Toon posts:

[95] Windows opstarten vanaf verroestte bak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk zal ie wel niet goed staan, maar dit leek me de beste plek...

Net van mn pa een afgeschreven Compaq Pentium 2 PCtje gehad (jaren lang zn werk gedaan bij de lokale Rabobank) waar ik wat met Linux op wil klooien. Eerst wil ik m wel even in in Windows bekijken etc, opstarten lukt enkel met een bootflop. Ik kom dan in DOS terecht (terwijl eerder toch echt in het op het scherm verscheen Bezig met starten van Windows 95...) en ik kan enkel de A: schijf accessen, bij C:\ krijg ik enkel de melding de stationsaanduiding is ongeldig. Bij het opstarten verschijnt er het volgende iig op het scherm automatisch:
A:\>mode con cp prepare=((850) ega.cpi)
De MODE voorbereiden codetabel-functie is uitgevoerd.
A:\>mode con cp select=850
De MODE selecteren codetabel-funcite is uitgevoerd.

De A:\ schijf staat vol met van alles (regedit, fdisk, scandisk, uninstal etc) maar niets wat op w95 starten lijkt... De BIOS kan ik overigens niet accessen, password. Ik kan W95 eraf halen, maar ik heb geen drivers voor de CD-ROM speler (die ik overigens via DOS ook niet kan vinden) om w98 te installen...

Iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Verwijderd

BIOSRESET :7

Verwijderd

Is dit niet in de FAQ of op het forum te vinden dan? Volgens mij moet je gewoon die harde schijf formatteren en dan met een windows-bootflop alles opnieuw erop zetten. Of typ eens win als je met een bootflop bent opgestart en op de c-schijf bent. Dus eerst c: typen. ;)

En staat er geen sys.com op die bootflop? Dan kun je met a:\sys c: je hdd bootable maken...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 19:06 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

als et compaqjes zijn, zit er vaak een appart password reset knopje, en een cmos reset.
dus dan kan je iig in de bios komen.
oude compaqs hebben ook vaak de bios software op de harddisk staan (kleine partitie van 10MB ofzo). Ik neem aan dat dat er nog op zit, met Fdisk zou je hem moeten zien als een non-DOS partitie van een paar MB.
Je kan hem dan accessen door op F10 te rammen als rechtsboven een klein blokje knippert.

Verder vind je idd nergens op een bootflop "win95 starten" ofzo, das logisch.
je moet ff ruimte maken op de flop en een generic DOS CDROM driver er op zetten.
die roep je aan door in Config.sys "device=a:\bestand.sys /d:idecd001" te zetten.
dan zorg je dat MSCDEX.EXE op de flop staat en die roep je aan via Autoexec.bat door de regel "mscdex.exe /d:idecd01" te zetten.
dan kan je naar de CD toe (staat op de eerstvolgende beschikbare letter) en dan kan je setup starten.
Drivers kan je simpel van Compaq.com plukken door in de search et typenummer in te tikken.
Bijvoorbeeld "Deskpro XL 466" of "Prolinea 590", ligt er maar aan wat voor 1 je hebt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 19:05:
Is dit niet in de FAQ of op het forum te vinden dan? Volgens mij moet je gewoon die harde schijf formatteren en dan met een windows-bootflop alles opnieuw erop zetten. Of typ eens win als je met een bootflop bent opgestart en op de c-schijf bent. Dus eerst c: typen. ;)

En staat er geen sys.com op die bootflop? Dan kun je met a:\sys c: je hdd bootable maken...
C: kom ik al niet op.
Sys geeft: De vereiste parameter ontbreekt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 19:07:
[...]

C: kom ik al niet op.
Sys geeft: De vereiste parameter ontbreekt.
ff met Fdisk de partities wegmikken dan.
(behalve de bios softwarepartitie als die er is)
Dan maak je ff een nieuwe, en die formateer je.
dan doe je Sys C: en je zou iig van de HDD moeten kunnen booten.
dan volg je de verdere instructies over de CD en je kan dan windows installen.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Als er NT4 op heeft gestaan met NTFS, dan kom je inderdaad niet met een bootflop bij de c-schijf......

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een paar idee'tjes:

• Misschien draaide ze NT, dus NTFS, die niet met win95 bootflop te zien is
(ff fdisk draaien om te checken)
• Zit de harddisk er nogwel in? (kan zijn dat ze die vernietigd hebben natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 28-04-2004 19:11 ]

Ey!! Macarena \o/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Good point Raz en Frankie!

Kan je trouwens wel zien met een W98 bootflop. ff Fdisk starten en je kan zien of het een NTFS is.

Verwijderd

Topicstarter
HD zit er nog in, Fdisk merkt m wel op.
NT heeft ie als het goed is niet gedraaid. De andere tips dan maar proberen denk ik. Probleem is wel dat de CD-ROM drive niet standaard in de pc zat, is er later ingebouwd (is zelfs een DVD speler) dus dat word wat moeilijker drivers scoren.

Er staan nog geen partities op de HD zo te zien, hoe check ik precies of ie FAT of NTFS is?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 19:17 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Win95 bootfisk zal aangeven in FDISK dat het een NON-dos (ofzo iets is).
NT4 & win95 zien er onderhand als GUI er hetzelfde uit, net als NT3.51 & Win 3.1x

Als het een oude bank-pc is, denk ik dat'ie toch echt flink geschoond is.

Drivers scoren is niet zo moeilijk, gewoon even checken naar merk & type, en google doet de rest :)

[ Voor 21% gewijzigd door RaZ op 28-04-2004 19:18 ]

Ey!! Macarena \o/

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik ben toch wel heel benieuwt dat de TS zelf heeft gedaan.. Op zich is het geen probleem om een topic te openen over die op zich 'basic' probleem; alleen een beetje eigen inzet wordt dan nog meer gewaardeerd. Als je met FDisk die HDD kan benaderen; waarom gooi je hem dan niet leeg en formatteer je die schijf niet gewoon?

BedrijfsPC, windows niet startbaar? > [95] Windows opstarten vanaf verroestte bak

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 28 april 2004 @ 19:18:
Ik ben toch wel heel benieuwt dat de TS zelf heeft gedaan.. Op zich is het geen probleem om een topic te openen over die op zich 'basic' probleem; alleen een beetje eigen inzet wordt dan nog meer gewaardeerd. Als je met FDisk die HDD kan benaderen; waarom gooi je hem dan niet leeg en formatteer je die schijf niet gewoon?

BedrijfsPC, windows niet startbaar? > [95] Windows opstarten vanaf verroestte bak
Ik ben niet een ubergrote PC held, zit dus met het punt dat ik geen drivers voor mn DVD speler heb en dan deze dus niet meer kan benaderen, dus daarom heb ik m niet meteen geformatteerd.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor een dvd speler heb je toch geen drivers nodig?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

waarom download je dan niet een bootflop voor windows 98, formateer je hd, en installeer windows 98 door met die flop op te starten en naar je cd speler te gaan "setup" etc etc
Noork schreef op 28 april 2004 @ 19:23:
Voor een dvd speler heb je toch geen drivers nodig?
een dvd speler is wat "dos" betreft hetzelfde als een cd speler, dus je hebt een driver nodig ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Erkens op 28-04-2004 19:25 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Super_ik

haklust!

ram gelijk linux erop dan, k zie t probleem wel: jij hebt 0,0000 dos ervaring :P
in windows zal echt nix meer te halen zijn, t feit dat ie niet naar windows start, geeft gewoon al aan dat ze m eerst ff hebbe gewist voordat ie wegging, niet zo gek he bedreifspctje

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 28 april 2004 @ 19:26:
ram gelijk linux erop dan, k zie t probleem wel: jij hebt 0,0000 dos ervaring :P
Klopt, mijn DOS dagen zijn nogal kort geweest dus daar is erg weinig van blijven hangen. Ik kan er wel Linux op pleuren, maar ik heb niet eens een idee wat voor processor (qua mhz) en wat voor HD (qua MB) erin zit.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Erkens schreef op 28 april 2004 @ 19:24:
waarom download je dan niet een bootflop voor windows 98, formateer je hd, en installeer windows 98 door met die flop op te starten en naar je cd speler te gaan "setup" etc etc
[...]

een dvd speler is wat "dos" betreft hetzelfde als een cd speler, dus je hebt een driver nodig ;)
Jaja, maar dat heb je niet echt meer nodig wanneer je gewoon een 98 bootdisk met cd-rom support gebruikt. Ook bij een bootable windows/linux cd heb je geen drivers nodig voor je dvd/cd speler.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Super_ik

haklust!

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 19:27:
[...]
Klopt, mijn DOS dagen zijn nogal kort geweest dus daar is erg weinig van blijven hangen. Ik kan er wel Linux op pleuren, maar ik heb niet eens een idee wat voor processor (qua mhz) en wat voor HD (qua MB) erin zit.
goeie rede om windows er weer op te zetten jah 8)7

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

linux en dos is allebij commandprompts... als je DOS nie kan, kan je Linux ook niet...
DOS is nogsteeds simpeler dan Linux op de commandprompt.

En er word wel gezegd: gooi gewoon een bootable CD er in.
Als je die machine niet kan instrueren de CD te lezen als bootable medium, kom je nergens.
Dan is een Win98 Bootfloppie wel handig (www.bootdisk.com rules :P ).

Maar ga nou eerst even op zoek bij compaq.com naar de F10 Setup voor die machine (als die er is dan), en zorg dat die er iig op zit.
Maak daarnaa nieuwe partities d.m.v. Fdisk. Gewone DOS partities.
Start dan de Win95/98 CD dmv de bootflop, en de rest gaat vanzelf.

Je kan natuurlijk ook meteen linux doen, maar bij linux zal je bijna altijd in contact komen met de shell (commandprompt).
Als het niet tijdens het installeren is, is het wel ergens later als je machientje netjes werkt.
Je geeft zelf al aan dat je DOS kennis een beetje verzakt is, dus het is aan te raden om dan ff lekker te gaan spelen in VMWare/VirtualPC ofzo. Lekker een linux install doen, en die dan kunnen restoren als et fout gaat.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 19:27:
[...]
Als dit al niet lukt, is het dan wel handig om met Linux te klooien?

OK..nu het probleem...
Is er een partitietabel met geldige partities?
Als de partitie FAT32 is, dan snappen de meeste DOS-bootdisks er weinig van.
Er af vegen die handel.

CD-ROM-driver, geen probleem. Al die IDE CD-ROM-drives hebben dezelfde drivers. Gewoon een DOS-driver van internet plukken, bv: http://www.cyberdrive.com.tw/N-5.htm

BIOS..zijn tooltjes voor. Idd zoals voorgangers al zeiden, zoek op moederbord.
Anders vanuit QBasic DOS de volgende regels tikken en runnen, direct daarna rebooten:
for t%=0 to 255
outp &h70,t&
outp &h71,0
next t%
Pagina: 1