Radeon 9800 Pro VPU Recover

Pagina: 1
Acties:

• BoumaBouma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2025
Hoi,

Ik heb sinds kort (3 weken) een nieuw systeem en als laatst is daar een Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB DDR aan toe gevoegd.

Mijn specs:
AMD 2800+
ASUS A7N8X BASIC (nForce2)
Sapphire Radeon 9800 Pro 128 MB DDR
512 MB DDR PC3200 (Kingston) (Dual channel)
300 Watt voeding (Q-Tech)
1 HDD (Maxtor 80 GB 7200 RPM)
DVD speler
CD-RW brander

De voeding zat standaard in de nieuwe behuizing. Ik wilde een andere, maar dat kon niet want er zit een LCD schermpie op de kast (moooooi) en het stroom stekkertje daarvoor zit op geen andere voeding die ze hadden bij die winkel (volgens hen zit die sowieso op geen één andere voeding).

Dan nu mijn probleem: Ik krijg bij sommige spellen VPU Recovers na 1 of 2 (of iets langer) minuten spelen. Heel snel iig. Bij Prince of Persia: Sands Of Time kan ik er mijn klok op gelijk zetten, die loopt altijd vast (na 1 minuut ofzo). Laatst Battlefield Vietnam geinstalleerd, die deed het langer, 5 minuten ofzo, toen kreeg ik ook een VPU recover.

Het vreemde is: ik heb vandaag Far Cry geinstalleerd (voor zover ik weet een spel dat zwaarder is dan PoP en Battlefield Vietnam) en die draaide zonder problemen, een uur lang ofzo (met de instellingen op High (hij autodetect medium (waarom??))

Ook Need For Speed Underground, Moto GP 2 en Enter The Matrix draaien voor lange tijd (een uur of langer) zonder problemen. Ik denk dus niet dat het aan m'n voeding ligt. De temperatuur in m'n kast is wel flink omhoog gegaan (kan dat zien op dat leuke LCD scherm :P). Hij draaide voor de Radeon (GF4 MX 440, traag k*t ding) op 35 graden (in me kast dus) en nu 45. Vond ik wel een redelijk verschil. Ik heb (nog) geen case-fan

Ik heb al geprobeer om de Catalyst 3.7 te installeren om PoP te kunnen draaien (wordt geadviseerd in de readme), deze driver kent nog geen VPU Recover dus hing me PC (wat ook gebeurd als ik de VPU Recover uitzet). Ook heb ik Windows opnieuw geinstalleerd na het plaatsen van de GFX kaart, dus er zijn geen nVidea restjes die roet in het eten gooien. Ik draai nu op Catalyst 4.4.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Drivers? Hardware conflict? Temperatuur? Alvast bedankt.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Je denkt niet dat je voeding hier debet aan is, maar van een Geforce naar een 9800 pro is wel een stapje meer dan gewoon en ik ben bang dat het dus wel je voeding is en check eens even je voltagelijnen, marges die je er naast kan zitten staan ergens hier in de FAQ geschreven.(hangen en opstart problemen uit me blote hoofd)

edit: ff gezocht voor je:

Vooral bij vette AMD systemen en systemen met een dikke videokaart is de stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk. Bij zware P4 (Xeon) bakken is de 12V lijn belangrijker.
De marges zijn als volgt:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Je kunt de lijnen in de BIOS checken onder tabblad "PC Health" oid.
Stresstesten: installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.
Noot: de negatieve lijnen zijn over het algemeen minder belangrijk. Dus vooral de +5V / +12V lijnen checken.

Verder kan je altijd nog even proberen om VPU recover uit te zetten en mijn kaartje werkt het beste op AGP 4x en Fastwrite op uit, of dit ook van toepassing is op de 9800 pro weet ik niet, maar daarover kan je ook genoeg vinden op het forum.

[ Voor 38% gewijzigd door Flame17 op 29-04-2004 02:00 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Fastwrites aan in je bios? (beter uitzetten)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 02:00 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Je kan natuurlijk altijd een andere voeding kopen en het stekkertje van de huidige voeding afknippen en aan een andere voeding solderen. Heb je voor de rest alle upgrades geïnstalleerd voor windows?
Het kan zijn dat je videokaart zo warm wordt door het ontbreken van airflow in je kast (temp van je kast loopt immers erg op, dit wordt veroorzaakt door een cpu en gpu @ full load) dat hij daardoor crasht, aangezien het me geen driver error lijkt omdat je daar al meerdere van hebt geprobeerd

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 10:32

wvdburgt

MacOS all the way baby!

mja heb dan wel een r 9700 pro maar hier geeft dat vpu recover ook vaak problemen . ik zou het uitzetten en hopen dat et wat fijner draait

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl https://bestroadtrips.nl

Verwijderd

Temp lijkt me niet zoeen probleem 45 is niet extreem.
Je kunt natuurlijk je kast open zetten en een huis tuin en keuken (zoeen groot ding wat je in de zomer koel houdt) er op richten.
Als de pc dan nog raar doet weet je zeker dat het niet de temp is.

(Far Cry wil 1024mb ram voor high setting :r )

Bios flashen misschien?

300 Watt is niet al te veel 9800 gebruikt best veel.
Andere voeding kopen :P en trug brengen als het daar niet aan ligt >:)
?

• BoumaBouma
Bedankt voor de snelle reacties

Ik heb al geprobeerd om op AGP 4x te draaien met fastwrites uit. Het probleem bleef (alleen PoP getest). Ik zal inderdaad maar eens kijken naar mijn voltages, maar het leek me stug omdat Far Cry (meer load leek me) wel probleemloos draait.

Even voor de duidelijkheid, het 45 graden _in m'n kast_! Mijn proc is 51 graden geloof ik. Dit is terwijl mijn PC idle is, als hij een load heeft wordt hij (wederom de kast) 47, proc nog niet gekeken. Ik heb al geprobeerd om met de kast open PoP te spelen, hij was toen (weer in de kast :P) maar 30 graden en ging precies hetzelfde fout.

Als ik VPU recover uitzet loopt me hele PC gewoon in het honderd. Hij freezed of me monitor gaat uit. Als ik em dan zonder te kunnen kijken reboot (windows knop, 1 keer omhoog, enter, 'o' ;)) doet m'n USB toetsenbord het niet meer (tot ik echt aan/uit doe :/) en mijn monitor instellingen zijn dan compleet vernaggelt (CRT monitor, je weet wel, dat menu-tje dat echt in je monitor zit). Alles staat schots en scheef en de resolutie staat opeens op 800x600. Je begrijpt wel, ik heb VPU Recover maar weer aangezet 8).

De kerel die me de PC verkocht (had best verstand van zaken, zo kwam het tenminste over, PC gekocht bij CompTechWorld, Naarden) vertelde dat hij een systeem met een Radeon 9800 Pro had draaien op een 220 Watt voeding (of was het nou 270...) In ieder geval een wattage met een 200-tal. Maar, ik zal eens met asus probe (dat werkt net zo goed als BIOS neem ik aan?) de wattages in de gaten houden.

Ow ja, heb dus Win XP met SP1 en alle updates die er zijn.

Nogmaals bedankt voor de reacties ;)

Verwijderd

De kerel die me de PC verkocht (had best verstand van zaken, zo kwam het tenminste over, PC gekocht bij CompTechWorld, Naarden) vertelde dat hij een systeem met een Radeon 9800 Pro had draaien op een 220 Watt voeding (of was het nou 270...) In ieder geval een wattage met een 200-tal.
Zegt niets hoor. Een kwaliteitsvoeding van bijv. 250 watt kan stabieler zijn dan een no-name van 300 watt.
Dat een 9800 pro 'heavy' voor je voeding is is één ding wat zeker is. Toen ik m'n 9800 pro nieuw kocht en erin hing heb ik ongeveer een uur kunnen spelen en toen was het over en uit; voeding was gewoon stukgegaan.
Het was al een oud ding die in de maanden daarvoor wel eens uitvalverschijnselen vertoonde, maar die 9800 pro hielp 'm binnen een uur definitief om zeep.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 02:53 ]

• BoumaBouma
Haha, een fijn vooruitzicht ;)

ik heb net met Asus Probe de voltages gelogt voor en terwijl ik Far Cry speel:

5V Idle: 4,86V
5V Busy: 4,78V (oei, onder de marge genoemd door Flame17)
12V Idle: 12,6V
12V Busy: 12,8V
3,3V Idle&Busy: tussen 3,28V en 3,32V
VCore Idle&Busy: tussen 1,69V en 1,72V

De 12V lijn loopt vrij grillig in dat mooie grafiekie van Probe, terwijl de andere voltage lijnen mooi recht lopen (voor het blote oog dan, het verschilt dus 0,2V ofzo).

Ondanks dit alles werkt het met Far Cry prima, terwijl dit dus bij sommige andere spellen een probleem schijnt te geven (PoP, Battlefield Vietnam). Zou het dan toch aan de voltages liggen? :/

Me proc temp gaat trouwens van 52 graden (idle) naar 54 graden (busy). Me MB zit op 41/42 bij zowel Idle als Busy.

[ Voor 46% gewijzigd door BoumaBouma op 29-04-2004 03:19 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Majin_IR_Baboon schreef op 29 april 2004 @ 03:13:
Haha, een fijn vooruitzicht ;)

ik heb net met Asus Probe de voltages gelogt voor en terwijl ik Far Cry speel:

5V Idle: 4,86V
5V Busy: 4,78V (oei, onder de marge genoemd door Flame17)
12V Idle: 12,6V
12V Busy: 12,8V
3,3V Idle&Busy: tussen 3,28V en 3,32V
VCore Idle&Busy: tussen 1,69V en 1,72V
Je 5v lijn duikt iets te ver naar onder, waar je 12v lijn juist weer ietwat te hoog zit.
Die gaat flink omhoog als hij stressed is..

Maar al met al vind ik de waarden niet slecht; hoewel ik eerst dacht dat het een voeding-probleem was.
Probeer toch maar eens een andere voeding (mits dit binnen de mogelijkheden ligt).

Over dat LCD-schermpje; als die gewoon 12v trekt, kun je zelf gemakkelijk een kabeltje bouwen ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 00:15

Erikie

www.erikie.nl

hmm. temp zal t niet liggen denk ik. Ik draai hier al een paar tb's en xp's lange tijd gedraaids (pc's gaan nooit uit), en temp was altijd tussen de 50 / 65 graden. (met de standaardkoelers :| ) . maar in iedergeval. ze werken super :) nooit probs oid . (tenzij het os niet meewerkt :))

traktor scratch!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Voor de duidelijkheid, niet wat ik zeg, maar wat ik op het forum hier verder gevonden heb, had n.l. het zelfde probleem met me 300 watt voeding, die 5V liep ook te ver terug in stress stand.

Met 400 watt kan ik alles gewoon draaien zoals het nu staat aangegeven, dus Processor en GK OC.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• BoumaBouma
Het ziet er dus naar uit dat het komt door m'n voeding (welke een Q-Tech blijkt te zijn).

Weet iemand dan hoe het komt dat 5 spellen (waaronder dus Far Cry) het prima doen en tot nu toe alleen PoP en Battlefield Vietnam problemen geven?

Ik dacht dat bij een ondervoltage (of in ieder geval een niet-constante) de PC gewoon in 1 keer hangt, das niet het geval (heb ik denk ik niet helemaal duidelijk uitgelegd). Het geluid enzo gaat gewoon door en kan nog lopen (ik hoor mijn voetstappen). Alleen het beeld zit vast. Na de VPU Recover (die zegt dat het niet meer hersteld kan worden) zit ik in software mode en na een restart is alles weer oke.

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat VPU Recover inschakelt bij een infinite loop, en dat is voor zover ik weet dan weer dat de proc op de gfx kaart zit te wachten en andersom -> deadlock. Of kan het ook zijn dat de gfx kaart gewoon hangt door een onder- /niet-constant voltage :\

Verwijderd

had precies t zelfde probleem met mijn systeem. heb daarom een 450 BE Quiet! gekocht. Alles loopt nu weer super stabiel. En een temperatuur gestuurde voeding is natuurlijk erg fijn!

• BoumaBouma
oke, ik heb eindelijk een nieuwe voeding gekocht. Het is een Enermax geworden, de EG465AX-VE(G)FMA (460 watt). Een prima ding leek me en uit de reviews die ik her en der gelezen heb wordt hij ook als (zeer) goed beschouwd.

Mijn voltages zitten nu als volgt:
voltage -> Idle / Load
12V -> 12,48 / 12,544
5V -> 4,91 / 4,865
3,3V -> 3,36 / 3,376
VCore -> 1,69 / 1,69

Een redelijke verbetering dus :). Maar, het probleem blijft! Er is zo goed als niks veranderd! Ik denk dat ik er nu van uit kan gaan dat het niet aan m'n voeding ligt, aangezien dit een goede is (toch?).

Heeft iemand enig idee waardoor dit nog meer zou kunnen komen? Ik heb Fastwrites en AGP 8x al uit staan. Ik heb al meerdere drivers geprobeerd (3,7 4,1 4,3 4,4 nieuwste omega). Ik heb mijn FSB op 100 MHz gezet (ipv 166). Dat laatste had als resultaat dat Battlefield vietnam het wel goed deed (heb een half uur gespeeld oid, voor ik de FSB veranderde redde ik dat bij verre niet), maar de rest (Far Cry en PoP) liep nog net zo snel vast (lees: na 10 seconden ofzo, soms iets langer).

Mijn temperaturen zitten wel goed (denk ik)
idle / load
CPU: 42 / 45
MB: 39 / 40

De temp van m'n radeon kan ik niet meten (weet niet hoe).

Ik begin nogal wanhopig te worden :(, ik ben nogal door mijn opties heen. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? :'(

[ Voor 7% gewijzigd door BoumaBouma op 13-05-2004 01:45 ]

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 16:09

ToeingTheLine

Mask of sanity

Je zou eens tijdens een 3D mark test of een andere zware load je mem en het koelblok(core) kunnen voelen. (Maak zeker dat je niet statisch geladen bent, en pas op voor de fan ;) )
Misschien zit het koelblok op de core niet goed vast?

Als dit een temperatuur probleem is dat kan het alleen aan je videoplank liggen, lijkt mij, gezien de waarden die je gaf van de rest van je systeem....

Life is what you others make it.

Pagina: 1