[Ervaring] Extreme Air vs Water

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SI4live
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09-2024
Veel mensen(tweakers) vragen zich af of het wel nut heeft op een water koeling (zonder Peltier!) over te stappen. Vroeger had het zeker wel zin: Het was veel stiller en de temperaturen waren behoorlijk wat lager dan lucht koeling, maar de laatste tijd komen er ook behoorlijk goeie Heatsink/Lucht koelers naar voren die een vergelijkbare prestatie leveren met de meeste water koelers (vooral als je een goede airflow in je kast hebt), een paar voorbeelden zijn:
-Thermalright met hun SLK-series en SP-series
-Coolermaster met hun Hyper 6 en Aero-series
-Thermaltake met de Venus 12 en hun SilentTower
-Zalman met hun CNPS7000A-Cu
-Swiftech MXC-series

Het volgende tabel heb ik gemaakt met daarbij de volgende bronnen te gebruiken:
http://www.frostytech.com...cfm?articleid=1568&page=5
http://www.madshrimps.be/...5&artpage=438&articID=118
http://www.a1-electronics.../HeatsinksNew_index.shtml; hiervan heb ik meerdere articles gebruikt.

Plaatje:
http://www.villagephotos.com/pubbrowse.asp?selected=865446
De Zalman, Swiftech en de Coolermaster heb ik doormiddel van de drie bronnen te gebruiken een vergelijkbare prestatie van hoe ze bij een Athlon64 presteren opgezet, de anderen zijn steeds op dezelfde systeem getest (Athlon64 NON-OCed), dus hoefde ik het daarbij niet te doen :).

Je ziet dat de heatsinks/lucht koelers van tegenwoordig aardige prestaties leveren tov een water koeling.
Deze Lucht koelers zijn zeker de stilste niet, maar vele water koelers worden ook steeds luider(wanneer ze op full-speed draaien); de Asetek Waterchiller is zeker niet stil volgens vele reviews…

Dus als ik zou mogen kiezen zou ik voor een luchtkoeler kiezen (geluid is geen issue voor mij en bestel binnenkort de Thermalright SLK-948U :D).
Deze luchtkoelers zijn gemiddeld rond de €50 terwijl bijv. de Aquarius III €250 en de Waterchiller(Anctartica) €320 is.

Maar dat terzijde, de eigenlijke reden waarom ik dit topic open is dat ik wil dat jullie je ervaringen posten met Extreem Luchtkoeling of Water Koeling (zonder Peltier!). Het liefst wil ik dat jullie daarbij jullie Load Temperatures erbij posten…

En dat we dan zo bepalen wat een efficiëntere koeling is een Extreem Luchtkoeling of een Water koeling…

Op dit moment heb ik geen goeie koeling en draai:
Idle = 43 graden
Load = 55 graden
Maar ik denk dat hier snel verandering in komt, wanneer ik me Thermalright heatsink heb…

[ Voor 15% gewijzigd door SI4live op 29-04-2004 10:29 ]

http://www.swfemedia.com

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Misschien kun je beter een link naar het plaatje geven, dan een link naar je inlogsessie bij villagephoto's :P

🖥️ | 🚗

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

Je zult je pic ergens anders moeten hosten of je results anders weergeven, plaatje doet het niet op die host.
Use from this location denied. Referrer is [got url]
Link is dus in orde, maar site staat het niet toe.

[ Voor 62% gewijzigd door Syzzer op 29-04-2004 00:38 ]

• SI4live
Ben er mee bezig...:p

Edit: Nu maar ff met een link doen, totdat ik een goeie host vind...

[ Voor 64% gewijzigd door SI4live op 29-04-2004 00:40 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een Asus P4P800 2,66 Ghz (533 Mhz fsb) op 3,0 Ghz.
Deze is watergekoeld, en mijn chipset, hdd's en vga ook.
De radiator van mij en me cpu blokje komen uit een el-cheapo poseidon zetje (ook wel bekend van die lekkende reservoirs ;)) En toch zijn mijjn temps stresses maar 36C stressed (cpu)
ik denk eerlijk gezegd niet dat je met airflow deze temp kunt bereiken en tevens je vga, chipset, en hdd's zo goed kunnen koelen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 00:41 ]

• SI4live
Ik doel ook vooral op CPU koeling ;)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Toevallig net verkocht mijn SP97 voor Socket A omdat ik nu A64 heb.

Deze deed 33 graden IDLE op een 2500+ en stressed 36 graden met een standaard 9CM Enermaxje.

Hiervoor ook gehad! > > >

Aerocool DP102 > Goeie koeler, slechte bevestiging en daardoor toch geen goede resultaten als je hem hangen bevestigd!

Swiftech MCX462+ met Vantec Tornado.... zie SP97 alleen dan alles 4 graden hoger

Thermaltake Volcano 7+, erg goeie koeler, beetje noisy!

Extreme AIR Rulez!

Nu nog fatsoenlijke koelers voor de A64. Die SLK948 schijnt niet op veel planken te passen :?

• SI4live
Stinger666 schreef op 29 april 2004 @ 01:23:
Toevallig net verkocht mijn SP97 voor Socket A omdat ik nu A64 heb.

Deze deed 33 graden IDLE op een 2500+ en stressed 36 graden met een standaard 9CM Enermaxje.

Hiervoor ook gehad! > > >

Aerocool DP102 > Goeie koeler, slechte bevestiging en daardoor toch geen goede resultaten als je hem hangen bevestigd!

Swiftech MCX462+ met Vantec Tornado.... zie SP97 alleen dan alles 4 graden hoger

Thermaltake Volcano 7+, erg goeie koeler, beetje noisy!

Extreme AIR Rulez!

Nu nog fatsoenlijke koelers voor de A64. Die SLK948 schijnt niet op veel planken te passen :?
http://www.thermalright.c...motherboard_slk948_k8.htm

Ik zie jou mobo er idd niet in staan, maar ja ik denk dat als je een beetje mod dat je het er wel op kan krijgen ;)

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:54

msentinelb

Arghhhhh!

Ik heb op het moment een SLK900U met 92/92 fan en nog 2 92/92 casefans en nog 1 120/120 fan. Mijn 1700+ is stressed 37 graden als hij niet geoced is.

Nadeel is wel het geluid. Ben nu bezig met het bouwen van watercooling in een kast en hoop daar lagere temps mee te halen. Zal in iedergeval wel stiller worden.

Specs van mijn bak Hier!

• SI4live
Voor diegene die een extreme air cooling hebben:

Hebben jullie er ook een fancontroller bij? Is wel erg handig lijkt me, want zelfs als je bijv. bij de Thermalright SLK-948U de fan op bijv. 6v zet in plaats van op 12v dan stijgt hij maar 3/4 graden (De koeling moet het hebben vooral door de heatsink). Heb je ook veel minder geluid...

Afbeeldingslocatie: http://www.a1-electronics.net/Res_Heatsinks/2004/2nd/Thermaltake_Polo735_5th.gif

En hier ter vergelijking van een tweetal waterkoelers; let niet op de Aquarius met de 2/3rads dat is gemod door de site zelf, de 'echte' Aquarius is de ene met 1 rad:
Afbeeldingslocatie: http://www.a1-electronics.net/Res_Heatsinks/2004/2nd/Asetek_WaterChill_7th.gif

[ Voor 40% gewijzigd door SI4live op 29-04-2004 10:40 ]

Verwijderd

Ik heb nu een Thermalright SP97 met een 92mm A.C.Ryan fan op 12v, 2x80mm ystech outtakes aan de achterkant, 1 80mm ystech outake aan de bovenkant, 1 92mm titan intake aan de zijkant(ongeveer tussen north en southbridge), 1 120mm sensflow intake onderaan de voorkant(voor mijn hd's) en wederom een 80mm ystech intake in mijn 5 1/4 bay met een airduct richting geheugen/cpu. Verdere specs(die er een beetje to doen qua warmte) zijn : amd athlon xp 1800+@2350Mhz(T-bred B ) op 2.0v , Epox 8rdai mobo,40Gb maxtor en 40Gb Hitachi en een radeon 8500(passief gekoeld). Temps zijn 39C idle en ongeveer 44C Stressed(beide op 2350Mhz en 2.0v dus). Hij is zeker niet stil, maar vergeleken met bv een koolance kant en klare waterkoelingskast die ik eerder had merk ik niet veel verschil, en qua temps; met de koolance was het 35C idle en iets van 43C stressed. Dus ik vond persoonlijk waterkoeling het niet echt "waard" en ondanks de berg fans in mijn kast was extreme air een stuk goedkoper(veel tweedehands gekocht). Zelfmade waterkoeling zou natuurlijk ook niet zo prijzig zijn, maar ik ken mijzelf en mijn motoriek/coordinatie net iets te goed :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:53
Het is vrij simpel

als geluid je niet zoveel uitmaakt kan je best een huge-ass heatsink met een megafan op je cpu plakken en je hebt ook lage temps

Maar met waterkoeling heb je stilte en net ff iets lagere temps..

Verwijderd

Het is zelfs zo tegenwoordig dat je met een luchtkoeler een betere tempratuur kan halen als met een waterkoeling.

Met een WC kun je maximaal je radiator naar kamertempratuur brengen, dan moet het dus van de lucht naar de radiator, naar het water, naar het cpu blok, naar de koelpasta, naar de core. Bij een luchtkoeler gaat het direct van de lucht naar de sink naar de koelpasta naar de core. Das dus net ff iets efficienter.

Een WC is erg gunstig omdat het er gewoon super uitziet en het echt doodstil is (mijn A64 is passief gekoeld) en als je gaat overclocken kan je het vermogen kwijt.

Ik heb ook erg goede ervaringen met de Zalman 7000A-CU, ik heb deze op mijn K8V met A64 zitten en daarmee mijn pifast score neergezet op Ministry

Ik heb wel ff de fan van de zalman vervangen door een 92 mm Sunon (valt nog niet mee) waardoor ie een stuk koeler wordt en een hoop lawaai maakt, maar met een knoppie kan ik dit zo omlaag draaien dat ie op 5 volt draait en dus stil is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 11:35 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
nu op barton @ 2,15V 55idle zonder fans en 58-59 stressed met fans (speedfan is liev) op watercooling met vga er bij
verdere specs zie specs :P

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 11:34:

Met een WC kun je maximaal je radiator naar kamertempratuur brengen, dan moet het dus van de lucht naar de radiator, naar het water, naar het cpu blok, naar de koelpasta, naar de core. Bij een luchtkoeler gaat het direct van de lucht naar de sink naar de koelpasta naar de core. Das dus net ff iets efficienter.
Leuk verhaal over efficientie, maar wat is het oppervlak van een luchtcooler? Dat is dus veel kleiner dan het oppervlak van een radiator. Watercooling kan dus veel meer warmte afvoeren dan luchtcooling. Bovendien zijn er mogelijkheden om je water beneden kamertemperatuur te krijgen. Hoe doe je dat met lucht?

• SI4live
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 12:24:
[...]

Leuk verhaal over efficientie, maar wat is het oppervlak van een luchtcooler? Dat is dus veel kleiner dan het oppervlak van een radiator. Watercooling kan dus veel meer warmte afvoeren dan luchtcooling. Bovendien zijn er mogelijkheden om je water beneden kamertemperatuur te krijgen. Hoe doe je dat met lucht?
Volgens mij is het alleen mogelijk als je nog een peltier erbij neemt, maar dat kan je ook met een luchtkoeler combineren, maar wat ik al zei: ik wil geen resultaten met een peltier (ik vind dat je liever een Phase Change koeling kan nemen).
En ook denk ik dat je never nooit een watercooling onder kamertemperatuur kan krijgen (behalve als je je radiator in een vrieskast doet en dan 3 meter slangen aanlegt en aansluit op een super pomp met antivries erin, maar overdrijven is ook een vak :P), terwijl dat wel mogelijk is met een luchtkoeling (als de fan hard genoeg blaast).

Ik kan het ook wel fout hebben hoor...

Verwijderd

SI4live schreef op 29 april 2004 @ 12:39:
[...]

Volgens mij is het alleen mogelijk als je nog een peltier erbij neemt, maar dat kan je ook met een luchtkoeler combineren, maar wat ik al zei: ik wil geen resultaten met een peltier (ik vind dat je liever een Phase Change koeling kan nemen).
En ook denk ik dat je never nooit een watercooling onder kamertemperatuur kan krijgen (behalve als je je radiator in een vrieskast doet en dan 3 meter slangen aanlegt en aansluit op een super pomp met antivries erin, maar overdrijven is ook een vak :P), terwijl dat wel mogelijk is met een luchtkoeling (als de fan hard genoeg blaast).

Wat dacht je van Bong koeling?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bong koeling? Hoe werkt dat?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

:D leuk dit... alleen als ik het goed begrijp dan heb je dus gewoon de tempraturen genomen die op verschillende sites vermeld staan.. dit is nou ni echt betrouwbaar... Eigenlijk had je alles zelf moeten testen en uitproberen met dezelfde proc/mobo.. ik blijf namelijk van mening dat een GOEDE waterkoeling (dus niet die prut setjes zoals jij ze noemt nofi nog steeds met vlag en wimpel (hoe toepasselijk met bijna koniginnendag :P ) winnen van de luchtkoelers :)

Ik heb trouwens ff je plaatje gehost :)

Afbeeldingslocatie: http://vincent.stoomgroepholland.nl/image.jpg
Hann1BaL schreef op 29 april 2004 @ 12:55:
bong koeling? Hoe werkt dat?
Bekijk dit linkje maar eens :) Ik denk dat je dat dan wel gaat begrijpen :)
[rml][ WC] meer bong info[/rml] en dan vooral deze link die te vinden is in dat topic ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-04-2004 13:00 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• SI4live
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 12:42:
[...]

Wat dacht je van Bong koeling?
(wist niet wat Bong Koeling was ff snel opgezocht :p)
Nou je hebt ten eerste een Water koeling setje nodig (het liefst een goeie), zit je zo rond de 250/300 euro..
En dan moet je nog die Evapator van de Bong koeling rond de 300/400 euro... Zit je al meteen rond de 600/700 euro....
- Ik vind hem zonder fan niet zo heel erg goed koelen ten opzichte van een water koeling http://www.overclockers.com/articles389/index02.asp
- Het maakt ook nog behoorlijk wat geluid...
- Het neemt behoorlijk wat ruimte in....
The answers:

-hoe groot moet die zijn (1 meter hoog, met 1 120mm kan, goed of slecht?)
*1m hoog is niet zo hoog, als je naagaat dat je onderin je bong ook een aanzienlijke laag water moet hebben om te voorkomen dat je pomp lucht mee zuigt. een 120mm fan is best, maar zorg dat ie niet te sterk is, dan blaas je niet alleen damp, maar ook druppels water uit je bong, en dan ben je helemaal als een gek aan het bijvullen.

-diameter?
*ik heb 125mm buis, maar je kan ook dunner of dikker, moet je helemaal zelf weten

-geluid, hoe veel db(a), hoe kan je dit verminderen en hoe makkelijk
*geen dB meter hierzo ofzo, maar het maakt aardig wat geluid, door het kletterende water, ik heb er sponsjes in gedaan die water opvangen,... dit werkt aardig en filtert het water ook nog eens.

-water drinking, veel of weinig
*tja... hoe meer water die drinkt, hoe beter de koeling, mijn bong zuipt heel wat, iedere 3 dagen moet ik weer een lieter erin gooien erg vervelend op den duur. maar zo'n bong koelt wel als een idioot!

-luchtvochtigheid in kamer, irritant?
*tja... ik heb er geen last van, maar wie weet is het wel slecht voor je, ik denk zelf niet, in een sauna kan je toch ook zitten (maar das niet zo lang )

-eventuele plaatjes, foto's, info, websites van bongs
*sorry, de website die ik kon is al gegeven

-last van corrosie (ivm met alu en koperen waterblok)?
*ik snap je vraag hier niet helemaal corrosie zou je dan met alle waterkoeling hebben toch, een bong is eigenlijk gewoon een rad, maar dan mag je alleen geen waterwetter gebruiken!

wat wel een probleem is, is de kalkaanslag, ik weeet neit hoe dat in me waterblok zit, maar binnnen in mijn bong zit een laag kalk waar je versteld van zult staan. misschien wel goed, liever daar dan in me waterblok.

-een bong met een opening naar beneden dus dat er geen rotzooi in kan vallen. Werkt dit goed?
*ik heb gewoon een filtertje bovenin en bij de 120mm intake zitten. houd stof en zooi tegen, werkt best, remt ook nog eens de waterdruppels die boven uit je bong zouden kunnen komen.

suc6 verder...
(koop dan liever een phase change koeling)

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

SI4live schreef op 29 april 2004 @ 12:39:
[...]

[...]

Hoe wil jij je heatsink onder kamertemp krijgen dan? Als dat kan door fans hard te laten blazen op je heatsink, dan kan dat toch ook door je fans @ rad hard te laten blazen? Dat is nl de 'heatsink' bij waterkoeling ...

• SI4live
apen-nootjes schreef op 29 april 2004 @ 12:57:
:D leuk dit... alleen als ik het goed begrijp dan heb je dus gewoon de tempraturen genomen die op verschillende sites vermeld staan.. dit is nou ni echt betrouwbaar... Eigenlijk had je alles zelf moeten testen en uitproberen met dezelfde proc/mobo.. ik blijf namelijk van mening dat een GOEDE waterkoeling (dus niet die prut setjes zoals jij ze noemt nofi nog steeds met vlag en wimpel (hoe toepasselijk met bijna koniginnendag :P ) winnen van de luchtkoelers :)

Ik heb trouwens ff je plaatje gehost :)

[afbeelding]

[...]

Bekijk dit linkje maar eens :) Ik denk dat je dat dan wel gaat begrijpen :)
[rml][ WC] meer bong info[/rml]
Thx :D. Maar alleen die Swiftech, Coolermaster en de Zalman zijn niet op dezelfde systeem getest, de rest wel en is de rest behoorlijk betrouwbaar hoor... (en ik denk wel dat de 3 hierboven obgeveer dezelfde prestaties opleveren).
En wat is er mis met een Asetek Waterchiller(antartica) ik denk dat dat wel een behoorlijk goeie waterkoeler is. Niet de beste natuurlijk, maar hij hoort wel ergens in de top vind ik...
Natuurlijk kan je je waterkoelersetje wel ff modden met nog twee radiators erin + 2 Delta Fans erop, maar ja dan ben je wel meteen een vermogen kwijt :p..

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

SI4live schreef op 29 april 2004 @ 13:05:
[...]

Thx :D. Maar alleen die Swiftech, Coolermaster en de Zalman zijn niet op dezelfde systeem getest, de rest wel en is de rest behoorlijk betrouwbaar hoor... (en ik denk wel dat de 3 hierboven obgeveer dezelfde prestaties opleveren).
En wat is er mis met een Asetek Waterchiller(antartica) ik denk dat dat wel een behoorlijk goeie waterkoeler is. Niet de beste natuurlijk, maar hij hoort wel ergens in de top vind ik...
Natuurlijk kan je je waterkoelersetje wel ff modden met nog twee radiators erin + 2 Delta Fans erop, maar ja dan ben je wel meteen een vermogen kwijt :p..
Ok... dat is dan wel redelijk betrouwbaar jah :)

Die setjes van Astek enzo zijn wel leuk maar toch niet mijn smaak.. Ik stel liever zelf een set samen waarvan ik zeker weet dat hij wel goed koelt :) Oké je bent wel een vermogen kwijt maarja... dat moet dan maar :P
Syzzer schreef op 29 april 2004 @ 13:02:
[...]
Hoe wil jij je heatsink onder kamertemp krijgen dan? Als dat kan door fans hard te laten blazen op je heatsink, dan kan dat toch ook door je fans @ rad hard te laten blazen? Dat is nl de 'heatsink' bij waterkoeling ...
Een waterkoeling is juist heeel makkelijk onder kamertempratuur te krijgen voor maar een paar rot centen.. eigenlijk helemaal gratiz als je het goed doet :D Ik ben hier nu ook zelf mee bezig (een phase change systeem gemaakt van een oude vriezer)

Een heatsink van een luchtkoeling kan echter NOOIT onder kamertempratuur komen... hij kan maar afkoelen tot de warmte van de lucht die over de heatsink heen geblazen wordt :)

Reactie op reply hieronder:
SI4live schreef op 29 april 2004 @ 13:08:
[...]

Een waterkoeler is vooral bedoel om stilte/koeling....
Als je op je Radiator een flink hoeveelheid Fans op laat blazen is hij niet stil meer...
Dan zou ik zegge neem dan liever een Luchtkoeling, presteer vergelijkbaar maar is 3 tot 4 keer zo goedkoop.
En er is vele male op GoT gezegd dat een normale waterkoeling NIET onder omegevingstemperatuur kan.

@appenootje: Kan je je temperaturen onder LOAD dan ff geven, ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden :p
Een waterkoeling is helemaal niet bedoelt voor stilte! Mijn waterkoeling maakt zoveel herrie dat jouw systeem fannetje er jaloers op wordt :+
Dat is dus juist waar ik het al over had... die setjes zijn inderdaad voor stilte die je kan kopen terwijl als je zelf een setje maakt hij beter presteert... en dan is inderdaad een luchtkoeling goedkoper maar die presteert toch echt minder.. vooral onder LOAD tempraturen :)

Tuurlijk kan ik mijn tempraturen geven :) Maar dat zijn geen recente tempraturen voor mij omdat ik al een tijd draai met een pelt setup... deze komt niet boven de 7 graden full load uit...

Maar met mijn oude waterkoeling kwam ik @ full-load op een tempratuur uit van ongeveer 30 graden en dat was een 1333Mhz proc @ 1600Mhz ofzo.. weet niet meer precies.. zat daar in de buurt :P en een kamertempratuur van 22 graden :)
Let wel! dit procje is een echt heethoofdje waar ik met normale luchtkoeling gewoon nog op een temp van 60 graden non-oc'ed uitkwam :)

[ Voor 76% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-04-2004 13:22 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• SI4live
Syzzer schreef op 29 april 2004 @ 13:02:
[...]

Een waterkoeler is vooral bedoel om stilte/koeling....
Als je op je Radiator een flink hoeveelheid Fans op laat blazen is hij niet stil meer...
Dan zou ik zegge neem dan liever een Luchtkoeling, presteer vergelijkbaar maar is 3 tot 4 keer zo goedkoop.
En er is vele male op GoT gezegd dat een normale waterkoeling NIET onder omegevingstemperatuur kan.

@apen-nootjes:
Wat jij wil maken is een PC koeling, dus ik denk niet dat je dat als een water koeling mag rekenen ;)
Kan je je temperaturen onder LOAD dan ff geven, ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig geworden :p

[ Voor 42% gewijzigd door SI4live op 29-04-2004 13:20 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Zie reply boven je voor de tempraturen :)

Dat is wel een PC koeling maar ik denk dat je het nog steeds als waterkoeling mag rekenen.. alleen wordt de radiator hier vervangen door een PC :)

offtopic:
En blijf nou niet telkens je post aanpassen joh ;) :P Moet ik telkens weer die post boven je veranderen :P

[ Voor 29% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-04-2004 13:26 ]

Verwijderd

SI4live schreef op 29 april 2004 @ 12:59:
[...]

(wist niet wat Bong Koeling was ff snel opgezocht :p)
Nou je hebt ten eerste een Water koeling setje nodig (het liefst een goeie), zit je zo rond de 250/300 euro..
En dan moet je nog die Evapator van de Bong koeling rond de 300/400 euro... Zit je al meteen rond de 600/700 euro....
- Ik vind hem zonder fan niet zo heel erg goed koelen ten opzichte van een water koeling http://www.overclockers.com/articles389/index02.asp
- Het maakt ook nog behoorlijk wat geluid...
- Het neemt behoorlijk wat ruimte in....

[...]

(koop dan liever een phase change koeling)
Hoe kom je daar nou bij dat de evapator(wat het ook mogen zijn?!) zoveel kost. Het is gewoon een pvcbuis met een douchekop bovenin. Daar komt het water uit. Aan de zijkant zit een grote fan die tegen het sprenkelende water aan blaast. Er verdampt daardoor water. En door die verdamping verdwijnt er energie uit het water en koelt het water af tot 10 graden onder de luchtemperatuur. Het klinkt raar, maar toch is het zo. Kost je max 30 euro om zoiets in elkaar te klussen.

http://www.wc101.com/guides/bongs/

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 10:56

immetjes

HIER is BERN-E

ASUS P4C800 deluxe, 2x512MB DDR 400

PIV 3.0GHz @ 3.270GHz
Zalman CNPS7000A-Cu @ 1800rpm (die hoor ik dus niet)

Radeon 9800pro @ 412/370
Zalman ZM80C-HP, fan @ 5V (die hoor ik dus ook niet)

Topower 370W voeding
1x80mm exhaust fan en 2x80mm intake fans (vanuit de kast) (die hoor ik dus erg goed :( , dit is de grootste bron van lawaai)

Lian-Li PC65 ALU kast
2x80mm exhaust fan en 1x80mm intake fans (1 intake fan uitgeschakeld en overige fans hoor ik dus ook erg goed)

Processor Temperaturen (gemeten met MBM5):
Idle: 36°C
Stress: 53°C (tijdens gamen als de Radeon z'n hitte omhoog gooit richting processor)
Omgevevingstemp.:25°C

Even een vraagje: Kun je bij WC sets koelblokken kopen om je voeding te koelen?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

ruward schreef op 29 april 2004 @ 14:22:

PIV 3.0GHz @ 3.270GHz

Radeon 9800pro @ 412/370

Topower 370W voeding
1x80mm exhaust fan en 2x80mm intake fans (vanuit de kast) (die hoor ik dus erg goed :( , dit is de grootste bron van lawaai)

Lian-Li PC65 ALU kast
2x80mm exhaust fan en 1x80mm intake fans (1 intake fan uitgeschakeld en overige fans hoor ik dus ook erg goed)

Stress: 53°C (tijdens gamen als de Radeon z'n hitte omhoog gooit richting processor)

Dat kan volgensmij wel :) heb het al een aantal keren gezien :) Ik denk alleen dat het dan makkelijker is om gewoon een watergekoelde voeding te kopen :) weet je zeker dat alles goed is enzo :) Maar het is er wel :) Kan alleen geen linkje meer vinden :(

[ Voor 3% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-04-2004 14:34 ]

• pyro83
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 15:51
ruward schreef op 29 april 2004 @ 14:22:

PIV 3.0GHz @ 3.270GHz

Radeon 9800pro @ 412/370

Topower 370W voeding

Lian-Li PC65 ALU kast

Watergekoelde voedingen zijn er idd zoals apen-nootjes zei:

Afbeeldingslocatie: http://www.aquacomputer.de/prodimg/nd_products/coolcurrent_2_500.jpg

Ik weet wel dat die krengen slecht verkrijgbaar en verschrikkelijk duur zijn, maar waarom vervang je de fans in je topower voeding niet gewoon door drie stillere modellen? Is een stuk goedkoper :) .

• RoBBS
  • Laatst online: 21-01 21:21
asus a7n8x-e deluxe + AMD XP 2600+ @2.2Ghz

Zalman 7000Al-Cu
idle 33 at 100% load 42
5 casefans 3 intake 2 outtake

I said I'd be back...

Verwijderd

Ik heb extreme luchtkoeling gehad.. Gelapte Alpha + 80cfm Delta. Mn waterkoelset ownt die combi en niet zo'n beetje ook (om over het geluid van de delta nog maar te zwijgen).

Die Tt setjes e.d. moet je ook niet serieus nemen. Het is leuk, maar dat is het dan ook. Zo gauw er een flinke heatload op gezet word is het over met de pret.

Datzelfde geld voor een dikke luchtkoeler. Koelt goed, maar kan geen hoge load verwerken (een Athlon op 2.2V bijv). Waterkoeling is veel beter en veel stiller.

Uiteraard is een SLK net zo goed als een Tt setje, maar dat zegt meer over die Tt set dan over die SLK ;)

Een wc-set uit goede componenten is nog altijd beter dan een SLK.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 14:44 ]

Verwijderd

Goede WC is natuurlijk beter en stiller dan extreme luchtkoeling. De verschillen worden kleiner en kleiner. Maar de meerprijs van goede WC tov lucht is het prestatieverschil niet waard imo.
Voor goede WC reken ik al snel 300 euro + de prijs van eventuele chillers of pelts. Kan je misschien beter direct voor een prom gaan (2de hands 400-500 euro).

Ik heb ook de indruk dat er nog weinig evolutie zit in WC, lucht en phase change koeling gaan er steeds meer op vooruit.

• SI4live
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 14:42:
Ik heb extreme luchtkoeling gehad.. Gelapte Alpha + 80cfm Delta. Mn waterkoelset ownt die combi en niet zo'n beetje ook (om over het geluid van de delta nog maar te zwijgen).

Die Tt setjes e.d. moet je ook niet serieus nemen. Het is leuk, maar dat is het dan ook. Zo gauw er een flinke heatload op gezet word is het over met de pret.

Datzelfde geld voor een dikke luchtkoeler. Koelt goed, maar kan geen hoge load verwerken (een Athlon op 2.2V bijv). Waterkoeling is veel beter en veel stiller.

Uiteraard is een SLK net zo goed als een Tt setje, maar dat zegt meer over die Tt set dan over die SLK ;)

Een wc-set uit goede componenten is nog altijd beter dan een SLK.
Ik heb momenteel een air cooling, bevalt me prima en binnenkort krijg ik die Thermalright SLK-948U heatsink, deze koelt zelfs zonder fan beter dan een standaar boxed koeler heb ik ergens gelezen, weet niet of het waar is.

Naar mijn menig koelt deze echt ultiem vind ik voor nog geen €50,-..., tuurlijk met veel geluid maar als je nou nog een fancontroller erbij zet of een andere fan erop dan nog is ie super.
Misschien dat ik later overstap op een waterkoeling(je ziet mij iig eerder overstappen naar een PC, want deze worden ook 'betaalbaarder'), maar zoals jij zegt niet een standaard setje..., deze fan is gewoon efficiënter vind ik dan die standaard setjes. En dan nog een vraagje: misschien dat ik in de SLK gaten boor voor de waterkoeling (De meeste waterblokken vind ik waardeloos, tuurlijk heb je de Maze 4, maar ik wil beter >:) (en ik denk niet alleen ik :p)); iemand ervaring hiermee (CPU heatsink als waterblok gebruiken)?

@HalDol: Ik ben het compleet met je eens :D
Zie ook dat je een SLK900 met AthlonXP@2500Mhz hebt, kan je me je LOAD temperature geven ben ik wel nieuwsgierig naar ;)

[ Voor 12% gewijzigd door SI4live op 29-04-2004 15:22 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

RoBBS schreef op 29 april 2004 @ 14:41:
asus a7n8x-e deluxe + AMD XP 2600+ @2.2Ghz

Zalman 7000Al-Cu
idle 33 at 100% load 42
5 casefans 3 intake 2 outtake
Een beetje Offtopic:
Kun je er niet 3 outtake en 2 intake van maken? Dat lijkt me wat logischer, want je wil dat de warme lucht zo snel mogelijk je kast uit gaat. Het effect van de betere warmte geleiding door de dichtere lucht is denk ik verwaarloosbaar.

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
@SI4LIive:
De search ownt.... :P
Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 20:04:
De search ownt....

MCX-462 waterkoeler *klaar* !

Edit:

Check dit ff mooi zijn:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/hasselt/case/mcx462/mcx28.jpg

Dit staat ff verderop in de draad:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/hasselt/case/mcx462/lichtkl2.jpg

kwijl :9~

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

pyro83 schreef op 29 april 2004 @ 14:38:
[...]
Ik weet wel dat die krengen slecht verkrijgbaar en verschrikkelijk duur zijn, maar waarom vervang je de fans in je topower voeding niet gewoon door drie stillere modellen? Is een stuk goedkoper :) .
Zijn fans van een voeding makkelijk te vervangen, kun je zomaar elke 80mm case fan hier voor gebruiken?

• SI4live
ruward schreef op 29 april 2004 @ 15:58:
[...]

Zijn fans van een voeding makkelijk te vervangen, kun je zomaar elke 80mm case fan hier voor gebruiken?
het ervan af, de meeste fans in de voeding zitten vast met een 3-pin connector en dan is het makkelijk om een andere 80/92mm fan erin te stoppen, maar ik kwam laatst eentje tegen die direct was verbonden met de voeding, dus als je een nieuwe fan erin wou stoppen moest je gaan solderen 8)7.

Verwijderd

Herr Muller schreef op 29 april 2004 @ 15:54:
@SI4LIive:
De search ownt.... :P

[...]
:P

Hij blijft mooi. Presteerde ook heel goed dacht ik..

OT:

ik heb geld niet meegerekend natuurlijk. Een goede WC set is duur ja, maar het kan ook voor 150E als je het goed doet. Sommigen hebben zelfs voor nog minder. Maar goed..dit is eigenlijk al 20x besproken ;)

Blok: 60E
Pomp: 40E
Rad (sloop): 10E
Slang: 1E
Fan(s): 30E

Zo kan het dus ook :) En daar kan geen een luchtkoeler tegenop.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 16:08 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Euj, van de sloop? Maar dan is solderen en frutselen nodig enzo, allemaal gehannes. Kant en klaar is toch leuker, of mag dat niet? ;) Hoe wordt tegen die 'betere' kant en klare setjes aangekeken, zoals de Asetek Waterchill KT12 enzo? Da's een wat uitgebreidere WC inclusief GPU en NB-blokjes :)

Is flink aan de prijs, maar dan heb je wel goed spul. Los kopen kan zeker ook, zoals Fewture hierboven al zegt, maar ik ben helaas niet zo electro/solderig ingesteld :)

LinkedIn
Instagram

• SI4live
Remy schreef op 29 april 2004 @ 16:10:
Euj, van de sloop? Maar dan is solderen en frutselen nodig enzo, allemaal gehannes. Kant en klaar is toch leuker, of mag dat niet? ;) Hoe wordt tegen die 'betere' kant en klare setjes aangekeken, zoals de Asetek Waterchill KT12 enzo? Da's een wat uitgebreidere WC inclusief GPU en NB-blokjes :)

Is flink aan de prijs, maar dan heb je wel goed spul. Los kopen kan zeker ook, zoals Fewture hierboven al zegt, maar ik ben helaas niet zo electro/solderig ingesteld :)
die variëren van 260~320 euro, behoorlijk duur vind ik zelf. Ikzelf koop liever een extreme heatsink (ga ik ook kopen :p) voor €50 (een paar post boven heb ik een plaatje gezet die de Waterchiller(antartica) vergelijkt met de SLK) en gebruik ik die boxed koeler van me processor als me VGA-cooler en voor me NB mod ik er gewoon een 40mm op :p

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn ervaring met lucht is, hoe extreem dan ook, je bent altijd meer afhankelijk van de omgeving tempratuur dan met water . Das altijd erg leuk als je kamer op zlder zit en eht zomer is :(.
Daarom zit de WC erook aan te komen bij * sapphire :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Remy schreef op 29 april 2004 @ 16:10:

Solderen? Als je goed zoekt is dat niet nodig. Sommige van die slooprads rulen echt en zijn echt 10x beter dan een BlackIce bijv. Er staat zat in de search daarover :P (bijv van welke auto je ze moet slopen)

Een waterchill is leuk, maar wel duur en zelf bouw is nog steeds beter. Maar een waterchill is echt een van de betere idd.

Verwijderd

SI4live schreef op 29 april 2004 @ 00:31:
Vroeger had het zeker wel zin: Het was veel stiller en de temperaturen waren behoorlijk wat lager dan lucht koeling, maar de laatste tijd komen er ook behoorlijk goeie Heatsink/Lucht koelers naar voren die een vergelijkbare prestatie leveren met de meeste water koelers
Ik denk dat dit er ook vooral mee heeft te maken dat er de laatste tijd behoorlijk veel bagger waterkoeling op de markt komt die gemaakt wordt alleen omdat het waterkoeling is. De eerste waterkoelingen kwamen van de pioniers op dat gebied en die leveren gewoonweg beter materiaal.

edit:
typo

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2004 16:51 ]

• peke
  • Laatst online: 03-02 13:46
Ik heb vorig jaar een Thermalright SLK 800 gekocht en daar zat een Delta FFB0812EHE bij, ik kan je zeggen, met een gesloten case bekleefd met geluidsdempende matten bereikt de fan een hoger dB dan mama's haardroger ;) .
Op 7V maakt de fan nog steeds een oorverdovend kabaal dat zelfs met oordoppen in ondraaglijk is.
12V*1.35A=16,2 Watt verbruik.
Mijn cpu blok is met open case gewoon op kamertemperatuur onder full cpu load, zelfs op 7V is de copper SLK 800 met AS3 de bottleneck.
Beter dan dit beest kan je echt niet vinden, alleen, de herrie is ondraaglijk.
Als je een case hebt van beton is dit iets voor jou.

/e/
en zet nu es ff die proc van je op 2,2V en kijk die temp eens gigantisch stijgen >:) :+
Dude dat is PEANUTS voor deze jongen1 8)

Heb btw nog wat gevonden over de fan;
Delta 80x38mm FFB0812EHE Product Description & Info
The Delta FFB/EHE (Extreme High output) is the fan your mother warned you about. This beast moves more hot air than a politician. Unfortunately, it tends to be as loud as one too...
Afbeeldingslocatie: http://store6.yimg.com/I/sidewindercomputers_1782_2317932
Hear this fan now
bron

o_O
:D

[ Voor 38% gewijzigd door peke op 30-04-2004 10:07 ]

• EvilWhiteDragon
corpseflayer schreef op 29 april 2004 @ 18:16:
Ik heb vorig jaar een Thermalright SLK 800 gekocht en daar zat een Delta FFB0812EHE bij, ik kan je zeggen, met een gesloten case bekleefd met geluidsdempende matten bereikt de fan een hoger dB dan mama's haardroger ;) .
Op 7V maakt de fan nog steeds een oorverdovend kabaal dat zelfs met oordoppen in ondraaglijk is.
12V*1.35A=16,2 Watt verbruik.
Mijn cpu blok is met open case gewoon op kamertemperatuur onder full cpu load, zelfs op 7V is de copper SLK 800 met AS3 de bottleneck.
Beter dan dit beest kan je echt niet vinden, alleen, de herrie is ondraaglijk.
Als je een case hebt van beton is dit iets voor jou.
en zet nu es ff die proc van je op 2,2V en kijk die temp eens gigantisch stijgen >:) :+

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Ik wil ook ff m'n verhaaltje kwijt...

Ik ga binnenkort ook water door m'n PC laten stromen... En waarom? Omdat een beetje handige tweaker, en niet zo'n prutser, eigenlijk alleen maar voordeel heeft van waterkoeling en weinig nadeel... (vind ik)

Lagere temps, minder herrie en vooral heel erg veel knutsel en tweak-plezier!!!
Ik ben het met je eens dat het niet altijd heel erg veel scheeld qua temps, maar vaak hebben de mensen met een WC-setup er nog wel de chipset en vette graka mee gekoeld, en dan nog altijd met dezelfde setup... En toch nog lagere temps op je proc!!

Kijk, dat een beetje een goeie setup geld kost vind ik geen reden, een WC setup kan ook heel erg goedkoop. Jij komt met het argument dat je 250 tot 300 pleuro kwijt bent voor water in je PC, NIET ALTIJD DUS!!!

En als we dan toch over geld bezig zijn... Je PC tweaken en dikke 3d mark scores neerzetten vereist toch meer Mhz'en van je proc, chipset en graka... Wil je dat met lucht lekker "extreem" koel houden kost je dat toch ook 60 euro voor je procblok, 30 euro voor je graka, en nog wat kleine eurootjes voor je chipset! Dan zit ik toch ook al dicht bij de 100 euro!

• EvilWhiteDragon
Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 11:35:
Ik wil ook ff m'n verhaaltje kwijt...

Ik ga binnenkort ook water door m'n PC laten stromen... En waarom? Omdat een beetje handige tweaker, en niet zo'n prutser, eigenlijk alleen maar voordeel heeft van waterkoeling en weinig nadeel... (vind ik)

Lagere temps, minder herrie en vooral heel erg veel knutsel en tweak-plezier!!!
Ik ben het met je eens dat het niet altijd heel erg veel scheeld qua temps, maar vaak hebben de mensen met een WC-setup er nog wel de chipset en vette graka mee gekoeld, en dan nog altijd met dezelfde setup... En toch nog lagere temps op je proc!!

Kijk, dat een beetje een goeie setup geld kost vind ik geen reden, een WC setup kan ook heel erg goedkoop. Jij komt met het argument dat je 250 tot 300 pleuro kwijt bent voor water in je PC, NIET ALTIJD DUS!!!

En als we dan toch over geld bezig zijn... Je PC tweaken en dikke 3d mark scores neerzetten vereist toch meer Mhz'en van je proc, chipset en graka... Wil je dat met lucht lekker "extreem" koel houden kost je dat toch ook 60 euro voor je procblok, 30 euro voor je graka, en nog wat kleine eurootjes voor je chipset! Dan zit ik toch ook al dicht bij de 100 euro!
inderdaad , en het is vaan NAAR Verhouding stiller dan lkuchtkoelling EN je kan veel hogere voltages hebben , ook op je videokaart en chipset

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

SI4live schreef op 29 april 2004 @ 15:10:
[...]

@HalDol: Ik ben het compleet met je eens :D
Zie ook dat je een SLK900 met AthlonXP@2500Mhz hebt, kan je me je LOAD temperature geven ben ik wel nieuwsgierig naar ;)
Is een beetje een oude sig, m'n Tbred gebruik ik al niet meer, heb nu een mobile steken. Wat temperaturen betreft: voor luchtkoeling ben je grotendeels afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Met de extreme aircooling die ik nu heb (2x vantec tornado's 92mm + 1 x Delta EHE 80mm) moet ik al heel veel vcore (2.2 V) geven om boven de 45°C stressed te komen.
Voor 24/7 use is dit natuurlijk niet geschikt (lawaai en windproductie).

Btw die delta's zijn lang niet zo goed als de tornado's

• SI4live
Een review van de Thermaltake Tower 112:
http://www.thecrucible.ca/reviews/tower112/index.htm

Ik vind hem super presteren vooral omdat hij met een Papst (ja die stille ja :p) ongeloofelijk lekkere prestaties neerzet. En met een Tornado presteert hij helemaal lekker :D.
*SI4live denkt zelfs dat deze beter presteert als een TR SLK-948U :)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Mijn wc setje doet het ook wel aardig:

amd 2500+ standaard stressed 29 graden en idle 25.
amd 2500+ @3200+ stressed 38 graden en idle 35. (1,81v)
amd 2500+ @2600mhz stressen 49 graden en idle 43 (2,23v)

Dit setje is een blokje van Tha Mafkees: 30 euro, een 1200 lph pompje uit een IA 20 euro, en een rad van de sloop, 20 euro. 70 totaal.

Owja en ik heb 6 fans 80x80 @5v op de rad liggen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• SI4live
Dekaasboer schreef op 01 mei 2004 @ 13:20:
Mijn wc setje doet het ook wel aardig:

amd 2500+ standaard stressed 29 graden en idle 25.
amd 2500+ @3200+ stressed 38 graden en idle 35. (1,81v)
amd 2500+ @2600mhz stressen 49 graden en idle 43 (2,23v)

Dit setje is een blokje van Tha Mafkees: 30 euro, een 1200 lph pompje uit een IA 20 euro, en een rad van de sloop, 20 euro. 70 totaal.

Owja en ik heb 6 fans 80x80 @5v op de rad liggen.
Ja dat is zeker aardig voor zo'n prijs (heb je wel de waterblokken erbij berekend?), maar die tower112 presteert volgens de website iets beter als jou setje (ze hebben het getest ook met een XP2500+@XP3200+ en met een Papst fan is hij Idle 27graden en Load 33graden (maar wel op een lagere voltage denk ik), weet niet of het waar is, maar het zou best mogelijk zijn door die heatpipes).
Maar jou setje is zeker goedkoper en beter dan die standaard troep (een paar uitzonderingen daar gelaten)...

[ Voor 5% gewijzigd door SI4live op 01-05-2004 13:53 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

SI4live schreef op 01 mei 2004 @ 13:51:
[...]

Ja dat is zeker aardig voor zo'n prijs (heb je wel de waterblokken erbij berekend?), maar die tower112 presteert volgens de website iets beter als jou setje (ze hebben het getest ook met een XP2500+@XP3200+ en met een Papst fan is hij Idle 27graden en Load 33graden (maar wel op een lagere voltage denk ik), weet niet of het waar is, maar het zou best mogelijk zijn door die heatpipes).
Maar jou setje is zeker goedkoper en beter dan die standaard troep (een paar uitzonderingen daar gelaten)...
Dit is met waterblokken jah :) Is dat van Tha Mafkees die blokken (30 euri) dus waterkoeling hoeft helemaal ni duur te zijn :)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:34
Jep, daarnaast heb ik die blokken nog wel wat gemod hoor, onderkant gepolijste en proberen groeven te slijpen met mijn dremel aan de binnenkant.
Eigenlijk had alleen dat polijsten geholpen. :p

En over die aircooler:
-wat mocht die omgevingstemperatuur dan wel niet zijn.
-produceerde die ook slechts 10db?? (ja heb ik gemeten)
-draaide die @3200+ @1,78 vcore??, ik denk eerder 1,65v

http://axrotterdam.blogspot.nl

• peke
  • Laatst online: 03-02 13:46
Computer these days are getting faster and faster, and they're also producing more and more heat. Properly cooling the "hot spots" is getting more difficult so we often use higher speed fans, or even groups of them. The problem with more fans is obviously more noise.

One of my good friends recently told me a way I can lower the whine those 60mm delta's can produce. What you have to do is, get some 400-600 grit wet/dry sand paper and sand down the edge of the fan blades. This lowers the resistance and allows for air to move a bit easier. This also supposedly lowers the whine the fans produce by quite a bit!

Special thanks to my boy CygnusX1 for this tip!
Dit heb ik van een tweakguide , ga ik proberen met die delta.
Pagina: 1