Toon posts:

[Excel] CSV file goed inlezen excel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het forum goed afgespeurd naar een topic die een beetje mijn probleem benaderd. Ik heb een csv file gekregen met de volgende koppen

"HeadCat,""HeadCatDesc"",""Cat"",""CatDesc"",""RefArt"",""ArtDescr"",""StockArt"",""IncommingArt"",""Dealerprice"""

daaronder staat dan bevoorbeeld

COOLERS,""Coolers+Case Modding"",""AQUA"",""Watercooling Products AQUA COMPUTER"",""AQ-11011"",""Watercoolingset, complete set for cooling your CPU with water"",0.000000,0.000000,200.351200"

Ik zou em netjes in excell willen openen
maar dat is tot nu to niet gelukt

ik heb de file al hernoemd naar txt file zodat ik opties kan meegeven. maar dan is het nog niet helemaal goed

iemand ervaring ?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08 09:01
Staan daar echt overal dubbel-dubbelle aanhalingstekens("")? Je voorbeeld is niet consistent, op sommige plaatsen staan er maar enkele(") of helemaal geen. Ook varieert de positie van de komma.
Voor een echte csv file moet het zo zijn:
"text1","text2",1.23 (geen aanhalingstekens als het een getal is)

Excel heeft een nare bug als het op csv files aankomt waardoor het haast onbruikbaar is. CSV staat voor 'Comma Separated Values', maar Excel leest en schrijft CSV files met de system default decimaal en list separator.
Op een Nederlandse windows krijg je dus dit:
"text1";"text2";1,23 (Met een puntkomma scheidingsteken en decimale komma!)
En op een engelse windows zoals het bovenste (correcte) voorbeeld.
Als je correcte csv files belangrijk vind, dan is het verstandig om je system settings aan te passen. In mijn engelse windows xp is dat als volgt:
Kies in 'control panel>regional and language options' voor 'English (United states)'. Je kunt ook je huidige landinstelling laten staan, op 'customize' klikken en voor 'decimal symbol' een punt kiezen en voor list separator een komma.

• Batsies
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

Batsies

E-Developing

En text to columns wil niet helpen?

E-Developing

Verwijderd

Topicstarter
Ik had zo een idee dat ik weer wat raar in mijn handen gedropt kreeg...
Ik krijg em gesplitst hoor
en dan staan er een paar foutjes in die te overzien zijn
alleen de prijs dat is irritant, in excell word die weergegeven als 32.323.040
terwijl het 32.32304 moet zijn
als je dan celeigenschappen neemt en de decimalen op 2 zet dan krijg je nog iets leesbaars en kan je er nog een formule op verder bordurenMaar om het zo te krijgen ben ik spijtig genoeg teveel leek in excell