Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Simuleren power button

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik heb een oudere P2-233 met atx voeding / MoBo. Ik gebruik deze als server (web/FTP/remote desktop). Ik ben weinig thuis en wil er zeker van zijn dat deze pc altijd aanblijft of opnieuw opstart na power-loss. Helaas kan ik dit niet via de BIOS oplossen.

Nu kwam ik op het idee om gewoon een bypass te maken voor de power button. Ik heb al gekeken of ik dit via de power connector kon oplossen van de voeding maar helaas gaat dit niet. Nu las ik kort in een van de topics dat je het beste de 2 pins (bij mij blauw en wit) van de power-button kunt kortsluiten d.m.v. een condensator (100 uF/16V). Is hier wat meer info over?

Zijn er verder mensen die kunnen bevistigen dat dit (veilig) werkt? Simpel (met een draadbruggetje) kortlsuiten van de pins werkt uiteraard niet omdat het puls moet zijn en niet een low-active signaal.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pin 13 + 14, of 14 + 15 doorlussen (dat zijn de aders die de power-good van je mobo naar je voeding sturen, als je die verbind, blijft altijd je voeding aan. Staat g'loof ik in de FAQ, over 2 voedingen.

Maar op google kan je dit anders ook wel vinden.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

misschien niet geheel wat je wil horen, maar ik heb hier wel eens wat gelezen over iemand die zn pc aanzet door hem te bellen.

(hij/zij had iets gemaakt met een opengemaakt oud mobieltje)

zoiets kan je ook altijd nog doen, mocht een andere oplossing uitblijven..

succes!

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

een relais aan een molex -> als de spanning eraf gaat sluit hij de connector van de powerbutton kort waardoor de pc weer aangaat en er weer spanning op de molex komt. de relais word dan gevoed door een externe voeding...

offtopic:
Denk je leuk de eerste te zijn die post...
Misschien was die typcursus niet eens zo'n slecht idee

[ Voor 24% gewijzigd door Vermicellisoep op 28-04-2004 18:20 ]

Nooooh! Stahp!

• Dr. Malsain
RaZ schreef op 28 april 2004 @ 18:17:
Pin 13 + 14, of 14 + 15 doorlussen (dat zijn de aders die de power-good van je mobo naar je voeding sturen, als je die verbind, blijft altijd je voeding aan. Staat g'loof ik in de FAQ, over 2 voedingen.

Maar op google kan je dit anders ook wel vinden.
Dit is helaas niet de methode. Dit zou alleen van pas komen wanneer je wil voorkomen dat iemand de pc uitzet via power-button. Na een power-loss moet de pc aangaan en dan helpt het dus niet om de door jouw genoemd pinnen door te lussen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Vermicellisoep schreef op 28 april 2004 @ 18:18:
een relais aan een molex -> als de spanning eraf gaat sluit hij de connector van de powerbutton kort waardoor de pc weer aangaat en er weer spanning op de molex komt. de relais word dan gevoed door een externe voeding...
Mmm, misschien is het dan een beter idee om een relaisje te nemen met een wisselcontact, en sluit de normally closed-aansluiting dan aan op je popweknopconnectortje. Normaal is de spoel bekrachtigd en wordt het 'powerknopje' niet ingedrukt, als de stroom uitvalt valt het relais echter weer terug en wordt het powerknopje wel ingedrukt. Als de stroom weer terugkomt is de powerknop van de PC al ingedrukt en start 'ie op, waarna het 'knopje' weer losgelaten wordt.

Enige maar: Je PC moet wel opstarten als het knopje ingedrukt is als de spanning weer terugkomt, dat kan je echter vrij makkelijk testen voor je begint te bouwen.

Voor de mierenneukers: s/stroom/230v/g

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Vermicellisoep
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:21

Vermicellisoep

Nonsultant

Sprite_tm schreef op 28 april 2004 @ 18:59:
[...]

Mmm, misschien is het dan een beter idee om een relaisje te nemen met een wisselcontact, en sluit de normally closed-aansluiting dan aan op je popweknopconnectortje. Normaal is de spoel bekrachtigd en wordt het 'powerknopje' niet ingedrukt, als de stroom uitvalt valt het relais echter weer terug en wordt het powerknopje wel ingedrukt. Als de stroom weer terugkomt is de powerknop van de PC al ingedrukt en start 'ie op, waarna het 'knopje' weer losgelaten wordt.

Enige maar: Je PC moet wel opstarten als het knopje ingedrukt is als de spanning weer terugkomt, dat kan je echter vrij makkelijk testen voor je begint te bouwen.

Precies hetzelfde alleen beter verwoord :)
Ik bedenk me net trouwens dat een externe voeding helemaal niet nodig is omdat hij natuurlijk terugvalt als de stroom wegvalt 8)7

Nooooh! Stahp!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Sluit eens een elco aan parallel op de powerbutton, ik heb het idee dat dat wel gaat werken.
Als de elco nog niet opgeladen is dan heeft deze een vrij lage weerstand zodat het net lijkt alsof de 2 pinnen verbonden worden, zo'n ding is natuurlijk vrij snel opgeladen dus dan zijn de 2 pinnen niet met elkaar verbonden.

ok ze waren zoiezo al nooit verbonden met elkaar maargoed

Owja, het zal ook niet kapot gaan met een elco, tenzij je die elco verkeerd om aansluit natuurlijk, dus wel eerst even de polariteit meten.

[ Voor 79% gewijzigd door bobo1on1 op 28-04-2004 19:35 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11 17:06
Sprite_tm schreef op 28 april 2004 @ 18:59:
[...]

Gebruik dan wel een tijdrelais dat na een aantal seconder afvalt, dan voorkom je meer problemen.

• Dr. Malsain
Dank jullie wel. Ik neem de tips in overweging. Ik denk dat ik nog wel even verder zoek naar voorbeelden die in de praktijk zijn toegepast.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Wa denk je van zo'n idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
       _____       Power Good
_______|    \      |
|  ____|NAND|----|<
|  |   |____/      |
|  |               Ground
|  --- 5Volt uit molex (van hd ofzo)
------ 5Volt uit ATX connector (waar altijd 5volt op staat, ook als de
       pc uit staat (hoe heet dat signaal ook al weer...)

oftewel, als de pc uit staat, maar er staat spanning op de voeding, verbind dan de connectors door totdat de voeding aan is geschakeld (en dus het mobo dit doet)

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 10:41
bobo1on1 schreef op 28 april 2004 @ 19:25:
Sluit eens een elco aan parallel op de powerbutton, ik heb het idee dat dat wel gaat werken.
Als de elco nog niet opgeladen is dan heeft deze een vrij lage weerstand zodat het net lijkt alsof de 2 pinnen verbonden worden, zo'n ding is natuurlijk vrij snel opgeladen dus dan zijn de 2 pinnen niet met elkaar verbonden.

ok ze waren zoiezo al nooit verbonden met elkaar maargoed

Owja, het zal ook niet kapot gaan met een elco, tenzij je die elco verkeerd om aansluit natuurlijk, dus wel eerst even de polariteit meten.
Dit gaat volgens mij alleen werken als er een spanningsdipje is, omdat als de spanning er echt een uur af is ofzo, de condensator allang weer leeg is, of niet?

• Dr. Malsain
@SA007

Dat ziet er wel mooi uit en lijkt me vrij eenvoudig te maken.
Bedoel je toevallig de 5V Standy Spanning?

[ Voor 55% gewijzigd door Dr. Malsain op 28-04-2004 20:28 ]

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
kingjotte schreef op 28 april 2004 @ 20:26:
[...]

Dit gaat volgens mij alleen werken als er een spanningsdipje is, omdat als de spanning er echt een uur af is ofzo, de condensator allang weer leeg is, of niet?
Het gaat er juist om dat de condensator leeg is, dan is de weerstand vrij laag waardoor er een stroompje gaat lopen die genoeg is om de pc aan te zetten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Dr. Malsain
bobo1on1 schreef op 28 april 2004 @ 20:34:
[...]

Het gaat er juist om dat de condensator leeg is, dan is de weerstand vrij laag waardoor er een stroompje gaat lopen die genoeg is om de pc aan te zetten.
Waarom dan jusit een Elco, met een normale condensator moet het dan toch ook lukken?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Dr. Malsain schreef op 28 april 2004 @ 20:27:
@SA007

Dat ziet er wel mooi uit en lijkt me vrij eenvoudig te maken.
Bedoel je toevallig de 5V Standy Spanning?
die jah, het enige nadeel alleen is is dat je je pc niet meer uit kan zetten, dus miss een extra schakelaar om dat schema aan/uit te zetten (dan schakeld de pc niet meteen uit, maar dan schakeld deze niet meer in als je 'm uitgeschakeld zegmaar...),
edit:

Als je echt 1337 wil doen, hang je hier een bistabiel relais aan, en hang doen aan je com poort ofzo, dan kan je dat zelfs automagisch laten doen (voeg een stukkie toe aan het halt script ofzo, of bij windows een background proggie die dat doet als je je pc afsluit)
En die als je opstart het relais weer goed zet.

Hier en daar moeten er miss nog wat weerstanden bij, dat weet ik niet zo, maar het zou zo moeten werken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
IC = 7400 (Quad NAND Gate er zijn er geen met maar 1 nand :P)

ATX pin                -----------
v         (Paars)      |  ____   |
9  Standby Power (5v) ---|    |--|
19 Normal Power  (5v) ---|    |-
   (Rood)           |----|    |-
                    |   -|    |-
                    |   -|    |-
                    |   -|    |-
17 Ground (0v) -----^----|____|-
   (Zwart)          |  |
                    |  |-----------\
                    |               >|--|
8  Power Good  -----^--------------/    |
   (Grijs)          |                   R (+/- 4k denk ik zo...)
                    |    / -------------- (aan)
                    ----/    < (Schakeling aan/uit)
                           --- (uit)

Miss weet iemand of er nog extra weerstanden moeten ergens?

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 28-04-2004 21:41 . Reden: Stukke toegevoegd en wa typo's weg ]

Verwijderd

Voordat je begint te knutselen, op sommige moederborden zit een jumpertje voor powerloss ipv. een optie in het bios :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Gewoon een c-tje van een 10 - 100 uF over de power button does the trick ...

Het gevaarte niet moelijker maken dan echt nodig is :)

Repareren doe je zo.

• Cassettebandje
  • Laatst online: 26-11 15:28

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Sine schreef op 28 april 2004 @ 23:29:
Gewoon een c-tje van een 10 - 100 uF over de power button does the trick ...

Het gevaarte niet moelijker maken dan echt nodig is :)
Ben mee eens.
t werkt als volgt:
pc heeft geen stroom -> Condensator leeg
Pc heeft stroom -> Voeding gaat kleine spanning zetten op je powerknopje, condensator is nog leeg, dus werkt als doorverbinding (net als wanneer je je powerknopje indrukt)
Ondertussen laad de condensator op en voor de voeding lijkt het of het knopje losgelaten is.
Misschien is het wel een idee om een klein weerstandje (100Ohm) in serie te zetten met de condensator, als je het powerknopje indrukt gaat de condensator ontladen en er gaat nu wel een grote ontlaadstroom lopen.

Schema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
o----+-----+
   + |     |
    --- C  |
    ---    |
     |      /  Knopje
    +-+    / 
    | | R  |
    | |    |
    +-+    |
2    |     |
o----+-----+

Controleer wel even de welke draad de plus is en welke de min, anders houdt je condensator ermee op.

• Dr. Malsain
Danku, de laatste ga ik toepassen. Ik zat al een beetje in deze richting te denken maar was nog niet zeker over de details. Binnenkort eens de plaatstelijke elektroboer binnenstappen.

Ik zou voor de zekerheid nog even de weerstand kunnen terugrekenen om de juiste pulstijd te krijgen.

• frickY
  • Laatst online: 24-11 15:02
Als je de groene draad uit de voeding aan een massa draad van de voeding hangt staat hij toch gewoon aan zodra er spanning op staat, of is je mobo hier niet gelukkig mee?

• Dr. Malsain
frickY schreef op 29 april 2004 @ 14:42:
Als je de groene draad uit de voeding aan een massa draad van de voeding hangt staat hij toch gewoon aan zodra er spanning op staat, of is je mobo hier niet gelukkig mee?
Je voeding gaat dan wel aan maar helaas je moederbord niet. Ik heb het uiteraard ook even geprobeerd maar ging niet werken. Ook het power-good / power-on / standy-voltage draadje handmatig schakelen werkte niet.

Je kunt deze methode dus wel gebruiken wanneer je een voeding aan wilt zetten zonder een moederbord voor handen te hebben. Ik heb het idee dat de werking moederbord-specifiek kan zijn.

In mijn geval gaat het er eigenlijk om dat je een korte puls geeft op pinnen waar normaal de power-knop aan verbonden is. Zoals uit verschillende posts blijkt in dit topic kan het op verschillende manieren. Ik ga voor de meeste eenvoudige :*)

[ Voor 33% gewijzigd door Dr. Malsain op 29-04-2004 15:00 ]

Pagina: 1