Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] LCD werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een poging gedaan tot het maken van een LCD scherm voor de pc. Toen ik na enige tijd klaar was met solderen ed. en de benodigde software had geinstaleerd deed hij niet wat hij behoorde te doen. In plaats van normale tekst liet deze een reeks tekens zien die steeds maar weer verandere.
Ik heb er een klein filmpje van gemaakt:
http://home.wanadoo.nl/willie_polman/IM000242.AVI

ik gebruik een standaard 16x2 LCD scherm die te verkrijgen is bij conrad, type= av1624.

Ik heb de bekabeling al 3 keer gecontroleerd en 1 keer opnieuw gesoldeerd.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?, misschien een verkeerde controller op het LCD?

Verwijderd

welke software gebruik je ??
Heb je de benodigde DLL op je systeem staan ? (die dllportio.dll)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 22:12:
welke software gebruik je ??
Heb je de benodigde DLL op je systeem staan ? (die dllportio.dll)
Ik gebruik het programma smartie5.2 en heb ook de I/O driver (Port95nt) geinstaleerd.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
mm, ik hoop dat die port95nt ook onder xp en alles werkt, want xp heeft veel "complexere" aansturing :P qua poorten waardoor heel veel oudere dll's niet werken, ook even kijken of smartie die controller ondersteund (en erop ingesteld staat)

offtopic:
De borden op busstation nijmegen doen dat ook continu, vooral perron A :P :D

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op 28 april 2004 @ 22:26:
mm, ik hoop dat die port95nt ook onder xp en alles werkt, want xp heeft veel "complexere" aansturing :P qua poorten waardoor heel veel oudere dll's niet werken, ook even kijken of smartie die controller ondersteund (en erop ingesteld staat)

offtopic:
De borden op busstation nijmegen doen dat ook continu, vooral perron A :P :D
Ik heb het display ook op een andere pc aangesloten waar win98 op geinstaleerd staat en daar had ik hetzelfde probleem :'(

• SA007
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
alles goed ingesteld??

want er zijn verschillende controllers en er is meestal geen autodetectie ofzo, dus da ding neemt een standaard en dan kan je wazige dingen krijgen...

Verwijderd

Zoiets heb ik gehad toen ik er een te lange kabel aan had (ongeveer 10 meter, don't ask). Ik kan me voorstellen dat het met een slechte kabel ook fout kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 22:35:
Zoiets heb ik gehad toen ik er een te lange kabel aan had (ongeveer 10 meter, don't ask). Ik kan me voorstellen dat het met een slechte kabel ook fout kan gaan.
Ehm bij het proggie dat ik gebruik kan je verder nix instellen voor controller of driver, en de kabel is het probleem denk ik ook niet, want tis maar een kabel van 1,5 meter die ik vanmiddag gekocht heb

Verwijderd

meet eens even alle datapennen door, zoiets kreeg ik ook, toen was er een data lijntje los (2*8 display uit een Laserjet).

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:57

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Dit ziet er ook voor mij bekend uit.

Redenen kunnen zijn (zoals ook al door sommige anderen aangegeven)
- te lange kabel (ga bij flatcable maar uit van langer dan 1,5m en je krijgt problemen)
- toch een slecht contact ergens
- LPT niet goed ingesteld (eens instellen op ECP of EPP)
- poort conflict (ander progje gebruikt ook de LPT)

port95nt.exe werkt perfect onder XP dus lijkt me niet zo het probleem.

Probeer eens DIT progje eens. Hiermee kun je heel mooi je LCD testen. Als het met dit prog werkt dan kun je eens verder kijken met andere software.

Heb in het begin ook gewerkt met smartie maar werkte niet lekker. Ik gebruik nu LCDstudio en heb daar nog geen problemen mee gehad misschien een tip :P

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• Ghannes
  • Laatst online: 13:19
het zou kunnen dat je ook nog een andere driver gebruikt om de lpt aan te sturen. Ik had NTPORT en dllportIO beide draaien, dat leidde tot problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Carp_Hunter schreef op 29 april 2004 @ 01:31:
Dit ziet er ook voor mij bekend uit.

Redenen kunnen zijn (zoals ook al door sommige anderen aangegeven)
- te lange kabel (ga bij flatcable maar uit van langer dan 1,5m en je krijgt problemen)
- toch een slecht contact ergens
- LPT niet goed ingesteld (eens instellen op ECP of EPP)
- poort conflict (ander progje gebruikt ook de LPT)

port95nt.exe werkt perfect onder XP dus lijkt me niet zo het probleem.

Probeer eens DIT progje eens. Hiermee kun je heel mooi je LCD testen. Als het met dit prog werkt dan kun je eens verder kijken met andere software.

Heb in het begin ook gewerkt met smartie maar werkte niet lekker. Ik gebruik nu LCDstudio en heb daar nog geen problemen mee gehad misschien een tip :P
ik heb de LPT poort in de bios al op alle variaties gehad maar dit leverde telkens hetzelfde resultaat... ;(

hoe kan ik zien of er iets anders ook de LPT poort gebruikt?

ik zal nu even het test programmatje testen

Verwijderd

Topicstarter
na het test progamma gedraait te hebben werd de eerste regel vol '*' geschreven en de 2e regel voor de helft, na nog een keer draaien stond ook de 2e regel vol :? .

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:57

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Andere i/o drivers zoals dllportio of winio.

Hoelang is je kabel??
Lijkt er verdomd veel op dat die telang is of ergens gebreken toont.

P.S.
Heb je ook al es geprobeert met het test progje om 4bits te gebruiken ipv 8bits

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

Verwijderd

Topicstarter
Carp_Hunter schreef op 29 april 2004 @ 18:39:
Andere i/o drivers zoals dllportio of winio.

Hoelang is je kabel??
Lijkt er verdomd veel op dat die telang is of ergens gebreken toont.

P.S.
Heb je ook al es geprobeert met het test progje om 4bits te gebruiken ipv 8bits
zoals al eerder vermeld is de kabel 1,5 meter, dus te lang lijkt me sterk aangezien sommige een kabel van 10 meter succesvol hebben gebruikt.

Ook heb ik de 4 bits mode geprobeert maar dit leverde geen resultaat
Pagina: 1