[dos] Commandline replacement voor Fdisk?

Pagina: 1
Acties:

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik ben op zoek naar een freeware fdisk utility die mij vanaf de commandline toe laat om partities te verwijderen en te creeren voor DOS. MS FDisk kan dus geen partities killen zonder user interaction.

Ondertussen heb ik XFDisk en Free FDisk geprobeerd. XFDisk kan ook niet wat ik wil en "Free FDisk" gaat keihard onderuit. Welke command ik ook uitvoer, ik krijg "Invalid drive designation...Operation Terminated." te zien. Zowel vanuit Windows (-status) en vanuit mij Windows 98 Boot disk environment(Command prompt).

Naar mijn weten is GDisk niet freeware dus deze valt af. Zijn er ideen of misschien een idee hoe ik Free FDisk wel aan de praat krijg?

Toolmaker

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Verwijderd

Gebruik zelf meestal AEFDISK... even met een /DELALL en alles is foetsie :)

Is handig, vooral als je batch files maakt enzo...

Weet alleen niet of het freeware is. Zal morgen 's kijken.

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 22:18:
Gebruik zelf meestal AEFDISK... even met een /DELALL en alles is foetsie :)

Is handig, vooral als je batch files maakt enzo...

Weet alleen niet of het freeware is. Zal morgen 's kijken.
Heb het even aan Ome Google gevraagd. AEFDisk is geen freeware. Maar ik dacht dat GDisk gelicenseerd diende te worden. Naar mijn weten is het van Symantec, ik zal eens contact met hen opnemen.

En Dolphin had het bij het juiste eind, dit is voor een unattended installation voor Windows.

Toolmaker

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op verzoek ooit het tooltje WipeMBR gemaakt, dat in een keer alle partities wist.
Download: http://www.tomaatnet.nl/~svdmeer/WIPEMBR.ZIP

Deze vraagt echter wel om bevestiging.
Op ander verzoek ooit een gewijzigde versie gemaakt die ZONDER bevestiging door gebruiker wist:
Download: http://www.tomaatnet.nl/~svdmeer/WIPEMBR_.ZIP

Ik denk dat dit is wat de topicstarter zoekt.
Wees voorzichtig ermee! (alleen de .COM-files zijn nodig voor het functioneren, .ASM-files zijn source-code en niet vereist, dus voor minder dan 1 KB ben je klaar :) )

[ Voor 18% gewijzigd door SvMp op 28-04-2004 22:37 ]

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31

DJ

Je kunt voor zover ik weet FDISK die bij DOS zit wel scripten hoor. Het commando is dan:
code:
1
fdisk <optie.txt

Het is lang geleden dat dit gebruikt heb (Win3.11 tijdperk), maar het werkt wel. Wat je in dat optie.txt bestandje moet zetten zijn de toetsen die je in moet kloppen in FDISK zelf.

Wat je niet moet vergeten is een ENTER te geven na elke toets aanslag:
code:
1
2
3
4
1
2
3
4

Dit was uiteraard een voorbeeld. Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke opties er zijn (zit nu ook achter een Linux doos . . . en geen VM-Ware of DOS floppen in de buurt).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik wil je er even op wijzen dat hier al aan gewerkt wordt, dat is een opensource project wat met een linux-bootdisk/CD werkt. Daar zijn namelijk gewoon net wat meer tools voor dan voor MS-DOS :)

Je kunt eens kijken of je hun systeem prettig vind werken, en anders mag je het altijd aanpassen. (Lees wel even hun licentie door als je nog nooit eerder met open-source software in aanraking bent geweest.)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Pagina: 1