Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[HowTo] Hdd Led-Bar

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
bron: http://forum.tweakzone.nl/topic/22678
Ik zag op een forum deze how to en ik heb hem toen maar gemaakt en is echt super tof.
dus ik wil deze graag met jullie delen dus hier :

Tutorial Led-Bar
Op internet zie je vaak mensen die mbv. hun superieure soldeerwerk en allerlei onderdelen een mooie hdd-led bar inelkaar zetten. Met behulp van deze tutorial kan iedereen met een soldeerbout (of wat handig knup- en knoop- werk) simpel zo'n led bar maken.

Wat is een led bar??
Hier een filmpje: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/HD-LED.AVI
- Een led bar is een rij van 8 leds (in ons geval) die dmv. een puls van de harde schijf wordt aangestuurd. Vaak zie je ledjes die na een puls bij harde schijf activiteit 1 plaats opschuiven (looplicht). Wij maken een led bar die wordt aangestuurd op een standaard printerpoort en dus elk mogelijk patroon kan volgen.

Wat heb ik nodig??
Voor deze led bar zijn erg weinig onderdelen nodig, en dat maakt hem zo simpel om te maken.

Gereedschap:
Soldeerbout + toebehoren (soldeertin en evt. een 3e handje)
Kniptang oid.

Onderdelen:
1 printerpoort connector (25 pins - male)
8 leds (gewone leds of heldere leds)
Draad (er lopen bij ons 10 draden vanaf de printerpoort)
Evt. een stuk gaatjes printplaat en voorschakelweerstanden.

De weerstanden heb ik niet gebruikt en die zijn ook niet erg hard nodig. (ze zijn in het schema wel getekend onder de naam R2-R9) De leds heten in het schema D1-D8.

Soldeerwerk
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/2278y0gRvY0s.gif
Soldeer eerst de draad aan de connector. Er moeten draden komen op pin 2-9, pin 15 en pin 25. Pin 2-9 sturen de leds aan, pin 15 is een input signaal, en pin 25 is de massa.

Als alle draden vastzitten kun je de leds (en evt. de weerstandjes) eraan vastmaken. Voor het gemak heb ik ze zelf op een stukje gaatjesprintplaat gezet. De 8 draden (pin 2-9) die je aan de connector hebt gesoldeerd moeten aan de plus van de ledjes gesoldeerd worden. In de meeste gevallen is dit het langste pootje. Aan de andere pootjes (de kortste) komt 1 gezamelijke draad. Deze draad wordt aangesloten op pin 25 van de connector.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/2278sP8PpT2d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/2278Lj0w1eze.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/2278PzJFfBpV.jpg

Als je alles goed hebt gedaan, dan heb je nog 1 draad aan de connector niet gebruikt. Deze draad sluit je aan op het -pinnetje van de hd-led. Deze aansluiting vind je meestal rechtsonderin op je moederbord. In het boekje van je moederbord staat meestal wel welke van de 2 pinnetjes de min is. Staat dat er niet in, dat is het een kwestie van even proberen. (bij mij ging het goed )

De software
Als alles goed is gegaan, en je het geheel op je computer hebt aangesloten, dan gaan er vaak tijdens het opstarten enkele leds aan/uit. Dit kan verder geen kwaad. Ook als er niks gebeurt wil dit niet zeggen dat jouw schema niet werkt.

Om het geheel aan te sturen heb je een klein programmatje nodig. Het is heel simpel zelf te maken, maar voor de mensen die minder verstand van programmeren hebben staat hier: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/Hdd%20Led%20Bar.zip een simpel programmatje. (met dank aan Ktipr, hij heeft ook een deel van het programma gemaakt )

Het bestaat uit 1 simpele handleiding, 2 executables, 1 dll en 3 bestanden die instellingen opslaat. De dll moet in de map van de executables staan, evenals de andere bestanden (behalve de handleiding). Het bestand "Hdd Led Bar.exe" opent het programma en geeft je de mogelijkheid alle instellingen te veranderen. Het bestand "Hdd Led Bar Boot.exe" kun je in je opstarten map zetten. Dan loopt het programma op de achtergrond verder zodra je Windows opstart.

Handige links
Heb je heldere leds gebruikt, en levert jouw printerpoort niet genoeg stroom? Bouw dan dit schema na voor elk ledje dat je aan wilt sluiten.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34

Ohja, en tweakers, ik of wie dan ook is niet aansprakelijk voor enige geleden schade, veroorzaakt door deze tutorial.

[ Voor 4% gewijzigd door AcouSE op 29-04-2004 10:02 . Reden: Copy en Paste zonder bronvermelding is niet netjes, foei! ]

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Goeie tutorial, maar ik vind het gebruikte schema niet echt 'fijn' voor mijn printerpoort, deze is namelijk heel erg gevoelig voor kortsluiting/overbelasting.

Ik zou zowiezo optocouplers gebruiken en leds apart voeden i.p.v. via printerpoort.

En vooral omdat je printerpoort 9/10x op je moederbord zit en je die als er iets fout gaat dus weg kan gooien.

En zo moeilijk is het niet hoor om een gewone HD, vu-meter te bouwen.
Gewoon op de site van Exter Klik een printje bestellen, en een paar onderdelen erop solderen en je bent klaar. Bovendien heb je bij de schakeling van Exter geen extra programma nodig die ook weer de nodige processorkracht aftapt.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr GAmba op 28-04-2004 22:26 ]

Signature unavailable

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Vette tutorial!
Misschien een beetje offtopic maar zo kan het natuurlijk ook: (staat ook in kleine mods topic btw)

Pics: (met el cheapo digicam gemaakt dus niet geweldig)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~joen/002.jpg
VUmeter met stukje 3,5" afdekklepje.

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~joen/009.jpg
De achterkant, met weerstandje

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~joen/005.jpg
hier half in mijn kast geschoven. Hij past voor geen meter omdat mijn front behoorlijk bol is. :(

gewoon direct aangesloten op de pinnen van de hddled
Hij zal zeker komen in mijn nieuwe kast (zie 1 pagina terug in dit topic) maar dan gestealth en hopelijk met backlight :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vermicellisoep op 28-04-2004 22:32 ]

Nooooh! Stahp!

Verwijderd

Topicstarter
als je zulke leds gebruikt gaat het volgens mij wel goed ik heb ze ook gebruikt.

Sterkte bij 10mA: 500 mcd
Doorlaatspanning: 2.1 - 2.4 Volt
Maximum stroom: 20mA

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Eeeh, leds zonder voorshakel weerstand is een HEEEL slecht idee, leds hebben van zichzelf pracisch geen weerstand en in theorie zou jouw schema dus oneindig veel vermogen trekken, gelukkig voor jouw hebben dradne ook een weerstand... maar dis duidelijk geen goed plan (in ieder geval niet als je wil dat je leds lang meegaan, want zoveel ampere kunnen die dingen niet hebben, ze branden wel, maar gaan langzaam uit (en dan niet meer aan :P))

Verwijderd

Topicstarter
Vermicellisoep schreef op 28 april 2004 @ 22:28:
Vette tutorial!
Misschien een beetje offtopic maar zo kan het natuurlijk ook: (staat ook in kleine mods topic btw)

Pics: (met el cheapo digicam gemaakt dus niet geweldig)

[afbeelding]
VUmeter met stukje 3,5" afdekklepje.

[afbeelding]
De achterkant, met weerstandje

[afbeelding]
hier half in mijn kast geschoven. Hij past voor geen meter omdat mijn front behoorlijk bol is. :(

Hij zal zeker komen in mijn nieuwe kast (zie 1 pagina terug in dit topic) maar dan gestealth en hopelijk met backlight :)
jah niet iedereen heeft zown ding thuis :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 28 april 2004 @ 22:30:
Eeeh, leds zonder voorshakel weerstand is een HEEEL slecht idee, leds hebben van zichzelf pracisch geen weerstand en in theorie zou jouw schema dus oneindig veel vermogen trekken, gelukkig voor jouw hebben dradne ook een weerstand... maar dis duidelijk geen goed plan (in ieder geval niet als je wil dat je leds lang meegaan, want zoveel ampere kunnen die dingen niet hebben, ze branden wel, maar gaan langzaam uit (en dan niet meer aan :P))
mijne staat al 3 weken continu aan en doet het geweldig hoor :P

• Vermicellisoep

Vermicellisoep

Nonsultant

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 22:31:
[...]

jah niet iedereen heeft zown ding thuis :P
Good point, maar ga een keer naar de gemeentelijk dump en zoek eens een hele ouwe versterker, multimeter, radio enz...

Nooooh! Stahp!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14
Goede tut. Ik denk dat ik er misschien zelfs nog iets mee ga doen :) Als ik dit zo zie kan ik zelfs nog dit solderen (totale noob en nooit opgelet bij techniek).
Maar mijn vraag is, ik heb een SATA hardeschijf die niet werkt via de standaard HD-led aansluiting op mijn moederbord (weet niet waarom en hoe op te lossen), doet deze meter het dan nog steeds als ik hem aan de Hd-led (-) sluit?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Topicstarter
Althalus schreef op 28 april 2004 @ 22:36:
Goede tut. Ik denk dat ik er misschien zelfs nog iets mee ga doen :) Als ik dit zo zie kan ik zelfs nog dit solderen (totale noob en nooit opgelet bij techniek).
Maar mijn vraag is, ik heb een SATA hardeschijf die niet werkt via de standaard HD-led aansluiting op mijn moederbord (weet niet waarom en hoe op te lossen), doet deze meter het dan nog steeds als ik hem aan de Hd-led (-) sluit?
heeft hij een aparte hdd led dan?

als je maar de min gebruikt van een hdd led die ingebruik is dus knipperd

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14
Tja dat is dus het probleem, er knippert wel iets, maar niet met de Harde schijf activiteit mee(gaat ritmisch) en er zit ook geen aparta SATA led op. Maar dit is vrij offtopic eigenlijk :P. Het is dus wel belangrijk dat je de min van een actieve led neemt

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Topicstarter
Althalus schreef op 28 april 2004 @ 22:48:
Tja dat is dus het probleem, er knippert wel iets, maar niet met de Harde schijf activiteit mee(gaat ritmisch) en er zit ook geen aparta SATA led op. Maar dit is vrij offtopic eigenlijk :P. Het is dus wel belangrijk dat je de min van een actieve led neemt
jah want dat leest hij uit

Verwijderd

wel leuk gedaan mischien ook leuk om te maken maar mijn lcd heeft al mijn printerpoort in gebruik hoe kan ik dit dan oplossen? gaat dit niet via serieel?

Verwijderd

SA007 schreef op 28 april 2004 @ 22:30:
het leuke is dat een gemiddelde printerpoort niet meer dan +/- 20 mA kan leveren per pootje, net genoeg om uberhaupt een led op te laten branden.
't is wel netter met wat transistors (kan je ook fellere led's gebruiken of andere dingen).

Verwijderd

Lekker Gecopyed en Gepaste :)

Bron : www.tweakzone.nl Met dank aan Robert.S :P

Leuke Tut ja, ik ga hem denk ik niet maken want hij draait niet op Oude mobo's

Zoals P3, AMD k6 of P2 Mobo's.

Ik zelf gebruik Windows 98 met De Nieuw VB maar zonder enig succes doet die het. Hij reageert dus nie top me hdd-activity.

Jammer van zo'n mooie en leuke tut!

• Ghannes
  • Laatst online: 25-11 22:32
leuk dat je dit gemaakt hebt,
De source van het programmaatje geef je niet vrij?

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Ghannes schreef op 28 april 2004 @ 23:39:
leuk dat je dit gemaakt hebt,
De source van het programmaatje geef je niet vrij?
Hij heeft dit niet gemaakt Afbeeldingslocatie: http://forum.tweakzone.nl/img/sm/12.gif

Hij heeft het ge-copy-paste van tzone zonder even toestemming te vragen of een fatsoenlijke bronvermelding erbij te zetten.

En de bron geef ik liever niet openbaar vrij. Mensen die er belang bij hebben mogen me altijd een mailtje sturen. (ja, ik weet het, dit proggie geeft hier en daar de nodige foutmeldingen) De mensen die zelf met hun printerpoort willen rotzooien, en het willen aansturen met een zelfgemaakt programmatie raad ik aan hier even te kijken. Er staat een stukje broncode voor visual basic en ook de nodige uitleg en schema's zijn gegeven.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter: Een bronvermelding is wel op z'n plaats als je iemands post van een ander forum gewoon copy en paste.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 15:48

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

een software/hardware oplossing, omg dit is zooooo oud.
dit was onze instap oefening voor VB 8)7
je kan gewoon een voeding ergens weg halen, dus het heeft geen flikker met je HDD uit te staan, en zoizo zou ik opto's gebruiken.
met Vb kan je snel wat dingen inelkaar flansen, maar waarom je zo weinig lichtjes gebruikt snap ik niet, je kan namelijk nog zowizo 4 bij doen van de indicatie van de printer poort, maak hiervan een array en je hebt 32 led bar, lijkt me toch veel sweeter.
owjah Jatten is NIET LIEF! :r

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 23:29:
Lekker Gecopyed en Gepaste :)

Bron : www.tweakzone.nl Met dank aan Robert.S :P

Leuke Tut ja, ik ga hem denk ik niet maken want hij draait niet op Oude mobo's

Zoals P3, AMD k6 of P2 Mobo's.

Ik zelf gebruik Windows 98 met De Nieuw VB maar zonder enig succes doet die het. Hij reageert dus nie top me hdd-activity.

Jammer van zo'n mooie en leuke tut!
jah ik weet het ik heb het er ook boven gezet,

bij een friend van mij die heeft een pentium 2 werkt hij wel alleen hdd actieviteit niet.

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 29 april 2004 @ 10:03:
Topicstarter: Een bronvermelding is wel op z'n plaats als je iemands post van een ander forum gewoon copy en paste.
jah had ik wel moeten doen jah 8)7 8)7

• Ghannes
Robertstoppels schreef op 29 april 2004 @ 09:47:
[...]

Hij heeft dit niet gemaakt [afbeelding]

Hij heeft het ge-copy-paste van tzone zonder even toestemming te vragen of een fatsoenlijke bronvermelding erbij te zetten.

En de bron geef ik liever niet openbaar vrij. Mensen die er belang bij hebben mogen me altijd een mailtje sturen. (ja, ik weet het, dit proggie geeft hier en daar de nodige foutmeldingen) De mensen die zelf met hun printerpoort willen rotzooien, en het willen aansturen met een zelfgemaakt programmatie raad ik aan hier even te kijken. Er staat een stukje broncode voor visual basic en ook de nodige uitleg en schema's zijn gegeven.
Heb je een mail gestuurd.

[edit]
Heb het ook even gebouwd, ziet wel leuk uit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ghannes op 29-04-2004 13:04 ]

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Ghannes schreef op 29 april 2004 @ 12:23:
[...]
Heb je een mail gestuurd.

[edit]
Heb het ook even gebouwd, ziet wel leuk uit :)
Nog niet gehad...

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11 22:08

MF

Take a Seat

Vermicellisoep schreef op 28 april 2004 @ 22:28:
Vette tutorial!
Misschien een beetje offtopic maar zo kan het natuurlij........KNIP.........in mijn nieuwe kast (zie 1 pagina terug in dit topic) maar dan gestealth en hopelijk met backlight :)
Hoeveel Ohm is dat weerstandje? Zelf heb ik namelijk ook nog zo'n ding liggen weet alleen niet wat ik er tussen moet zetten.

• Ghannes
klopt werd terug gestuurd. Kun je me de source mailen? ghannesATplanetPUNTnl

[ Voor 9% gewijzigd door Ghannes op 29-04-2004 23:08 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Van dat schema wor dik niet echt vrolijk, hier is er eentje met een 373 bufferchip; hiermee bescherm je je parallele poort :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/liquidsmoke/schematic.gif

deze komt van pointofnoreturn, er is ook al kant en klare software beschikbaar.

• Ghannes
LiquidSmoke schreef op 30 april 2004 @ 10:39:
Van dat schema wor dik niet echt vrolijk, hier is er eentje met een 373 bufferchip; hiermee bescherm je je parallele poort :)

[afbeelding]

deze komt van pointofnoreturn, er is ook al kant en klare software beschikbaar.
Met een transistor is toch ook goed? Dus gewoon 8x deze schakeling op de plaats van een led:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000034.gif
Dan wordt je lpt toch ook beschermd?

Verwijderd

Ghannes schreef op 30 april 2004 @ 10:55:
[...]

Met een transistor is toch ook goed? Dus gewoon 8x deze schakeling op de plaats van een led:
[afbeelding]
Dan wordt je lpt toch ook beschermd?
is ook goed. Dat bufferding is waarschijnlijk niets meer dan 8 van die schakelingen naast elkaar in 1 behuizing :)

• Vermicellisoep

Vermicellisoep

Nonsultant

MF schreef op 29 april 2004 @ 15:33:
[...]

Hoeveel Ohm is dat weerstandje? Zelf heb ik namelijk ook nog zo'n ding liggen weet alleen niet wat ik er tussen moet zetten.
10,4 ohm als ik dat schemaatje goed lees. lijkt me wat weinig (de kleurcode is BruinZwartGeel-Goud, misschien dat iemand ff kan nakijken?)

Ik heb gewoon een willekeurige weerstand uit een doosje die ik ooit van m'n oom heb gekregen gepakt en geprobeert, in 1 keer goed :)

Edit:
Oeps, ik als dus toch niet goed 8)7
1040000= 1040K

PS: De backlight is bijna af, resultaat komt wel in kleine mods topic...

[ Voor 20% gewijzigd door Vermicellisoep op 30-04-2004 16:09 . Reden: typo ]

Nooooh! Stahp!

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 15:30

TrasherXL

Bicky burger for life

hier een zelfgemaakte programma met source code (delphi 7)

- cpu activity
- nightrider achtig test effect
- tasktrayed
- dlportio vereist!!!!

http://adrie.no-ip.com/LEDBAR.rar

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
TrasherXL schreef op 01 mei 2004 @ 19:32:

- cpu activity
- tasktrayed
- dlportio vereist!!!!

Ik zie alleen een sourcecode hoor!
Het proggie lijkt me handig maar ik heb geen delphi op het moment dus, kun je m ook compileren en erbij zetten?

[edit]
Ik heb het ook maar eens gemaakt, ziet er wel grappig uit, maar na zoveel tijd gaan er lampjes bij mij uit :S weet iemand hoe dit kan?
ik heb geen weerstanden dus dat is het niet
[edit]

[ Voor 19% gewijzigd door Johnsel op 02-05-2004 13:38 ]

• Johnsel
Johnsel schreef op 02 mei 2004 @ 13:36:
[...]

Ik zie alleen een sourcecode hoor!
Het proggie lijkt me handig maar ik heb geen delphi op het moment dus, kun je m ook compileren en erbij zetten?

[edit]
Ik heb het ook maar eens gemaakt, ziet er wel grappig uit, maar na zoveel tijd gaan er lampjes bij mij uit :S weet iemand hoe dit kan?
ik heb geen weerstanden dus dat is het niet
[edit]
[edit2]
ik heb ook wel baat bij de source van robert s.
Wil je me die mailen?

[johnny][@][johnsel][.com] zonder de [ ]

edit3

aarch ipv edit quote gedaan :S

[ Voor 4% gewijzigd door Johnsel op 02-05-2004 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn er hier nog mensen die er ook 1 hebben gemaakt of niet?

• Ghannes
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 16:45:
zijn er hier nog mensen die er ook 1 hebben gemaakt of niet?
ja, hoezo?

Verwijderd

Topicstarter
leuk om te posten....

• Johnsel
TrasherXL schreef op 01 mei 2004 @ 19:32:

- cpu activity
- tasktrayed
- dlportio vereist!!!!

*kickje nogmaals:

Trasher, ik wil je proggie wel bekijken maar ik heb het geld niet voor delphi en ben braaf hoor! kun je de exe erbij doen ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op mijn site staat ook een LM3914 schema voor een HDD LED Meter, waarop je gewoon 5V en de HDD LED connector kunt aansluiten: http://balusc.xs4all.nl » Tweaks » HDD LED Meter :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 mei 2004 @ 09:36:
Op mijn site staat ook een LM3914 schema voor een HDD LED Meter, waarop je gewoon 5V en de HDD LED connector kunt aansluiten: http://balusc.xs4all.nl » Tweaks » HDD LED Meter :)
maar het leuke van deze tutorial was jusit dat het zo simpel was en deze is weer ingewikkelder
Pagina: 1