Toon posts:

probleem met internetverbinding krijgen met draadloze router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een draadloze router gekocht,maar er is een probleempje. Ik heb een Asus WL-500g en kabel internet van @home. Nu heb ik thuis 1 computer met een wireless lan kaartje ook van Asus (die erbij hoort zeg maar) en 1 computer met lan aangesloten op de router. Probleem is dat hij wel een nieuw ip adres aanmaakt en zo, maar ik kan geen verbinding met internet maken. Bij de ene computer voor het wireless geeft hij ook de signaal sterkte aan en zo, maar als ik dan met het asus search programma zoek naar de router vind hij niks? wie wat hoe kan dat ? wat zou ik moeten ver :) anderen of wat heb ik fout gedaan?

Verwijderd

Zijn de Accesspoint en de PC wel op elkaar afgestemd? Channel nummer en SSID dus.

Probeer overigens het management eens via een vaste verbinding. Ik weet niet of de Asus zichzelf beschermt tegen management via draadloos.

De Windows XP automatische-verbinding-zoeker werkt alleen als "SSID Broadcast" aan staat op het accesspoint. Als SSID broadcast dus uitstaat dan moet de XP machine weten hoe de accesspoint heet, anders maakt die geen verbinding.

Als de verbinding wel werkt (IP adres wordt netjes ge-DHCP-ed) dan kan het nog zijn dat je IP forwarding (routing) moet aanzetten op de router voor wat betreft het wireless.

Check ook overigens of je niet stoort op eventuele andere AP's in de buurt (scan de omgeving met de PC, met de accesspoint/router uit, en als er een andere AP in de buurt is, zet de channel van jouw AP minimaal 3 nummers verder, of terug.

Dit zijn zomaar wat dingen die je tegen kan komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 22:08 . Reden: klein stijlfoutje verholpen ]

Verwijderd

Topicstarter
Zijn de Accesspoint en de PC wel op elkaar afgestemd? Channel nummer en SSID dus. Probeer overigens het management eens via een vaste verbinding. Ik weet niet of de Asus zichzelf beschermt tegen management via draadloos.
De Windows XP automatische-verbinding-zoeker werkt alleen als "SSID Broadcast" aan staat op het accesspoint. Als SSID broadcast dus uitstaat dan moet de XP machine weten hoe de accesspoint heet, anders maakt die geen verbinding.
Als de verbinding wel werkt (IP adres wordt netjes ge-DHCP-ed) dan kan het nog zijn dat je IP forwarding (routing) moet aanzetten op de router voor wat betreft het wireless.
Check ook overigens of je niet stoort op eventuele andere AP's in de buurt (scan de omgeving met de PC, met de accesspoint/router uit, en als er een andere AP in de buurt is, zet de channel van jouw AP minimaal 3 nummers verder, of terug.
Dit zijn zomaar wat dingen die je tegen kan komen.

Ik ben nogal een newbie op dit gebied dus hoe stel ik dat channel nummer dan af en ook die andere opties over de ssid broadcast zou je dat iets beter uit kunnen leggen.. ;)

Verwijderd

Als je de config-web-pagina op de Accesspoint/router hebt gevonden, blader dan eens door alle opties heen. Als je iets stuk maakt kun je altijd nog factory resetten.

bij AP settings zou het SSID (ook wel ESSID genoemd) en het channel nummer in te stellen moeten zijn.

Ik heb hier niet zo'n zelfde Asus erbij, dus weet niet precies hoe je erin moet komen.

Maar het belangrijkste is: over het algemeen zijn dat soort apparaten vanuit de fabriek zo ingesteld dat ze wijdopen staan. Dus plug en play zeg maar.

Dus als er een "reset" knopje op zit, hou die eens 10 a 15 seconden ingedrukt, restart beide PC's (de ene via het LAN en de andere via draadloos dus) en dan zou je al een heel eind moeten komen.

Controleer dan of de PC die aan het LAN zit met DHCP een IP adres en een default gateway heeft gekregen, en probeer dan eens met de browser naar "http://<default-gateway-ip-adres>" te gaan.

Met een beetje geluk krijg je de configuratie-website aan de lijn.

Dan kijken we wel verder

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dus niet op die config web pagina komen. Dat is een beetje mijn probleem. Ik heb het gevoel dat alleen de router de internet verbinding niet door wil geven en hij wordt natuurlijk nog niet gevonden op de pc.