitie hebt, dat je je huidige installatie niet kwijt raakt, je installeert bv een beta, of Mandrake, of wat dan ook, naast je huidige goed werkende configuratie. Krijg je dan dingen niet goed aan de praat (een ander kernel wil wel eens wat lastiger zijn oid), dan kan je nog terug.

Idem als je gewoon FC2 wilt proberen, of Debian of zo - stel dat het niet bevalt, dan zit je zo weer terug in je 'eigen' systeem, dat gewoon werkt zoals vanouds.

Vooral bij het uitproberen van betas en rc's is dit aan te raden, en het is aan te raden om die betas en rcs te proberen omdat je dan zeker weet dat de final het goed gaat doen op jouw hardware, - als iets niet goed werkt kan je dat nog doorgeven en kunnen ze het repareren voordat de uiteindelijke versie er is. BIj mandrake 10.0 heb ik veel bugreports ingestuurd, en alle belangrijke bugs hebben ze gefixt voor de community final in maart..

Stel dat jij je machine lekker instelt, en er komt een nieuwe SUSE uit, dus die wil je (nieuwe kde, gnome, verbeterde software, en gratis, dus waarom niet).. met maar 1 / partitie moet je de nieuwe installatie eroverheen gooien. En dan begint het gelazer: hoe had je dit dat of dat andere nou precies ingesteld, en wat is er dan nu anders waardoor het niet zo lekker loopt/niet werkt zoals eerst/niet werkt zoals jij wilt.
Je kan natuurlijk heel nauwgezet alle config files die je met de hand bewerkt elke keer kopieren naar je /home partitie, dan ben je niks kwijt, maar als dan bepaalde defaults gewoon anders zijn, hang je nog.
To the rescue: je /altroot partitie. Daarop installeren, en de oorspronkelijke / noem je tijdens die installatie gewoon /altroot. Dan realiseer je dat je voor de startup van een of het ander iets aan /etc/rc.local had toegevoegd..? Gewoon in /altroot/etc/rc.local opzoeken, no problemo.
Of je wilt een keer wat anders dan een van de groten (RH, FC, Mandrake, SUSE, Debian), archlinux (noem maar wat) of zo, maar al gauw kom je erachter dat dat je niet bevalt etcetc....

Last but not least: het is maar een idee... :P

• Benotti
Ok, maar stel je maakt dan een /alt, waar gebruik je die dan voor op het moment dat je maar 1 linux hebt geinstalleerd? Of zit die partitie dan gewoon lege ruimte voor je weg te houden ofzo? :P

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
athlonkmf schreef op 29 april 2004 @ 13:42:
Mijn gentoobak heeft een enorme /usr-partitie nodig omdat al het gecompileer een flinke hap in de HDD neemt
/var/tmp/portage heeft ruimte nodig tijdens het compileren (de sandbox).
/usr wordt alleen groot van de geinstalleerde software (zoals bij elke distro), en eventueel van de opgeslagen distfiles (en die kun je zo ergens anders neerzetten).

Dusse...ik snap je even niet ;)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Schumi4ever schreef op 30 april 2004 @ 00:41:
Ok, maar stel je maakt dan een /alt, waar gebruik je die dan voor op het moment dat je maar 1 linux hebt geinstalleerd? Of zit die partitie dan gewoon lege ruimte voor je weg te houden ofzo? :P
Ja, inderdaad: die partitie kost je HD ruimte. Je zou hem tijdelijk wel weer als /tmp kunnen mounten. Dan wordt-ie dus wel gebruikt, maaar als je een andere distro wilt gaan proberen moet je even zorgen dat je huidige distro dat niet meer mount (/tmp staat dan gewoon op je / partitie dus), en dan kan je het als root voor die twee distro gebruiken.

Mijn indeling is trouwens /, /boot en /home. Ik heb geen webserver draaien dus geen last van grote logs, en met af en toe 'apt-get auto-clean' blijft /var/spool/apt ook binnen de perken. M'n muziek heb ik trouwen wel in /muziek staan. Ik ben er nog niet uit of dat nou zo handig is :)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Volgens mij wordt het TS iets te moeilijk gemaakt. Hij wil gewoon linux als een desktopje gaan gebruiken, met als distro SuSE of Redhat (Fedora).

Een swap (het is niet /swap maar swap) en een / partitie zijn dan voldoende. Voor het geval je linux opnieuw gaat installeren kan je heel goed een aparte /home nemen.
/var /usr of /boot apart lijkt mij echt nergens voor nodig.
(Ikzelf heb ook met deze vraag rondgelopen toen ik met linux begon, en ik heb nog geen relevante reden gevonden om ze bij een normaal desktopje op een aparte partitie te gooien, het kost je alleen schijfruimte. Dat dat voor andere toepassingen anders kan liggen is een tweede.)

Een losse partitie voor een andere linux install kan wel handig zijn voor TS. De verschillende distro's kunnen dan /home en swap delen en hebben hun eigen / . Hoe je die mount, als /alt of /mnt/distronaam of wat dan ook dat boeit niet zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Jesse op 30-04-2004 14:03 ]

Pagina: 1