[guide] Budget Gamesysteem €1200 discussie/feed-back

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:51

Tjark

DON'T PANIC

goed systeem, weinig op aan te merken.

misschien dat je ipv die memorystick een koptelefoon met microfoon kan doen. Is meer gamer gericht dan een flashstick. booten kan van cdrom.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi systeempje en ja de processor mijn 2500 barton loopt ook op 3200+ snelheid dat moet je met deze ook wel halen :D

edit:
Ik vergeet bijna een eventuele extra cd/dvd speler voor het on the fly kopieren

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Leuk dat we hier ook onze blik over mogen laten gaan!!!

Ik had een paar (kleine puntjes):
- Die AMD 3000+ mag ook een 2800+ zijn, bij games heb je al dat geweld niet nodig (mijn 2600+ trekt ook alles met gemak). Scheelt weer 27,-.
- Ik zou de HDD niet SATA nemen. Mensen die er niet extreem veel verstand van hebben, hebben altijd moeite met alleen een SATA disk als bootdisk (drivers, etc.). Scchelt ook weer 11,-
- Ik zou echt nog een DVD/CD-ROM Drive erbij plaatsen.
- Een headsetje is een leuk idee, maar er is zo'n verschil in prijs/model/kwaliteit dat een goed advies moeilijk is te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 21:18
AJ1815 schreef op 28 april 2004 @ 15:50:
Leuk dat we hier ook onze blik over mogen laten gaan!!!

Ik had een paar (kleine puntjes):
- Die AMD 3000+ mag ook een 2800+ zijn, bij games heb je al dat geweld niet nodig (mijn 2600+ trekt ook alles met gemak). Scheelt weer 27,-.
In de vorige BBG werd de 3000+ ook al gebruikt, dus het is wel een beetje apart dat deze nu weer vervangen zou worden door een 2800+. Die 27,- zou dan wel weer voor een extra cd-rom-speler gebruikt kunnen worden (ikzelf mis die helemaal niet, maar anderen blijkbaar wel :) ).

Als er een 2800+ in komt, is de Barton-variant het best denk ik. Uit verschillende benchmarks blijkt dat de 256KB extra L2 cache vooral tijdens games veel uitmaakt ipv de 170 extra MHz'en (wat misschien ook wel aantoont dat die extra MHz'en van de 3000+ niet echt nodig zijn ;) ).
- Ik zou de HDD niet SATA nemen. Mensen die er niet extreem veel verstand van hebben, hebben altijd moeite met alleen een SATA disk als bootdisk (drivers, etc.). Scchelt ook weer 11,-
Ik geef toe dat het even wat lastiger is om de boel te installeren, maar ik denk ook dat de snelheidswinst dat wel goed maakt. De HDD blijft een bottle neck en elke snelheidswinst is dan mooi meegenomen.
- Ik zou echt nog een DVD/CD-ROM Drive erbij plaatsen.
Dat zal dan een "LG 16x48x, GDR8162BI (Zwart)" a 25,- worden.
- Een headsetje is een leuk idee, maar er is zo'n verschil in prijs/model/kwaliteit dat een goed advies moeilijk is te geven
TjarkVerhoeven schreef op 28 april 2004 @ 14:51:
misschien dat je ipv die memorystick een koptelefoon met microfoon kan doen. Is meer gamer gericht dan een flashstick. booten kan van cdrom.
De memory stick wordt vooral meegenomen als vervanging van de floppy drive en is vaak net even wat makkelijker te gebruiken dan een cd'tje als je een paar kleine bestandjes moet meenemen/overzetten. Verder is een memory stick ook wat handzamer.

Headsets worden net als bijvoorbeeld webcams en printers niet meegenomen, omdat veel mensen ze nog wel hebben liggen, ze niet cruciaal zijn voor een systeem en omdat het vaak aardig persoonlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De guides leven verder als stickies, en het is wat overzichtelijker om de discussie en de guide zelf gescheiden te houden. Ik heb wat reacties gesplitst naar een nieuw topic, vandaar ziet de topicstart er wat raar uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, misschien vinden jullie mij een zeikerd, maar ik ben van mening dat je voor een budget systeem moet kijken naar wat je nodig hebt, niet naar wat het moet gaan kosten...

Ik bedoel; de helft van de dingen die elke keer in het budget internet pctje verschijnen zijn complete overkill... En ook nu; een 2800+ of 2600+ lijkt mij ook ruim voldoende voor een budget game systeem... Het geld dat je overhoudt zou je beter uit kunnen geven aan een stapel DVD+R's ofzo... Ik bedoel; je moet ergens een grens trekken... en waarom moet dat elke keer op een bepaald bedrag zijn, in plaats van wat je nodig hebt.
Ik denk persoonlijk dat er meer mensen zoeken naar "wat heb ik nodig om een beetje leuk te kunnen gamen" dan naar "ik wil gamen, hoe raak ik 1200 euro kwijt"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Laatst online: 21:55

UTM

Imo is de Sata de minst beste keus. Mensen die aan de hand van zon lijst een systeem kopen zullen imho vrij veel moeite hebben met SATA te installen. Verder is die 160 Gig wel wat te zwaar voor een Game Systeem. Lekker een WD 120 GIG, daar zou ik voor gaan :)
Verder vind ik de titel: Budget niet echt helemaal kloppen. Als je ziet wat je hebt, en wat het allemaal kost is het imo niet echt bugdet ;). Standard lijkt me een betere benaming :+

[ Voor 28% gewijzigd door UTM op 28-04-2004 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
w03f schreef op 28 april 2004 @ 19:10:
Imo is de Sata de minst beste keus. Mensen die aan de hand van zon lijst een systeem kopen zullen imho vrij veel moeite hebben met SATA te installen. Verder is die 160 Gig wel wat te zwaar voor een Game Systeem. Lekker een WD 120 GIG, daar zou ik voor gaan :)
De installatie op een S-ATA schijf is nog niet eens zo moeilijk imo. Je hebt geen gedoe met master of slave, gewoon een disk aansluiten en booten. Vervolgens moet je wel tijdens de setup de drivers inladen, maar dit kan een leek nog wel. (gewoon de instructies volgen)

Tevens hebben de 160GB disken de beste prijs/capaciteit verhouding. Een MaXtor 120GB S-ATA is €96,-. Dat is net een tientje verschil voor 1/4 meer ruimte.
Houd er rekening mee dat ook games steeds meer ruimte innemen. Sommige mensen hebben liever alle CD's in image formaat om zo makkelijk te kunnen switchen (of om andere redenen), dat tikt ook wel aardig aan. Een vrij modern spel als UT2k4 of Far Cry neemt al enkele GB's in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Aikeleer schreef op 28 april 2004 @ 19:14:
[...]

De installatie op een S-ATA schijf is nog niet eens zo moeilijk imo. Je hebt geen gedoe met master of slave, gewoon een disk aansluiten en booten. Vervolgens moet je wel tijdens de setup de drivers inladen, maar dit kan een leek nog wel. (gewoon de instructies volgen)

Tevens hebben de 160GB disken de beste prijs/capaciteit verhouding. Een MaXtor 120GB S-ATA is €96,-. Dat is net een tientje verschil voor 1/4 meer ruimte.
Houd er rekening mee dat ook games steeds meer ruimte innemen. Sommige mensen hebben liever alle CD's in image formaat om zo makkelijk te kunnen switchen (of om andere redenen), dat tikt ook wel aardig aan. Een vrij modern spel als UT2k4 of Far Cry neemt al enkele GB's in.
True, maar hoeveel van die spellen install je?
Sommetje (en dan ruim geschat :o ):
code:
1
2
3
4
5
6
UT2k4 - 5 GIG
Far Cry - 5 GIG
BF: Vietnam - 5 GIG
Normale BF: - 5 GIG
-------------------------
Total - 20 GIG

Dan heb je dus voor 4 spellen 20 Gig en dan ook nog ruim geschat. Goed, je download wat. Slaat wat films op. Installed Windows. Luisters muziek. Imo kom je dan ong hierop uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Games - 40 GIG
WIN - 5 GIG
MP3 - 15 GIG
Films - 20 GIG
Downloads - 15 GIG
PROGS - 15 GIG
------------------------
Total - 110 GIG / 120 GIG

110 GIG van de 120 GIG. Nog over dus: 10 GIG, die krijg je imo niet zo snel meer op aangezien de rest vrij grof geschat is :)
Je hebt geen gedoe met master of slave, gewoon een disk aansluiten en booten
Als dit zijn standaard pc wordt, dan staat de schrijf al gewoon op master en heb je daar dus geen problemen meer mee

[ Voor 13% gewijzigd door UTM op 28-04-2004 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Ik, als passieve gamer, heb een partitie van 35GB vol met games staan op dit moment. Het is niet zo dat iedere gamer na een week z'n oude games van z'n HD afgooit, er zijn genoeg mensen die gewoon een leuke FPS er voor een tijd op laten staan, maar onderwijl toch wat andere games speelt. Zo hebben genoeg mensen op GoT UT1 nog naast UT2k4 en bewaren andere games die toch nog wel gespeeld worden op LANs.

Als je eenmaal gewend bent aan veel schijfruimte, wil je al snel meer. Zodra je 110GB vol hebt, en je download geregeld wat, zullen die laatste GBs sneller vol gaan dan je denkt. Dat heb ik ook gemerkt, ik ben begonnen met 80GB en al snel kwam er een 120GB disk bij. 40GB extra kost maar €10, daaar moet je dan niet moeilijk om doen denk ik dan. :)

Ik ben het er wel mee eens dat je net zo goed een P-ATA model kan nemen als een S-ATA, maar ik denk niet het mensen zoveel extra moeite gaat geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 28-04-2004 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Aikeleer schreef op 28 april 2004 @ 19:30:
Ik, als passieve gamer, heb een partitie van 35GB vol met games staan op dit moment. Het is niet zo dat iedere gamer na een week z'n oude games van z'n HD afgooit, er zijn genoeg mensen die gewoon een leuke FPS er voor een tijd op laten staan, maar onderwijl toch wat andere games speelt. Zo hebben genoeg mensen op GoT UT1 nog naast UT2k4 en bewaren andere games die toch nog wel gespeeld worden op LANs.

Als je eenmaal gewend bent aan veel schijfruimte, wil je al snel meer. Zodra je 110GB vol hebt, en je download geregeld wat, zullen die laatste GBs sneller vol gaan dan je denkt. Dat heb ik ook gemerkt, ik ben begonnen met 80GB en al snel kwam er een 120GB disk bij. 40GB extra kost maar €10, daaar moet je dan niet moeilijk om doen denk ik dan. :)

Ik ben het er wel mee eens dat je net zo goed een P-ATA model kan nemen als een S-ATA, maar ik denk niet het mensen zoveel extra moeite gaat geven.
An sich heb je gelijk, vooral op het gebied van de downloads en bij de games. Toch zal die Sata problemen opleveren :o
Zo hebben genoeg mensen op GoT UT1 nog naast UT2k4 en bewaren andere games die toch nog wel gespeeld worden op LANs.
* UTM my my my my my my >:) In de Finding Nemo Trend :P

[ Voor 5% gewijzigd door UTM op 28-04-2004 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Ok, ik heb de Athlon 3000+ vervangen door een 2800+ Barton en een gewone dvd/cd-lezer toegevoegd.

160GB zit volgens mij bij iedere gezonde tweaker binnen no-time vol. Mijn 120GB- en 60GB-schijf zitten ook al een tijdje stamp vol (en ik heb ook nog een dvd-brander). Ik koop geen nieuwe omdat die dan toch ook zo vol zit en ik weer met hetzelfde probleem zit :). Verder is de schijf, zoals Aikeleer ook al zei, het goedkoopst per GB, en als daar ruimte voor is binnen een budget pc lijkt mij dat een logische keus.

Als je een nieuwe pc koopt, wil je daar ook relatief nieuwe spul in hebben. Mensen die dit systeem willen, zullen vaak de losse onderdelen kopen en de pc zelf in elkaar zetten. Als deze persoon dit al vaker gedaan heeft is SATA geen probleem. Als deze persoon dit voor het eerst doet is het gewoon onderdeel van de uitdaging. Het is een beetje struisvogelpolitiek om bij een SATA-mobo een PATA-schijf te kopen :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Kheldar schreef op 28 april 2004 @ 21:07:
Ok, ik heb de Athlon 3000+ vervangen door een 2800+ Barton en een gewone dvd/cd-lezer toegevoegd.
Qua CPU lijkt het me een goede keuze. Verschil merk je echt bijna niet. En een DVD/CD lezer is imo altijd fijn :)
Over dat Sata gedoe. Ok, you're the boss :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

en toch zou ik de dvd speler er uit gooien en voor een headset gaan.
We hebben het hier over een budget systeem en waarom heb je een DVD speler nodig?
Games install je toch maar 1x en draai je dan van de hd af.

En kom niet aan met dat het handiger is om te kopieren: hoeveel kopieren mensen nou dat ze _echt_ niet 5 minuten kunnen wachten tot de image naar HD is gezet?

Tuurlijk in een duurder systeem kun je 'm erbij doen, maar een headset maakt dit echt een gamer pc en daar gaat het toch om?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
TjarkVerhoeven schreef op 28 april 2004 @ 23:43:
en toch zou ik de dvd speler er uit gooien en voor een headset gaan.
We hebben het hier over een budget systeem en waarom heb je een DVD speler nodig?
Games install je toch maar 1x en draai je dan van de hd af.

En kom niet aan met dat het handiger is om te kopieren: hoeveel kopieren mensen nou dat ze _echt_ niet 5 minuten kunnen wachten tot de image naar HD is gezet?
Nah alleen in dit topic zijn er al drie mensen die een extra speler waarderen.
Tuurlijk in een duurder systeem kun je 'm erbij doen, maar een headset maakt dit echt een gamer pc en daar gaat het toch om?
Er is nu opzich nog wel ruimte voor een eenvoudige headset. Ik kan de "Labtec Headset 331 Stereo" a 14,- nog wel toevoegen. Dan staat hij er iig bij en net als de muis en het toetsenbord kan iemand dan zelf bepalen of hij deze wil of zelf iets uitzoekt (het is niet zo dat je dit systeem moet nemen, het is meer een leidraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Het is misschien een budget gamesysteem, maar het is de bedoeling later vooral games te verkopen op DVD. Far Cry en UT2k4 zijn er al op dvd formaat voor zo ver ik weet (ik ben geen die-hard gamer om eerlijk te zijn). Ook een gamer kan nog wel eens iets downloaden, wil gewoon wat dingen backupen of wil nog wel eens een filmpje kijken op zijn/haar PC.

Een DVD-speler kost niet erg veel maar is dan toch wel erg handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet wel zeggen dat het eigenlijk geen budget game systeem is maar gewoon een standaard systeem met een 9800 pro 160 gb en een 2800+ barton

Maar het past binnen het budget en het is zeker wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

my point exactly... Er wordt in mijn ogen te weinig waarde gehecht aan het "budget" gedeelte... Ik bedoel; zou een 9600pro ook niet prima zijn werk doen... Zou 120 of 80gb ook niet genoeg zijn? Zoals ik eerder al zei, er wordt wel een hoop geld uitgegeven, maar aangezien de computerprogammatuur eigenlijk in ontwikkeling minder hard gaat dan hardware, vind ik het budget misschien een beetje te hoog... 1000 euro zou naar mijn idee beter op zijn plaats zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb dit topic nog niet echt doorgelezen, maar op het moederbord zit dual lan (1x 100mbit, 1x 1000mbit), misschien leuk om te vermelden

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
MikeyMan schreef op 29 april 2004 @ 13:11:
my point exactly... Er wordt in mijn ogen te weinig waarde gehecht aan het "budget" gedeelte... Ik bedoel; zou een 9600pro ook niet prima zijn werk doen... Zou 120 of 80gb ook niet genoeg zijn? Zoals ik eerder al zei, er wordt wel een hoop geld uitgegeven, maar aangezien de computerprogammatuur eigenlijk in ontwikkeling minder hard gaat dan hardware, vind ik het budget misschien een beetje te hoog... 1000 euro zou naar mijn idee beter op zijn plaats zijn...
Dan moet je je afvragen hoeveel je van je prestaties gaat opofferen om je budget met E 200 te gaan verlagen. Als je bijv. alleen al van een Radeon 9800 Pro overschakeld naar een Radeon 9600 Pro dan kost je dat in games de helft van je framerate. Is dat het waard? Een budget systeem hoeft nog niet te betekenen dat je perse langzame hardware gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Hielko schreef op 30 april 2004 @ 16:55:
[...]

Is dat het waard? Een budget systeem hoeft nog niet te betekenen dat je perse langzame hardware gaat gebruiken.
Nee, maar wel goedkopere hardware ;)
Verder:
Verder vind ik de titel: Budget niet echt helemaal kloppen. Als je ziet wat je hebt, en wat het allemaal kost is het imo niet echt bugdet ;). Standard lijkt me een betere benaming :+
uit:
[rml]w03f in "[ guide] Budget Gamesysteem €1200 discuss..."[/rml]
Vind toch echt dat Budget niet goed past bij dit systeem :+

[ Voor 42% gewijzigd door UTM op 30-04-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Leuk systeem en op een paar kleine dingetjes na die ik anders zou doen, vanwege mijn eigen voorkeur voor bepaalde merken, is het bijna het systeem die ik momenteel zelf ook op het oog heb.

Alhoewel ik wel kan aanraden om uit te kijken met zo'n goedkope kast inclusief voeding. Voor €40 een kast én een voeding is heel erg goedkoop, dus kijk niet raar op als die voeding niet alles even goed kan trekken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
December schreef op 30 april 2004 @ 17:01:
Alhoewel ik wel kan aanraden om uit te kijken met zo'n goedkope kast inclusief voeding. Voor €40 een kast én een voeding is heel erg goedkoop, dus kijk niet raar op als die voeding niet alles even goed kan trekken :)
Ik denk dat dit systeem nog wel gaat, maar in de tekst van de BBG merk ik ook op dat bij een uitbreiding (bijv HDD) of upgrade (bijv videokaart) een zwaardere voeding nodig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik vind de 160 Gig harde schijf wel erg groot. In mijn ervaring past de gebruiker zich gewoon aan de grootte van de harde schijf aan. Heb je een 20 Gig dan kan je daar ook mee uit de voeten. Als je nu een 80 Gig neemt voor dit systeem scheelt dat zo 40 Euro. En hier kan je toch een hoop op kwijt. Ook ben ik het ermee eens dat je moet kijken naar wat je nodig hebt. Elke euro besparing is bij een budgetsysteem mooi meegenomen zolang het niet ten kostte van de prestaties gaat. Dus veranderingen: Harde schijf van 80Gig en een AMD Athlon 2600+.
Die nutteloze DVD-brander kan helemaal weg (niet onmisbaar in een game-pc) en dan het bespaarde geld gebruiken voor een case met een zwaardere voeding (De Antec Sonata 380 Watt is echt geweldig) dan is er ook genoeg ruimte in de power om een eventuele latere upgrade toe te laten.
Twee dingen waar absoluut niet aan te toornen valt zijn de grafische kaart en het mobo. Die twee waarvoor nu is gekozen zijn, wat prijs/kwaliteit betreft, onbetwist de beste!
Verder zou het misschien leuk zijn om een CRT en een TFT monitor in het lijstje te zetten. Ik hoor steeds vaker dat mensen toch voor een TFT scherm gaan, zelfs al hebben ze niet veel geld.

Ps. 1200 Euro voor een budgetsysteem lijkt mij iets overdreven. Het zou misschien beter zijn als de best buy guide wat werd uitgebreid en dat er dan bijv. drie budgetsystemen worden samengesteld. 1 van 800 Euro, 1 van 1000 Euro en 1 van 1300 Euro. Dan een verhaaltje bij elk systeem over de prestatie die word ingeleverd om geld te besparen (zodat de lezer zelf kan bepalen of hij de geldbesparing en het prestatieverlies met elkaar in verhouding vind staan) en klaar is kees.

[ Voor 29% gewijzigd door UltraR-pc op 02-05-2004 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
De prijs voor het geheugen klopt niet. Het Dane Elec geheugen staat idd voor 44 Euro per stuk in de pricewatch, maar de winkel waar dat zo zou zijn verkoopt dat hele geheugen helemaal niet. Dit geheugen kost nu bij de goedkoopste zaak 54 Euro per stuk. Weer 20 Euro extra kosten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
UltraR-pc schreef op 02 mei 2004 @ 17:37:
De prijs voor het geheugen klopt niet. Het Dane Elec geheugen staat idd voor 44 Euro per stuk in de pricewatch, maar de winkel waar dat zo zou zijn verkoopt dat hele geheugen helemaal niet. Dit geheugen kost nu bij de goedkoopste zaak 54 Euro per stuk. Weer 20 Euro extra kosten |:(
Klopt, is ondertussen bijgewerkt in de PW. Dan nemen we weer gewoon TwinMos: goed spul en betaalbaar (51,-). Dan moet er nog 11,- weggewerkt worden en omdat erg veel mensen 160GB toch zoveel vinden, lijkt me dat een goede plek om te snijden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
Hielko schreef op 30 april 2004 @ 16:55:
[...]

Dan moet je je afvragen hoeveel je van je prestaties gaat opofferen om je budget met E 200 te gaan verlagen. Als je bijv. alleen al van een Radeon 9800 Pro overschakeld naar een Radeon 9600 Pro dan kost je dat in games de helft van je framerate. Is dat het waard? Een budget systeem hoeft nog niet te betekenen dat je perse langzame hardware gaat gebruiken.
Het feit dat een Radeon 9800 pro nog steeds een - zo niet dé - topper is onder de videokaarten geeft eigenlijk al aan het het geen budgetsysteem is.
Een topper onder de videokaarten heeft ook een topper onder de CPU's nodig, en een XP3000 is altijd nog een erg rappe jongen (tenzij je mega $$ gaat uitgeven).

Conclusie: hier zit topspul in, en 1200 euro is niet goedkoop. Wel voor wat je krijgt (want elke onderdeelprisj is de goedkoopste uit de pricewatch), maar niet voor iemand die een goedkoop maar goed presterend systeem zoekt, een XP2600 met R9600pro bijvoorbeeld.

Daar draaien alle games goed op, niet in de hoogste resolutie met 6x FSAA en dan nóg 80fps (want dat past bij een topsysteem), maar gewoon in een normale 1024x768 met 2x FSAA en 50fps. Een budgetsysteem dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 03-05-2004 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

^^^^with stupid^^^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
ATi heeft de Radeon 9800pro tegenover de 5900XT gezet, terwijl de 5900XT een "budget" versie is van de GeForce 5900. De 5900XT en de 9800pro zijn erg goed geprijsd voor zijn prestaties. Als je bijvoorbeeld kiest voor een XP2600 systeem en een Radeon 9600pro krijg je niet ineens een grote prijsdaling; denk hierbij maar aan net €100,-. Zie hier:

Productnaam(Sub)totaal
1ATi Radeon 9600 Pro 128MB€ 120,-
1Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2 Ultra400€ 95,-
1AMD Athlon XP 2600+ (1917Mhz, 512KB, 333MHz FSB, Boxed)€ 86,-
2Twinmos PC3200 256MB€ 110,-
1Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB)€ 80,-
1NEC ND-2500€ 77,-
1LG 16x48x, GDR8162BI€ 25,-
1Philips 109P40 19\"€ 301,-
1AOpen QF50A (black) (ATX, 300 Watt, Zwart)€ 40,-
1Logitech Z-640 5.1€ 61,-
1Logitech Internet Keyboard Black (PS/2)€ 11,-
1Logitech MX510 Optical Mouse (USB)€ 39,-
1Kingston FlashMemory Stick 64Mb€ 24,-
1Labtec Headset 331 Stereo Mono€ 14,-
Voeg deze artikelen toe aan je T.net winkelwagen€ 1083,-

Als je de videokaart wil veranderen is denk ik een 9800SE een betere keus. Deze presteert ongeveer gelijk aan de 9600XT blijkt in deze review en als je geluk hebt kan je hem ook nog modden naar de 9800PRO. Hij is maar €10,- duurder dan de 9600pro, waarbij je ook nog een dikke kans hebt dat je een versie met trager geheugen krijgt (300/400 i.p.v. 300/600).

Overigens is het budget van het budget game-systeem altijd al €1200,- geweest als ik het me goed herinner. :o

Als ik af ga op een budget van €1000,- en dit systeem als basis gebruik kom ik op dit (€999,-) (winkelmandje-link) uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 03-05-2004 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheldar
Aikeleer schreef op 03 mei 2004 @ 01:02:
Overigens is het budget van het budget game-systeem altijd al €1200,- geweest als ik het me goed herinner. :o
Heeft wel wat gewisseld, hier een historisch overzicht::+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Om dan toch even de vraag te stellen: wat verstaat men hier dan onder budget? Een computer koop je bijna altijd met een vast budget; als je van een 'laag' budget als €1200,- best goed spul kan halen, is erg leuk meegenomen. Maar ik krijg zo de indruk dat jullie €1200,- iets teveel vinden voor een budget game-PC... hoeveel moet er dan af om het wel 'budget' te maken?

Bij de BBguides is blijkbaar het budget van het budget game-systeem al meer veranderd, is het dan niet voor lang vast te stellen wat de Tweaker onder goekdoop verstaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, persoonlijk vind ik 1000 euro toch wel een beetje de max voor een budget-game-systeem... zeker als je de verklaringen van mijn medestanders hierboven leest lijkt 1000 euro mij een mooi bedrag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Aikeleer schreef op 29 april 2004 @ 00:46:
Het is misschien een budget gamesysteem, maar het is de bedoeling later vooral games te verkopen op DVD. Far Cry en UT2k4 zijn er al op dvd formaat voor zo ver ik weet (ik ben geen die-hard gamer om eerlijk te zijn). Ook een gamer kan nog wel eens iets downloaden, wil gewoon wat dingen backupen of wil nog wel eens een filmpje kijken op zijn/haar PC.

Een DVD-speler kost niet erg veel maar is dan toch wel erg handig. :)
Daarom zit er toch een DVD brander in het systeem? Kun je al die dingen mee doen (dvd's kijken en installeren).
Ik heb in m'n eigen systeem ook alleen een DVD brander. Waarom zou ik nog een 2e DVD 'alleen-speler' willen hebben? (Zeker in een budget pc is dit toch een luxe???)
Dus weg dat ding en een fatsoenlijke headset er in!

[ Voor 5% gewijzigd door Tjark op 03-05-2004 09:47 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TjarkVerhoeven schreef op 03 mei 2004 @ 09:46:
[...]

Daarom zit er toch een DVD brander in het systeem? Kun je al die dingen mee doen (dvd's kijken en installeren).
Ik heb in m'n eigen systeem ook alleen een DVD brander. Waarom zou ik nog een 2e DVD 'alleen-speler' willen hebben? (Zeker in een budget pc is dit toch een luxe???)
Dus weg dat ding en een fatsoenlijke headset er in!
DAn zou ik zeggen sloop die dvd brander eruit dat is eigenlijk alleen maar luxe ;) Ik geef toe het is makkelijk, maar heb je hem nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Aikeleer schreef op 03 mei 2004 @ 02:29:
Om dan toch even de vraag te stellen: wat verstaat men hier dan onder budget? Een computer koop je bijna altijd met een vast budget; als je van een 'laag' budget als €1200,- best goed spul kan halen, is erg leuk meegenomen. Maar ik krijg zo de indruk dat jullie €1200,- iets teveel vinden voor een budget game-PC... hoeveel moet er dan af om het wel 'budget' te maken?

Bij de BBguides is blijkbaar het budget van het budget game-systeem al meer veranderd, is het dan niet voor lang vast te stellen wat de Tweaker onder goekdoop verstaat? :)
Zoals ik al eerder heb gezegd: stel min. 2 budgetsystemen samen. Doe er 1 van echt weinig geld (die mensen zijn er ook) bijv. 850 Euro, en dan nog 1 van 1200. Met een goed verhaal erbij waarin de prestatieverschillen tussen deze twee systemen worden besproken. Dan kunnen mensen zelfs een systeem ergens tussen deze twee in nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, dan krijg je dus een Budget systeem, een midrange systeem en een topsysteem... Maargoed... tis opzich een idee, alleen lijkt mij het wel veel werk om dat elke keer te moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
MikeyMan schreef op 03 mei 2004 @ 11:16:
Mjah, dan krijg je dus een Budget systeem, een midrange systeem en een topsysteem... Maargoed... tis opzich een idee, alleen lijkt mij het wel veel werk om dat elke keer te moeten doen...
Tja, dat is waar, maar dan heb je wel een volledige buy guide. Volgens mij gaat de gebruikswaarde van de best buy guide flink omhoog met 3 gamesystemen ipv 2.
Het ligt er idd aan of mensen de moeite er voor over hebben. Ik hoop van wel, het lijkt mij wel een goede vooruitgang.
(Onze grote held Kheldar wil dit vast wel voor ons doen, toch? :Y) ) (anders ben ik wel bereid om 1x per kwartaal 1 zo'n systeempje in elkaar te draaien :*) )

[ Voor 20% gewijzigd door UltraR-pc op 03-05-2004 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
De guide staat inmiddels op de frontapge. Commentaar kan je nu dus via de reacties plaatsen. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.