Zwart scherm, PC vast

Pagina: 1
Acties:

• Chaos81
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 17:59

Chaos81

StickyToepad

Topicstarter
Hej,

Heb een probleem wat btje irritant is te achterhalen.

Soms dan slaat m'n pc spontaan vast. Ik zit er achter en dan vliegt plotseling m'n scherm op standby en heb k zwart beeld. Alles draait nog, power lampje brandt... Maar als k de num lock in druk dan gebeurt er niets. Het systeem verkeert in een diepe coma...!

Ik moet een harde reset geven en dan start de pc weer op. Probleemloos. Geen enkele melding van het mobo of van windows. Alsof er niets is gebeurt. De logboeken van winxp geven geen soelaas...

Tot nu toe heb ik 't alleen gehad bij zeer basis gebruik, zit alleen btje te internetten of 't systeem staat zelfs "niets" te doen... Als ik benchmarks draai, of game, is die zo stabiel als 'n huis. Heb zelfs 'm een nacht aangehad met schijf defragging en de volgende morgen stond die nog overeind...! 8)7

In m'n power menu lijken de voltages ook gewoon in orde... Begrijp er echt niets van.

Heeft iemand dit zelfde probleem ook (gehad) en/of weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

Waiting... O-)

ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4, AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor (3.70 GHz), Corsair DDR4 Vengeance LPX CMK16GX 3200C16, Asrock Phantom Gaming X Radeon RX580 8G OC.

Verwijderd

OK, hij gaat dus uit als jij er mee bezig bent? Wat zijn je systeem specs, voltages, temperaturen?

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 22:38:
OK, hij gaat dus uit als jij er mee bezig bent? Wat zijn je systeem specs, voltages, temperaturen?
Je zou kunnen zeggen dat ie een power loss heeft, ja...

K zou is moeten nagaan wat die temps/voltages zijn, heb geen asus monitor draaien oid. En ben er nu ff mee bzig, kan m niet rebooten zo snel.

Me P4 draait uit me hoofd gezegd op z'n 37 graden op normall load... En 1,65v als k me niet vergis.

Me specs kun je al zien, maar verder heb ik dan 4x 256mb in dual channel. En me PSU is een AOpen 300W... Heb 'n miditower. En me insteekkaarten zijn 'n radeon 9500, SB Audigy 2 en Pinnacle pctv...

Heb niets overklokt. Energiebeheer staat al1 op me monitor ingesteld...

Ideas? ;(

ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4, AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor (3.70 GHz), Corsair DDR4 Vengeance LPX CMK16GX 3200C16, Asrock Phantom Gaming X Radeon RX580 8G OC.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

UTM

Chaos81 schreef op 28 april 2004 @ 22:43:
[...]

Je zou kunnen zeggen dat ie een power loss heeft, ja...

K zou is moeten nagaan wat die temps/voltages zijn, heb geen asus monitor draaien oid. En ben er nu ff mee bzig, kan m niet rebooten zo snel.

Me P4 draait uit me hoofd gezegd op z'n 37 graden op normall load... En 1,65v als k me niet vergis.

Me specs kun je al zien, maar verder heb ik dan 4x 256mb in dual channel. En me PSU is een AOpen 300W... Heb 'n miditower. En me insteekkaarten zijn 'n radeon 9500, SB Audigy 2 en Pinnacle pctv...

Heb niets overklokt. Energiebeheer staat al1 op me monitor ingesteld...

Ideas? ;(
Check je anders eens je bios voor de temps. Een ander fijn proggie daarvoor is Speedfan. Deze leest zowel cpu als kast temperaturen uit. Post ook eens je voedingswaarden. Deze kan je vinden met Aida32. Het lijkt mij dat je computer of te warm wordt of niet genoeg stroom krijgt. Als de twee bovenstaande dingen eens bekijkt kunnen we mischien meer doen :) of probeer eens met een andere (zwaardere) voeding je computer te testen. Wat ook nog een "leuk" punt zou kunnen zijn is dat je videokaart te warm wordt (lijkt mij niet aangezien die in-game eerder zou moeten vastlopen) Mischien heb je daar een progje voor, anders kan je ook even je vinger op de core leggen en checken hoe warm die is (als je je vinger maar <1 sec erop kan laten is het goed mis ;)) Mischien als je deze helemaal volgt dat je al wat verder komt: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

[ Voor 23% gewijzigd door UTM op 28-04-2004 22:58 ]

Verwijderd

Doelde op de voltages van je voeding, je 12V, 5V etc lijnen [kan je met software uitlezen [probe] of in BIOS kijken].

verdere ideas: reset je BIOS eens [of updaten], doe eens een schone windows install met minimale hardware erin [drie repen mem eruit, soundblaster en pinnacle eruit]

Dan 1 voor 1 hardware weer terugzetten en wachten totdat problemen weer terugkomen.

Als problemen niet weg zijn na clean install met minimale hardware is vermoedelijk je voeding gaar (voltages?). Zitten alle stekkers en kaarten goed aangedrukt?
:)

Verwijderd

w03f schreef op 28 april 2004 @ 22:47:
[...]

Check je anders eens je bios voor de temps. Een ander fijn proggie daarvoor is Speedfan. Deze leest zowel cpu als kast temperaturen uit. Post ook eens je voedingswaarden. Deze kan je vinden met Aida32. Het lijkt mij dat je computer of te warm wordt of niet genoeg stroom krijgt. Als de twee bovenstaande dingen eens bekijkt kunnen we mischien meer doen :) of probeer eens met een andere (zwaardere) voeding je computer te testen. Wat ook nog een "leuk" punt zou kunnen zijn is dat je videokaart te warm wordt (lijkt mij niet aangezien die in-game eerder zou moeten vastlopen) Mischien heb je daar een progje voor, anders kan je ook even je vinger op de core leggen en checken hoe warm die is (als je je vinger maar <1 sec erop kan laten is het goed mis ;)) Mischien als je deze helemaal volgt dat je al wat verder komt: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Aopen 300W voeding lijkt mij ruim voldoende wat vermogen betreft [mits de TS niet vergeten is te vertellen dat er een hele zwik HDs in z'n pc hangen].
(als je je vinger maar <1 sec erop kan laten is het goed mis ;))
haha :D

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:10

Shunt

Boe

niet om het een of het ander dit heeft niets met je probleem te maken mare why the hell gebruik je pc 2100 mem ??? het scheelt bijna 2x de snelhijd als je pc 3200 zou gebruiken :D

en nu trug naar het probleem. tja kijk eens naar wat je precies doet als de crash voor komt. en ga eens bij je zelf na sinds waneer dit is en wat je sinds die tijd aan de pc gedaan hebt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Shunt schreef op 28 april 2004 @ 23:04:

<knip>

en nu trug naar het probleem. tja kijk eens naar wat je precies doet als de crash voor komt. en ga eens bij je zelf na sinds waneer dit is en wat je sinds die tijd aan de pc gedaan hebt.
en vergeet vooral je bevindingen niet te posten :)

Verwijderd

Ik heb exact zoiets gehad met mijn Celeron 766 (ja; supersnel ding!) van de universiteit. Volledig bevriezen van de computer met met variabele intervallen. Ook vaak werd het beeld dan zwart. Wel grappig was dat elke keer dat het beeld zwart werd, mijn mp3's nog een seconde of 2 doorspeelden, waarna het systeem volledig bevroor.
Bij mij lag dit aan de videokaart (Matrox Millennium G200, ook al superrap), er was een stukje van het geheugen brak. Toen ik het beeld ingesteld had op 16 bits kleur ipv 24 bits, was alles weer goed...

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Topicstarter
Ok guys,

Ik ben dingen aan t downloaden dus kan me bios niet in gaan...

Ben voor de waarde van me voltages ff af gegaan op Aida32. Die geeft 't als volgt weer:

CPU Core: 1.58v
+3.3v: 3.36v
+5v: 5.03v
+12v: 12.04v
+5v standby: 4.63v

Mobo temp: 37 graden
CPU temp: 31 graden (!)

Case fans: gemiddeld zo'n 2700 RPM (3 fans)

Tja en om nou me hele winxp opnieuw te installeren... Dach ut nie...! :7

Wat ik wel ga doen is een andere voeding er op smijten... Hoop eigenlijk dat t daar in zit.

Ow ja... waarom mijn mem maar pc2100 is, haha... Dat is omdat mijn FSB en MEM speed dan synchroon lopen (beide 133MHz). Natuurlijk is 1024MB PC3200 ook btje duur. ;)

Met Aida ook ff me geheugen snelheid getest:

Read speed: 3186 MB/s
Write speed: 1076 MB/s

IS toch best OK voor PC2100? :*)

Verwijderd

Voeding geeft beetje weinig op Vcore, maar weet niet of dit marginaal is of niet.

Je vroeg verder om ideas; xp opnieuw installen was er gewoon eentje. ;)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:10

Shunt

Boe

voeding is het niet dat zie ik zo al. de waardes zijn allemaal zeer netjes.
de vcore is ook goed. en wil niet vervelend doen maare 5000 mbs of 3000 mbs O-)

enne windows her instaleren is wel aan te raden ;) of desnoots een extra instal naast je huidige instal

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Topicstarter
Heb wat instellingen veranderd in mijn bios...

- De suspend mode heb ik op S3 gezet (van S1);
- System thermal op disabled;
- Restore on ac power loss op 'power off' (van power on);
- Memory timings minder strak

Tot nu toe geen problemen meer gehad.

Ga nog niet te vroeg juichen, zou me nix verbazen als 't nog terug komt. Dan ga ik iig ff van voeding switchen...

Bedankt voor de reacties zover. :)

• Coos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-06 22:43

Coos

Aim High, Shoot Low

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn Monitor leek even te knipperen, muis bewoog niet meer en het scherm werd zwart. Eventuele muziek bleef nog enkele seconden (tijd nooit geteld) doorlopen en daarna was de PC alleen nog met een harde reset op te starten. Ik had ook een Radeon9500 kaartje (van club3d). Het is goed mogelijk dat je videokaart niet goed meer werkt. Het kan een ventilatortje zijn die na enige tijd gewoon stil gaat staan vanwege de stof. de gpu wordt dan te heet en de kaart stopt het systeem. Het kan ook een geheugenbankje van je kaart zijn, zoals eerder gesuggereerd wordt. Probeer eerst eens om het ventilatortje schoon te maken en dan hopen dat het niet meer voorkomt. Indien het nog een keer voorkomt, dan zal echt het geheugen niet helemaal meer OK zijn.

Nooit geschoten is altijd mis | System specs

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Topicstarter
Dat van die grafische kaart zal ik goed in de gaten houden... Laat 'm wel een aantal 3dmark testen draaien, en is kijken of die dan stabiel blijft.

Wil het wel zeker weten, voor ik een nieuwe kaart aanschaf.

Het vennetje is iig schoon en draait goed....

Verwijderd

3dmark... benchmark tool geen stabiliteits test... doe dan zo'n butrn in tooltje voor je proc.

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Topicstarter
We zijn inmiddels een week verder enneh heb 't probleem niet meer gehad. Het lijkt verholpen. _/-\o_

Zo zie je maar hoe belangrijk bios instellingen zijn. B)

Het blijft btje merkwaardig toch.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:59
Chaos81 schreef op 08 mei 2004 @ 19:40:
We zijn inmiddels een week verder enneh heb 't probleem niet meer gehad. Het lijkt verholpen. _/-\o_

Zo zie je maar hoe belangrijk bios instellingen zijn. B)

Het blijft btje merkwaardig toch.
Ja dat weet ik nu ook .

Ik had ook last van deze rare verschijnsellen.
Maar heb toen ook een topic geopend, en veel oude topic's gelezen over problemen.

En ik kwam er toen na 3 dgaen achterdat na dta ik een bios update had gedaan hij raar ging lopen.
Dus ik die hele zooi na gelopen en veel van AUTO afgemaal en sommige dingen
verhoogt en verlaagt.

Maar nu draaid hij super goed.
Dus al met al is het ook goed om na een BIOS update over alles na telopen.
Mits zelf een beetje tweaken er in.
en gaan met de brandweer. :D

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op 30 april 2004 @ 23:28:
3dmark... benchmark tool geen stabiliteits test... doe dan zo'n butrn in tooltje voor je proc.
Meeste burn-in tools zijn gemaakt om je processor, ram en chipset te stressen. Voor grafische kaart controle zou ik ook dingen zoals 3D Mark (wel urenlang laten loopen) draaien.

• Chaos81

Chaos81

StickyToepad

Topicstarter
rapture schreef op 08 mei 2004 @ 20:54:
[...]

Meeste burn-in tools zijn gemaakt om je processor, ram en chipset te stressen. Voor grafische kaart controle zou ik ook dingen zoals 3D Mark (wel urenlang laten loopen) draaien.
Correct. Om je vga kaart te testen is dat een uitstekend proggie. Gegarandeerd dat die crashed als daarmee wat aan de hand is. Ook is het handig om artifacts op te sporen...

Je zou er zelf wat uit kunnen opmaken voor je cpu en mem. Maar daarvoor gebruik ik ook burn-in tools.

Pagina: 1